Armoede in NL? Hoe denk jij hierover? wat is armoede?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan3meisjes, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    nou de manier waarop ze het schrijft zegt me gewoon al genoeg. mensen die echt armoede hebben zeggen zulke dingen niet. en misschien worden ze zo eens wakker geschud als ze weten hoe een ander er over denkt? maar nee je mag hier alleen maar koetie koetie aaaaaah zeggen. anders ben je gemeen, kwetsend oid.
     
  2. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Lezen vrouw, ik heb het woord iPad niet genoemd. Hoe denk je dat mijn woorden bij jou op het scherm komen? Een tablet is zeker een luxe artikel, maar hee, ik heb er wel mijn computer voor verkocht.

    Geen ruzie zoeken door op alle slakken zout te leggen.
     
  3. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Dit zag ik aan voor i pad, maar goed dat is 1 pot nat voor mij ;) Ik zoek geen ruzie maar ik probeer me in te leven in een situatie van relatieve armoede, als je dan juist wél gek bent op gadgets en al die zooi dan is het toch extra moeilijk!? Dat is meer mijn punt. En je dan 1x laten gaan is niet SLIM maar soms wel begrijpelijk.
     
  4. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Niks denigrerends aan! Mijn mening blijft: Chinees halen is onzin! Paar minuten fun in je mond wat je de volgende dag weer uitpoept. Kijk, of het lekker is of niet daar kan je over twisten, maar als je het echt niet breed hebt, moet je geen Chinees halen, want het is niet goedkoop.
    Ik vind dat echt geld weggooien als je het niet breed hebt.
     
  5. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Nee, ik leef mij zeker niet in in een situatie van 'relatieve' armoede.;)
    Ik heb genoeg gezien.
    Anyway, zolang je nog een tv hebt die de hele dag aan staat, met bijbehorend abonnement is er dan sprake van armoede?
    Ach nee. En als je al die digitale troep allemaal niet kan missen, heb je wel een probleem. Ik geef liever mijn kinderen goed te eten.
     
  6. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Jij snapt het.
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het spijt me zeer, maar ik vind het een regelrechte belediging naar arme mensen in de wereld om een situatie waarbij je 10e boodschappengeld hebt voor een weekend als voorbeeld aan te halen voor 'ik weet wat armoede is' , en daarvan ook nog eens friet gaat halen?
    Van dat geld kun je 2 broden (€2), boter (0,8€), eieren, 5kg aardappelen (2,6€), en een kg groente + een kg fruit in de aanbieding halen bij de lidl/aldi/markt.
    Daar kun je een gezin makkelijk 3 dagen op voeden..
     
  8. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Op dit moment zie ik van dichtbij een situatie van iemand die overal nét buiten valt. Dus ja, ik durf wel te stellen dat er armoede is in Nederland. Als ze savonds de koelkast open trekt, is ie nagenoeg leeg.
    Ze wordt gelukkig van verschillende kanten geholpen, maar door de 'geweldige' instelling word ze juist niet geholpen. En aan deze situatie heeft ze zelf geen schuld.
    Soms gebeuren er dingen die je niet kan voorzien.
    Ik heb een pakket boodschappen gekocht voor haar en een pakketje douche producten, zodat ze in elk geval lang houdbare producten in huis heeft, waar ze een paar dagen van kan ontbijten en avondeten. En een ontspannende fles douche schuim is voor haar een enorme luxe.

    Ik kijk savonds in mijn koelkast en kan kiezen uit verschillende combinaties. Als ik zin vandaag de nieuwste iPhone wil, dan kan ik dat kopen (nu zie je me dat niet snel doen, maar dat terzijde). Wij hebben het meer dan goed. Hoeven niet te letten op wat we uitgeven.

    Maar dat wil niet zeggen dat andere mensen niet geholpen kunnen worden. Geef eens een pakketje boodschappen af bij iemand die het moeilijk heeft, of neem ze mee voor een uitje. Maar dat gemekker; stik maar, je hebt het er zelf naar gemaakt, gaat in mijn ogen helemaal nergens over.
    Is het zo moeilijk om een ander te helpen (op wat voor manier dan ook), zonder er zelf beter van te worden?

    Nederland word steeds egoïstischer.
     
  9. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Ik ga ook maar even wat anders doen, want het hebben van een auto van 11.000, tv kunnen kijken en Chinees kunnen halen en tegelijkertijd spreken over 'relatieve' armoede maakt mij echt boos.
    Niks relatieve armoede, geen luxe hebben is dat!

    Onze zorgstaat is goed en veel beter dan landen om ons heen. Ik heb in Frankrijk heel veel zwervers onder de brug zien liggen. Als je in Griekenland geen werk hebt, heb je niks, en wie zorgt er dan voor je bejaarde ouders? En dat is allemaal niet zo ver weg hoor, ik heb het niet over de VS of Rusland.
     
  10. Spathiphyllum

    Spathiphyllum Bekend lid

    3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier sta ik toch wel anders in. Natuurlijk is het voor een kind niet leuk om in Nederland in relatieve armoede op te groeien en altijd in tweedehands kleding te lopen. Nooit op uitstapjes kunnen gaan is ook niet leuk. Maar leuk vind ik wel een verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de samenleving. Voor mij is dit echt iets heel anders dan de echte diepe doffe armoede in Afrika, waar mensen zonder hulp nooit uit zullen komen. Als ik moet kiezen tussen een kind in Nederland wat niet op uitstapjes kan of een kind in Afrika dat sterft van de honger (of oorlog, ziekte etc.) geef ik toch mijn geld aan het kind in Afrika.
     
  11. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dus als iemand een foute keuze maakt, moet diegene daar gelijk op worden afgebrand? Ik ben het met je eens dat het geen slimme keuze is geweest, maar ik kan me voorstellen dat je zo'n keuze maakt als je het niet meer ziet zitten.

    Dat je geen armoede ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.
     
  12. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Hou toch op...

    Er zullen best schrijnende gevallen zijn en mensen die het niet breed hebben die het daar zelf niet naar hebben gemaakt. Maar we hebben het in Nederland heel goed.

    En omdat ik daar zo over denk, wil dat nog niet zeggen dat ik niks doe of over heb voor de minder bedeelden. Ik zal nog maar eens aanhalen dat ik een zwerver help, vrijwilligerswerk doe voor vluchtelingenwerk en maandelijks geld overmaak naar bepaalde instanties.

    Dus niet zo snel conclusies trekken jij!
     
  13. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier

    Zeg, kalm aan jij. Onderste gedeelte was niet specifiek op jou gericht hoor. Jeetje, dat een ander anders denkt dan jij, is nog geen reden om zo'n toon aan te slaan.
     
  14. Spathiphyllum

    Spathiphyllum Bekend lid

    3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens! Het is alleen wel heel lastig als mensen dan toch Chinees halen en vervolgens hun kinderen zonder ontbijt naar school laten gaan (theoretisch hoor, heb het niet over iemand persoonlijk!). Kunnen die kinderen niets aan doen, maar als je altijd de kinderen helpt dan hebben de ouders ook geen reden om hun keuzepatroon aan te passen. Is ook niet fair ten opzichte van de ouders die wel alles laten om hun kinderen te voeden. Maar ja, kinderen honger laten hebben willen we toch ook niet...
     
  15. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ze had het toch helemaal niet over jou? Waarom reageer je af en toe zo fel? Dat is toch helemaal niet nodig.

    Ze zei het in het algemeen, dus voel je niet aangevallen.
     
  16. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Niet specifiek op jou gericht, maar dat gezeur over die chinees....

    Als iemand na een chineesje ( wat hier 20 euro kost) geen geld over houdt voor andere dingen dan nog vind ik dit armoede.
    Als je van 20 euro eten moet kopen dan heb je het niet breed.
    Enja, als iemand dan een chineesje koopt is dat een overstandige keuze maar dat neemt niet weg dat het weinig geld is om van te leven.

    Zoals ik van sommigen begrijp moet een gezin die net geld heeft voor de basisbehoeften zoals een zak aardappelen, wat groente en te drinken heel blij zijn met wat hij heeft en zijn geld doneren aan de mensen in de echt arme landen. Meer dan dit heb je als gezin zijnde toch niet nodig ;) Natuurlijk mag iedereen blij zijn met een dak boven zijn hoofd , eten en drinken. En vergeleken met een arm land is dit geen armoede, maar vergeleken met de maatstaf van dit land is dit wel Armoede.

    Al geeft NL heel de staatskas aan een arm land, dan nog zullen de problemen daar niet verholpen zijn. Natuurlijk kan NL zijn steentje bijdragen maar wel tot in zekere zin. Vooral nu er nog bezuinigd wordt in dit land op de zorg en andere zaken. Veel mensen zijn zich er denk ik niet van bewust hoeveel armoede er nog in dit land is. De ene persoon zal het er naar gemaakt hebben, maar er zijn ook personen die veel pech hebben in het leven. En er zijn altijd gevallen die er op de een of andere manier net buiten vallen.
     
  17. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    #277 K0pjeThee, 21 aug 2015
    Laatst bewerkt: 21 aug 2015
    Zo heeft ieder hierover zijn mening en over een onderwerp als deze zullen zal niemand het er denk ik over eens raken.
    Ik vind dat je daarover niet kan oordelen. Je zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de ouders, maar het is niet gezegd dat die ouders het daar altijd naar hebben gemaakt.Er zal een deel zijn wat het er zelf naar heeft gemaakt, maar er zullen vast en zeker ook mensen zijn die veel pech hebben in het leven.
    Bij programma's als de secret millionaire bijv. ( gek voorbeeld) kwamen toch altijd veelal hard werkende mensen naar boven die in armoede leven en die veel pech hebben in het leven. Zo zag ik bijv. een alleenstaande moeder die zich uit de naad werkte en naast het krijgen van haar kind een opleiding deed en met haar behaalde diploma advocaat kon worden. Ze kon er alleen met geen mogelijkheid tussen komen en moest blijven werken voor het minimum. Zo ook een gezin met een ernstig ziek kind waar alle kosten heen gingen. Ze kwamen geld tekort voor hulpmiddelen voor hun kind en moesten van weinig leven. Zo zijn er zoveel van zulke bijzondere verhalen waardoor mensen toch armoedig moeten leven. In nederland zijn er ook situaties waar men het zelf niet naar de hand heeft gemaakt. Ik vind dat je dan evenveel recht hebt op steun.
     
  18. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Ik zeg niet dat het er mee eens ben he die dingen doen. Maar dat ik het in zekere zin kan snappen dat je het een keer doet. Maar goed inderdaad, karakters verschillen en ik ben inderdaad iemand die dat misschien een keer zou doen geef ik eerlijk toe. Maar misschien ook wel niet als ik er echt in zit. Ik bedoel maar, zo er boven staan vind ik wat jammer.
     
  19. Ik maak ook van dichtbij twee gezinnen mee met armoede, en nee hun hebben het er niet naar zelf naar gemaakt.
    Sommige situaties zijn echt schrijnend.

    Verder vind ik ook dat er enorm veel egoïsme heerst.
    Zie ook al op het tv programma geld maakt gelukkig.
    Hebben mensen hun benodigde geld ontvangen en krijgen extra dan houden de meeste het ook nog..
    Dat vind ik echt niet kunnen!
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je krijgt het sommigen niet wijsgemaakt hoor, het is die klaagmentaliteit zonder realistisch besef van de wereld om je heen en de positie waarin je je bevindt.
     

Deel Deze Pagina