versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Even tussendoor: ik las vanochtend in de krant dat intussen 10% van de kinderen minimaal een keer versnelt tegenwoordig. Wat ongelooflijk veel! Zeker gezien het feit dat HB maar speelt bij 2-3% van de bevolking. Dan sluit de leerstof dus duidelijk niet goed aan op de kinderen met meer in hun mars, want volgens mij blijft er bij lange na geen 10% zitten. Dat vind ik wel heel ernstig, eerlijk gezegd. En er zijn dus op meerdere plekken nu groepen negen ingericht, omdat veel kinderen van tien echt nog niet klaar zijn voor het middelbaar onderwijs. Dat zou toch een signaal moeten zijn om het onderwijs weer eens volledig op de schop te doen.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat is er hier aan de hand? pagina 21 opent niet en jaime is non aktief! jammer.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    helemaal mee eens! hoe meer je weet hoe meer die vreemde zaken tegen komt. er is echt voldoende in huis in het land om het echt heel goed te doen. maar organiseren en regelen, informeren, uitzoeken dat is vaak een probleem.
     
  4. veense

    veense Niet meer actief

    Daar geloof ik toch weinig van... Op haar eerste school ken ik 2 kinderen, op haar vorige school zijn 2 kinderen versneld (maar dat was een school met halfjaarssysteem) en op deze school is zij toch echt de enige in heel wat jaren. Terwijl er in iedere klas met 30 kinderen toch minimaal 5 echte zittenblijvers en 3-5 herfstkinderen zitten...
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik heb geen idee hoeveel kinderen er blijven zitten en versnellen, maar ik heb niet het idee dat er meer kinderen versnellen dan blijven zitten. De meeste scholen staan helemaal niet open voor versnellen, maar 'doen wel aan' blijven zitten. Ben wel benieuwd of hier betrouwbare cijfers over bestaan. :)

    En een kind dat een keer versnelt, is ie meestal toch geen tien als ie naar het voorgezet onderwijs gaat? (Tenzij het al een vroege leerling was.)

    Dat het onderwijs weer eens volledig op de schop mag (maar dan wel goed doordacht en goed voorbereid!!!), daar ben ik het wel mee eens.
     
  6. veense

    veense Niet meer actief

    Helemaal eens met je eerste stukje!
    En inderdaad, zelfs mijn versneller (van 21 juli) is net 11 als zij start op het VO.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja daarom gebruikt de ministerie meer dan achtjaar of minder dan achtjaar school als basis definitie.
    en probeert een onderscheid aan te brengen met de halve versnellers. kijk, daar ontstaat die verwarring.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Pardon? Er staat nergens een link of verwijzing op welke cijfers het genoemde bericht gebaseerd is?
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    En half-'versnelde' herfstkinderen zijn zeker gen tien als ze naar de middelbare school gaan...ik kan er dus niet logisch uithalen dat het om die cijfers gaat.
     
  11. veense

    veense Niet meer actief

    #211 veense, 6 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2015
    15% van 10% van alle leerlingen (1,5% dus) is dus echt versneld, want herfstkinderen versnellen in mijn ogen niet echt, zeker omdat de meeste herfstkinderen van september-oktober zijn. November en december kinderen kleuteren meestal toch langer.
    En bijna alle versnellers die ik ken zijn ook nog eens van januari, dat is dus versnellen op het randje, maar wel officiele versnellers.
    Ken geen zittenblijvercijfers, maar dat zijn er toch echt veel en veel meer.

    Maar wat de cijfers ook zijn, ik hoop dat mijn dochter op het het VO wat soortgenootjes in de klas heeft, alhoewel dat meer voor mezelf zou zijn dan voor haar, zij vindt het allemaal prima en voelt zich als een vis in het water tussen oudere kinderen. EN dat zegt mij meer dan welke cijfers dan ook!
     
  12. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ah, dank je voor de opheldering. Er werden wel getallen genoemd in het betreffende artikel, maar niet waar die gecheckt konden worden. Dat snap ik dan niet, nee, want herfstkinderen versnellen niet.

    Dan vind ik nog steeds wel dat er iets aan het onderwijs moet gebeuren, maar zo dramatisch als het werd voorgespiegeld is het dus niet. En de tienjarigen in mijn bericht zijn dus twee keer versneld, even voor de duidelijkheid.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geen dank. het stond ook al in de link dat ik eerder gaf. en daarom vond ik het dus vreemd dat hier, als reactie op deze cijfers, gezegd werd dat herfst kinderen automatisch versneld worden. dat kan volgens mij echt niet kloppen. want herfst kinderen zitten in die 10% versnelde kinderen. ik weet niet hoeveel van de alle kinderen herfst kinderen zijn maar de cijfers laten zien dat het echt geen regel is dat zij door stromen. slechts plus minus %7 van de herfst kinderen worden 'versneld' als je naar grafiek kijk.(grafiek is dus wel complementaire over de niet-versnelde kinderen)
    maar het laat ook een stijgende lijn zien.

    over blijven zitters? citaat:
    Blijven zitten in het vo kan komen door onvoldoende versnelling

    Een van de mogelijke verklaringen voor het relatief hoge aantal zittenblijvers in het vo onder de versnelde po-leerlingen kan zijn dat ze niet voldoende versnellen. Deze leerlingen hadden misschien later nog een keer moeten versnellen. Ook na een jaarversnelling blijkt het belangrijk om een voldoende uitdagend en gedifferentieerd curriculum aan te bieden om onderpresteren te vermijden. Hiermee worden versnelde leerlingen in staat gesteld op hun eigen niveau te leren. Het kan ook zijn dat de versnelde leerling geselecteerd is op verkeerde criteria. Een instrument voor het beslissen voor versnellen kan handvatten bieden om op de juiste criteria te beslissen. Voorbeelden van criteria voor de selectie voor versnellen worden in bovenstaand figuur gegeven. Het is belangrijk om te bedenken dat geen van deze criteria op zichzelf doorslaggevend kunnen zijn voor de beslissing, maar dat de afweging gebaseerd is op het totaal van deze kenmerken.


    eind ctaat.


    tja, de wetenschappers zeggen dat het vaak zo is dat het kind nog een keer moet worden versneld(jamie!) anders doen ze het slecht.
    en nog meer wat in de cijfers staat dat bij jongens versnellen minder vaak gebeurt.
    en dat je met 2 parameters uit 5(die je gebruikt om te beslissen om een kind te versnellen) kunnen ontbreken. maar leerbehoefte van het kind bepaalt de succes van het kind. -dat zijn echt aller nieuwste wetenschappelijke feiten, ze worden ook slimmer qua IQ hehehehe als je ze op nivoo leert-
    een kind onder zijn eigen leernivoo moet werken blijft vaker zakken, en falen, angstig en onzeker worden. dus desnoods 2de 3de keer versnellen(3de keer op vvo bij voorbeeld) ook als hij/zij niets van bakt van de sociale emotionele zaken zeg maar.
    bepalend is dat het kind LEERT op eigen nivoo en voeding krijgt voor zijn intellect. school is geen bezigheidstherapie.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok lukt niet grafiek mee te geven. maar is wel in de link...
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar goed, ik ga kijken hoeveel herfst kinderen in totaal zijn om te kunnen zien hoeveel daarvan doorstromen. het probleem is dat bij deze cijfers alleen versnelde kinderen herfst kinderen herfst kinderen heten. dus daar buiten is er niks waardoor je een in de herfst geboren maar niet versnelde kind kunt zien. dat heeft een code nodig om die er uit de data te kunnen halen.
     
  16. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle is ook versneld. Hij heeft groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan en zit nu in groep 6. Hij zal straks in juni 11 worden en dan na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs moeten. Dat is wel iets waar ik vreselijk tegenop zie, ik ben echt bang dat hij dan verzuipt. Ik las van de week in de krant dat er een aantal scholen zijn die een soort van "groep 9" opgezet hebben, echt voor kinderen die op de basisschool versneld hebben. Dat is dan wel al op het voortgezet onderwijs. Volgend schooljaar gaan we ons zo zoetjes aan eens orienteren in het voortgezet onderwijs, dan zullen we ook kijken wat de mogelijkheden zijn. Eerst maar eens kijken op welk niveau hij uitkomt...
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Die kinderen leren niet leren, niet door te zetten, ontwikkelen geen strategieën etc. Ik denk dat ze vooral in de hoeveelheid stof tegen zichzelf aanlopen op het vo.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vooral ook niet leuk dat jij elke dag naar school gaat, hard je best doet(werkjes werkjes) waarmee je niets nieuws leert.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een voorbeeld van wat zoontje stom vond van het werk boekje:

    opdracht is:
    2x7=...+...+...+...+...+...+...=

    zoontje maakte:

    2x7=14+14+14+14+14+14+14=14

    en hij is zoo boos. zegt dat het niet klopt, het is zooo stom mama.ik wil het niet maken.
    ik - ja het is stom misschien maar jij hebt het wel fout gedaan.
    z- dat weet ik. ik vond het zooo stom om het te maken.
    ik-maak het dan goed waar het fout is
    z- 7x 14=98 hier moet 98 staan. dan is het goed.
    ik-2x7 is 98?
    z- nee natuurlijk niet. dat bedoel ik niet. het is stom zei IKKKK toch? kun je me niet horen?
    ik-stom of niet hoe maak je het goed?
    z- ik wil het niet goed maken. ik snap het niet, omdat het stom issss!!!
    ik- dan wil ik hier na 2x7 ipv '=' iets anders op schrijven zodat het weer goed wordt.want ik vind het wel mooi zo als het ook klopt dan is het helemaal mooi!
    z- wat dan?
    ik- nou je hebt de teken V, van 'vis' weet je? als hij V dus op linker kant valt (kijk zo, aaa ik val, ik val op deze kant, boem).zo betekent hij 'groter dan'. en als hij op rechter kant valt (aaa a boem!) en het betekent 'is kleiner'. leuk he, ipv '=' welke kant moet hij hier vallen?
    z-deze kant. want 14 is kleiner dan 98.(gedaan!)
    ik-vind je het nog steeds stom?
    z- ja.nog steeds stom maar het klopt nu wel!
    ik- zo is rekenen en ook wiskunde. mag wel stom zijn. maar moet wel kloppen.

    ik snap dus wel waarom hij een probleem is voor de juf. hij let niet op omdat hij gewoon boos is op de opdrachten. hij weet al heel lang wat 2x7 is. zo leerde hij langer dan een jaar geleden te keren. dat heeft hij van de kalender in de klas afgeleid. een week is 7 dagen 2 weken 14 enzovooort. hij wist met 5 jaar ook de maanden hoe lang die duren en rekende vaak hoeveelste dag van het jaar het is en hoeveel dagen nog voor zijn verjaardag, hoeveel weken nog voor zomer vakantie etc.

    dan is het inderdaad niet zo OK, vind ik, dat hij 2x7=2+2+ etc moet maken. gewoon verwarrend.

    de juf denkt als ze ernaar kijkt dat hij 'keren' niet snapt. maar zo werk het niet. het is een opstandige reactie van hem, hij is boos. en hij weet wel dat het niet kopt allemaal. hij weet alleen niet waarom hij het wel/niet moet maken zo een opdracht.

    ja, de juffen weten, je hebt veel meer kinderen die deze opdracht zo maken en het niet zo goed snappen. maar ik denk niet dat er veel van die kinderen 7x14 ook zomaar kunnen uit rekenen.
    ik vind dus dat het de taak van de juf is om de fouten van alle kinderen goed te analyseren. die dus niet allemaal in een doos stoppen van 'die snapt het nog niet, dus hij moet nog meer oefenen'
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ja dat laatste ben ik het met je eens Belize, soms kan een vraag ook anders geïnterpreteerd worden en dan betekent het niet dat ze meer moeten oefenen.
    Maar deze som klopt ook gewoon echt niet. 2X7= 7+7=14.
    7X2=2+2+2+2+2+2+2=14
     

Deel Deze Pagina