Jze zei ook dat het met de meeste kinderen vanzelf goed gaat. Maar dat slimme kinderen nogal eens nooit geleerd hebben om strategieën te gebruiken en "maar wat doen" en dan is het goed. Nou, dat gaat in groep 4 dus minder goed Afwachten maar belize
Daar waarschuwde zijn vorige juf ook voor, dat veel pientere kinderen daardoor in groep 4 in de problemen komen. De ib-er heeft hem onlangs getoetst, is wel op de hoogte van situatie, omdat ze dus vorig jaar samen met zijn juf allemaal vast hebben gelegd waar ze aan werken. Ik heb alleen niet het idee dat ze de opvolging nauwlettend in de gaten houdt, maar er een beetje vanuit gaat dat de juffen dat zelf wel oppakken. Hier is er dus na 6 weken zomervakantie helemaal niets opgevolgd, sterker nog, ze hadden zijn dossier niet eens doorgelezen, dat deden ze pas nadat wij aan de bel hadden getrokken, omdat wij zich zorgen maakten om zijn gedrag.
ik snap niet wat hier bedoeld wordt met strategien. echt niet. het is erg voor zo ver ik het zie omdat er veel te veel geoefend moet worden. steeds kleiner schrijven en tempo schrijven. in boekjes werken. heel weinig pauzes.
strategieën ontwikkelen moesten we doen met spelletjes, toen hij net 4 was. wegens advies begaafdheidsdeskundige. niet dus gr4. met 4 jaar oud.
ontwikkelen en toepassen van strategieën moeten in verhouding zijn met de kennis en kunde van het kind. zo help je kind harmonisch te ontwikkelen. maar ik zie weinig van op gr4. heet gaat om snel, veel, alles moet op tempo. talloze oefeningen bijvrbeeld om tafels te kunnen uitleggen en uit het hoofd leren.
Hoe wil je zonder regels de spelling van groep 4 doen dan? Dingen als: eten, lopen, bomen... Ik heb het ook niet verzonnen... Ook met rekenen wchijnt er in groep 4 meer strategie te komen kijken. Probleem is dat anne ook de groep 3 rekenstof ineens niet meer beheerste dus geen udee wat ze precies in groep 4 doen qua rekenen vrees ik. Vertekent beeld hier.
Strategieën zijn denk ik de spellingregels inderdaad. In plaats van alle woorden gewoon weten hoe je ze schrijft regels erop toepassen. En daar kunnen ze dan best even van in de war raken en dingen fout schrijven die ze voorheen goed schreven. Bij rekenen zag ik dat mijn dochter steeds dezelfde strategie gebruikte van tientallen optellen en dan eenheden optellen en dat weer bij elkaar optellen. Maar soms kan het makkelijker. Bijvoorbeeld 19+19, mijn dochter deed in haar hoofd 10+10=20 9+9=18 20+18=38. Maar simpeler is 20+20=40-2=38. Dat is dus verschillende rekenstrategieen ontwikkelen. Verder was het vooral heel veel herhaling in groep 4 had ik het idee.