Zo te zien verschilt het dus per school. Hier is het een pre om dus door te kunnen stromen naar groep 3. Mocht je kind of kinderen dus bovenstaande niet kunnen of niet goed genoeg, blijven ze zitten in groep 2. Dit heeft de lerares ons verteld. Mijn man gaf ook aan dat er veel ( te ) veel verwacht word maar zoals de lerares het al zei, ze moeten zich houden aan regeltjes... Thuis zijn wij dus nog drukker met oefenen en oefenen..Het lijkt bijna huiswerk En inderdaad onze zoon vind het natuurlijk wel leuk maar het is en blijft een 4 jarige en heeft zijn dag ook wel eens niet. 15 min oefenen vind hij meer als genoeg en ben niet zo'n ouder die een kind gaat dwingen iets te doen. Daarnaast volgt hij op aanraden v/d school ook nog logopedie omdat hij woorden niet goed genoeg afmaakt en soms niet goed kan verwoorden wat hij bedoeld. Ik denk dat ik met de a.s rapportbespreking toch eens ga vragen waar deze regeltjes staan want heb zo mijn twijfels.
Het eerste gedeelte vind ik best veel, heb je het over wat ze in groep 1 moeten kunnen of eind groep 2??? Want het eerste gedeelte vind ik als heel veel klinken voor groep 1, maar eronder noem je de samenvating ervan en gaat het over naar groep 3 gaan. Ik vind het normale eisen voor eind groep 2. Hier moeten dan volgens mij zo goed als alle letters kennen, tellen tot 20 ofzo, naam schrijven. Klok kijken leren ze hier pas in groep 4. Maar ik vind dit absoluut niet veel voor eind groep 2 en vaak zijn kinderen er ook wel gewoon aan toe, anders zitten ze denk ik een klas te hoog?
Maar hij is nu 4,5 en zit dus in begin groep 1. Dus heeft hij nog bijna 2 jaar voordat hij deze dingen moet kunnen! Dat lijkt misschien kort, maar ik zeg altijd maar, kijk eens bijna 2 jaar terug en naar welke ontwikkeling hij in die tijd heeft doorgemaakt.... Ik denk dat je veel te ver op de zaken vooruit loopt
Maar je zoontje zit dus in groep 1 en je maakt je druk wat hij over ruim 1,5 jaar moet kunnen? Of begrijp ik het verkeerd?
Ja natuurlijk... Want "zo hoort het" ofzo. Nou heb ik makkelijk praten want slim kind dat niet kon wschten om naar groep 3 te gaan. Maar op zich... Als je kind kleuteren nog heerlijk vind... Later kan dat niet meer. Nu wel. Maak er gebruik van denk ik dan. Die tijd van ongegeneerd en heerlijk spelen... Die is na de kleutertijd voor het grootste deel van de dag voorbij.
Maar kinderen gaan toch ook naar school om te leren? Gewoon ravotten,buiten spelen,kleuren, dat doen ze toch heerlijk thuis? Of op de bso? Ik heb zelf 2 jaar voor de kleuters gestaan en de kinderen vinden het heerlijk om zoveel bezig te zijn op verschillende vlakken. Het wordt spelenderwijs aangeboden, materiaal afgestemd op de leeftijd en de toetsen zijn vooral om de voortgang inzichtelijk te maken. Is alleen maar prettig om bepaalde inzichten te hebben voordat ze naar groep drie van,dan kan er extra aandacht aan een specifiek gebied gegeven worden.
Mja als je er thuis echt ook nog verplicht druk mee bent... Dat vind ik persoonlijk dan wel veel een kleuter inderdaad. Meeste kleuters leren dat gewoon op school. Wij waren thuis veel bezig met letters... Maar dat was puur omdat ze net zolang bleef zeuren tot ik met dr ging zitten. Heel wat anders dan verplicht oefenen dus.
Ik vond het vele 'moeten' vooral een domper bij de overgang naar groep 3. Zitten ze bij de kleuters zo verschrikkelijk te stampen op de letters en cijfers, mijn zoon kwam met dingen thuis waarvan ik echt zoiets had, ehm, kleuterklas? En dan komen ze in groep 3, daar had ik best hoge verwachtingen van doordat er bij de kleuters zoveel gebeurt, beginnen ze daar met precies hetzelfde als wat wij 30 jaar geleden ook kregen. vis, sok enz. Tegenvallertje. En dan het rekenen. Nou kan mijn zoontje dat goed, maar alleen al het feit dat de getallenlijn in de klas tot 20 gaat vond ik heel bizar. Hij rekent al ver over de twintig. Heb het idee dat het kleuterprogramma vreselijk aangepast is en het groep 3 programma daar niet op aangepast is. Maar dat zal wel aan mij liggen. Komt ook nog bij dat mijn zoontje van een cluster 2 school komt, waar het onderwijs wat langzamer gaat dan op het reguliere omdat de taal daar veel meer aandacht krijgt. Maar zelfs dat verschil is niet terug te zien in groep 3.
Nou met een kleuter in groep 1 dagelijks oefenen vind ik echt veel te gek. Daar zou ik mooi niet aan beginnen. Dan gaat er ergens iets fout hoor.
Ben heel benieuwd wat er dan geoefend wordt... begin groep 1 is het, ze zijn nog maar net begonnen op school. Hier hoefden ze toen nog helemaal niets en alles spelenderwijs.
Nou ik/wij maken ons niet druk hoor maar de school hamert hier op. Hebben vorige week een gesprek gehad dat hij dus een aantal cijfers niet kan en dan heb ik het over de cijfers 7 tot 13. Tellen gaat daar in tegen heel goed. Ook zijn naam spellen lukt nog niet en volgens de school moet dit dus al wel in groep 1. Vandaar dit topic en mijn bedenkingen. Verder heeft hij inderdaad nog even voor hij naar groep 3 gaat en ben zelf ook niet bang dat hij blijft zitten maar er word gewoon veel verwacht van een kind.
Niet alleen van een kind kennelijk.. Ook van de ouders. Ik heb een hekel aan de opmerking "kleuters moeten spelen" maar voor de meesten geldt dat echt wel. En niet thuis oefenen met cijfers en schrijven. Dat doen ze maar lekker op school tussen het spelen door. En dan thuis: nog meer spelen. heb je de school soms uitgezocht op hele hoge Cito uitstroomcijfers?
Heb je gevraagd waarom ze er zo op hameren? Want dat is inderdaad pas voor groep 2 en dan heb je nog genoeg tijd om eventueel te hameren . En hij moet zijn naam kunnen schrijven in groep 1, prima en logisch, maar hij zit pas net een paar maanden in groep 1! Ik zou echt gaan navragen waarom ze er zo op hameren. Onze jongste zit in groep 2 en herkent nog niet zo heel lang de getallen boven de 10.
HIj zit nu in groep 1 en duurt nog wel even voor hij naar groep 3 gaat,daar hoort een kleuterjuf zich ook nog niet mee bezig te houden,zeker niet als ze net op school zitten. Dan heeft hij nog 2 jaar te gaan en dan gebeurt er zoveel in de ontwikkeling,dat gaat je versteld doen staan. Ik zou ff een gesprek aanvragen met de juf,lijkt mij ook niet gewoon dat je 'huiswerk' doet met een 4 jarige. Succes!
Dus ze hebben op school letterlijk gezegd dat je thuis moet gaan oefenen? Heb ik nog nooit van gehoord.. Mijn 4e zit nu in groep 1 en is er op school veel mee bezig, maar thuis hoeft het echt niet. Ze wil het wel en doet het ook graag. Maar het moet niet.
Wij hebben de school min of meer op afstand uitgekozen. Ik heb er vroeger ook opgezeten. Andere scholen is 15 min rijden. Maar ik/wij gaan zeker even in gesprek en evt met de leiding hierover, want als ik alle reacties zo lees.. leggen ze hier de lat aardig hoog. Oefenen thuis is inderdaad aangeraden maar ik doe dit zeker niet elke dag en niet langer dan 15 min. Als onze zoon graag met een vriendje wil spelen, dan gaat dat zeker voor. Bedankt voor jullie reacties
Goed dat je om ervaringen vraagt. Ik vind oefenen in groep 1 echt nergens voor nodig. Hier op school werd het zelfs afgeraden of een kind moet zelf om meer vragen. Ik zou echt eens in gesprek gaan en evt eens oriënteren op andere scholen.