Maar waarom blijf je dan in zulke algemeenheden praten? Wat wordt concreet volgens jou verwacht van kinderen in kleuterklassen? Gewoon in normale mensen taal, wat verwacht een gemiddelde school Wat een 4/5 jarige nog niet in staat is? En wat bedoel je nogmaals met 'dit soort leerwerkjes' ?
Want op andere scholen zitten compleet depressieve kleuters die de werkdruk niet meer aan kunnen? Trouwens montessori zou de laatste onderwijsvorm zijn die ik zou kiezen
Zou je denken dat ik daar geen idee van heb? Ik heb twee zonen die het Montessori gevolgd hebben, m'n dochters hebben ook Montessori onderwijs gevolgd bij de kleuters en ik zelf heb in het reguliere onderwijs bij de kleuters gewerkt. En ik denk dat de (Montesorri) juf van hun vorige school, die alle veranderingen meegemaakt hebben ook wel weet waar ze over praat. Maar ieder z'n mening weet je, ik heb het verschil meegemaakt en ben super blij met m'n keuze. Kan er niet meer achter staan. Fijn dat jij dat ook doet, is belangrijk.
Nou Amdaa, ik heb op de kleuterschool idd alleen maar gespeeld, verhaaltjes geluisterd, gezongen in de kring en plakwerkjes gemaakt. O ja, en heel veel buiten gespeeld oa in de zandbak. Weet dus niet zo goed waar je op doelt, maar misschien is jouw 'vroeger' wel niet zo lang geleden als die van mij 😉
Speld is idd 'onzin', maar ze borduren wel voor op actieve onderwerpen uit het nieuws. Denk dat dit te maken heeft dat de kleuter nu al willen laten (computer)programmeren .
Ik ben blij dat ik voornamelijk niet heb moeten spelen, Ik ging naar school om te leren. Spelen deed ik thuis. Overigens heb ik ook 3 kinderen in basisonderwijs, die in de kleuterklassen niks anders deden dan spelen. Thuis hebben ze hun leerbehoefte moeten vervullen, want op school werd alles tergend langzaam aangevlogen. Dat soort dingen 'werkjes' noemen klinkt een beetje lachwekkend. Mijn zoon werd er juist ongelukkig want hij ging vanuit dat je op school dingen leert, en niet 2 jaar lang liedjes zingt en kleurplaten inkleurt.
Het laatste betwijfel ik Onze kinderen hebben ook niks anders gedaan in de kleuterklas, en wat ze leerden ging zo spelenderwijs en langzaam dat het kind nog steeds alleen maar speelde (stempelen met cijfer 1 en 2 is een hogere verwachting dan stempelen met apen en auto's? )
Volgens mij willen jonge kinderen juist veel leren. Ik in ieder geval wel vroeger. Heb zelf Montessori gedaan. De manier erop uiteraard via het spelen maar dat is toch altijd al zo en overal hetzelfde..
En dan... Dan heb je gestempeld met 1 en 2, hoeveel verder brengt je dat op de arbeidsmarkt? Het one, two, three-niveau die kleuters halen gaat je ook nergens brengen. Als ze dat een paar jaar later leren onthouden ze dat veel beter. Ik zie dus nog steeds geen meerwaarde.
Kinderen zijn in principe in staat tot veel als ze het aangeboden krijgen. Of het nodig is op zo'n jonge leeftijd en ze er niet veel meer bij gebaat zijn wat langer alleen te kunnen spelen (waar ze overigens ook veel van leren) is een tweede. Mijn dochter en de kinderen uit haar klas lezen net zo goed als kinderen van andere scholen die al eerder met letters begonnen zijn. Zo ook rekenen. Dat blijkt uit de toetsen die gewoon heel goed gemaakt zijn. Volgens mij had ik ook al uitgelegd wat ik bedoelde met leer werkjes, zou niet weten wat ik daar meer over zou moeten uitleggen. Maar ik denk dat je vooral goed naar je kind moet kijken. Allebei mijn dochters zijn gewoon veel gelukkiger nu ze op deze school zitten en deze vorm van onderwijs volgen, dat was echt heel goed te merken. Ze zijn in rap tempo opgebloeid. Mijn zonen zaten veel beter op hun plek binnen het Montessori onderwijs, zeker de jongste.