Ik heb vandaag voor mijn zoon een doorverwijzing gekregen naar het audiologisch centrum. Hij is 2,5 jaar maar praat nog steeds best slecht. Hij weet veel woorden alleen spreekt ze vaak maar voor 2/3 uit. Als hij een kip ziet zegt hij bijv ki of een leeuw is een lee. Woorden met meerdere lettergrepen spreekt hij beter uit. Hij doet nog niet met meerdere woorden spreken (althans niet verstaanbaar). Wat kan ik verwachten bij het aud. centrum? Checken ze alleen zijn gehoor of ook andere dingen? En heeft iemand ook een peuter die maar 2/3e uit spreekt ?
Bij het audiologische centrum testen ze vaak eerst het gehoor om dat uit te sluiten. Daarna worden ze getest op taalbegrip en op taalproductie. Eventueel doen ze daarna ook nog een non-verbale intelligentie test, want taalproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door leerproblemen. Dus vaak 4 testen en daarna kunnen ze een advies geven over vervolgstappen, bijvoorbeeld logopedie of een speciale peuterspeelzaal. Hier ook ervaring dus met mijn zoon die niet goed spreekt. Veel onverstaanbaar (voor de buitenwereld wij als ouders verstaan 80%) , veel eindklanken weglaten en te veel letters vervangen voor zijn leeftijd. Dus k > t en g > v, bijvoorbeeld. Hij krijgt twee keer per week logopedie en gaat naar regulier onderwijs. Logopedie helpt en het gaat steeds beter, maar het gaat nog lang duren voordat hij op hetzelfde niveau als leeftijdsgenoten zit.
Wij hebben twee ervaringen. Onze oudste zoon sprak ook niet en ging met 3 + meer een eigen taal ontwikkelen. Met zijn oren was niets aan de hand. Maar hij had ook ander afwijkend gedrag van andere kinderen. Als wij tegen hem praatte wisten wij niet of hij ons nu begreep of dat het ook niet binnenkwam. Omdat hij zich niet duidelijk kon maken raakte hij erg snel gefrustreerd. Wij zijn andere onderzoekstrajecten ingegaan. En hij blijkt een lichte vorm van PDD-NOS te hebben en daardoor een taal ontwikkelingsstoornis. Hij is nu 5 jaar en praat sinds een jaar erg goed. Dankzij de begeleiding van speciaal onderwijs. Hij mag waarschijnlijk volgend jaar naar regulier onderwijs. Als je zelf vermoed dat er meer aan de hand is, zou ik zeker kunnen adviseren hem te laten testen. Je bv naar de ggd. Het is heftig en eng om te doen. En mensen om je heen nemen je niet altijd serieus . Die zeggen vaak. Ach dat praten komt wel. Maar wij zijn nu zo blij dat we hebben doorgezet. Hij is nu vrolijk en je ziet dat het goed met hem gaat en steeds meer zelfvertrouwen. Zodat hij straks met groep 3/4 naar regulier onderwijs kan. Als we hem gelijk naar regulier hadden gedaan, was hij waarschijnlijk erg teruggetrokken en faalangstig. En dan moet je misschien alsnog het traject door. Ik kan Alleenmaar adviseren juist vroeg door te zetten. Maar doordat je zoontje nog niet goed praat wil niet zeggen dat er iets anders aan de hand is. Ik wil je natuurlijk niet bang maken. Maar het kan zijn dat je ook andere dingen aan je zoontje opvalt en daarom wilde ik je toch het verhaal vertellen. Maar Zoals al eerdere reactie aangaf dat het zeker voor jongetjes normaal is dat ze laat zijn en inderdaad de g en de r gaan niet goed. Onze andere zoon nu 3,5 was ook laat met praten denk 2 jaar. En nog nu 3,5 jaar praat nog niet heel duidelijk. Maar als ik het vergelijk met mijn andere zoon maak ik mij niet zoveel zorgen. Ik heb zelf besloten om te wachten tot hij naar school gaat, want vaak lost het zichzelf langzaam wel op. Als hij echt op school last ondervind dan zal ik naar de logopedist gaan. Als je zelf het gevoel hebt dat er niets geks is en hij gewoon een laatbloeier is. Lekker nog even laten gaan. Wel die audiotest doen, dat kan geen kwaad. Maar als daar niets uitkomt. Lekker even laten gaan en als het echt niet verbeterd eens naar een logopedist gaan. Maak je dan niet teveel zorgen Audio is ook bij onze kinderen getest, maar daar was bij ons niets
Oh wat vervelend voor beide! Lijkt me een hoop frustratie bij beide opwekken. Mijn kinderen zelf hebben geen achterstand maar heb wel 2 vriendinnen met een zoontje die last heeft van een taalachterstand en een oppasgezin met een tweeling die dat heeft. De redenen varieerde bij alle 3 de gezinnen. De een heeft een onbekende achterstand en zit nu op een school met kinderen met bijv, down syndroom. Had je echt totaal niet van hem verwacht en als je hem ontmoet zal je het ook niet zeggen behalve dat hij heel aanhankelijk is aan mama en opa (verder wilde hij met niemand knuffelen bijv.) en dat hij slecht praatte. Halve woorden idd of "die". De ander bleek later autistisch te zijn en dat merkte je buiten zijn taalachterstand ook vooral aan zijn gefrustreerde en drukke gedrag. De kling gaan gewoon naar een gewone school en spreken alleen bepaalde klanken niet uit dus krijgen daar logopedie voor. Verder nog niets raars ontdekt. Zo zie je maar het kan zo ontzettend veel zijn! Je weet totaal niet wat je kunt verwachten maar ze gaan gewoon de achterliggende reden (oorzaak) van de taalachterstand proberen te vinden. en ik hoop dat de uitslag mee valt voor je! En anders dat de hulp die je krijgt goed aan slaat. Komt vast goed!
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf niet het idee dat mijn zoon iets zou hebben qua ziekte. Hij ontwikkelt zich verder goed en lijkt ook slim (maar dat zullen alle ouders wel denken haha). Voor mijn gevoel is het dus alleen de spraak. Hij begrijpt ons overigens wel. Als ik hem opdrachten geef voert hij ze uit. Hij snapt dus wel wat ik bedoel hij kan het alleen niet nazeggen.
Haha nou je weet van je eigen kind best of het een gemiddeld hoog of laag IQ heeft vermoed ik dus als dat niet verkeerd voelt zal dat wel prima zijn. Ik hoop dat er dan inderdaad weinig uit komt. Wellicht heeft hij dan wat aan logopedie maar dat doen ze volgens mij pas vanaf 4 jaar voor zover ik weet van mijn ervaringen.
Goed zo, je moet nu gewoon je eigen gevoel volgen. Ik zou wel die audio test doen. Kan geen kwaad. Misschien moet hij buisjes en is het daarna voorbij. Maar misschien is er ook helemaal niets. Ik zou mij voor de rest dan nog niet teveel zorgen maken. Als de audio goed is zou ik gewoon even aankijken. Mocht het niet beter worden kun je altijd nog naar de logopedist. Mijn ervaring is namelijk wel dat het ook geen zin heeft te vroeg naar de logopedist te gaan. Op de kleuterschool is het helemaal niet erg als hij nog niet geheel duidelijk is. Als je rond die tijd naar logopedie gaat dan is hij met groep 3 gewoon klaar voor school. Succes en lekker laten kleuteren
Mijn zoon 3.7 gaat nu sinds 3 wkn naar logopedie. Ik versta hem prima maar hij vervangt een aantal klanken die voor in de mond liggen. Wil graag dat hij op school dalijk goed kan starten vandaar dat we nu begonnen zijn met logopedie
Hier zoon 2,5 precies en hij loopt ruim 9mnd achter qua taalontwikkeling Hij zegt ook dingen heel onduidelijk voorbeelden: kip/pik Trein/tapi. Jas sjaas ... Hij zegt wel twee woordjes bij elkaar nu mama eten bijvoorbeeld verder is het nog heeeel veel apart gebrabbel hoj moet waarschijnlijk naar n speciale school ook omdat hy motorisch wat achter lijkt( niet drinke uit beker niet springen etc) en heel heftig kan reageren
Lastig en vermoeiend is dat hè, ik weet er alles van. Lees mijn verhaal over mijn zoontje hierboven nog even. Ik kan je echt adviseren om het te laten onderzoeken. Het is echt pittig, maar zo'n oplichting en fijn als je weet waar je aan toe bent. En als hij dan naar speciaal onderwijs moet zal je zien hoe snel hij veranderd in positieve zin. Ons zoontje sprak nog niet met 4 jaar . Wij hebben nu speciaal onderwijs en begeleiding en lult de oren van mijn hoofd en is niet meer boos en gefrustreerd. Maar vrolijk en enthousiast. Volgend jaar kan hij waarschijnlijk naar regulier onderwijs
We hebben alles al laten onderzoeken helaas de psychologische test/iq test werkte hij niet mee (krijzen driftig) konden ze geen duidelijk beeld ban krijgen. Motorisch wel achter.
hoi, hier werd onze zoon met 2.5 ook getest bij het audiologisch centrum. hij praatte ook weinig en slecht. alle testen waren goed behalve zn taalbegrip en spraak. Heeft allemaal een jaar geduurd met tussentijds logopedie wat weinig uithaalde, hij ging wel vooruit maar niet hard genog dus met 3.5 jaar is hij naar een peuterbehandelgroep gegaan waar hij het super naar zn zin heeft en hij met megasprongen vooruit gaat.
Heel herkenbaar. Bij onze zoon waren er ook testen die niet lukten. Hou vol en hou hem in de gaten. Dan komt het zeker goed en vind je op een dag de plek waar hij zich goed voelt en ineens enorme stappen maakt. Maar blijf het in de gaten houden en je eigen gevoel blijven volgen
Mijn zoon had alleen onderdeel puzzels gedaan scoorde hy 3,3 jaar mee ver voor dus. De rest had hij geen zin in hij doet niks wat hem opgedrongen word zeg maar.. Maar zn spraak is niet normaal. Maar ik hou m in de gaten!
Hier een zoontje die slecht verstaanbaar was. Halve woorden gebruikte hij inderdaad. Tijdens de operatie van de neusamdel ook trommelvliezen doorgeprikt, daar zat het euvel bij hem. Heel veel vocht/troep achter de trommelvliezen. KNO arts was verbaasd want er leek maar een beetje vocht te zitten. Meteen na de operatie hoorde hij merkbaar beter en zijn spraakachterstand was zo ingehaald.
Word een beetje bang van alle verhalen.... Ik heb afgelopen maandag van het CB te horen gekregen dat mijn zoontje van 2,5 ook achterloopt in zijn taalontwikkeling en concentratie niveau. Ze stelden een VVE-traject voor. 4 dagen naar de peuterspeelzaal. Nu gaat ZL al 3 dagen naar de peuterspeelzaal en vind ik dat hij met sprongen vooruit gaat. Maar blijkbaar niet goed genoeg. Ik probeer mezelf niet gek te laten maken maar zorgen maak ik me zeker wel.
Nee joh laat je niet bang maken. En ook consultatiebureau heeft het niet altijd goed. Kan best zijn dat je zoontje gewoon wat later is maar dat het vanzelf goed komt. Zeker als hij vaker tussen andere kindjes is. Soms kan er wel iets zijn maar hoeft ook niets ergs te zijn gelijk. Maar consultatiebureau wil wel dat je er aandacht aan besteed en het goed in de gaten houdt. Soms is er niets, soms is het gewoon een buisje in de gehoorgang (wat heel veel kleuters hebben, zeker als ze op zwemmen gaan). Bij ons was het wat meer. Onze zoon kreeg diagnose pdd-NOS met taalontwikkelingsstoornis. Maar ook daar valt goed mee te leven. Hij kan straks gewoon naar regulier onderwijs en gewoon met alles mee. Je moet het zien als kinderen die ook dyslectie of ADHD hebben. Ze kunnen een normaal leven leiden, alleen gaan sommige dingen in omgang anders bij ze. Maak je niet gelijk zorgen als het wat langzamer gaat. Misschien nu hij vaker met kindjes speelt en jij merkt zelf al vooruitgang , dan pakt hij het toch goed op. Alleen op eigen tempo.
Mijn oudste is naar audiologisch centrum geweest (verwezen door logopedie) toen hij net 3 jaar was. Aldaar is zijn gehoor getest, logopedisch onderzocht (taalproductie, begrip, woordenschat e.d.), gesprek kinderpsycholoog aan de hand van ontwikkelings/gedragsvragenlijst die wij van te voren hadden ingevuld, een spelobservatie. Aangevuld met een non-verbale IQ test. Daarna hebben wij de conclusie gekregen: vermoeden autisme en zwakbegaafd. Moet zeggen dat praten wel achterliep, maar dat wij velen malen meer problemen hadden met gedrag en motorische achterstand. Het was erg duidelijk dat er meer aan de hand was dan alleen het praten... Een vriendin van mij heeft haar zoontje ook laten onderzoeken toen taalontwikkeling heel moeizaam op gang kwam. Hij bleek erg slim te zijn, maar een ernstige fonetische stoornis te hebben. Wat in de praktijk betekende dat hij alles begreep, maar heel veel oefening nodig had om zijn mond/tong/brein te 'trainen' woorden goed uit te spreken. Heeft een 3-tal jaar intensieve logopedie gehad en verwachting is dat hij over 1-2 jaar zijn achterstand volledig ingehaald zal hebben.
Mijn dochter van 3 praat nog steeds niet volledig. Hier kreeg ik allerlei doorverwijzingen en daar voelde ik me niet goed bij. voorgevoel ofzo? Bleek toch dat ze 90% gehoor kwijt was door vocht achter de oren zoals ik al dacht. Buisjes en ineens sprong het vooruit! Nu ligt buisje rechts eruit en buisje link begint eruit te donderen.. Dus weer half doof :'( Spraak gaat nu heel langzaam vooruit maar wel veel beter dan voor de buisjes! Ik dacht altijd dat ze chinees sprak..
Mag ik vragen hoe oud het zoontje van jouw vriendin nu is? Hier namelijk ook een zoontje met dezelfde problematiek (fonologisch of dyspraxie). We zijn nu ongeveer 8 maanden bezig met logo. Het gaat steeds beter en de verwachting is ook dat hij normaal leert praten. Alleen de grote vraag is hier ook hoe lang dat zal duren.