Dat zou ik ook doen, ben je toch al een jaar eerder bezig met de achterstand in halen dan haar eerst nog een jaar meer achterstand laten krijgen, de nieuwe basisschool opstarten om daar de juffen er achter te laten komen dat de achterstand nog groter is, daar de hele molen in en dan pas gaan inhalen. En als op het medisch kinderdag verblijf de achterstand voldoende is ingehaald laten ze haar doorstromen naar het reguliere onderwijs met een soort van "handleiding" zodat de leerkrachten daar meteen hun aanpak goed kunnen afstemmen op het kind
Wel als dit in combinatie is met een vorm van autisme en ze op de peuterspeelzaal aangeven dat ze haar niet de juiste begeleiding kunnen bieden. En dan nog zal dat dan nog wel even duren want alles moet natuurlijk wel officieel vastgelegd worden, dan moet je op zoek naar een passend medisch kinderdag verblijf, dan moet er nog plaats zijn op dat verblijf en moet je ook nog "even" (eventueel) taxivervoer gaan aanvragen.
Onze dochter gaat naar psz bij Audiologisch centrum wegens spraak achterstand. Er is bij haar geen twijfel van autisme. Ook haar gehoor werkt prima, taalbegrip perfect en ook het ontwikkelingsonderzoek is prima volgens de norm. Het enige wat achterloopt is haar spraak
Hier was zoon net 3 toen hij de diagnose autisme kreeg. Inmiddels 4 en gaat heel goed op een normale school. De diagnose zorgt ervoor dat ze hem beter begrijpen. Dat het geen onwil is als hij op bepaalde dingen niet reageerd. Op de psz zeiden ze tegen mij dat ze vanalles deden om hem te motiveren maar wat ik later hoorde van school en observaties was dat ze hem volledig links lieten liggenomdat hij toch jniet luisterde. Hij luisterd supergoed maar je moet wel concrete dingen vragen. "We gaan opruimen" doet hij niks mee "V ruim jij de autotjes even op" luisterd hij perfect naar. Het kan heel nuttig zijn om te weten of er wel of geen autisme speelt. Ik ervaar de diagnose alleen maar positief. Het geeft je handvaten. Sterker nog, ik wou dat ik zelf de diagnose als kind al had. Dan had ik het veel verder kunnen schoppen met de juiste begeleiding.
Dat zijn idd typische dingen bij autisme, dat je heel concreet moet zijn in wat je bedoelt. Zoon van vrienden van ons kan niets met "Ga maar buiten spelen", maar doet het prima op "Fiets maar even 3 blokjes om". En dat zijn hele eenvoudige dingen die je loeven een stuk fijner maken dan, als je die weet
Het is ook wel fijn, wij hadden vier jaar lang geen idee wat er in het hoofd van onze oudste omging. Toen hij de diagnose kreeg en wij startten met begeleiding, begrepen we het ineens wel! En dat was echt super. We zijn er ook nooit echt verdrietig om geweest omdat (in ons geval) zijn autisme ook wel wat voordelen heeft. Zo is zijn geheugen zo goed dat het eng is, en heeft hij een aantal opmerkelijke talenten. Het is niet alleen maar negatief. Maar vooral dat begrijpen wat er omgaat in hem, dat is echt een verademing.
Bedankt voor alle reacties.Ik word gewoon zo voor het blok gezet ik moet haar wel laten testen ander word jeugdzorg in geschakeld! Ik vind dit heel raar, wij worden nu een soort van verplicht gesteld.
Dat is heel raar. Dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen niet goed samenspelen en een spraaktaalachterstand, als de PSZ zich zodanig zorgen maakt dat ze anders de hulp van een andere instantie inschakelen om mee te denken.
Verder is er niks aan de hand,buiten dat zij een achterstand heeft en ik het nog niet nodig vind te testen.
Als meerdere deskundigen aangeven dat je verder moet laten onderzoeken, vind ik het ook wel een vorm van verwaarlozing als je dat dan niet doet, enkel omdat jij een bepaald gevoel hebt bij 'stickertjes' of 'labeltjes'. En onderzoek laten doen, betekent niet automatisch dat er een sticker of label komt he? Maar je kindje heeft echt een hele forse achterstand en vertoont gedrag dat wel bijzonder te noemen is. Dan wil je toch ook dat daar iets mee gedaan gaat worden? En wil je succesvol behandelen, dan zul je ook enig idee moeten hebben waar het vandaan komt. Want een taalachterstand vanwege autisme pak je echt heeeeel erg anders aan, dan een taalachterstand vanwege oorproblemen, om maar iets te noemen...
Maar thuis is je kindje alleen met jullie. Dat is een totaal andere situatie dan op PSZ. Onderzoek kan echt geen kwaad: het blijft aan jullie wat daar dan verder mee gaat gebeuren: jullie zullen ten allen tijde voor welke behandeling dan ook, (ALS die er komt/nodig blijkt te zijn), toestemming moeten geven en er is altijd de ruimte om te overleggen wat jullie wel en niet OK vinden daarin. Ik snap dus echt niet dat als je kindje zonder medische problemen op KNO-gebied zo'n forse achterstand heeft, je dat niet laat onderzoeken....
Je hebt ook wel gelijk maar die continue bemoeienis van iedereen benauwd me gewoon.Wij moeten dit wij moeten dat, het word me gewoon teveel.
En het komt er Eigelijk op neer dat ik haar maar moet laten testen omdat andere dat willen en nodig achten?