Iemand toevallig juf in groep 8?

Discussie in 'De lounge' gestart door Linnaea, 6 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Omdat ik binnenkort mogelijk iemand uit groep 8 mag helpen met de voorbereiding voor de cito even een vraagje: hoeveel vragen rekenen zitten er in de cito en hoe lang mogen de kinderen over die vragen doen?
     
  2. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik ben juf geweest in groep 8, dit jaar groep 5. Maar ik snap je vraag niet helemaal......heb jet het over de Eind CITO, want die is pas in april en bestaat uit verschillende onderdelen of heb je het over het Leerling Volg Systeem van CITO?
     
  3. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Oh zit daar nog een verschil in qua aantal vragen en tijd?

    Bij deze leerling is het probleem dat ze thuis wanneer ze op haar gemak kan werken heel goed kan rekenen maar op school tijdens de cito door de tijdsdruk in de stress schiet en fouten maakt. Dus ik wil met haar gaan oefenen met het maken van rekenopgaven met tijdsdruk. Alleen moet ik dan wel weten hoeveel opgaven ze moet kunnen maken in hoeveel tijd.
     
  4. nanette77

    nanette77 VIP lid

    11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst gaan werken aan het onderliggende probleem (faalangst?)
    Eindcito is niet zo van belang tegenwoordig. Het gaat om lvs groep 6 tm groep 8. Eindcito kan alleen nog advies bevestigen.
     
  5. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Nee er is geen sprake van faalaangst. Het probleem zit hem in dat ze door de tijdsdruk denkt dat ze heel snel moet werken en daardoor allerlei slordigheidsfoutjes maakt. Dat ze dan 4 x 6 = 32 opschrijft bijvoorbeeld. Ze weet het wel, maar neemt de tijd niet om goed na te denken als ze haastig werkt. Dus ze moet leren rustig te werken, ook als er tijd achter zit. En dat gaat alleen met veel oefenen met rekenen op tijd denk ik.
     
  6. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Dus toch faalangst.

    Als je bang bent niet op tijd klaar te zijn. Of de druk voeld. Is het of faalangst. Of een vorm van prestatie dwang.
     
  7. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Mag ik vragen wat jouw achtergrond is bij het begeleiden van een leerling? Uit je verhaal kan ik opmaken dat je geen cito's bij de hand hebt...dus geen onderwijs achtergrond hebt? En komt de vraag van de ouders...of van de school? Ik gok het eerste. Tja, ik zou me dan eerst heel goed verdiepen in wat er exact speelt, zoals hierboven ook wordt aangegeven...denk dat je alleen dan een leerling echt goed kunt helpen!
     
  8. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Ik hoop en ga er maar even van uit dat je ervaring hebt in het begeleiden van leerlingen.

    Ik lees dat het kind druk voelt (tijdsdruk) tijdens de Cito toetsen en dat het thuis prima kan rekenen. Er zijn meerdere dingen (naast de tijdsdruk) die mee kunnen spelen: methodewerk en methodetoetsen toetsen geleerde stof over een afgebakend geheel (vier weken werken aan bepaalde stof en dan een toets over deze stof), een Cito toets toetst alles wat er geleerd is. Kinderen moeten dus zelf bedenken welke leesstof er bij hoorde én welke strategie er bij hoorde. Wat ook meespeelt is dat een Cito toets vol context zit (een som verpakt in een verhaal). Het is dus ook interessant om te bekijken of het kind de juiste leesstof kan filteren uit de context (het komt aardig neer op begrijpend lezen). Wat ook nog mee kan spelen, is dat het kind momenteel steun heeft aan concreet materiaal (tafelkaart, breukenstokken ets) en dit kan niet tijdens de Citotoets. Verder adviseer ik je contact te leggen met de leerkracht van dit kind. Niets is zo vervelend voor een kind als jij het net even anders uitlegt dan de eigen leerkracht.

    Kortom, grondige analyse en daarna pas aan de slag. Ik kan er nog uren over vertellen...
     
  9. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik ken wel de cito-oefenvragen. Zijn er genoeg van op internet te vinden. Ik weet dus ook hoe ze in elkaar zitten en dat het verhaaltjes zijn. Het enige wat ik me afvraag is hoeveel van zulke sommen ze in hoeveel tijd moeten kunnen maken zodat ik kan kijken of dat thuis wel lukt.

    Ik heb ervaring in het begeleiden van leerlingen, geef al geruime tijd allerlei soorten bijlessen alleen normaal middelbare school. Het begeleiden is dus niet nieuw. Rekenen ook niet alleen doe ik dat normaal heel wat niveaus hoger en dan geen cito's.
     
  10. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Maar welke Citotoets wil je nu weten? Eindtoets groep 8 of een van de tussentoetsen? En welke groep? Maakt verschil namelijk.
     
  11. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Groep 8. En de eerstvolgende die er nu aan gaat komen, dat zal een tussentoets zijn en nog niet de eindtoets.
     
  12. X11

    X11 Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik zou gaan werken aan die faalangst en onderliggend dan helemaal niet de wens hebben zo hoog mogelijk te scoren, juist vanwege die faalangst.
    Waarom zou je in vredesnaam zo hoog mogelijk willen scoren (en dus ws ook zo hoog mogelijk door willen stromen) bij een kind dat laat zien die druk niet aan te kunnen? Die gaat dan op hoger niveau vervolgonderwijs geheid aan de faalangst onderdoor, als je enkel gaat trainen op werktempo.
     
  13. X11

    X11 Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ja, dat is dus wel faalangst.
     
  14. MamavanLoker

    MamavanLoker Actief lid

    12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn advies, juist geen nadruk leggen op de tijd!
    Werken aan het zelfvertrouwen en benadrukken dat ze het dus heel goed doet op haar eigen tempo. De opgaven hoeven dus niet van cito te zijn en het tijdskader doet er niet toe.
    Ik ben sowieso niet van het oefenen met cito (of andere toets-)opgaven thuis (op school is hier voldoende tijd voor!), dit gaat misschien een verkeerd beeld opleveren van zijn/haar werkelijke vaardigheden omdat het kind bepaalde opgaven heeft geoefend en dan dus beter kan dan ze eigenlijk zou kunnen zonder extra training. Dat gaat alleen maar problemen opleveren in de toekomst, zeker als ze dus, zoals ik het lees, gevoelig is voor druk en aanleg heeft voor faalangst!
     
  15. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb dus altijd geleerd dat faalangst een angst is om fouten te maken. Een soort dwang om alles zo goed mogelijk te willen doen waardoor het juist fout gaat. Iets anders dan slordigheid vanwege snel werken.
    Als ze de tijd neemt werkt ze netjes onder elkaar en denkt goed na. Dan gaat het hartstikke goed. Als ze het gevoel heeft dat het snel moet zet ze getallen bijvoorbeeld niet goed onder elkaar, vergeet komma's of rekent de simpelste dingen verkeerd uit. Ze verliest dus het nette werken zodra ze sneller moet werken. Zoals ik haar ken en haar werk nu zie heeft het dus niet te maken met angst om het niet goed genoeg te doen maar met door snelheid niet netjes werken waardoor er allemaal slordigheidsfoutjes ontstaan. Die op te lossen zijn als ze oefent met ook op snelheid alles gewoon netjes opschrijven zodat ze overzicht houdt. En niet op haar kladblaadje zoals ze nu wel doet als ze snel rekent alles door elkaar waardoor ze al snel niet meer weet waar ze een som ook alweer had opgeschreven, waardoor 7+5 ineens 15 wordt en ze bij delingen vergeet de komma terug te plaatsen.
     
  16. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Er vanuit gaande dat je dus een Cito uit het Leerling Volg systeem hebt, dan zijn er nog twee versies. De allernieuwste versie kan begin groep 8 worden afgenomen (de nieuwe B8-versie, in oktober/november) of gewoon halverwege het schooljaar (januari/februari, de M-versie). Beide schijnen 32 opgaven te hebben.
    De oudere versie heeft volgens mij iets van 3x25 of 3x30 vragen. Overigens staat er op het basisonderwijs niet echt een tijd voor. Meeste scholen laten een leerling gewoon het werk afmaken, hoogstens met een notitie dat leerling X wel meer tijd nodig had dan gemiddeld.
     
  17. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Succes en nee ben ook niet de slimste. ;)
     
  18. liekeb

    liekeb Lid

    19 jan 2011
    86
    11
    8
    Even een antwoord op je vraag.
    Het gaat inderdaad om ongeveer 3x 30 vraagstellingen. Bij ons wordt elke dag een deel gedaan, je bent dus drie dagen aan het toetsen. Bepaalde delen mogen ze met uitrekenpaier maken en bepaalde delen moeten juist zonder.
    De meeste leerlingen zijn bij ons binnen een uur klaar. Deze tijd reserveer ik hier ook meestal voor. Een leerling die het niet af heeft krijgt inderdaad de tijd om het af te maken.
     
  19. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Als ik CITO's afneem doe ik er als juf alles aan om de kinderen er van bewust te maken dat tijd geen rol speelt. Ze mogen er zo lang als zij nodig hebben over doen, desnoods op een andere dag. Volgens mij staat dit ook zo in de handleiding.
     
  20. Daniellexxx

    Daniellexxx Bekend lid

    11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    helemaal mee eens. Ik dacht dat b8 toets zelfs 4 onderdelen had? Onderdeel 4 met rekenmachine? Dat waren wel minder vragen, dacht ik. Maar het is alweer een paar jaar terug. Sta nu alweer een tijd in groep 7

    Als je per se op tijd wil trainen zou ik uitgaan van 30 sommen per 35 minuten. Dan zit je ongeveer goed.

    Alleen ik ben het met de anderen eens dat dit zeker onder faalangst valt. Namelijk de angst om het niet op tijd af te hebben.
     

Deel Deze Pagina