Organiseren en time management voor gevorderden

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 19 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Lieve dames. Ik begin binnenkort aan een nieuwe uitdaging op mijn werk. Ik ga teamleider worden van een nieuw team en vier dagen werken in de week. Behoorlijk spannend maar dat stuk op werk heb ik op zich wel vertrouwen in.
    Nu ben ik daarnaast ook nog alleenstaande mama en dat betekend druk, druk, druk. Ik zoek daarom goede tips om alles zo goed en strak mogelijk te organiseren. Ik vind het namelijk nu al irritant (en heb er straks geen tijd meer voor ook) dat ik op het laatste moment nog naar de supermarkt moet omdat ik iets vergeten ben. Ik een la opentrek in de vriezer s avonds laat en erachter kom dat al het brood op is. Dat mijn zoon ineens zegt, ow ja, morgenochtend hebben we kerstontbijt en daar had je iets voor moeten maken. Dat ik naar een feestje moet en pas een uur van tevoren bedenk dat ik eigenlijk had moeten afspreken om te carpoolen met iemand etc etc. Je kent het wel.

    Dus, welke toppers onder jullie willen HET geheim met mij delen? Wie weet er goede boeken (over timemanagement bijv), leuke dingen, handige apps etc. Hoe ziet jouw proces eruit van je to do list naar uitvoeren? Hoe plan je dingen, wanneer doe je dat? Hoe lang van te voren? Welke reminders bouw je voor jezelf in? Waar maak je gebruik van? Gebruik je bijv een papieren agenda, die op je telefoon, of allebei? Hoe zijn je boodschappen geregeld? Hoe pak je de was aan? Wat doe je zelf in huis en wat doet de hulp?

    Ik ben ook vooral voorstander van techniek. Dus gebruik je bijvoorbeeld een app voor een to do list, heb je ervaring met Evernote, Omnifocus dat soort apps, ik hoor het graag!

    Kortom, een heleboel vragen.
     
  2. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Veel succes! Klinkt erg leuk!

    Ikzelf heb een basisplanning. Op dinsdag brood halen bv. Je leert vanzelf hoeveel brood je moet halen om uit te komen.
    Elke week iets anders groots ( dat kun je bv de hulp laten doen ) schoonmaken, keuken, badkamer, ramen zemen ect. Zodat je vervolgens in de weken dat je bv de badkamer niet een grote beurt hoeft te geven, alleen de basisdingen daar hoeft te doen en dat is zo gepiept. ( persoonlijk vind ik het namelijk niet nodig om elke week alle voegen te lijf te gaan of alle keukenkastjes uit te soppen maar dat is natuurlijk persoonlijk ;) )

    Wat betreft de boodschappen; eenmaal per maand de 'grote' dingen zoals frisdrank, sap ed. Voor de rest kun je een briefje neer leggen of een notitie maken op je telefoon waar je dan telkens op noteert wat er bijna op is en wat dus bij gehaald moet worden. Vervolgens ga je een half uurtje zitten, vul je de notitie bij voor de rest van de week en typ je jumbo.nl of Ah.nl in. Ikzelf pak de jumbo, hier zijn namelijk ook nog eens veel kortingscodes op internet van te vinden en ben je dus uiteindelijk goedkoper uit. Bij mij in de buurt zit een pick up point en rij daar langs op woensdag wanneer ik uit mijn werk kom, sjees de winkel in, geef mijn order, wacht 5 min en tadaaa gepickt en wel, kost geen drol, je hebt nog een kortingscode ( wat je normaal niet hebt ) en krijgt vaak gratis spul erbij. Hup in de auto naar huis en de boodschappen zijn binnen. Ik vind het ideaal. Zorg wel dat je even uit doktert als je dit doet, wanneer er nieuwe voorraad in de winkel komt. Aangezien je het niet zelf pakt, kun je zelf ook niet op datum checken. Maandag is bv geen handige dag, zo na het weekend :)

    En; ik heb een boekje in mijn tas zitten. Alles wat me te binnen schiet overdag schrijf ik daar op. Dat check ik dan savonds ff en handel de dingetjes ff af.

    Wasmachine stel ik smorgens in zodat hij precies klaar is als ik thuis kom en ik het op kan hangen of in de droger kan doen.

    Zorg dat je bij de 'grote' boodschappen altijd van die standaard dingen in huis haalt, waar je mocht je onverwachts zo'n kerstdiner dingetje hebben, je altijd wat van kunt maken. Zoals mini knaks in bladerdeeg, cake met botercreme ect.

    Je moet er ff in komen. Maar het werkt echt en zo hou je tijd over voor leuke dingen.

    In het begin van mijn zwangerschap was ik moe en kwam er weinig uit mijn handen. Voordat ik de bank zag, zat ik al zeg maar. Voelde me er erg lullig onded, maar toch geaccepteerd. Nu heb ik al het achterstallige onderhoud weer bij gewerkt haha. En kan ik gewoon weer door met hoe ik het altijd al deed.

    Ik hoop dat je misschien iets aan mijn tips hebt, wens je in ieder geval veel succes; zowel zakelijk als privé!

    Fijne feestdagen ( ideaal dat internet, alle kerstcadeautjes online besteld haha )
     
  3. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    #3 Elena22, 19 dec 2015
    Laatst bewerkt: 19 dec 2015
    Ik heb een ouderwetse papieren agenda nodig voor mijn werk. Dit jaar voor het eerst een gezinsagenda gekocht. Ik heb de schoolkalender van oudste zoon ernaast gelegd en alles al in mijn agenda gezet tot aan de zomervakantie. Ook eventuele ziekenhuis-, tandarts-, etc afspraken heb ik al genoteerd. Daar ik mijn agenda dagelijks gebruik kan ik als het goed is niks over het hoofd zien. Maar reminders voor schoolactiviteiten ed worden ook kenbaar gemaakt door de juf via de Klasbord app waar ik automatisch een melding van krijg bij een nieuwe post. In mijn agenda is er ook ruimte voor notities per week dus dingen die geregeld moeten worden noteer ik daar. Deze doe ik dan gelijk op een vrij moment thuis en streep ik door, indien ik er geen tijd voor heb en het natuurlijk geen spoed is dan schuift het gewoon op naar de week erop. Echt belangrijke afspraken voor man en mij zet ik dubbel in mijn agenda app en laat er een reminder achter zetten zodat we het niet kunnen vergeten.

    Wat boodschappen betreft doe ik een keer per maand de grote boodschappen. Verzorgingsartikelen, vlees, koffie/thee, etc voor de hele maand. Ik doe dan gelijk de verse boodschappen voor de eerste week van de maand. Verse weekboodschappen daarna doe ik na me werk of op een vrije dag, zo lang ben ik daar niet mee bezig. Als er dingen op zijn noteer ik het gelijk in mijn notitie app op mijn telefoon. Dan kan ik namelijk altijd boodschappen doen als ik een moment over hebt en ben ik niet afhankelijk van lijstjes die nog thuis liggen. Als er iets op is, jammer dan pak ik een alternatief.

    Het huishouden komt bijna volledig op mij terecht en dit doe ik zodra ik thuis ben. Wasje aanzetten en ondertussen de rest doen. Op me vrije dagen extra uitgebreid. S'ochtends voor we de deur uitgaan zorgen dat het netjes oogt is ook al heel fijn. Dingen zoals de kattenbak ed doet man dagelijks na het eten. Verder hebben wij geen hulp in het huishouden.

    Rekeningen betalen zodra het salaris er is en tussendoor even de app controleren of de automatische incasso's goed lopen. Dit kan ik zelfs doen als ik onderweg ben naar mijn werk (reis met het ov).

    Vroeg opstaan om dingen gedaan te krijgen helpt mij ook heel erg, de wekker gaat tussen 04.30 en 06.00 uur.

    Het is druk en soms wat hectisch maar het lukt prima op deze manier :)

    Gefeliciteerd trouwens met de nieuwe uitdaging!
     
  4. sunshine1981

    sunshine1981 Actief lid

    21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging! Erg leuk!

    Wat bijvoorbeeld erg handig is, om de schoolplanning voor het hele jaar in je agenda te noteren. Dus wanneer is hij eerder uit, vakanties, studiedagen, kerstviering. Daarnaast informatie die je via school ontvangt ook gelijk noteren in je agenda. Of zoals hierboven wordt gezegd een family planner aanschaffen of memo bord. Aan het begin vd week even alles doornemen en per avond nog even alles checken. Succes!
     
  5. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Bedankt ladies voor alle input. Ik zal er even bij zetten hoe de sitautie nu (nog) is.

    Ik werk nu drie dagen in de week (ook als teamleider maar kleiner team). Ik heb voor bepaalde dingen vaste dagen (bedden verschonen, de boodschappen, de was doe ik in het weekend). Maar soms hou ik me daar niet aan of komt er iets tussen dus moet daarin wat strenger worden. Verder heb ik wel een to do lijstje waar ik dingen van afvink (in mn telefoon). Maar het plannen van de week etc gaat eigenlijk nog niet echt gestructureerd.

    Waar ik aan zat te denken:
    Een vaste dag om een weekplanning te maken. Liefst in een digitale agenda ( die met mijn telefoon synchroniseert) zodat ik bepaalde afspraken kan laten terugkomen (bijv iedere zondagochtend een weekplanning maken).
    Een vaste dag in de maand om een maandplanning te maken, voor dingen die wat verder voorruit gepland moeten worden.

    Maar veel verder dan dit kom ik niet.
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb nu ook teveel dingen denk ik. In de keuken hangt een familieplanner. Die wil ik erin houden want ik moet dingen zien anders vergeet ik het en deze hangt op het zicht.
    Op het werk heb ik een papieren agenda waarin ik alles opschrijf en afstreep. En voor prive dingen of buiten werkdagen gebruik ik de agenda in mn telefoon. Dan heb ik daarnaast nog een boekje met mn to do lijstjes en krabbels en aantekeningen. Maar die ligt ook wel eens 2 weken in een la.
     
  7. Decca1980

    Decca1980 Fanatiek lid

    22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ik heb een cursus Getting things done gedaan. Daar heb ik zowel voor het werk als privé veel aan gehad.
    Zie:https://sochicken.nl/getting_things_done_in_7_stappen

    Ik weet nog dat er wel een paar apps waren waar je takenlijstjes etc in kan doen. Dat zou ik even na moeten zoeken.
    Zelf doe ik het gewoon in outlook agenda. Opschrijven wat gedaan moet worden etc.
    Dat werkt beter dan een papieren agenda. Voor mij althans.
    Ook hou ik in mijn agenda zogenaamde 1-op-1 lijstjes bij. Die zet ik er in als een eeuwigdurende afspraak zeg maar. In zo'n lijstje (bijvoorbeeld 1-op-1 Pietje/ 1-op-1 Truus) schrijf ik dingen op die ik met degene moet bespreken. Wanneer die dan belt kun je meteen je lijstje erbij pakken.

    Evernote gebruik ik ook inmiddels. Vooral omdat ik niet echt meer een kantoor heb en zo wel bij mijn documenten kan en dingen kan archiveren. Ook privédingen als facturen/garantiebewijzen/belastingbrieven etc zet ik daar in.
     
  8. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb jaren geleden dat boek gelezen. Maar vind het nog soms moeilijk om toe te passen. Heb me in ieder geval aangemeld voor het boek van de eierdoos methode.
    Leuke website he, ik ontdekte die een tijdje geleden. :D
     
  9. Flachilles

    7 aug 2013
    77
    5
    8
    Hier een grote fan van "remember.the milk" app!
     
  10. sunshine1981

    sunshine1981 Actief lid

    21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Zo te lezen ben je dan al een eind op weg! Naast de andere tips is het misschien handig om idd een soort van weekplanning voor huishoudelijke taken te maken. Als je dat goed probeert bij te houden, blijft je huishouden enigszins gestructureerd, maar er kan van alles tussendoor komen, en dan ach is dat zo erg? Probeer wat een keertje niet lukt los te laten.
    Daarnaast ik werk op het werk met mijn outlook agenda ipv papieren agenda. Ook handig, omdat je dan steeds een pop-up krijgt bij een nieuwe afspraak.
    Enne, mocht je ondanks al je planningen en to-do lijstjes een keer iets vergeten, dat kan altijd gebeuren!
     
  11. Decca1980

    Decca1980 Fanatiek lid

    22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Dat is wel HET ding wat ik van die cursus heb geleerd. Zorg voor 1 ding waarin agendapunten en to do dingen samen komen. Zo hou je het overzicht.
     
  12. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja dat zou dan de familieplanner worden. Die hangt in het zicht, waardoor ik het niet vergeet. Maar die kan ik niet overal mee naartoe nemen. Ik heb agenda's geprobeerd, maar daar kijk ik buiten werktijd gewoon niet in.
    Kun je zeggen; die discipline maar aanleren. Maar daar ben ik vanaf gestapt. Probeer gewoon iets te vinden wat voor mij werkt en wat dus bij me past.
     
  13. Decca1980

    Decca1980 Fanatiek lid

    22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ja, dat snap ik. Je moet altijd iets vinden wat bij jou past. Wat voor mij werkt is dat op mijn tablet en werk telefoon alles samenkomt. Alle agenda's in 1 oogopslag. Mijn tablet gebruik ik dagelijks, ook thuis. Werkmail kan ik tijdens vakanties uitzetten.

    Succes!
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zweer bij Todoist. Website en app om takenlijstjes te maken. En gratis. Verder gebruiken vriend en ik allebei Google Calendar. We hebben elk een kalender, dochter heeft er een, onze verbouwingen zin in een aparte kalender en onze gezamenlijke afspraken ook. Zo kunnen we altijd en overal zien wat er op de planning staat bij wie.

    En ook: loslaten. Ik lees dat je vaste dagen hebt voor huishoudelijk werk en vind dat je daarin strenger moet worden. Ik denk juist: losser. Van een beetje een vuiler huis gaat niemand dood.
     
  15. Nacho

    Nacho Fanatiek lid

    3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou kijken naar de apps die je nu al heel regelmatig gebruikt. Een papieren kalender of agenda werkt alleen als je hem meeneemt en ook echt gebruikt. Voor mij werkt dat dus niet.

    Voor mij werkt het volgende:
    - afspraken in google calendar
    - herinneringen in google calendar
    - niet datumgebonden to do lijsten in wunderlist
    - uitgebreide planningen op de computer, waarna ik zorg voor de juiste afspraken, herinneringen en to do's in mijn apps

    Tip voor google calendar: je kan verschillende agenda's aanmaken (in elk geval op de computer, misschien alleen lezen in de app) waarmee je verschillende soorten taken kan inplannen. Ik heb mijn persoonlijke agenda, gedeelde agenda van mijn man (kind zou ook kunnen), agenda voor feestdagen, agenda voor verjaardagen en een 'agenda' voor maaltijdplanning. Je kan per device kiezen welke agenda's je wil zien. Dus bijvoorbeeld je huishoud/maaltijd agenda alleen op je privé telefoon.
     
  16. Droppie Drie

    Droppie Drie Fanatiek lid

    1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Ik laat de boodschappen eens in de week bezorgen en maak een lijstje van wat ik welke dag eet. 's Avonds leg ik al de schooltassen, zwemtassen, gymtassen en de kleding van de kids klaar. Als ik een mailtje krijg van school om bijvoorbeeld iets mee te nemen, zet ik dat direct in de digitale agenda op mijn telefoon. Die is gesynchroniseerd met de tablet thuis.
     
  17. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Wat time-management ben ik geen gevorderde, dat is nu ook nog niet nodig (ik ben alleen en heb maar 1 kind). Ik wil me er echter wel in verdiepen omdat ik vermoed dat het in de toekomst een stuk drukker zal worden (kind op school, eigen bedrijf, zorg voor vader) en voordat ik door heb wat voor mij werkt.

    Zelf heb ik any-do en any-calender gedownload, an sich een fijne app, maar wel betaald en waarschijnlijk zijn er meer (gratis) apps met dezelfde functies (ik gebruik overigens de gratis app en heb dus niet alle functies). Wat ik ideaal vind is dat het zowel op mijn telefoon, tablet en desktop meldingen geeft, de lay-out vind ik echter niet super-handig.

    Wat ik echter mis is een grote digitale kalender die je op kunt hangen die gesynchroniseerd kan worden met mijn telefoon, tablet en desktop. Ik denk dat het ideaal is wanneer je onderweg iets moet noteren het dan automatisch op de grote kalender komt te staan die thuis of op kantoor centraal hangt. Ik heb er wel eens aan gedacht om een extra tablet aan te schaffen voor dat doel, maar als elke keer het scherm op zwart gaat is dat niet zo handig.
     
  18. Roos123

    Roos123 Niet meer actief

    Ik werk drie dagen achter elkaar.
    Een kleine tip: ik leg op zaterdag voor beide kinderen al drie setjes kleren klaar, complete met ondergoed en sokken. Van maandag tot woensdag hoef ik dan in ieder geval niet na te denken over kleding.
     

Deel Deze Pagina