Wij hebben vanmiddag een gesprek over onze dochter met de ib-er en 1 van haar juffen Ze is nu net begonnen in groep 2 (combinatieklas 2 en 3) maar zou eigenlijk op leerniveau mee kunnen draaien met groep 3...ze hebben haar getest en gaan nog doortesten geloof ik, maar ik vind het wel spannend allemaal. Kies je definitief voor groep 3 of laat je haar groep 2 met verdieping... Ben zeer benieuwd wat er voorlopig vanmiddag uit gaat komen, als we er al uit kunnen komen. Merk dat ik gewoon zenuwachtig ben voor alles, brrrr.
ik koos voor groep2 en ze kwamen ergens midden groep2 toch wel met de definitieve beslissing voor het versnellen na gr2 naar gr4. nu zit zoontje zonder gr3 ervaring in gr4. hij heeft het best zwaar vind ik. (nu 3de week)eerste gesprek over 10 dagen met de juf. en ondertussen komt de HB adviseur met de juf en ib'er een gesprek voeren over zijn handelingsplan. bij jou geval; het is toch erg goed dat zij gr2 en 3 bij elkaar hebben. laat haar gewoon genoeg spelen maar ook leren in boekjes te werken. dus vanaf kerst of zo meedraaien met gr3. (ik weet natuurlijk niet hoe zij het doet allemaal, en wat zij vindt)
Wat fijn zo veel herkenning! Belize, ze bedoelden idd jaloezie van andere ouders. Pffff... Na alles wat mijn meisje heeft moeten doormaken, zou ik dat juist een ander niet toewensen! Die plusklassen ken ik idd. Mijn neefjes zitten nu op een school met een hele hb afdeling. Weet eigenlijk niet of ik dat nou echt wat vind. Vind het ook wel belangrijk dat mijn kind met alle kinderen in aanraking komt. Ik heb zelf ook vrienden in alle kleuren en maten, met diverse opleidingsniveaus. Dat maakt het leven toch wat kleurrijker denk ik en zo leer je ook omgaan met kinderen die anders denken. Denk toch wel dat mijn neefjes soms een beetje ver-(of be-)oordelend zijn omdat ze zich niet in kunnen denken dat een ander meer tijd nodig heeft, of anders over dingen denkt bijv. Jaime, zo herkenbaar. Jammer is dat dan he dat ze in zo'n vicieuze cirkel van negativiteit terechtkomen waar ze niet meer uit kunnen. Mijn meisje vond leren ook echt niet leuk meer. En dat terwijl dat juist haar talent is. Zij werd echt onhandelbaar (en t is zo'n lieverd ) en werd ontzettend streng aangepakt. Maar dit werkte alleen maar averechts. Ze voelde zich vreselijk onbegrepen (dat werd ze ook) en was zo enorm gefrustreerd... Gewoon zielig echt. Toen ze meer uitdaging kreeg en een assistente die haar begreep was t gelijk beter. Zo simpel dat je echt als ouder ook gefrustreerd raakt. Moest dat nou zo moeilijk gemaakt worden? Zucht... Meintje, snap ik best dat je zenuwachtig bent. Hoe is t gegaan vanmiddag?
Dat denk ik eigenlijk ook wel, dat als ze echt hard gaan ze uiteindelijk toch een keer moeten versnellen. Dan lijkt me op jonge leeftijd toch gemakkelijker dan later?
Het gesprek is wel aardig verlopen. We hebben uitgebreid over haar gesproken en eigenlijk besloten voorlopig om haar in 2 te houden en meer diepgang te gaan bieden. Er komt een stagiaire en een onderwijsassistent die aan de slag zullen gaan met het bieden van meer. Ondertussen kan ze stof oppikken van 3 en kunnen we daar thuis ook op inspelen. Als ze dan straks in groep 3 zit dan kan ze op de zon-lijn gaan functioneren en dan maar kijken hoe het loopt en hoe ze zich voelt. Voorlopig voelt het goed zo maar we blijven wel heel alert op signalen van haar om te voorkomen dat ze zich weer gaat vervelen zoals in groep 1. Emotioneel, sociaal en motorisch gezien moet ze ook echt nog wel een stuk groeien, het cognitieve is niet het probleem. Ze is slim maar moet er nog mee om leren gaan...en wij ook en de school ook.
Lijkt me wel heel fijn, een combi van groep 2 en 3. Geeft wellicht ook meer mogelijkheden voor uitdaging dan een 'gewone' kleuterklas. Zou me niet te veel vasthouden aan de zonlijn. Afhankelijk van hoe goed een kind al kan lezen is die leerlijn helemaal niet zo boeiend... Maar met ook andere uitdaging erbij (of desnoods in plaats van, als dat nodig is), kan het best goed gaan. Fijn dat de keuze voor nu in ieder geval goed voelt! (y)
zonlijn kinderen moeten meer zelfstandig werken zag ik. ze gaan naar buiten en de juf blijft met de kinderen van maan lijn. mijn zoon zit inde maanlijn. in de lees uur kijkt hij naar de plaatjes(dat zei hij zelf aan mij, zo saai boeken).hij dacht dat de juf niet wist dat hij zijn boekje niet las. zij ziet echt alles hoor, deze juf.
Ze moeten inderdaad meer zelfstandig werken en de opdrachten zijn ook echt anders, in groep 3 tenminste wel. Maar als een kind al echt goed kan lezen, dan zijn ze veel te makkelijk en niet boeiend, dus alsnog zonde van de tijd. Fijn, een juf die alles ziet. (AL is het dat voor de kinderen misschien niet altijd. )
deze zag ik op FB. toen dacht ik even aan zoontje te vragen of hij het kon. zonder een uitleg of tip. alleen = wat moet hier komen? zijn boterham etend keek hij even, toen zei hij eeehhh 4 een 50; nee, o wacht nee. het is 56! zomaar.
Even inbreken in de topic. Bovenstaande ervaren wij ook, zoontje is 2 weken geleden gestart in groep 3, en na 3dagen begonnen met werkboekjes uit de zonlijn. Het is beter dan meedoen met lezen van maan-roos-vis, maar hij had zo'n boekje in dezelfde werkles helemaal ingevuld (wist niet dat ie maar 2 blz's moest). Dat was dan kern 1-2, met de volgende kern beginnen ze over een paar weken. Het was saai volgens hem, en er stonden alleen spelletjes in. Ik weet niet of ze hier nog andere verdieping aanbieden.
kijk dat lezen blijft echt een probleem. ik hoorde van iemand dat meisjes veel meer lezen dan jongens. ik weet niet of dat waar is. maar zoontje las bijvoorbeeld buurman en buurman, met zulke rare woorden. nou dat vindt hij leuk. zo een boek zit echt niet in zonnelijn of maanlijn. hij zei ook dat hij een AVI1 boek koos. ik weet niet of dat echt mag of zo?
Hoe gaat het hier nu met de kinderen? Hier gaat het heel goed! Het is echt een verademing om mijn dochter met een gerust hart naar school te brengen en niet de hele dag met een angstige knoop in mijn maag te zitten om hoe het gaat op school en in welke toestand ik haar weer terug krijg. Ze werken nu eerst aan haar gevoel van basisveiligheid/ basisvertrouwen. Dat is nu zelfs te laag om haar niveau te kunnen bepalen. Dus dat komt later maar dan gaan ze haar toch doortoetsen. Ze gaat wel goed vooruit en ik breng 's morgens een blij kind weg en haal een blij kind weer op
Juf is met haar (juli 2006, nu groep 7, groep 6 in 3 maanden gecompact) om de tafel gaan zitten om haar te leren plannen en een week later gaat het eigenlijk al erg goed! Ze had al zo lang niet meer meegedraaid in het gewone tempo en had even een zetje nodig, ze had zelfs al gevraagd wat het laagste niveau op de middelbare school was, daar zou ze wel terecht gaan komen )
Wat super fijn! Hier lijkt het ook goed te gaan. Ik ken die knoop in je maag wel idd. Maar ook hier tot nu toe een opgewekt kind thuis. Over 2 weken gesprek met de juf, dus ben benieuwd.
Agossie... Gelukkig lijkt het goed te gaan lukken met plannen. Idd meedraaien met het reguliere tempo is dan ineens wel weer even wennen he. Hier moet dichterbij voor het eerst een tandje bijzetten en da's best nog wennen
Ik wil ook graag mee kletsen. Mijn dochter zat vorig jaar in groep 1 en bij de eerste toetsen bleek ze een flinke ontwikkelingsvoorsprong van ongeveer een jaar te hebben. Daarna is ze bij een soort plusklasje gegaan waar ze met een klein groepje kinderen van groep 2 alvast met lezen aan de slag gingen. Dat vond ze erg leuk. Daarna wat gesprekken gehad met de juffen en IB-er of ze groep 2 zou gaan overslaan. Ze is door getoetst en heeft de cito eind groep 2 gemaakt. Uiteindelijk om sociaal emotionele redenen besloten om haar naar htoep 2 te laten gaan met een handelingsplan. School is nu een paar weken bezig maar ik heb nog geen plan gezien. Dus ik vraag deze week een gesprek met de juf aan.
Mijn oudste zit nu na de vakantie in 1 vwo. Hij moet erg wennen aan al het huiswerk en de moeite die hij moet doen. Herkenbaar voor ouders hier?