versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    van alles Miranda. ze hebben echt van alles. het wordt vaak onderschat wat de kinderen allemaal kunnen. er zijn wel kinderen die lezend en rekenend naar gr3 gaan, dat is niet zo gek. ze leren van alles op de kleuter school, tenminste in de school van mijn zoon. alle taal en reken programma's hebben extra's en als dat niet voldoende is verrijkingsonderdelen. elke klas heeft een groep leerlingen die de leerstof een of 2 nivoos hoger ontvangen.
    het is dus geen probleem in de meeste gevallen dat de kinderen genoeg uitdaging hebben en blijven leren op school.
    ook 'hb' kinderen kunnen daarmee heel goed doen. als ze geen grote voorsprong hebben, of een opvallend talent tenminste.
    ik denk niet dat zij bij zo een 10mn gesprek alles je kunnen uitleggen. vraag anders om een extra gesprek als je meer wil weten van de juf.
     
  2. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ze hebben iid de VLL methode. Maar dat is toch pas vanaf groep 3? En met rekenen heb ik geen idee eigenlijk. Ik wacht het gesprek morgen wel af. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het wijsheid is om te vragen of ze haar extra kunnen helpen op lees/reken gebied of is het beter om alleen extra hulp aan te bieden op de dingen er om heen. Net wat je aangeeft zoals smart games. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van rekentijgers, kien, acadin.

    Onze zoon zit inmiddels in groep 5 maar hij heeft juist een achterstand. Ik was dus nooit bezig om te kijken naar extra uitdaging.

    Ik heb geen idee of er meer kindjes zijn die wat sneller zijn. Vlgs mij is onze dochter wel degene die het meest vooruit loopt. Ook de enige die al leest. (En het enige meisje in de klas, niet echt van toepassing op dit topic maar wel sneu voor haar)

    Ik heb wel gezien dat ze een spel van smart games (trucky) in de kleuterklas hebben maar daar heeft zij nog nooit mee gespeeld zegt ze. Thuis speelt ze wel met smart games, loco en zit ze achter ambrasoft. Ook hebben we een aantal spelletjes op de tablet gezet wat smart game achtig is.
    Verder speelt ze thuis ook met ministeck. Uitdagend om de patronen lezen. Maar merk dat de moeilijkere patronen net wat te moeilijk zijn voor haar dus dat doen we samen.
     
  3. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Bedankt voor je tip om een extra gesprek aan te vragen. Goed idee!
    Fijn om te weten dat er dus al in de kleuterklas verschillende niveau's qua leerstof is. Tot nu toe merk ik iig nog niets van dat ze andere/extra/moeilijkere dingen doet. Ben benieuwd morgen.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kleuter klas is het ergste. omdat daar de kinderen nog wat onvoorspelbaar zijn voor de juf. soms huilt er een en de juf moet weg om die te troosten. ook veel rommel om op te ruimen(ja kinderen doen het zelf maar de juf moet het vaak wel sturen)
    wanneer ze in de gr3 zitten is dat ietsje minder, maar in het begin hebben de kinderen wel moeite om orderlijk te werken. zo werkt de juf makkelijker met de instructies geven, begeleiden. ik raad het niet aan om veel met rekenen of lezen te doen. wat mijn zoon wel deed in de kleuter klas, voorlezen in de kring. hij was niet de enige die kon lezen maar hij was verder en kon veel langer al lezen. daarom moest hij iets met lezen doen(vond de adviseur). jumbo ik leer schrijven had hij ook om aan elkaar te leren schrijven. maar ja, bij de kleuters is vaak het probleem van de juf met de andere kinderen. andere kleuters die zijn smartgames stukjes in hun mond stoppen, zijn schrijf oefeningen uitwissen, huilen omdat zij ook mee willen doen aan wat zoontje deed, boekjes pakken doen alsof ze ook lezen. werkjes verscheuren, krassen. hahaha. hij moest daarmee ook leren om gaan. soms best moeilijk voor een klein kindje.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Oh, ik dacht dat ze al in groep 3 zat, maar las verkeerd (hier gaan decemberkinderen in principe sowieso door, dat wordt hier niet gezien als versneld, dat gaf dus even wat verwarring). De meeste dingen die ik noemde zijn bedoeld vanaf groep 3, maar in de kleuterklas is ook veel mogelijk. Smart games sowieso, maar ook binnen de reguliere werkjes. Denk aan bordjes stempelen bij een winkelhoek, rijmwoordjes zoeken mbt Sinterklaas, straks met kerst naambordjes of menukaarten maken voor het kerstdiner, bouwplaten nabouwen met de blokken, in een winkelhoek kun je betalen met nepgeld, enz. Alleen moet je dan wel een beetje een creatieve juf hebben... Als het even kan zou ik het vooral zoeken in andere dingen dan in het schoolse lezen, schrijven en rekenen. Boekje lezen in de leeshoek en op een speelse manier er mee bezig zijn (in de hoeken die ze vaak hebben) is natuurlijk prima. :)

    Is er nog een andere kleutergroep? Misschien dat daar kinderen in zitten met wie ze dingen samen kan doen?
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoe kan zij het enige meisje zijn? dat heb je bijna nooit denk ik. hoeveel leerlingen in haar klas Miranda?
     
  7. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Het is een combiklas 1-2. Samen zitten er ongeveer 25 leerlingen. Er is 1 meisje in groep 1 waar ze heel leuk mee speelt en er zijn nu net 2 nieuwe bijgekomen. 1 daarvan begint nu als groep 0 leerling. Je merkt dat daar een enorm gat in zit qua ontwikkeling. Binnenkort komt er nog een meisje bij in groep 2 ivm verhuizing. Maar de rest zijn allemaal jongens.
     
  8. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Oei, dat was ook niet altijd leuk voor jouw zoon haha. Wel een uitdaging om ermee om te leren gaan.

    Onze dochter was vroeger al heel jong toen ze bv met playmobil begon te spelen (1 1/2 jaar) en ze heeft nooit iets in de mond gestopt. Maar je ziet idd kinderen in de klas die dingen in de mond doen.
     
  9. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Mss was het toch ook wel goed gegaan als ze naar groep 3 toe ging na de zomervakantie. Vreemd eigenlijk dat het niet op elke school hetzelfde gaat dat decemberleerlingen doorstromen. Ze is verder gewoon wel een meisje die het leuk vindt om in de hoeken te spelen.

    Ze hebben een letterhoek. Gister heeft ze daar samen met een jongen in gespeeld. Ze kreeg een stencil en ze mocht de woordjes bij de plaatjes naschrijven.

    Ik weet niet in hoeverre de juffen creatief zijn. Maar daar kan ik morgen altijd naar horen.

    Verder krijgen ze zo nu en dan een stencilboekje met opdrachten voor alle groep 2 leerlingen. Rijmwoordjes bijelkaar zoeken, van punt naar punt tekening enz. Maar dat heeft ze dan altijd snel en foutloos af.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en hoe ging het?
     
  11. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    #291 Miranda81, 20 nov 2015
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
    Weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken.

    Aan de ene kant hebben ze een goed systeem om door het spel/puzzel materiaal te gaan. Ze mogen niet zomaar iets kiezen maar een volgorde wordt aangehouden qua moeilijkheid. Er is nog maar 1 persoon in de afgelopen jaren die alle spelletjes gehaald heeft. Mijn dochter zal de 2e worden. Als ze alle spellen/puzzels heeft gedaan (en ze is bijna aan letterspelletjes toe) dan hebben ze nog spellen zoals smart games.

    Maar goed, bovenstaande wist ik natuurlijk al wel maar mss wel zo handig om nog even te vermelden.

    De juffen gaven aan dat ze heel goed meekomt en bij de top vd klas hoort. Op zich niet zo vreemd omdat ze niet is doorgestroomd naar de volgende klas maar wel een december leerling is. Ze heeft een hekel aan de bouwhoek maar kiest vaak de poppenhoek, letterhoek en de zandtafel.

    Ze hebben een plus groepje waar dochter in zit. Zij gaan een aantal moeilijkere stencils maken. Ik weet niet wat dat plusgroepje verder doet.

    Ook wisten de juffen niet eens dat ze al kon lezen. Terwijl dochter laatst heel trots had verteld dat ze kon lezen. :( Daar zijn ze toen niet echt op in gegaan.
    Ze hebben haar wel in september getest op letters. Op het moment dat ze tot de 15 letters kwamen die ze beheerst, zijn ze gestopt. Meer was niet nodig ????? Ze gaat het makkelijk redden in groep 3 en het is mooi meegenomen dat ze al zoveel letters beheerst, gaven ze aan.

    Ik heb aangegeven dat wij vaak woordjes kwartet doen. Dat zij sinds kort makkelijke boekjes leest. De ene juf ging er niet op in en haar andere juf stond wil haar eens uitlokken om te kijken hoe ze leest (dochter is verlegen en heeft bevestiging nodig en zal niet zomaar gaan lezen bij juf)
    Ook aangegeven dat ze graag met de ministeck speelt en dat al alleen kan maken. Juf gaf daarop aan dat ze geen voorbeeld meer onder de kralenplank krijgt.
    En dat ze veel met smart games speelt. Ook op de laptop.

    Juf gaf wel aan dat het niet nodig was om bv woordjes kwartet te gaan doen in de klas omdat zij de enige is die dit kan. (ooit was er een woordjes kwartet maar die is weggedaan omdat er nooit iemand aan toe was om daar iets mee te gaan doen)

    Tsja, dit was het eigenlijk.

    Ik ben van plan om over een poosje te gaan vragen of die juf ook met haar gelezen heeft. Of nog eens een gesprek aangaan? 10 minuten is ook erg kort natuurlijk.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    er zijn natuurlijk heel veel kinderen die zeggen dat ze al kunnen lezen. ik heb dat ook een paar keer meegemaakt. ze herkennen woorden. of zelfs soms verzinnen ze wat. heel grappig is dat. gr2 kinderen kunnen vaak niet wachten om te leren lezen en schrijven.
    het is goed dat de juf nu ook van jou gehoord heeft.
    wat hebben ze gezegd dat ze zich verveelt op school? ze lijkt zich te vermaken of zoiets?
    ja 15 letters zijn genoeg om door te stromen naar gr3. het was screening test voor leeshandicap denk ik.
     
  13. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    #293 Miranda81, 20 nov 2015
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
    Geen idee of het een screening was.

    Dochter gaat met veel plezier naar school. Doet leuk mee met het knutselen.

    Maar de dingen die ze doet, doet ze met gemak. En dan heb ik het over taal en reken gebied.

    Er is toen ook niet voor groep 3 gekozen omdat ze echt nog een kleuter is die het fijn vindt om te spelen in de hoeken.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik ben voor lang mogelijke kleutertijd. spelen helpt de ontwikkeling enorm.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ondertussen is de juf met mijn zoontje bezig qua rekenen.-ik hoefde niets te zeggen- hij maakte gr4 wel helemaal door en ze zijn ergens in gr5. ze kijkt vooral hoe hij rekent en ze gaat dan uitzoeken wat hij nodig heeft. het kwam omdat zoontje zelf aan de juf vertelde dat hij de werkjes echt niet leuk vond denk ik.
    een goede ontwikkeling dus om er naar specifiek te kijken. ik ben vooral blij dat hij met de juf alleen tijd krijgt op deze manier. gevoelige kinderen hebben vaak een band nodig met de juf/meester om zich op hun gemak te kunnen voelen. hij durfde geen vragen te stellen aan haar.
     
  16. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb ondertussen ook een gesprek gehad. Dat was met de juf, de IB juf en een mevrouw van zo een ondersteunende organisatie.

    Ik vond het een fijn gesprek met een duidelijke aanpak als resultaat. We hebben afgesproken dat het lezen op dit moment niet verder gestimuleerd word. Haar taalontwikkeling loopt al ver voor en in het kader van de balans is die keuze gemaakt. Als ze overigens zelf behoefte heeft aan letters en lezen dan mag dat natuurlijk. De juf zei dat groep 3 leuke spelletjes heeft zoals letterkwartet. Dat kan ze spelen als ze dat leuk vind. Ze werken met veilig leren lezen op school en juf gaf aan dat ze volgend jaar dan al gelijk gaat starten in de zon groep.

    Wel gaan ze wat meer doen met het rekenen en algemene ontwikkeling. Als andere kinderen opdrachten maken die wat gemakkelijk voor haar zijn dan mag ze op de laptop met een rekenprogramma gaan werken. Begeleid door n stagiaire. Verder gaan ze haar wat meer uitdagen met opdrachtjes over algemene ontwikkeling en filosofie. Die mag ze dan ook thuis uitwerken en later in de kring vertellen.

    Een ander ding wat ter sprake is gebracht is haar faalangst. Heel vaak als je haar iets aanbiedt zegt ze 'dat kan ik niet, te moeilijk' etc. Ook verliest ze vaak haar geduld als alles niet meteen lukt. Ik loop daar thuis ook tegenaan. Vooral het 'kan ik niet' van dingen waarvan ik gewoon weet dat ze het echt wel kan. Hebben jullie kinderen dat ook? Of heeft iemand tips om daar mee om te gaan? Het varieert trouwens van een puzzel met veel stukjes tot aan zelf de billen vegen op het toilet dus niet enkel schoolwerkjes (doe ik thuis ook niet met haar).
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Hhmm, hier zegt ze meestal niet dat ze het niet kan, maar dat het saai en stom is en dat ze dat niet gaat doen. Maar dan is ze vaak bang om te falen dus.
    Probeer de nadruk te leggen op het proberen en niet op het resultaat.
     
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Ik lees met enig regelmaat hier in de groep. Wat ik me afvroeg, gaven jullie kinderen voor het versnellen problemen in het sociale gedrag?
    De situatie (probeer het kort uit te leggen maar zal vast niet lukken:D).
    Wij zijn schippers, ik geef normaal gezien zelf les. Het was voor mij/ons al heel snel duidelijk dat ik aan de wal zou gaan als D naar groep 3 gaat omdat we internaat allebei niet zien zitten. Afijn, toen D 3jaar was begonnen met peuterpakket, vooral gericht op woordenschat, niet echt boeiend vonden we allebei. Hij mocht iets voor zn 4de verjaardag met groep 1 beginnen, dat was al beter. Nu met groep 2 bezig en waardeloos. Klieren, clownen, "ik kan het niet" terwijl ik weet dat hij het wel kan etc. Op gegeven moment gelezen dat zulk gedrag ook kan komen uit verveling. Oke, lesjes zo goed mogelijk moeilijker gemaakt, en waarempel, hij deed weer leuk mee!
    Omdat het zo vroeg bij ons duidelijk was wat we wilde heb ik de school in het dorp opgebeld, situatie van het varen uitgelegd en gevraagd of ze het zagen zitten als hij af en toe een dag/weekje kwam en vanaf groep 3 volledig. Was geen probleem. Toen hij 3 jaar was verschillende keren naar de voorschool geweest, daarna groep 1. Kreeg eigenlijk altijd positief commentaar, tot na afgelopen zomervakantie toen hij naar groep 2 ging. Vanaf eind juni zitten we aan de wal ivm afbouwen nieuw schip dus hij gaat fulltime naar school (nog 1 weekje, dan gaan we weer varen). Zelfde juf, grotendeels zelfde klas, alleen nu combi 1/2 ipv gescheiden. Qua leerwerk zegt de juf nog steeds dat hij zeer goed mee komt, dikke pluim voor mij. Mààr sociaal gezien is hij ineens moeilijk. Volgens de juf is hij grenzen aan het zoeken wat (niet) kan. Maar ik ben van mening dat hij te weinig uitdaging heeft in de klas, hij moet als groep 2-er werkjes doen die hij aan boord in groep 1 deed etc. Ik herken dat klieren van hem. En het blijft niet bij school, hij doet het ook thuis, bij oma, in winkels etc. Wat mij van de zomer wel opviel op het vakantiepark waar we tijdelijk woonden was dat hij vooral oudere kinderen uitzocht om mee te spelen. 1 jochie was net zo oud en net zo slim om het maar even kort te zeggen. Ook op school merk ik grote voorkeuren (wat wel normaal is, je kan niet met iedereen vriend zijn). Daarbij is hij ook weer teruggevallen in zn fantasiefamilie, mijn niet echte mama dit, mijn niet echte papa zegt... etc, dit was al maanden over
    Nu kan het natuurlijk best dat het "alleen maar" grenzen verkennen is, maar mijn onderbuik zegt dat het niet alleen dat is! Daarom mijn vraag aan jullie: Hoe waren jullie kinderen in de klas voor en na versnellen?

    Ps: zusje van 4 heeft ook flinke voorsprong, maar lijkt beter op haar plek te zitten in de klas
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik hoor de van de hb adviseur van zoontje dat dit gewoon zijn vooruit toetsen was. niets te maken met wat de zoon zei aan de juf.
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij draait goed met de klas mee met de taal. alleen later natuur, verkeer les moet hij wat extras krijgen. maar dat is nog geen probleem. als het probleem zien ze de rekenles daarin komt de grote deel van zijn verrijkingstijd.

    ondertussen heb ik voor zoontje een leuk boek gekocht over aarde!De aarde in 30 seconden(anita ganeri) ziet er echt heel leuk uit.ik raad het aan!
     

Deel Deze Pagina