Wie heeft er ervaring met (hoog)begaafdheid bij kleuters? Ik heb het vermoeden dat mijn kleuter begaafd is- maar ik zeg erbij, ik heb grote moeite dit uit te spreken, omdat ik het absoluut niet zie (of zeg) als iets om over op te scheppen. Ik zeg het vooral wel omdat ik bepaalde gedragsproblemen zie ontstaan, die wellicht te maken kunnen hebben met die begaafdheid: Het gevoel niet begrepen te worden, heel erg over de rooie gaan als iets niet gaat zoals zij het in gedachten heeft: niet uit verwennerij of omdat ze altijd haar zin krijgt (zeker niet), maar ze heeft blijkbaar in haar hoofd een heel strak schema hoe iets hoort te zijn, neigt een beetje naar het autistische. Lijkt wel heel veel te voelen en heel gevoelig te zijn, kan echt enorm verdrietig zijn over de kleinste dingen, maar heeft er echt wel verdriet van. Faalangst terwijl ze juist veel dingen meteen begrijpt en kan: zo kon ze met een paar keer heen en weer fietsen terwijl we haar vasthielden, meteen los fietsen (zonder zijwieltjes), maar als ze dan 10 x een stuk fietst en dan 1x iets minder, dan zegt ze na die laatste keer dat ze het niet kan. Zelfde geldt voor puzzelen: ze kan de moeilijkste puzzels maken en heeft enorm goed visueel geheugen en -inzicht, maar als het dan een keer niet zo makkelijk gaat dan zegt ze dat ze het niet kan. (Ik was me hier al heel vroeg van bewust bij haar en heb dus juist heel vaak geprezen voor het proces en niet voor talent (Wat goed dat je het volhoudt / blijft proberen ipv Wat ben je knap/slim)) Soms merk ik dat ze dingen die ze kan, achterhoudt (doen alsof ze het niet weet of kan, terwijl ik het haar wel in haar eentje zie doen). Zo kan ze bijna alle letters lezen en soms een kort woordje zoals KIP ofzo, maar soms doet ze net alsof ze de verkeerde letter raadt of gaat ze heel gekke dingen zeggen. Ik verwijs ook naar mijn andere bericht ("kleuter van 4 opeens moeite met BSO") over het niet meer naar school willen. Is dat (beter) te interpreteren met die begaafdheid? Wie heeft er ervaring mee en kan helpen?
Mwoah, denk je niet dat ze gewoon wat voor ligt? Hoogbegaafd is nou weer het andere uiterste.... Mijn zoon van 2,5 kan ook al zonder zijwieltjes fietsen en kan ook veel dingen waarin hij op voor ligt op het gemiddelde kind. Ik weet dat dit ook op de psz wordt opgemerkt maar om er nou de sticker hoogbegaafd aan te geven? Gaat mij weer te ver, hij is net wat sneller ja maar tis niet alsof hij al hele boeken kan lezen zelf ofzo. Ik zou eerder bij jouw dochter aan autisme denken ipv echt hoogbegaafdheid?
De dingen die je noemt lijken mij eigenlijk heel normaal op die leeftijd. Die (negatieve) faalangst zou ik wel iets aan doen. Faalangst bij kleuters - Driestar educatief
Ik heb peuter die dan ok mogelijk hb is of gewoon erg slim. Ze is erg verschillend van haar leeftijdgenootjes. Loopt voor op alle gebieden en indd ook hooggevoellig en zoals je zegt alsof ze "plan" hebben hier ook zo. Ok elk kind kan daaraan voldoen maar hier ook is zoals jij zegt "iets autistisch". Zo bijv ze denkt 10 stappen vooruit al terwijl jij blijft bij 1e hangen ze had al bedacht alles en vind raar dat mensen niet dat begrijpen dat ze gelijk stap 10 al doet/wil. Dat herken ik heel goed. Motorisch ze is hier als 3.5 jarige en zelfs verder. Ze kan "raar" doen dus doen alsof ze niet begrijpt of niet kan. Ze heeft fenomenaal geheugen (herinnert zich alles werkelijk wat ze deed nog maanden terug en waar en met wie, waar ligt wat etc). Oon moet alles "passen" en "kloppen" etc. Ze kan drifting zijn omdat inderdaad iets niet gaat zoals ze wil of begrijpen mensen haar niet gelijk, ze kan uur zoeken naar "passend" iets bijv heeft ze slabbertje gekregen nieuwe met stipjes ze bleef herhalen "past, past past" ik dacht nou what ever, maar ze bleef doorgaan en wilde iets van mij. Ik begreep niets van tot ik huilende kind na 30 min aantrof bij ondergoed la waar ze bleef maar zoeken naar mijne onderbroekin rode stipjes die ik dus ruim 2 mnd geleden laatst aanhad. Zo toen het gevonden was ze blije kind ter wereld ze vroeg nog 100x of het zeker past en toen ik dat bewestigde was het over boeken met diren vermijden we zoiezo al want ze rent 200x heen en terug om haar schleich dieren "te passen" en we moeten overtuigend het bewestigen.. Of autos.. Buiten kan ik al maanden amper lopen want alle auto merken "passen" of cijfers aan deuren of blaadjes vsn bomen.. Of kleuren van kleding mensen: ze zegt dan steeds "past past, past ie?" Bijv groene shirt van haar op groene shirt van meneer. Mensen kijken erg raar haha) Maar goed het is zoiezo datop cb, ha, kdv zien ze dat en ze heeft dat vanaf begin niet in sprongen dus daar leer je beetjr zo omgaan. Maar inderdaad dat autistische gedrag dus was altijd zo beetje.. En ze kan dus uitzonderlijk goed met oudere kindjes spelen ze praat met hun gewoon normaal en veel terwijl hier met ons of met andere kindjes har leeftijd praat ze niet eens alsof ze niet kan lijkt alsof ze zich aanpast aan omgeving/situatie. O ja ze legt ook linken die je ver moet zoeken of moetouder zijn: bijv ze vroegt wat staar op speen: je zegt in het engels: i love mama. Ze wijst op eigen hart en zegt: "mijn, hartje, mama!" Tha terwijl ze leert geen engels of ik zeg doe je broek uit: ze zegt" geen broek mama, panty!" Geen iedee waar ze dat vandan haalt want we zeggen nooit pantys maar maillots. Hb kan je volgens mij pas met 6-7 jaar zeker vaststellen met iq test. Ervoor ook maar of het nodig is? Op school zou ze extra aandacht krijgen van hb + is tegenwoordig zo op elk school bijna toch? Thuis kan je extra uitdagen etc. Er zijn ook hb kenmerkende lijstjes. Is geloof ik 40% genetisch bepaald dus stel heb je in familie dan kan dat zeker dat ze ook hb is. We hebben dat in familie zitten. Maar we zijn ook gewoon hbo mensen dus dat heeft ook tuurlijk invloed op slimheid/opvoed van je kind. Wat je doet en hoe etc met kind. Ik was hier bij mijne dochter denk ik bij rond maand 9-10 zo van denken ze is "anders" in vele opzichten. Ook toen bij cb ongeweer hadden ze het over. Ik weet niet of haar voorsprong blijvend is of niet maar tot nu toe kunnen we zeker omgaan mee en zich daarin vinden. Ben erg benieuwd wat psz zal vinden want ze gaat volgend week voor het eerst heen
Ik zie veel vergelijk meer mijn dochter van inmiddels 7. Ze is ook een heel gevoelig meisje. Zit nu in groep 4 en leest op niveau van groep 6. Ze rekend ook in het het voor maar weet nog niet precies hoever ze is. Ze krijgt extra werk aangeboden. Wezijn begin dit jaar overgestapt naar een andere school want op de vorige school ging ze zich vervelen en zich bemoeien met andere kinderen. Ik gaf aan dat ze wellicht met wel kon gebruiken maar juf vond dat niet nodig zedeed immers alhet zon boekje (moeilijkere versie veilig leren lezen) ze moest maar aan haar tafeltje zitten met haar armen over elkaar. Op de andere school bleek dus wel degelijk dat ze verder int voren was en is ze weer het meisje zoals we haar kennen. Ik zou zeggen geef het aan op school wellicht kan ze wat verdieping krijgen. Hier is ze dus ik niet getest oid maar dat geheugen en en opvallende details herken ik echt ook het fouten maken hoort niet en dus ben ik niks waard... Heeft ze ook heel sterk. Word nu wel beter nu ze vaker fouten maakt omdat ze moeilijker werk krijgt. Klinkt raar maar zo werkt het wel bij haar. Leren is proberen is hier nu de standaard uitspraak