Alsof je het over mijn zoontje hebt. Echt exact hetzelfde.... Ik heb zojuist contact gehad met de organisatie en zelfs met vve indicatie kan hij niet terecht op die locatie, er is zo'n lange wachtlijst! Super jammer, ik was echt even flink teleur gesteld. Maar er is nog een peuterspeelzaal verder weg waar ik nu ga kijken. De peuterspeelzaal het dichtste in de buurt had ik gewoon echt geen goed gevoel over. Nu begin ik ook weer te twijfelen over de indicatie. Ik had die vooral aangevraagd in de hoop dat ik dan bij deze locatie terecht kon, wat nu dus sowieso niet kan. Dus mocht de derde locatie wel bevallen dan kan ik nog kijken of ik hem twee of vier keer wil laten gaan.
Omdat ik thuis ben als gastouder, vond ik een psz niet nodig. Maar zo richting vier begon ik er anders over te denken en is ons zoontje nog vier maanden naar de psz gegaan. 2\3 weken huilen, daarna met een duw in zin rug erdoorheen geholpen. Hij vond het leuk! Nu op school en daar weer opnieuw moeilijkheden, voor maanden. Nu toch wat strenger en duidelijker geweest en nu gaat het goed sinds een paar weekjes (hij gaat sinds januari). Hij heeft dat soms echt even nodig. Dochter is net drie en gaat na de zomervakantie. Een schooljaar dus. Ze is er wel aan toe en ik denk dat het loskomen van mij ook erg goed voor haar is. Dus ja, vanaf 2 of 2,5 is helemaal niet altijd nodig is mijn mening. Maar toch even gaan kan wel helpen met de start op school. Maar ja, elk kind is anders. Zo zeiden velen tegen ons: slaapt hij nu nog smiddags? Hij is al bijna 4. Moet je het niet afbouwen? Maar dat trok hij amper. En aangezien hij niet leerplichtig is tot 5, dachten wij: we zien wel en anders gaat hij eerst halve dagen. Dat was ook zo: hij begon met 2 halve dagen. En soms op woensdag of in het weekend slaapt hij nog wel eens smiddags. (Nu 4,5)
Ik heb het heel rustig opgebouwd. Ze heeft echt eerst de zekerheid nodig dat ik erbij ben en dat zij de omgeving kan verkennen. We hebben samen steeds afspraken gemaakt ik peil steeds hoe ze erover denkt. De eerste 3x ben ik volledig meegegaan. Daarna een uur en zo verder. Als ik wegga, is ze wel overstuur. Ze is dan ook boos, ik denk dat ze dan geen raad weet met de situatie. De leidsters luisteren wel heel goed naar wat ik ervan zeg en gaan daarin mee. Mijn dochter wil bijvoorbeeld absoluut niet opgetild worden als ik wegga of daarna. Aanraking is lastig bij haar en ze heeft meer aan kalmte en aan woorden. Dit heb ik met haar samen ook aan de leidsters verteld, die doen dat dan ook niet. Ik twijfel nog steeds hoor, zoals je las, maar ik moet het wel geprobeerd hebben voordat ik conclusies trek. Ze vindt het namelijk ook wel leuk, het wennen en het gevoel van veiligheid duren gewoon veel langer dan gemiddeld. Wat ik met de angst voor andere kinderen moet doen, vind ik lastig. We zoeken regelmatig situaties op waar anderen zijn en ik leef het voor. Verder wil ik ook de positieve kant van deze eigenschappen benadrukken, ze denkt eerst heel goed na voordat ze iets doet, dat is ook heel wijs. Lastig hoor, dat je met die wachtlijst te maken hebt. Hopelijk heb je meer geluk bij die ander!
Hoe is zij met oudere meisjes? Ik herken een deel vh gedrag bij dl, maar die doet wel weer gezellig bij oudere meisjes (die socialer spelen) en vanmiddag ging ze uit zichzelf bij een jongetje van 2 zitten (die heel lief haar emmer en schepje achter haar aan was komen brengen haha)
Bij oudere kinderen gaat het inderdaad iets beter. Een buurmeisje van ons is 2,5 jaar ouder en dat contact gaat na wat wennen wel goed. Jonge kinderen zijn nog heel speels en kunnen zomaar aan je komen Op de psz durft ze niet naast anderen te zitten, ze is bang dat ze aan haar komen denk ik. Ook fruit eten aan tafel bij anderen weigert ze. Wanneer de kinderen weg zijn, gaat zij snel aan tafel zitten. Wanneer ze leeftijdsgenoten langer kent en de situatie goed kan inschatten, wil ze wel graag spelen. Ik maak nu steeds afspraken met haar. Ik benoem dan de angst en vertel zelf mijn ervaringen. Nu met de kring hebben we afgesproken dat ze de volgende keer naast de juf zit en niet naast een kindje. Die keer daarna zoeken we een kindje dat rustig is vragen we de juf om haar dan alleen naast haar te zetten. Zo bouwen we het op. Gelukkig nemen de juffen het serieus en zien ze dat dit de beste manier is.
Mijn dochter gaat 2 dagen van 8:30 tot 13:15 uur. Dat zijn dan 4 dagdelen in totaal.. Gaat prima! 4 ochtenden lijkt me minder
Mijn dochter wilde tot ze ongeveer 3,5 was ook niet veel weten van leeftijdsgenoten, ze wilde niet eens de speeltuin in als er andere kinderen waren. Toen ze bijna 4 was is ze naar de psz gegaan, dat ging gelijk goed, ook op school gaat het prima. ze kan met iedereen goed opschieten en is heel sociaal. Zoals ik al verwachtte is het vanzelf helemaal goed gekomen.