red de wereld en word veganist

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door AnnaCF, 1 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee hoor, ik ga niet vanuit dat mensen die nodig zullen hebben, mensen hebben zoveel vlees ook niet nodig.
    Maar het wordt wel geconsumeerd en geproduceerd. En westerlingen eten over het algemeen wel vleesvervangers als ze het vlees laten staan. En nee, we hebben het nu ook niet nodig, maar het verkoop van neppe kipfilets en kipsate van soja blijft wel groeien.

    We leven namelijk niet in een ideale wereld waar de economische groei minder belangrijk is dan het milieu. Je laatste zin is de clue, maar daarvoor hoef je het vlees niet volledig te laten staan.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De mens is van nature omnivoor. De drang om alle vlees (gerelateerde) producten uit een voedingspatroon te halen snap ik dan ook niet. Vleesvervangers zijn daarnaast ook vaak nog eens net zo vervuilend als de productie van vlees zin zichzelf.
    Het werkelijke probleem is dat wij maar niet kunnen accepteren dat 'vol' ook echt vol is. (En dan laat ik onze westerse industrie en andere eisen aan het moderne leven nog maar even buiten discussie).
    De aarde is gewoon niet gemaakt om met zo velen op te leven.
    Veel mensen zweren ook bij 'biologisch' en hoe gezond dit wel niet is. Realiseer je dat het enkel is door onze welvaart dat we biologisch kunnen veroorloven en dat een gevolg van biologisch leven oa ook is dat andere mensen op deze aardbol hierdoor niet of minder eten hebben (biologische teelt levert per m2 nu eenmaal veel minder op).
    Ik ben gestopt met biologisch. Voelde me er te schuldig over.
    Al die bosbranden in Indonesië. Schandalig. Maar waarom worden die bossen in brand gestoken?
    Iedereen zoekt een manier om een bijdrage te leveren aan het behoud van de aarde. En dat is prima als je daar een goed gevoel aan overhoudt. Maar de echte oplossing: een grote en dodelijke epidemie, zodat de wereldbevolking eens goed wordt uitgedund.
    Klinkt erg negatief, ik realiseer het me goed, maar dat is 'onze' enige redding ben ik van overtuigd.
     
  3. sieppie

    sieppie Niet meer actief

    Als mensen nou eens gaan eten om te leven ipv leven om te eten, heb je het grootste probleem aangepakt.
     
  4. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    #44 Niekepiek, 2 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2015
    Wat heeft het voor nut om je over zoiets druk te maken? Denk jij dat het gaat veranderen met een bericht zoals hier in dit topic met de oproep om massaal veganist te worden? Als ik me over al het leed van de wereld druk moet gaan maken dan kan ik nooit meer slapen. Sorry maar daar pas ik voor, ik kies er liever voor om mezelf druk te maken over andere dingen. Dat wil overigens niet zeggen dat het me niets interesseert, dat maak jij er nu van! Ik heb een hekel aan straatvervuiling, mensen die nutteloos dingen wegpleuren op straat. Verder ben ik wel een vleeseter maar met mate, ik ben er niet verzot op maar noway dat ik als wereldverbeteraar op ga treden en daarom veganist ga worden. Het is niet mijn probleem dat heel die vleesindustrie zo verpest is, misschien wel struisvogelpolitiek maar volgens mij doen we dat allemaal wel want zit jij bij Greenpeace om op stropers te jagen en lig jij vastgeketend aan een boom om kappers tegen te houden of bij Amnesty om alle politieke gevangen te bevrijden, of bij Warchild om kindsoldaten te helpen vluchten? Je leeft je leven en je bakend het af om zelf nog enigszins te kunnen leven, en dit onderwerp is voor mij iets waar ik me niet druk over maak.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Sluit ik me helemaal bij aan.
    Kan er ook niet wakker van liggen.
     
  6. Kerstster

    Kerstster Actief lid

    1 nov 2015
    261
    31
    28
    Vrouw
    Silvermoon City
    Ik heb ook al flink verminderd van het eten van vlees en soja ook melk producten probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
     
  7. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ik weet nog goed dat ik eindexamen deed en een docent vertelde dat als we in het Westen de helft minder vlees zouden eten, de wereld honger opgelost zou zijn. Ik ben prompt vegetarier geworden en eet ook weinig andere dierlijke producten. Ik voel mij wel degelijk verantwoordelijk voor de aarde en vind het jammer dat er mensen zijn die het niets kan schelen. Maar goed, dat is iets dat zij moeten dragen, niet ik.
     
  8. tuc

    tuc Niet meer actief

    tja sommige mensen denken echt niet met minder vlees te kunnen, dat krijg je er echt niet uit.

    En bij sommige maaltijden zoals macaroni, nasi e.d. is het juist zo makkelijk om met vlees te minderen, het is al een complete maaltijd dus gooi er gewoon eens de helft minder in...scheelt echt.

    Maar om hierom vegetarier te worden vind ik onzin.
     
  9. StrayCat

    StrayCat Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Hier ben ik het mee eens.
    Ik zie ook veel dingen voorbij komen vooral op Facebook over Monsanto. Een groot bedrijf die genetisch gemanipuleerd zaad produceert. Volgens sommige wil dit bedrijf de hobby tuinders de kop in drukken. Aan de andere kant denk ik. Er zijn miljoenen monden die gevoed moeten worden en we willen er niet teveel voor betalen het liefste. Dus dit soort bedrijven moeten wel blijven bestaan. Het ene werkt het andere in de hand. Het is lastig om deze cirkel te doorbreken denk ik.
     
  10. Lentekriebels

    Lentekriebels Fanatiek lid

    15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Nee, niet volledig maar wel voor een deel en zeker het soort dat nu vooral gekocht wordt. Overigens zou zelfs vleesvervangers beter zijn, aangezien de grondstof dan direct naar de mens gaat en niet eerst via het dier wat weer een hele heisa aan problemen met zich meebrengt en waarbij bovendien voedsel verloren gaat.
     
  11. stressbal

    stressbal Niet meer actief

    Helemaal mee eens!

    Ik eet maar max 3x pw vlees. En dan nog geen 100 gram PP.
    Meer vind ik niet nodig.

    En soms.. Heeeel soms ( vooral met draadjesvlees) gaat er indd wel een kilo doorheen. Maar goed dat eet ik niet wekelijks/maandelijks.

    Daarbij ga jij lopend naar je werk? Loop je op leren schoenen met rubberen zolen?!
     
  12. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Er zijn tig anderen zaken die bij kunnen dragen aan de verbetering van de aarde, niet enkel vegetariër worden. Sterker nog, ben van mening dat vlees gebruiken wel t minste is van alle kwaden.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Iets doen is beter dan niets doen.
    Veel druppels maken een emmer vol...

    Dus: minder vlees en als het kan biologisch. Ik eet liever 2/3 dagen geen vlees en op de dagen dat we wel vlees eten, een stukje biologisch vlees.
    En het is al eerder geschreven, waarom toch die enorme hoeveelheden op tafel..
    Wij redden het hier met 5 personen makkelijk met 400 gram vlees, en bijvoorbeeld pastasaus is 300 gram voldoende.

    Afval scheiden,kleding niet altijd alles nieuw kopen maar ook 2e hands, de fiets pakken ipv de auto (ook beter voor je lijf), de trein ipv de auto,niet te lang onder de douche staan, en proberen om geen voedsel te verspillen. Seizoensgroenten/fruit kopen.
    Als we allemaal ons best doen om ons hier aan te houden, dan doe je al veel.

    De vlees/soya industrie aanpakken is natuurlijk een totaal ander verhaal.
    Daar gaat zo ontzettend veel geld en criminaliteit in om...lastig.
    Alleen de overheden kunnen deze praktijken stoppen,maar aangezien die vaak politieke belangen hebben, is het onrealistisch om daar veel van te verwachten, hoe afschuwelijk dit ook is. Gelukkig zijn er wel organisaties die ten strijde trekken.
    Hetzelfde geld natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de wapenindustrie in de VS. De zoveelste schietpartij op een school, maar ja, je moet jezelf toch kunnen verdedigen?!
     
  14. Bruni

    Bruni Actief lid

    17 okt 2012
    487
    5
    18
    +1

    Wij eten minder, maar bewuster vlees. Wij gaan naar de boer hier in de buurt die vlees van eigen dieren aan huis verkoopt. Wel ietsje duurder dan in de supermarkt, maar goedkoper dan de slager. En, wat wij erg belangrijk vinden is dat wij weten waar het vandaan komt en hoe het dier heeft geleefd. Het is een kleine boer die zo nu en dan een dier laat slachten, alles kleinschalig dus, geen massaproductie. Ik betaal dan graag wat meer voor het stukje vlees en eet wat minder. Bovendien is het vlees van de boer ook nog eens veel smaakvoller dan dat uit bijvoorbeeld een supermarkt.

    Zo ook met aardappelen, groenten, fruit etc. Ik betrek het zoveel mogelijk van de kleine boeren en tuinders hier in de omgeving.

    Naar mijn mening is vooral de massaproductie en de supermarkten die almaar goedkoper aan willen bieden de boosdoener van dit probleem. Boeren worden vaak gedwongen meer vee te houden dan ze lief is om nog enigzins een boterham te kunnen verdienen. Bovendien wordt er in Nederland vele malen meer voedsel geproduceerd dan de inwoners van ons landje kunnen eten. Veel wordt geexporteerd vanwege de goede kwaliteit. Hier verdienen de boeren/tuinders trouwens niks aan die onder aan de keten staan, enkel de tussenhandel.

    Ik stel voor dat we terug gaan naar de roots zoals het vroeger was. Zoveel mogelijk plaatselijk inkopen. Eerlijk en traceerbaar voedsel. De boeren krijgen dan ook waar voor hun geld en hoeft er ook minder vee in ons land te worden gehouden.
     
  15. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik ben er sinds ik kinderen heb wel veel bewuster mee bezig.
    Wij eten wel vlees en andere dierlijke producten, maar zeker 50% minder dan 5 jaar geleden.
    Mijn jongste zoon is bijna 6 maanden en eet sinds 6 weken groente en fruit en nu ook wat aardappel. Ik wil voorlopig nog even wachten met hem vis/vlees/kip te geven. Begin eerst eens met ei een tijdje en dan wat witvis of zo. En zeker niet dagelijks.

    Plastic en papier scheiden we ook zoveel mogelijk van het huishoudelijk afval. We kopen als het kan tweedehands of nemen dingen van familie of vrienden over. Hergebruiken is ook zo zinvol.
    En je huis altijd maar 21 graden hebben vinden we ook niet nodig. Investeren in een lekkere plaid voor op de bank levert zeker winst op ;) Net als het gebruiken van LED verlichting. Volgend jaar gaan we ook zonnepanelen laten plaatsen.

    We doen wat er binnen onze mogelijkheden ligt en houden het ook leuk voor onszelf :)
     
  16. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Er zijn wereldwijd teveel mensen en zolang de mensheid ongecontroleerd door kan groeien hebben een paar mensen die veganistisch / vegetarisch eten zeer weinig invloed. Alsof het veganisme van een paar Europeanen zoden aan de dijk zet en daarmee de wereld gered is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Human: "Mother Gaia, I come on behalf of all humans to apologize for destroying nature and beg for forgiveness."

    Gaia: "Oh my beloved self-centered humans..."

    Human: "We're sorry for being so selfish. We never meant to kill nature."

    Gaia: "That wasn't what I mean by self-centered. Nature is adaptable. No matter what you do to it it will simply change and take on new forms. It has survived worse things than you. You are however in the process of changing it so much that you can't live in it. You're not killing nature, you're killing yourself. That's what I mean by self-centered. You think that just because you can't live, then nothing can."

    Human: "What?"

    Gaia: "You're fucking yourself over big time and won't be missed."
     
  18. Lentekriebels

    Lentekriebels Fanatiek lid

    15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Tjaa, dat is dus iets wat veel mensen verkeerd inschatten. Je kunt beter stoppen met vlees eten dan je auto wegdoen bijv. Dit artikel zegt het al heel duidelijk: veeteelt heeft een grotere impact op de planeet dan wat dan ook.
     
  19. Clivia

    Clivia Bekend lid

    12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Kijk eerst eens de docu!
    Cowspiracy.
    Echt steengoed.

    En nee, ik ben geen vegetarieer. Maar ik ga nu wel veel bewuster om met mijn vleesconsumptie.
    Al je bedenkt dat je continu bezig bent met 'zuinig zijn met water'. Qua douchen, niet te lang de kraan open laten staan - dat soort dingen.

    Het produceren van 1 hamburger kost al zo'n 2400 liter.
    Een kilo rundvlees: meer dan 15.000 liter water.

    En dan hebben we het alleen nog maar over water.....
     
  20. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Uiteraard, ik schreef nergens dat dit het enige is wat ik doe voor een betere wereld. Verder deel ik je mening niet, maar dat is ok. Niemand kan 100% zo leven dat je geen schade toebrengt aan het milieu. Daarom vind ik het altijd zo flauw wanneer mensen vragen of je dan wel lopend naar je werk gaat. Iedereen kiest zelf wat ze belangrijk vindt en daar hoeven we geen wedstrijdje van te van te maken. Doe gewoon je best en steek je kop niet in het zand.
     

Deel Deze Pagina