Bij mijn oudste werd bij de 2 jaar controle gevraagd of hij 10 woorden, excl papa en mama, kon zeggen. Ik heb ja gezegd, maar hij kon dit nog niet. Waarom? Omdat ik zeker wist dat het goed zat en nog even wou wachten voordat ik naar logopedie moest. Met 2j en 3 mnd sprak hij veel woorden en met 2,5 was hij gemiddeld (volgens logopediste voor de jongste ). (En sinds dat staat zijn mond bijna nooit stil) Dus mijn tip is ook naar eigen gevoel te luisteren. Als jij denkt dat het goed zit, wacht dan nog een maand of 2 a 3 en kijk naar de ontwikkeling. Twijfel je dan nog; vraag dan zeker een verwijzing naar logopedie.
Al 'stuurt' het cb je naar logopedie, ben je het nog niet verplicht hoor. Ik snap niet zo goed waarom je daarover zou liegen. Alleen omdat ze dan gaan 'zeuren'? Als je een goede reden hebt om te wachten kun je dat toch gewoon vertellen. Als het cb mij zou adviseren naar logopedie te gaan zou ik dat doen. Ook al had ik zlef het gevoel dat het niet nodig zou zijn. Als dat namelijk zo is dan concludeert de logopedist dat ook na het eerste consult. Zo niet, dan was het wellicht toch verstandig dat je erheen bent gegaan. Maar dat is mijn redenatie.
Wat is objectief? Is maar hoe je ziet en test. Cb heeft andere objectieve testen dan logipedie, psz andere dan kdv, een gezin andere dan andere, hbo ouders andere dan laagopgeleide, Nederlandse andere dan americanse etc. Er is lijstje woorden en zinnen maar zal je vast niet bevallen 😂want is voor dat beide ouders hoogopgeleid zijn Afgaan van dat lijstje land waar in vandaan komt heeft elk kind zo enorme ontwikkeling en afgaan van dat lijst op nederladse gemiddelde heeft bijna elk kind enorme achterstand. Is net als motoriek dat kan je gewoon niet vergelijken met lijstjes gemiddeld. Er is gewoon laagdrempelig (cb heeft die) en als dat al wordt niet behaald dan is er iets mis
Deze info had ergens gekopeerd Taal Analyse Remediering en Screenings Procedure (TARSP) Logopedie gebruiken die ook vaak hoorde ik. Verder geen idee ik vond het voormijzelf mooi gemiddeld. Gemiddelde leeftijden woordenschatontwikkeling Passieve woordenschat 0;9 jaar: 10 woorden 1;00 jaar: 40 woorden 1;03 jaar: 100 woorden 1;06 jaar: 200 woorden 1;09 jaar: ruim 300 woorden 2;00 jaar: ruim 400 woorden 2;03 jaar: ruim 500 woorden 2;06 jaar: ruim 600 woorden 3;00 jaar: 1250 woorden * 4;00 jaar: 1600 woorden 4;06 jaar: 2500 woorden 5;00 jaar: 3000 woorden 5;06 jaar: 3500 woorden 6;00 jaar: 4500 woorden actieve woordenschat 1;00 jaar: 3 woorden 1;03 jaar: 15 woorden 1;06 jaar: 50 woorden (1;05-1;07 jaar) 1;09 jaar: 100-150 woorden 2;00 jaar: 200-300 woorden 2;03 jaar: 400 woorden 2;06 jaar: 550 woorden 3;00 jaar: 1000 woorden 4;00 jaar: 1500 woorden 4;06 jaar: 2100 woorden 5;06 jaar: 3000 tot 3200 woorden 6;00 jaar: 3500 woorden De zinsbouw wordt voor jongens en meisjes apart genormeerd en er wordt onderscheid gemaakt tussen milieu A (laagopgeleide ouders) en B (in ieder geval één hoogopgeleide ouder). Er is een lijst voor langzame, gemiddelde en snelle ontwikkeling. Ik houd voor het gemak hier even milieu B aan en geef aan wat een kind gemiddeld moet kunnen. Meisjes ontwikkelen zich van 2;00 tot 3;00 jaar iets sneller dan jongens, daarvoor en daarna loopt de ontwikkeling gelijk. Ik houd dus voor het gemak ook even het gemiddelde van de jongens aan (meisjes zitten tussen 2;00 en 3;00 jaar gemiddeld 1 fase hoger). Leeftijd: 1;06 tot 1;11 jaar Fase II: tweewoorduitingen met de volgende structuren: - onderwerp + bijwoordelijke bepaling (pop hier/ die ook) - onderwerp + (lijdend/meewerkend/voorzetsel) voorwerp/ complement (die klaar/pop koek?/ koe stout) - voorwerk/ complement + werkwoord (buik wassen/ die pakken/ brood eten) - onderwerk + werkwoord (pop zitten) kinderen gebruiken in deze fase ook de bepaler een bij een zelfstandig naamwoord, verkleinwoorden en het meervoud van zelfstandig naamwoorden. Leeftijd: 2;00 tot 2;05 jaar Fase III: meerwoorduitingen zonder werkwoord of met een infinitief of voltooid deelwoord achteraan. Vraagzinnen met weglating van het vraagwoord wat of waar. Zinsstructuren: - onderwerp + werkwoord + voorwerp/complement (pop brood eten/ deze is groot) - zinsdeel + niet werkwoordelijk deel van samengesteld ww (broek uit, auto weg) - onderwerp + werkwoord + bijwoordelijke bepaling/bijwoord (die ook vallen/ die is weg/ nou deze liggen) - ontkennend element (kan niet/ niet eten) - voorzetsel + naamwoord (in bed/in (de) bus/ van mij) - twee bijwoordelijke bepalingen/bijwoorden + willekeurig zinsdeel (nou daar zitten/hier ook één/daar ook een pop) - onderwerp + bijwoordelijke bepaling/bijwoord + voorwerp/complement (die ook vies/nou ik één/die niet mooi) - werkwoord + bijw.bep/bijwoord + voorwerp/complement (deze ook wassen/nou koek eten/is wel lekker) kinderen gebruiken in deze fase ook de vragend voornaamwoorden wie, wat en waar, ze gebruiken hè, ik, jij en hij. Het hulpwerkwoord zonder voltooid deelwoord (dat mag niet) en de voltooid deelwoorden, bijvoeglijk naamwoorden en twee zelfstandig naamwoorden achter elkaar komen in deze fase ook tot ontwikkeling. Leeftijd: 2;06-2;11 jaar Fase IV: Volledige zinnen van 3 zinsdelen. Vraagwoordzinnen wat doet , wat is en begin van de ontwikkeling van vraagwoordzinnen met wat, waar en wie, begin van ontwikkeling van ja/nee vragen (mag ik ..). Zinsstructuren: - onderwerp + ww + bijw.bep./bijwoord + voorwerp/complement (mama zit op de stoel/die wil ik ook/die is niet mooi/die koe moet ook water) - onderwerp + ww + twee bijwoordelijke bepalingen (nou mag jij weer/daar komt ie weer/die moet hier in bed) - voorzetsel + bepaler + zelfstandig naamwoord (in die hand/op de kast/in mijn doos/die moet bij de auto) - gesplitst samengesteld werkwoord (gooi maar weg/doe gaat mee) - gebiedende wijs: werkwoord + twee zinsdelen (kom eens hier) - hulpwerkwoord + voltooid deelwoord (ik heb deze gemaakt) kinderen gebruiken in deze fase ook voornamelijk bijwoorden (daarin, hierop), de stam van het werkwoord, stam+t, en als loos voegwoord (en die), het als persoonlijk voornaamwoord (het is rood/zo moet het), samengestelde zelfstandig naamwoorden, meervouden tegenwoordige tijd (werkwoorden), persoonlijke voornaamwoord derde persoon meervoud (ze/zij)
Ik moet nu zo lachen om het stukje "bepaalde gebruikster" 😂. TS, hier zegt het CB ook 10 woorden als ze 2 zijn. Piccolina, jouw lijst.. Actieve woordenschat, 200 - 300 woorden bij 2 jaar??? En als ze niet aan de minimale eis van het CB voldoen is er per definitie iets mis volgens jou. Nou dan is er met mijn dochter iets gruwelijk mis als ik dat moet geloven 😅. Mijn dochter kan namelijk nog geen woord. Maar weet je, bij sommige kinderen duurt het gewoon net iets langer en dat betekend helemaal niet dat er iets mis is. Bij mijn dochter wordt nu wel het één en ander onderzocht maar er is nog niemand voorbij gekomen die zich erge zorgen maakt. Het zijn maar standaarden, niet elk kind voldoet daaraan en soms zijn kinderen met het ene heel snel en het andere gewoon later. Dat kan.
Tja ik zei ook niet dat het verzelijk iets mis is en je moet iets mee? Cb lijstjes is echt verder van gemiddeld hoor juist om geen zorgen te maken en waneer is hier in nederland over iets iemand zorgen maakt? Pas als kind half dood bij ligt doen ze wat. Is maar wat je geloof en deze lijst bestaat echt en is via onderzoek en gebruiken logipeden die. In mijn land voldoet elk kind deze lijst als niet wordt altijd onderzoek gemaakt en mis kan ook gewoon simpel kna onderzoek. Kind mist geen hersens deel of zo. En tja inderdaad elk kind ontwikkelt zich anders en hoeft je niets dan hoeft je niets. Maar er zijn wel gemiddelde lijsjes voor alles in je leven of je dar wil of niet Ik heb mijzelf nooit zorgen gemaakt dar ze iets niet (nog) kan of what ever en op cb vroegen ze niets verder niet eens 10 woorden bij 2 jaar.
Help, mijn zoontje loopt flink achter. Hij is bijna 15 mnd dus zou een actieve woordenschat hebben van 15 woorden... Oke, even tellen 1. Die (= alles wat hij wil hebben) 2. Di (=dikkie dik) 3. Boe (=boek) 4. Een heleboel oergeluiden, tellen die ook? Passieve woordenschat komt wel akelig dicht in de buurt schat ik in... Hij doet en pakt 90% van wat we vragen en bij de rest kijkt ie je aan van ja doei doe het zelf... Maar wij hebben het type wat straks ineens in volzinnen praat denk ik. Zit in het zwembad volledig stoicijns en onnozel voor zich uit te staren bij het liedje 'visje, visje in het water' en eenmaal thuis doet hij niks anders dan handjes tegen elkaar visje visje te doen... Taalontwikkeling van de oudste verliep tot dusver eigenlijk hetzelfde, behalve dat zij wel gericht 'mem' zei, maar nu met 3,5 jaar overtreft ze menige kleuter denk ik qua woordenschat, zinsbouw en abstract taalgebruik. Het zegt dus eigenlijk allemaal niet zoveel....
Het zegt alleen dat het gemiddeld is en hoe je dat ziet interpreteerd etc ligt aan jou en niet asn de lijstje. Maar goed ik zei al dat het lijstje zal niet in smaak vallen hier Zo bijzonder vind ik lijstje niet is echt gemiddeld naar mijn mening
Piccolina, hoe meet je in godsnaam dat je kind een actieve woordenschat heeft van 400 woorden? Zet je dan streepjes bij elk nieuw woord? Ik ben eerlijk gezegd gestopt met tellen bij 20 woorden...
Gemiddeld Wauw zelfs mijn woorden schat is denk ik minder Kinderen hoeven hier niet half dood te liggen hoor. Kom op!! Vind dat echt zwaar overdreven. Hier mogen kinderen kinderen zijn.
Nou volgens dit lijstje heeft mijn kind een ernstige achterstand, als ik dat anders zou moeten interpreteren zou er meer informatie bij moeten. Een dusdanige lijst is ook niet bedoeld voor een doorsnee ouder, maar voor experts als logopedisten. Mijn 'help' was ook echt niet serieus bedoeld, ik denk namelijk dat mijn kind zich prima ontwikkelt en ik snap wel (met enige ondergrond op dit gebied) dat de ontwikkeling van zoveel meer aspecten afhangt en bovendien ruime marges heeft om zo'n 'gemiddelde' heen. Dit lijstje of het nou in de smaak valt of niet, is niet geschikt om de vraag van het topic te beantwoorden want is voor een leek niet juist te interpreteren.
Laat ik het zo zeggen; ik had gewoon geen zin in hun gedram, gezeur en gez**k. Je moet dit, je moet dat. En niet omwille van mijn kind, maar omwille van hun richtlijnen en hun 'goede' adviezen. Ik ken mijn kinderen beter dan cb. Als ik naar het cb had geluisterd was ik in alle keren alleen maar verder van huis geweest. De keren dat zij de plank mis hebben geslagen...... :x Dus dan ben ik in jouw ogen maar een domme moeder, maar wel 1 die weet wanneer iets klopt of niet.
Uhhhm ik heb je geen domme moeder genoemd toch? Dat bedoel ik ook helemaal niet hoor. Ik heb zelf heulemaal geen hoge pet op van het cb, maar goed ga braaf heen en heb nooit vragen. Die ene keer dat ik een vraag had ging de arts googlen.... Ik heb meer vertrouwen in echte experts, zoals logopedisten, fysiotherapeuten, oogartsen etc Vandaar dat ik daar best een keer naartoe zou willen mocht iemand denken dat mijn kind dat nodig zou hebben.
Wauw, jouw land moet een boel bijzondere kinderen hebben als ze voldoen aan deze mate van woordenschat. En ach, dat half dood erbij moeten liggen valt ook wel weer mee hoor. Het is maar net hoe je het interpreteert
Oei, mijn kinderen lopen ook vreselijk achter, zie ik! Vooral mijn jongste van vijftien maanden. Geen woord komt eruit, behalve didiedi (Dikkie Dik, denk ik). Ze kan wel springen, dat wel Volgens het CB een ernstige achterstand, maar ze begrijpt werkelijk alles wat ik haar vraag (en heeft er bij het meeste letterlijk sch**t aan )
Je zegt wel dat je het verstandig vind om te luisteren, dus is het onverstandig om niet te doen. Dat bedoel je toch? En ik vraag ook nooit iets, maar toch dringen ze mij hun adviezen op.
Nou ik zeg alleen wat ik in zo'n situatie zou doen. Ik zeg niet dat wat ik doe het verstandigst is en wie dat niet doet onverstandig.... Ik zou er gewoon niet over liegen. Als zij vinden dat ik iets moet en ik vind van niet dan leg ik dat uit. Maar goed, misschien vind ik het inderdaad wel onverstandig, ja, maar ik doe ook wel eens iets wat minder verstandig is dat maakt je niet meteen een slechte moeder ofzo toch? Adviezen opdringen, tja, die ik gehad heb kwamen redelijk dwingend over maar ze zijn ze nooit komen controleren.