Zichtbare tatoeages: onprofessioneel of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Leeuwtje83, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zichtbare tatoeages: mag dat op de werkplek?

  1. Nee, niet doen! Werkgevers houden er niet van!

  2. Ja, kan best. De tijden zijn veranderd.

  3. Ligt eraan. Een tatoeage kan an sich, maar niet als het racistisch o.i.d. is

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Leeuwtje83

    Leeuwtje83 VIP lid

    8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Hoi dames,

    Een vraag voor jullie. Ik heb zelf 4 tatoeages, allemaal zitten ze op een plek die gemakkelijk met kleding bedekt zou worden. Dit heb ik gedaan op aanraden van mijn moeder, die van mening is dat zichtbare tatoeages me zouden kunnen belemmeren in mijn carrière (ik werk in de IT). Zij vind dat ze onprofessioneel overkomen, en dat toekomstige werkgevers me daarop zouden afrekenen.

    Tegenwoordig zie ik veel mensen met tatoeages, regenbooghaar, gekke piercings, etc, en die zijn toch echt gewoon aan het werk.

    Nu zou ik zelf erg graag een hele sleeve willen hebben, omdat ik ze zo machtig mooi vind. Maar ja, om die nu de hele tijd bedekt te houden, vooral in de zomer...

    Wat vinden jullie? Zijn zichtbare tatoeages een no-no, professioneel gezien, of ligt dat er maar net aan?
     
  2. TempusFugit

    TempusFugit Niet meer actief

    Tja, ik vind het niets zeggen over hoe iemand z'n werk uitvoert, maar er zijn een hoop mensen die daar dus wel naar kijken. Helaas.
     
  3. Sunbeam

    Sunbeam Niet meer actief

    Het is denk ik afhankelijk van in welke branche je werkt.

    Ik heb persoonlijk helemaal geen problemen met zichtbare tatoeages. Ik heb een aantal mensen in de familie die er echt heel veel hebben. Maar in de branche waarin ik werk (juridische wereld, specifiek een advocatenkantoor) is het echt not-done om zichtbare tatoeages te hebben.

    Of je het wil of niet en/of het ermee eens bent of niet denk ik toch dat het niet onverstandig is om er rekening mee te houden dat veel mensen gewoon echt niet van tatoeages houden en het niet wenselijk vinden dat ze zichtbaar zijn tijdens het werk.
     
  4. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hier sluit ik me bij aan. Mijn man liet na de geboorte van onze zoon een tatoeage zetten maar deed dit op mijn aanraden op een plek die bedekt kon worden (bovenaan zijn arm, half op zijn schouder). Ook met korte mouwen zie je hem niet. Hij heeft een leidinggevende representatieve functie dus dit leek ons het verstandigst. Je weet ook nooit waar je in de toekomst nog terecht komt en niet iedereen vindt een zichtbare tattoo representatief. Bij mijn vorige baan mocht het niet, net als zichtbare piercings behalve oorbellen.
     
  5. w03z3l

    w03z3l Bekend lid

    1 sep 2014
    695
    0
    0
    Helaas denk ik dat er toch nog steeds veel mensen zijn die ernaar kijken en je erop afrekenen. Desondanks denk ik wel dat de tijden al erg verandert zijn en dat het zich alleen nog maar verder zal ontwikkelen, en steeds minder taboe word.
    Ik vind dat het moet kunnen als het een 'nette' tattoo is, dus idd geen racistische tekst/symbolen, geen halfbakken, afgeraffeld ding wat ff op een slaapkamer of in een schuurtje door de achterbuurman van de kennis van de vriend van de melkboer voor een prikkie gezet is zeg maar :p
    Ik heb een (toch nog relatief kleine, maar wel erg zichtbare) tattoo met sterren op de binnenkant van mijn onderarm. Een subtiele, maar zodra ik driekwarts of korte mouw draag kun je er toch niet omheen.
    Ik heb hem laten zetten omdat ik hem wilde.. Heel graag. En omdat ik me niet zo druk kan maken om wat anderen ervan vinden. Als het ze niet aanstaat dan kijken ze maar de andere kant op... ;)
    En als ik er qua werk op afgerekend word.. Pff nou so be it. Dat is hun verlies, als ze mijn kwaliteiten geen kans geven om een plakplaatje op m'n arm :D
     
  6. Sunbeam

    Sunbeam Niet meer actief

    Mijn man bijvoorbeeld is zijn loopbaan begonnen als automonteur, een zichtbare tattoo (voor zover mogelijk in overall) had in die functie, bij dat bedrijf prima gekund. Inmiddels werkt hij bij een auto-leasemaatschappij, waar de dresscode verplicht een pantalon is en had hij met een zichtbare tattoo toch echt een probleem gehad...
     
  7. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    ik heb zelf geen tattoos maar wat iemand anders heeft zal me een zorg zijn. Of de bakker of de juf van school ze wel of niet heeft..maar in sommige branches komt het misschien idd voor sommige niet serieus over. Maar al zou maxima een grote sleeve in dr nek zetten...zou mij een worst wezen
     
  8. Leeuwtje83

    Leeuwtje83 VIP lid

    8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    De reacties zijn aardig 50-50 in de 'ja' / 'nee' kampen :) Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
     
  9. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    De pastoor in het dorp waar ik opgegroeid ben heeft een flinke tattoo op zijn kuit. Die man is bijna negentig. Hij was in zijn jongere jaren aalmoezenier in het leger. Ik vind dat best stoer in zijn functie als pastoor, zo'n tattoo. In zijn officiële kledij is het keurig bedekt natuurlijk maar hij maakt er geen geheim van.
     
  10. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    In het bedrijf waar ik werk mag je ze niet zien. Ook piercings, kettingen, horloges, armbanden, oorbellen en ander 'staal' zegmaar mag niet. Vanuit hygienisch oogpunt.
    Zegt verder niets over de persoon, maar gewoon vanwege de baan die ik heb.
     
  11. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik heb zelf mijn hele linker onderarm rondom vol met 1 grote tattoo deze loopt van pols tot elleboog. Uiteindelijk moet het een full sleeve worden. Ik krijg vrijwel alleen maar positieve reacties. Mede omdat hij erg mooi is gezet en ook het onderwerp niet aanstootgevend is. (boeddha met bloemen, bodhi tree, en dharma chakra (soort wiel)

    MAAR helaas is het nog steeds zo dat een deel van de mensen een tattoo asociaal vind en er een soort taboe op rust.

    Ook heb ik van een oudere dame al de vraag gehad hoelang ik in de gevangenis heb gezeten.... blijkbaar vergelijken oudere mensen dit toch met iets negatiefs. Ik kon er wel om lachen, zeker omdat mijn strafblad hartstikke blanco is!

    Je moet er dus altijd rekening mee houden dat andere mensen dit ook zo kunnen zien. Helaas is nederland helemaal niet zo ruimdenkend als iedereen maar beweert. Ook kan het tijdens een sollicitatie zeker een reden zijn waarom ze je afwijzen. (Al zullen ze dit natuurlijk nooit zeggen en een andere reden verzinnen)

    Je kan er dus altijd voor kiezen om de tattoo niet tot de pols door te laten lopen (zoals ik WEL heb) maar hooguit tot de plek waar een zogenaamde 3/4 sleeve zou eindigen. Dan is de tattoo ALTIJD volledig te bedekken met een truitje of shirtje met lange mouw. Bij mij is zelfs met lange mouw nog een stukje zichtbaar.

    Keuzes, keuzes....
     
  12. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Afhankelijk van de branche, maar ik vind dat een no-no. Zeker functies waar je veel klanten contact hebt, vind ik dat je geen zichtbare tattoo 's mag hebben. Het zegt an sich niets over je kunde, maar het gaat erom boe je klanten je ontvangen en zien, en daardoor krijgen ze ook een beeld van het bedrijf waar je werkt. En je kunt daar van alles van vinden, maar zo werkt het nu eenmaal. Ik heb ook tattoos (2 stuks) maar die zitten op plaatsen dar het zelfs met zomerkleding niet opvalt.
     
  13. moontje2008

    moontje2008 VIP lid

    7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb er een op mijn pols en ben docent. Op mijn werk draag ik een brede armband of horloge. Als er geen leerlingen of ouders zijn is hij gewoon zichtbaar. Het is een net woord, sierlijk gezet en heeft voor mij een grote betekenis. Maar ik kan mij voorstellen dat ouders hier misschien moeite mee hebben en bedek hem om die reden.
     
  14. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik denk idd dat het heel erg ligt aan de functie en branche.

    Maar zeker ook aan de soort tattoo..iets op een arm, been, pols oid is heel wat anders dan een sleeve. Sommigen zullen het onzin vinden maar het zijn VAAK een bepaald type mensen dat een sleeve heeft.
     
  15. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik heb er nooit problemen mee gehad, ik ben zelfs met knalroze haar aangenomen.
    Blijkbaar ben ik altijd de logisch denkende, en iet wat slimmere medemens tegen gekomen. En niet de 'oh die heeft een tattoo en is tokkie' type mens. Dat laatste type mens heeft nogal wat last van vooroordelen en daardoor niet al te snugger.
    Ik ben altijd in een baan gestapt waarin ik duidelijk laat zien wat ik kan, waar ik goed in ben en hoe ik ben. En of ik nou een baard heb als vrouw of een tattoo over mijn hele lichaam zou niet uit moeten maken.
     
  16. blondie21

    blondie21 Bekend lid

    15 mrt 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Hier in totaal 8 tatooeages waarvan ik er 5 niet kan verbergen in de zomer (voet, pols, arm) Heb werkelijk nog nooit iemand erover gehoord die het storend vond.. Ook kan en kon ik er gewoon mee werken.
     
  17. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind een tatoeage niets zeggen over de professionaliteit van iemand, echter ben ik wel van mening dat het misschien in sommige branches minder gepast is.

    Heb dus niet gestemd ;)
     
  18. Islah

    Islah Niet meer actief

    Hoe doen ze dat met brillen?
     
  19. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik heb op "neeeee! Niet doen" gestemd.

    Niet vanwege mij eigen mening, want ik zou er persoonlijk niet naar omkijken, maar ik denk dat tatoo's niet voor 100% geacepteerd zijn. Alhoewel het zeker ligt aan de branche / oorsprong (bedrijf)...
     
  20. Manque

    Manque Niet meer actief

    Rationeel vind ik dat het niets uit moet maken. Iedereen moet er bij kunnen lopen zoals hij of zij zelf wil. Het is jouw lichaam, niemand anders dan jij heeft er iets over te zeggen hoe het eruit ziet. Dat zijn mijn principes. Het is absoluut mijn smaak niet en ik vind het een lelijke trend, maar het zegt natuurlijk niks over professionaliteit.
     

Deel Deze Pagina