Vluchtelingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MyMiracle, 31 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    Ik klink nu misschien wel hard en ik vind het vreselijk wat deze mensen mee hebben moeten maken maar ik denk dat veel van hen niet in onze maatschappij kunnen fungeren en helemaal al niet met elkaar want volgens mij maken ze elkaar compleet af. Als ze bijvoorbeeld op een eiland terecht komen, waar ook sprake van is geweest, dan is het gewoon wachten op problemen. Niet omdat dit slechte mensen zijn maar omdat ze zoveel hebben meegemaakt, daardoor staan zij heel anders in het leven en dus ook in een maatschappij. Normen en waarden hebben voor hun hele andere betekenissen. Trauma's die te heftig zijn om mee te leven, sommige zijn gewoon gehersenspoeld en geloven in hetgeen waar zij mee zijn opgegroeid: geweld. Het is eigenlijk heel triest maar tevens ook een grote zorg voor onze maatschappij.
     
  2. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    #862 lotuss, 29 sep 2015
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
    Ik vind het ook wel een beetje betuttelend klinken allemaal eerlijk gezegd. Dit zijn toch écht geen onwetende lieverdjes..
    Als je mensen serieus neemt moet je ze ook verantwoordelijk stellen voor hun eigen daden. Dat kan je dus wel verwachten en dat móet je verwachten. Valt op geen enkele manier goed te praten of begrip voor te tonen. En niet de schuld leggen bij de hulpverlening omdat ze het allemaal verkeerd aanpakken. Ik ben het er mee eens dat mensen die zich zo opstellen inderdaad direct een retourtje kunnen krijgen. Als zulke figuren losgelaten worden in de maatschappij komen ze ook Christenen, ongelovigen en ongesluierde vrouwen tegen.
    Die zullen ze ook moeten respecteren willen ze een leven kunnen opbouwen in deze Westerse samenleving. Dus als ze het in het AZC al niet kunnen.. En inderdaad zit dit zo ingebakken dat je dat er écht niet zo even uit krijgt door ze op de vingers te tikken en te vertellen dat dat toch écht niet mag hier..
    Als ze zo graag geweld en oorlog willen hadden ze beter kunnen blijven waar ze zaten tenslotte.
     
  3. tuc

    tuc Niet meer actief

    met die laatste zin ben ik het helemaal eens. Het is een zorg voor onze maatschappij. En ik vind dat we die zorg met zn allen moeten dragen. Met zn allen zorgen voor de mensen die uit Syrie of weet ik het waar komen.
    De oorlog in het midden oosten is toch ook nog steeds een zorg voor de hele wereld?
     
  4. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Klopt, zo denk ik ook.
    het zijn natuurlijk geen slechte mensen maar hun hebben een heel andere cultuur, vreselijke dingen gezien en velen volgen een bepaalde tak van een geloof. Ze kunnen hier gewoon niet meedraaien, zelfs met jarenlange hulp niet.

    Ik bijvoorbeeld ben een Belg en er zijn best wel wat verschillen tussen België en Nederland. Het aanpassen is niet moeilijk maar na nu 7 jaar samen te zijn met een Nederlander en 5 jaar samen te wonen vind ik nog steeds dingen raar hier Nederland. Sommige zaken beter, andere slechter. Sommige lachwekkend. Koninginnedag, allee welke gek heeft dat uitgevonden :D
    Ik ben in totaal 30km verhuisd.

    Hoe moet het dan voor hun zijn? Andere cultuur, andere gebruiken, uithuwelijken, vrouwen zijn minderwaardig, geloof, oorlogen, geweld, dierbaren op een vreselijke manier vermoord zien worden ,...
    niet allemaal maar wel velen gaan nooit meer kunnen switchen.

    Ze verdienen alle hulp maar wel de juiste hulp. Het probleem bij de kern aanpakken. Niet verplaatsen.

    En ik ben echt niet tegen alle vluchtelingen. Zeer zeker niet. Maar wel tegen een groot gedeelte van hun.
     
  5. Islah

    Islah Niet meer actief

    Dat ze nu 100.000 in het Arabische vertaalde bijbels gaan uitdelen maakt het er denk ik ook niet beter op.
     
  6. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Bijbels? Dus echt bijbels van het christendom? :D

    Haha nee dat meen je toch niet? Willen ze hier een wereldoorlog ofzo?
     
  7. Islah

    Islah Niet meer actief

    Ja dat las ik net op de site van de EO.
     
  8. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Dat doe je toch niet! Laat hun lekker hun geloof houden, dit kan gezien worden als proberen te bekeren! Vraagt zeker om problemen. Lomperikken.
     
  9. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Ja, de hulpverlening gaat ook nog meedoen aan de strijd.
    christenen delen Bijbels uit en moslim organisaties delen spullen uit die alleen bestemd zijn voor moslims. Moslim vluchtelingen zouden geen spullen aan mogen nemen van niet-moslims. Volgens de vrijwilligers in Rotterdam.
    Moslims in verzet tegen
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #870 merah, 29 sep 2015
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
    Die kunnen ook voor de christen-vluchtelingen zijn toch?
    Ik neem aan dat dat niet eerste keus was om mee te nemen op de tocht naar het westen (ik zou ook voor voedsel of water gaan). Bovendien is deze groep jaren onderdrukt. Kan me voorstellen dat ze blij zijn eindelijk weer eens een bijbel te kunnen lezen.
    Lijkt me helemaal niet zo raar.
    (En volgens mij doen een aantal moskees hetzelfde, maar dan met korans).

    Verder helemaal eens met Niekepiek. Een verandering in houding aangaande andere geloven, respect voor vrouwen, het verwerken van trauma's... Daar kost meerdere generaties. Tuurlijk wil je slachtoffers helpen, maar niet ten koste van alles.
     
  11. Logan

    Logan Niet meer actief

    Dat denk ik ook niet. Waarom gaan ze dat doen? :(
     
  12. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Probleem bij de kern aanpakken, dus de IS ben ik met je eens. Echter had dit al veel eerder moeten gebeuren! Het leed is nu helaas al geschied.

    Maar dat het probleem bij kern moet worden aangepakt neemt niet weg dat deze vluchtelingen momenteel hup nodig hebben. We kunnen ze niet aan hun lot overlaten. Ik ben er van overtuigd dat met de juiste begeleiding en goede inzet van de vluchtelingen zelf ze prima in onze maatschappij kunnen meedraaien.

    Ik leerde mijn man 14 jaar geleden kennen toen hij net in Nederland 4woonde. Hij is door mij en mijn familie liefdevol opgevangen en heeft veel van ons geleerd. Hij zegt dat dit er ook voor gezorgd heeft dat hij sneller ingeburgerd was. Ik denk dan ook dat als wij met ons allen ons inzetten voor de vluchtelingen, ze erbij helpen om onze cultuur te leren kennen dit veel beter werkt dan de inburgeringscursus die geen moer voorsteld.

    Nu 14 jaar later is mijn man een groter fan van sinterklaas dan zijn eigen kinderen. :D
     
  13. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik vond dit wel een mooie :)
     
  14. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Inderdaad, ik vind dat ook niet zo gek. Waarom zouden ze geen bijbel mogen krijgen omdat dat geweld uit zou kunnen lokkoen onder de moslims? Zou wat zijn, nog toegeven aan die terorr ook.
    Als het zou zijn om zieltjes te winnen zou dat minder handig zijn inderdaad. Maar bijbels voor de christen vluchtelingen? Prima!
     
  15. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    Het probleem is natuurlijk ook dat het voor veel Nederlanders erg lastig is om zich aan te passen aan de mensen (vluchtelingen) die zich hier niet aan kunnen passen. Nederlanders hebben een hele andere mentaliteit die zo 1,2,3 niet aan te passen is en zeker niet in eigen land, we zijn hier erg individualistisch ingesteld, we werken kei hard en we zijn erg van een fatsoenlijk ritme, een beetje star zelfs, dat staat haaks tegenover andere culturen en daarom zal het voor veel lastige situaties zorgen, wat het nu eigenlijk al doet. Onze mentaliteit daarentegen heeft er wel voor gezorgd dat ons landje het prima doet en dat we ons staande weten te houden tussen alle ellende van de wereld en dat wij het zo slecht nog niet hebben. De vraag is natuurlijk hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen en of mensen bereidt zijn zich aan te gaan passen en natuurlijk vanuit wie die aanpassingen nodig zijn...
     
  16. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Jouw man klinkt als een mens die er ook voor open stond om te integreren. Prachtig en dan gaat het ook werken. Heb ik respect voor, dat meen ik want het lijkt me niet altijd makkelijk in een totaal andere cultuur. En fijn dat jullie er waren om hem te helpen.
    Als het zo overal zou kunnen gaan zouden er weinig problemen zijn. Alleen ben ik bang dat de asielzoekers waar we het nu over hebben een beetje anders in elkaar zitten en helemaal niet zo bereid willend zijn. Dat dit niet snel op te lossen is en er generaties overheen zullen gaan.
    Ik bewonder wel je optimisme, je bent heel positief.

     
  17. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ow ja. Ik bekeek het verkeerd. Dacht bijbels voor moslims :)
     
  18. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Idem. Lovely83, die mensen hebben geen lieve families om hun hier op te vangen zoals jullie bij je man hebben gedaan.
     
  19. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Wel...waarschijnlijk zullen ze het ook niet erg vinden als er wat zieltjes gewonnen worden. ;)
    Ook het christendom verspreid graag de evangelie natuurlijk.
     
  20. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    #880 lotuss, 29 sep 2015
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
    Ik denk ook niet dat we daar naar moeten streven..ons aanpassen aan vluchtelingen die zich niet aan kunnen passen hier.
    Je kan respect tonen voor een andere cultuur en mensen in hun waarde laten (mits ze dat bij jou doen dan want ik ben niet zo van de andere wang toe keren om me voor een tweede maal op m'n bek te laten slaan, heeft me nooit iets goeds gebracht ;))
    Maar als je in een ander land gaat wonen waar andere waarden en normen gelden dan in jouw thuisland, dan moet je weten waar je aan begint want je moet niet gaan verwachten dat de wereld om je heen zich ineens aan jou aan gaat passen. Ga je dat wel verwachten of zelf eisen, zoals soms ook gebeurt, dan klopt er toch iets niet.
    Ik kan weinig respect opbrengen voor mensen die om het hards roepen dat het Westen slecht is en niet deugd, die alles verafschuwen waar het vrije westen voor staat maar wel hier komen wonen... dat klopt toch niet... zou hetzelfde zijn als een extreem rechts persoon die in Saoudi wil gaan wonen. Dat is toch de laatste plek waar je dan gaat wonen? En ik heb ze horen schelden hoor, echt waar, om het hardst. Niets deugt...
    Nou ja, daar kan ik echt geen respect voor opbrengen.
     

Deel Deze Pagina