bijdehand of voorsprong? Hoe hiermee omgaan?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by maliro, Aug 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    ik heb een beetje getwijfeld of ik dit topic zou openen, want ik wil niet overkomen als een opschepper ofzo.

    ik heb twee kinderen. Mijn zoon is 4 en qua iq een heerlijk gemiddeld kind (ivm autisme is het getest, iq van 91).

    Mijn dochter wordt het einde van de week vier. Ze is een bijdehandte troela, dat weet ik al heel lang.
    Qua spraak heeft ze een grote voorsprong, ze praat beter dan veel 4-jarigen.
    Qua motoriek was ze met de grote mijlpalen aan de late kant maar kon ze het wel gelijk goed (ze is perfectionistisch en heeft gewacht tot ze het goed kon).
    Ook tekent ze al bijna een jaar koppoters, inmiddels poppetjes met buik en haren/nagels/etc,
    Helemaal prima, ik 'doe' er niks mee, dit is gewoon wie mijn dochter is, een bijdehante kwebbeldoos.
    Afgelopen week heeft ze een brilletje gekregen en er ging een wereld voor haar open, ze ziet zoveel meer. "kijk mama, die bomen hebben ook blaadjes"/"heee daar ligt een slak. Daar moet je niet op lopen want dan gaat hij heeeeel erg dood"

    Vandaag echter verraste ze me volkomen. Ze verveeld zich thuis helemaal kapot dus ik wilde haar iets anders dan anders aanbieden, zodat ze iets nieuws had.
    Ik had een app over leren lezen. Je ziet een plaatje en daarnaast 3 woorden. Dan moet je het juiste woordje raden. En madame raadt de ene na de andere goed. Ik dacht dat het misschien toeval was. Maar een tijd later (eerst andere dingen gedaan) deden we het spelletje nog een keer. Op 4 na had ze het weer allemaal goed. De 4 die ze fout had waren wel de juiste woordjes maar in spiegelbeeld geschreven.
    Later op de dag nog een nieuw boekje gepakt (waarvan ik zeker weet dat ze het niet kent) en madame leest zo een paar korte woordjes voor.
    Ik begrijp niet waar ze dat nu vandaan heeft, van wie ze dit geleerd heeft.
    Zijn er moeders van kindjes met een voorsprong die hier ervaring mee hebben? Ik weet dat ik haar meer/andere uitdaging moet bieden want zo gezellig is ze momenteel niet. Ze verveelt zich enorm als haar broer niet thuis is. En de hele dag lamlendig op de bank hangen vind ik ook niet echt een optie.

    Is dit lezen iets wat je zou stimuleren? Dat ze een aantal namen herkent (zichzelf, haar broer en wat neefjes en nichtjes) dat weet ik al lang maar ik ging ervan uit dat dit gewoon de structuur was. Op haar eigen manier schrijft ze hele verhalen maar de letters heeft ze zelf bedacht ;)
    Als ze hieraan toe is vind ik het prima. Maar ik wil haar niet overstimuleren zeg maar. Ze zit nog een jaar thuis voor ze naar school mag (ze gaat wel naar de psz) dus uitdaging -met of zonder letters- is een must, anders wordt het een lang jaar. Cijfers kan ze allang lezen, functioneel tellen ook, tot ongeveer 20.
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Ja mijn jongste heeft een voorsprong

    Maar hij kon zich juist wel goed zelf vermaken...en nog steeds.

    Uitdagen heb ik nooit gedaan dus.

    Op school wel en ze hebben daar een speciale methode voor om ze juist dingen te laten doen die ze net wel/niet kunnen. Zo blijven ze gestimuleerd en leren ze door te zetten ( anders komt alles maar makkelijk)

    Misschien kun je zoiets vragen aan de peuterjuf...of ze iets kunnen betekenen om te stimuleren.
     
  3. wendy339

    wendy339 VIP lid

    Oct 27, 2010
    9,745
    1,073
    113
    Klinkt mij ook bekend. Ik laat het ook zoveel mogelijk. Mijn zoon leert ook erg graag. Ik stimuleer hem juist in spelen,buiten dingen doen en fysiek bezig zijn. Lezen,engels etc doe ik alleen als hij er zelf mee komt.
     
  4. maliro

    maliro Niet meer actief

    dat was inderdaad ook mijn idee.
    Ze is vrijdag jarig, met nieuw speelgoed heeft ze vast weer nieuwe/andere uitdaging, want het uitdagen is wel een dingetje. Ik ga haar absoluut niet leren lezen (en ze laat in feite ook zien dat dit niet nodig is), maar als ze uit zichzelf gaat oefenen ga ik haar ook niet stoppen.

    ik zal het idd ook met haar juf eens oppakken.
     
  5. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Om deze reden heeft mn dochter gr 2 overgeslage. Ze zit nu in gr 4 en is 6 word pas in febr 7. Ze heeft het erg naar haar zin in gr 4 en kan goed meekomen. Concentratie/tempo is soms het enige dingetje maar dat is ook omdat ze gewoon een enorme (met nadruk op enorm) kletskous is.

    Advies, ga goed in gesprek met de juf van de bs. Een goede school signaleerd en handeld daarnaar. Succes!
     
  6. misa

    misa Niet meer actief

    Uit jezelf letters kunnen lezen is wel een beetje veel van het goede. Ik denk dat ze het op de psz snel op pikt. En dus daar zeker vlug in is. Ik zou het ook zeker niet stimuleren, maar juist richten op beweging en actieve spelletjes e.d. Misschien samen op een gym of peuterdansen gaan?
     
  7. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Grappig om te lezen! Mijn zoon heeft het juist omgekeerd. Motorisch is hij altijd heel snel geweest, maar qua spraak liep hij ietwat achter. Hoewel hij dat nu ook ruimschoots heeft ingehaald trouwens.

    Koppoters tekende hij al toen hij 2,5 werd, maar eigenlijk keek ik daar niet vreemd van op met een tal van kunstenaars in de directe familie, haha.

    Hij is nu de oudste in het peuterklasje, maar ik merk wel dat hij graag levelt. Als andere kindjes krassen, gaat hij ook krassen bijvoorbeeld. En waar hij thuis moeiteloos puzzels van 50 stukjes legt, houdt hij het op school bij 13. Ik ga er niet van uit dat hij een voorsprong heeft, maar ik zorg wel dat hij voldoende uitdaging krijgt, omdat het anders gewoon een klein draakje wordt.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ons was het advies=geen schoolse dingen geven. tenzij het kind zelf sterk er naar vraagt. (en als je iets aanbied qua letter etc, leer eerst hoe het moet, sommige ouders doen het heel verkeerd. bijvrbeeld je moet het kind alleen letterklanken leren, dus niet de letters maar de klanken)
    wat kun je wel doen om haar te uitdagen?
    smart games(begin met 3+ series)
    puzzelen
    lego, blokken, knikker banen waar je iets van tekening na bouwt. begin eenvoudig en bouw steeds op naar moeilijker constructies.
    boeken zonder tekst met drukke tekeningen, kijk en vind de muis die op tafel danst, dus zoek opdrachten in zo een tekening. gewoon vertel het verhaal van uit de tekeningen.
    zoek de 3 verschillen etc
    puntjes aan elkaar binden met getallen en letters. (als ze die al herkent)
    dolhoven! zeker! (min zoon deed soms 20 per dag of zo)
    het beste is veel wandelen, natuur verkennen, fysiek bezig zijn.
    en knutselen! veel knutselen. vormen knippen plakken versieren!

    je doel is dat je kind zich harmonisch ontwikkelt. en niet te veel voorloopt op de schoolse vakken. (niets verbieden natuurlijk, maar wacht totdat je kind vanzelf vragen stelt)
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,092
    3,875
    113
    Je schrijft dat ze deze week 4 wordt, maar het nog een jaar duurt voor ze naar school mag. Is daar een reden voor?
     
  10. misa

    misa Niet meer actief

    Dit! Mooi beschreven! En ook zeker het dik gedrukte.

    Over een week wordt ze vier schrijf je, ts. Maar ik denk dat je over een jaar bedoelt?
     
  11. misa

    misa Niet meer actief

    Dit herken ik ook. Mijn dochter is ook wat vlugger dan leeftijdgenootjes (vooral anderen geven dat vaak aan). Maar mijn zoontje weet en kan stiekem heel veel dingen. Maar zonder stimulans, doorvragen, navragen zul je dat bij hem niet merken. ;)
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hier ook een vroege lezer... Met 2,5 jaar herkende ze de letters van haar naam in verschillende lettertypes.
    Vonden wij niks geks... Dr naam staat op dr muur boven dr bed :)
    Tegen de tijd ze naar school ging las ze woorden als luizenbol, heksenbezem...
    Gewoon meegelezen met het voorlezen kennelijk.

    Hier ook een perfectionistje... Dus wij wisten van niks.. Tot ze ineens hele lange woorden bleek te kunnen lezen :)
    Korte woordjes waren echter lastiger en ook hele zinnen.. Was ng moeilijk.

    Eenmaal op de kleuterschool bleek ze de enige te zijn in de klas en weigerde nog te lezen.
    Ik denk dat ze nog wel met mij mee las maar ze heeft nooit meer wat laten zien tot ze in groep 3 zat.
    Daar liet ze het aanvankelijk ook niet zien.... En dat bleek te komen doordat ze de boekjes zo stom vond..
    Met de juiste boeken in de hand bleek ze ineens een hele goede lezer :)

    In groep 4 was ze zo goed als avi uit :)
    Nu leest ze met dr 7 jaar... Harry Potter.
    Trotse mama :)

    Hier net als belize veel andere dingen gedaan.. Maar dat lezen leerde ze toch wel :)
    Net als rekenen trouwens.
    In de gaten houden... Je zult merken dat ze wel vraagt om wat ze wil weten :)
    En onze gup... Is gek op natuur en musea.
    En dan is de leerhonger ook tijdelijk weer even gestild. :)
    (En evt is ze langdurig afgeleid door een mooi onderwerp anders dan lezen, schrijven en rekenen :) )
     
  13. maliro

    maliro Niet meer actief

    o haha het was al laat. Ze wordt komende vrijdag 3 :)
     
  14. maliro

    maliro Niet meer actief

    Bedankt voor alle tips! Daar kan ik zeker wat mee. Ik was gisteren gewoon een beetje geschrokken omdat ze ging lezen, dat heb ik totaal niet zien aankomen. Mevrouw is een perfectionist en laat dingen pas zien als ze het kan. Altijd al zo geweest.
    Haar vader/mijn ex en een deel van zijn familie is (bewezen) hb, daarom hou ik het in de gaten.
    En idd een goede school zoeken voor volgend jaar.
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,092
    3,875
    113
    Inderdaad, een school die daar mee om kan gaan, kan je veel gedoe gaan schelen.
     
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Let wel op dat snel kunnen lezen helemaal niet hoeft te betekenen dat ze een voorsprong hebben...dat is iets aangeleerd en meestal rond groep 5 is dat weer gelijk.

    Een echte voorsprong heeft met veel meer dingen te maken.

    Onze zoon maakte bijvoorbeeld hele bouwtekeningen ( heel gedetailleerd) van wat hij daarna van lego ging bouwen.
    Of hij maakte een machine die ook echt werkte...

    Maar lezen doet hij niet. Wel kan hij de letters allemaal...maar lezen niet. Dat interesseert hem ook helemaal niet.

    Maar op school zeiden ze dat lezen niet echt een indicatie geeft of een kind een voorsprong heeft.
    Hij is bijvoorbeeld ook heel sociaal en heel zelfstandig.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    vroeg kunnen lezen geeft wel een indicatie voor voorsprong. maar niet kunnen lezen geeft geen tegenbewijs. dat bedoelen zij.

    lezen gaat na klanken kennis samen met een cognitieve ontwikkeling waardoor het kind in eens in staat is om klanken aan elkaar te plakken in een steeds terugkerende cognitieve beweging. herkennen, erheen en weer terug, klank herkennen terug keren en plakken, erheen weer herkennen terug keren plakken.
    wanneer je een kind wil leren om te lezen voordat het kind in staat is om dit te doen zou het niet lukken om te lezen. dan blijft jij bij woord en klank herkenning. echt lezen geeft een niveau van cognitieve ontwikkeling wat ook een indicatie kan zijn van een voorsprong als dat op een bepaalde leeftijd gebeurt.
    en ook wanneer het kind zelf door het stellen van specifieke vragen of door steeds goed kijken en opletten hoe men leest zichzelf leert te lezen(en ja dat gebeurt dus ook) dan is het helemaal een indicatie voor voorsprong.
    maar een ontwikkelingsvoorsprong betekent niet dat het kind ook HB is. tot 8 jaar oud praat je over ontwikkelingsvoorsprong en daarna langzamerhand ook over HB.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm heel vroeg lezen geeft geen garanties dat je kind later met alles voorloopt nee.

    Maar het is ook geen slecht plan om het in de gaten te houden natuurlijk.
    Je hebt ook hoogbegaafden die pas in groep 3 leren lezen...
    Of kinderen die gewoon iets met lezen hebben en verder heel gemiddeld zijn.

    Maar, beetje opletten of alles goed gaat op school kan zeler geen kwaad.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    dat geldt ook voor praten. vroeg praten met meer woorden geeft wel een indicatie, maar niet praten geeft geen tegenbewijs. sommige HB kinderen praten juist geen woord tot 3-4 jaar oud, of heel beperkt, terwijl zij wel kunnen lezen.(hoe weet je dat als ze nog niet praten? nou ze lezen de instructies van iets of getallen etc en die volgen ze precies die alleen geschreven staan.
     
  20. misa

    misa Niet meer actief

    Ja, de meeste kinderen zitten allemaal ongeveer op hetzelfde niveau met een jaar of 5/6. En natuurlijk heb je uitzonderingen...!
     

Share This Page