Mijn dochter wordt volgende maand drie, is behoorlijk normaal in ontwikkeling met enkele uitschieters qua taal een grove motoriek. Maar puzzelen krijgt ze maar niet voor elkaar. Ze snapt maar niet dat ze de vormen in elkaar moet laten passen, dat ze naar de tekening moet kijken om te zien wat waar gaat. Of ze heeft het geduld niet om de dingen te laten kloppen. Ze heeft er destijds ook belachelijk lang over gedaan om het concept van zo'n vormenpuzzel te doorgronden. Hilarisch vind ik dat. Zo'n slim kind, en zoiets eenvoudigs kan ze maar niet. Hebben jullie kinderen ook van die basisvaardigheden die ze maar niet onder de knie krijgen?
Hier ook niet maar het boeit hem ook niks. Echt helemaal niks. puzzelstukken dienen in mee te tollen en om het zo hard mogelijk over de vloer te laten glijden,... torens bouwen? Was da? Nooit gedaan. Kreeg meneer bij het cb enkele blokken en hij maakte een toren Was de eerste en laatste keer.
Haha dat van die toren klinkt echt als een 'ik weet dat je dit wilt, dus ik zal het maar even doen zodat je me met rust laat'. Heerlijk!
Ik zou 2 hetzelfde puzzels kopen en naast maken samen jij een en ze eens. is kwestie van oefenen en niet van slimheid want als je elke dag puzzels maaktkan kind van 2 puzzels van 100 stuks leggen maar niet dat slimmer is dan andere. En andersom. En passen/vergelijken heeft ook met inzicht te maken. Wil je dat oefenen dan moet je meer sorteren met haar qua vorm/kleur/materiaal.
Jammer dat je meteen weer deze insteek hanteert. Ik wou er een luchtig topic van houden. Nee hoor, het is echt geen kwestie van aanleren. We oefenen dagelijks, ik heb haar al heel wat trucs getoond en verschillende soorten aangeboden. Ze heeft er gewoon geen interesse in om het onder de knie te krijgen. Dat mag toch?
Nee echt niet shakes! Een peuter of kleuter moet alles kunnen wat in de boekjes staat!! Haha nee joh, iedereen heeft andere interesses. Het is leuk als ze het kunnen maar als ze het niet willen hebben ze karakter
Dit heeft mijn dochter met kleuren. Ik zie van haar leeftijdsgenoten de mooiste dingen voorbij komen.. Die van mij kan ik enkel op reageren met oh ja.. Euhm leuk? Het interesseert haar geen hol. Tot ze laatst kennelijk er zin in had. Kleurt ze zo binnen de lijntjes (poging tot) en nog een zelfgemaakt zonnetje erbij waarvan ik echt kon zien dat het een zonnetje was haha!
Haha herkenbaar! Mijn zoontje heeft tot hij 3 was ook nooit enige interesse getoond in puzzelen. Hij deed het gewoon niet. Ik twijfelde er over of hij het nu niet snapte of gewoon niet interessant vond, maar verder ontwikkelde hij zich prima, dus ik heb er geen probleem van gemaakt/ in gezien. Vreselijk oefenen vind ik persoonlijk onzinnig, niet iedereen is niet overal even sterk in en hij was pienter zat op andere gebieden. Maar voor z'n 3e verjaardag kreeg hij een koffer met dino-puzzels van 80 en 100 stukjes, en die trok hij open en legde opeens in 1 keer neer . Daarna eens 150 en 200 stukjes geprobeerd en ja hoor, hij blijkt een puzzelwonder . Nu is hij dol op puzzelen en heeft hij laatst in de Efteling een puzzel van 1000 stukjes uitgezocht, maar daar heeft hij wel moeite mee . Vooral niet druk om maken dus, als ze zichzelf goed vermaakt en prima ontwikkelt dan heb je geen probleem!
Haha, hier ook geen puzzel kinderen. Best wat geoefend maar echt nul interesse Ze zijn allebei erg pienter, maar puzzelen vergt ook wat toewijding en inzet. Ik zie ze altijd kijken naar zo'n berg stukjes en denken: 'Waarom? Wat is het nut?' En daar kan ik ze wel een beetje gelijk in geven...
Wel herkenbaar hoor! Mijn dochter praat als de beste, maar puzzels enzo heeft ze gewoon geen geduld voor. Ze maakt als ze zin heeft wel puzzels van 24 stukjes dus ze kan het wel. Maar als het iets moeilijker wordt geeft ze gewoon op. Ze heeft ook bambino loco. Dat doet ze echt met twee vingers in de neus en supersnel. Als ze wil. Maar meestal gaat ze ouwehoeren met de blokjes en maakt ze zelf een puzzel met de achterkant (met die gekleurde bolletjes). Je zou denken dat ze het niet kan, maar het boeit haar gewoon niet. Niet langer dan twee tellen iig. Tekenen begint nu enige vorm aan te nemen, ze tekent sinds kort poppetjes (koppoters) daarvoor was het steeds alleen krassen. Het is gewoon meer een doe-en-beweegkind met een enorme fantasie. @piccolina; puzzelen is echt niet alleen een kwestie van oefenen hoor. Heeft echt wel te maken met een stukje inzicht. Heeft ook met de ontwikkeling te maken dus wil niet zeggen dat een kind wat niet kan puzzelen perse geen inzicht heeft en andersom dat een puzzelkind heel slim hoeft te zijn. Maar no way dat elke 2 jarige puzzels van 100 stukjes zou kunnen maken als je maar genoeg oefent. Dat is echt lariekoek.
Twee blokjes duplo van elkaar krijgen. Het lukt wel, maar er moet altijd een gezicht bij getrokken worden alsof hij een enorme krachttoer uitvoert of zit te poepen. Is overigens mijn eigen schuld, ik deed het een keer voor en deed alsof het mij ook moeite kostte, haha!
Hier ook geen 'puzzelkinderen', al kunnen ze het best als ze het willen (dat laten ze een heel enkele keer - een keer per jaar oid - zien), het heeft gewoon hun interesse niet. Prima, toch? Ik vind ook niet alles even leuk.
Die van mij Van tweeënhalf heeft dat met kleuren herkennen. Al een jaar lang zijn we daar spelenderwijs mee aan het oefenen. Ze vindt het zelf ook erg leuk maar haalt nog van alles door elkaar. Dan zegt ze die is paars. En dan zeg ik ehhh dat is rood haha
Haha Julia, hier net hetzelfde met de kleuren. Dan geeft ze mij een ballon, en ze neemt er een andere voor zichzelf , en dan zegt ze: mama blauwe en Nina gele! Terwijl het 2 andere kleuren zijn. Erg grappig!
Kleuren herkennen kan je niet aanleren. Dit is een basis ontwikkeling die je kindje eerst moet doorstaan voordat het onderscheid kan maken tussen de kleuren en ook benoemen. Dus nog helemaal niet vreemd dat een 2,5 jarige het nog niet kan. Onze 4 jarige kan het pas net.
Het is echt geen kwestie van aanleren idd. Ik herken dit volledig. Mijn dochter praatte heel vlot...grote woordenschat e.d. maar met bijna 3 jaar kreeg ze zo'n nopjespuzzel niet eens voor elkaar. Duplo bouwen kan ze pas sinds ze een jaar of 4 is. Van die gewone puzzels kan ze er nu met 50 stukjes waar leeftijdsgenoten al 200-500 stukken leggen. Een vormenstoof is altijd een groot vraagteken bij haar geweest. Qua taal en lezen zit ze nog altijd voor op schema...maar ze vermoeden wel dyscalculie...hier zou het veel verklaren.
hier precies andersom, kind wat vlot is met puzzelen maar taal en communicatie weer traag misschien wel een beetje een alfa/betaverhaal of zo?
Hier ook zo hoor! En dan nog een mama die een hekel heeft aan puzzelen (altijd gehad) terwijl een vriendinnetje met haar toen 3 al puzzels van 50 stukjes maakt en inmiddels al van 100 stuks.