Mobiel kapot, is verzekerd.. Klopt het wat de winkel zegt?

Discussion in 'De lounge' started by Ssaarr, Dec 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ssaarr

    Ssaarr Fanatiek lid

    Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Mijn mobiel was stuk, nu ben ik goed verzekerd.
    Ik ben hem al 3 weken kwijt en kreeg vandaag te horen dat hij niet gerepareerd kan worden en ik een bedrag terug krijg van de waarde van mijn mobiel.

    Ik zei tegen die man in de winkel dat ik dezelfde telefoon weer terug wil.
    Hij antwoorde dat ik dan waarschijnlijk bij moet betalen.
    Dit klopt toch niet?
    Dagwaarde betekent toch wat het toestel nu waard is ..?

    Zou raar zijn als ik ineens een oldskool mobiel kan uitzoeken
     
  2. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    Aug 17, 2007
    11,363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Dagwaarde is inderdaad wat je mobiel nu waard is. En de afschrijving op die dingen gaat erg snel. Als je 'm vorig jaar kocht voor 500 euro kan ie nu goed maar 100 euro waard zijn.
     
  3. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Wat sjorsje zegt idd.

    Dagwaarde is wat hij nu zou kosten. En dat zal dan flink minder zijn. Ik zou in je contract nakijken of dat klopt. Lijkt mij nogal raar als je elke maand een flink bedrag betaald om vervolgens geen hol meer terug te krijgen. Lijkt mij niet kloppen.
     
  4. leutjj

    leutjj Niet meer actief

    Man zijn telefoon was ook stuk, was ook ongeveer 3 week weg. Kon ook niet meer gemaakt worden. Hij was ook verzekerd.
    Maar hij heeft toen een nieuwe meegekregen. Moest allen €50,- eigen risico betalen.

    Vriendin had ook telefoon stuk, ook verzekerd. Heeft toen ook een nieuwe meegekregen.

    Allebei wel de telefoons die zei hadden.
    Ml toen 5s en vriendin de iPhone 6
     
  5. Chels89

    Chels89 Bekend lid

    Apr 22, 2014
    799
    128
    43
    Dagwaarde is wat jouw eigen telefoon waard is, dus niet dezelfde telefoon in de winkel, dat is nieuwwaarde. Zo had ik t begrepen tenminste van dagwaarde/nieuwwaarde verschil.
     
  6. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    Jul 8, 2013
    1,797
    497
    83
    Welk bedrijf is het?

    Je moet wel een eigen risico betalen, maar verder zou je gewoon hetzelfde toestel moeten krijgen. Of het toestel moet niet meer verkrijgbaar zijn (maar ik denk zo te lezen dat dat niet het geval is).

    En wat voor verzekering heb je, via de winkel afgesloten toen je je abonnement af sloot of een ander soort verzekering?
     
  7. Ssaarr

    Ssaarr Fanatiek lid

    Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Kpn!

    Ik had een sony xperia z1...
    Was 2 jaar geleden de nieuwste toen ik een 2 jarig abbo afsloot
    In de winkel ook mijn verzekering erbij genomen
     
  8. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    Jul 8, 2013
    1,797
    497
    83
    Dan zou je hem gewoon vergoed moeten krijgen. Alleen je moet dan een eigen risico betalen, maar dat is altijd zo bij dat soort verzekeringen.

    Misschien dat diegene in de winkel dat bedoelde?
     
  9. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Feitelijk gezien klopt het, het staat ook in de voorwaarden. Je krijgt het bedrag dat het toestel nog zou kosten als je het opnieuw zou kopen.

    Maar, en dat is helaas bij Sony een hele grote maar, ze hebben maar 1 a 2 flagship toestel in de winkel, op dit moment de z5 of de z3. Waarvan de z3 over niet al te lange tijd ook weg zal zijn, of zelfs al weg is. Ze hebben dan ook geen onderdelen meer van de z, z1 of z2. Vandaar ook dat je de dagwaarde terug krijgt zodat je een ander toestel kan uitzoeken. Kies je dan voor de z3 of z5(immers, de z1 is er niet meer) moet je bijbetalen.

    Bij Apple of Samsung is dit anders, omdat zij toestellen in de markt houden (de s4 mini is nog steeds te koop, terwijl ze inmiddels al bij de s6 zijn). Daar kun je dan dus hetzelfde toestel opnieuw voor kiezen
     
  10. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Dagwaarde is niet wat exact dezelfde telefoon nu in de winkel kost. Dagwaarde is wat jouw telefoon nog op zou brengen als je hem nu zou verkopen (zonder die laatste schade). Dus wat ie als 2ehandsje op zou brengen.

    Is ook logisch. Anders zou je elk jaar even je telefoon van de trap af gooien om een nieuwe te krijgen.
     
  11. Ssaarr

    Ssaarr Fanatiek lid

    Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38

    Dit staat op de website..
    Met Toestel Schade Service bent u, naast alle voordelen van Toestel Vervang Service, ook gedekt tegen alle vormen van schade. Als de schade niet meer te repareren is, ontvangt u zelfs een permanent vervangend toestel.

    Ik zou het wel raar vinden als ik 50 euro oid zou terug krijgen...
     
  12. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    De tijd die verzekeringen hanteren als levensduur is 3 jaar.

    Rekenvoorbeeld: mijn toestel kostte bij aanschaf 849€. Dit was in mei. 7 maanden geleden dus. De afschrijving per maand is 23.5 (849/36mnd). Dat betekend dat als ik mijn toestel nu in de plee gooi ik van mijn verzekering 164,5€ minder zou krijgen. 684,5€ dus. Nu is - gelukkig voor mij - het toestel zelf ook in prijs gezakt dus hoef ik nu nog niks bij te betalen behalve eigen risico.

    Maak ik dezelfde berekening over 1 jaar (19mnd) nog eens, kan ik zelf een hoop geld bij leggen. Ik heb het hier overigens over een inboedelverzekering. Zij hanteren dagwaarde.

    Bij Kpn krijg je echter de nieuwwaarde. Dus wat het toestel op dat moment kost, als je hem opnieuw zou kunnen kopen. Dus je krijgt het bedrag vergoed wat een z1 nog zou kosten. Voor dat bedrag mag je een vervangend toestel uitzoeken.
     
  13. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    #13 Insomniac, Dec 4, 2015
    Last edited: Dec 4, 2015
    Wat was het bedrag volgens de verkoper dan? Een z1 kost geen 50€ dus dat is niet waar.
    Edit: even gegoogled, een z1 kost nog rond de 200€. Het vervelende is dat de z1 niet meer gemaakt word, en je dus een ander type toestel moet zoeken. Had de z1 er nog geweest, had je die opnieuw kunnen nemen.

    En je krijgt toch ook een permanent vervangend toestel? Je krijgt een bedrag waar je een toestel voor mag uitzoeken.
     
  14. Ssaarr

    Ssaarr Fanatiek lid

    Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Wauw hoe weet je al die info?

    Ik was bij de kpn winkel omdat ik via een website kon bekijken hoe de status van de reparatie aan mn telefoon verliep. Die status stond al sinds 23 nov op: wacht op onderdelen... Op de bon die ik mee kreeg toen ik mn telefoon op liet sturen stond dat mn telefoon binnen 2 weken weer terug zou zijn in de winkel. Ik wou dus even weten hoe het zat met mijn mobiel....

    Daar zagen ze dus dat vandaag aan status werd weergegeven: toewijzing vervangend toestel.
    Dus ik vroeg die meneer of ik dan dezelfde telefoon weer kon krijgen..
    Hij antwoorde dat ik de dagwaarde van de telefoon zou terug krijgen en dat als ik deze telefoon weer zou nemen ik waarschijnlijl bij moet betalen.
    Ik vind dit nog al vreemd
     
  15. loopt je abbo niet bijna af dan ook?
    las dat je hem bijna twee jaar geleden gekocht had?
    dan wil je nu weer een hele nieuwe, straks een nieuw abonnement en dan verkoop je deze voor een hogere prijs?
     
  16. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wat is "een permanent vervangend toestel"?
    Anyway, daar kun je niet uit opmaken, dat dat toestel vergelijkbaar is met je defecte toestel.
     
  17. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Als ze zeggen nieuwwaarde, dan moeten ze dat ook doen.
     
  18. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Het hele probleem is niet de waarde die je terug krijgt maar dat hetzelfde toestel niet te krijgen is en nieuwere van dat merk meer kosten . Dus ga je oriënteren op wat voorvroesrel je zou willen en vraag wat mogelijk is in de winkel .
     
  19. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Eerlijk gezegd zou ik het niet erg vinden om een beetje bij te moeten betalen voor een spiksplinternieuw, nieuwer en dus beter model. Je telefoon was toch al 2 jaar oud? Goeie deal, lijkt me.
     
  20. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik heb er netjes achter gezet wat ik bedoel. Je krijgt het bedrag als waardebon, wat het toestel ZOU kosten als je het opnieuw zou kunnen kopen. Echter is het toestel er niet meer, dus kun je voor dat bedrag (200€ ongeveer denk ik zoals Google het zegt) een nieuwe uitzoeken.

    Waarom zie jij mij zeggen dat ze dit niet doen dan? Je krijgt inderdaad niet het bedrag terug wat je 2 jaar geleden betaald hebt. Lijkt me ook nogal raar :)
     

Share This Page