Zoon van 5 lacht je uit tijdens straffen...

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Mus, Jan 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mus

    Mus Bekend lid

    Sep 13, 2008
    870
    11
    18
    Female
    Arnhem
    Ter aanvulling.. ook al zou ik met hem in overleg gaan en niet straffen, uitleggen als hij bijv zijn broertje omver duwt het niet leuk is etc.... dan is het bij hem wederom ene oor in en andere oor uit. Op het moment zelf praat hij heel begrijpelijk mee...maar het komt niet aan lijkt het...
     
  2. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    In dit specifieke geval zou ik er gewoon voor kiezen dat er buiten borden en bekers niets op tafel staat. Hier is de eettafel leeg. Als er allemaal andere spullen op zouden staan, zouden ze bij mij daar ook mee gaan spelen. Dat leidt de aandacht ook af van het eten. En dan hoef je ook niet meer te waarschuwen.
     
  3. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    Jul 4, 2010
    13,211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als er hier dingen op tafel staan spelen ze daar ook mee. Ik zet ze gewoon steeds terug op d'r stoel en is ze vervelend, dan zeg ik dat ook streng, is ze in een gezellige bui en kan ze niet stilzitten mag ze best even op m'n schoot maar even wachten tot we allemaal klaar zijn. Spullen zet ik ook weg hoor! En duwen, in een extreem geval duw je hem een keer terug en daarna weer verder op de voet van "niet duwen dat doet pijn"

    Negatief taalgebruik ofwel negeren ofwel wat bij ons nog werkt "hoe zeg je dat?" "Vraag het maar even normaal"
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Uit het bovenstaande lijkt mij dat hij even de grenzen helemaal kwijt is. Wij straffen amper ooit, maar toch is het in het heeuul duidelijk dat je je niet in je hoofd moet halen om je ouders ' stom' te noemen of zoiets te roepen als ik praat.
    Dat noem ik niet stout maar respectloos, en dat is naast fysiek geweld toch iets wat we absoluut niet accepteren.

    Ik zou bij dit gedrag eerlijk gezegd stoppen net negeren, corrigeren of de gang, maar een heel serieus gesprek aangaan. Als hij zoiets aan tafel zou doen, zou ik (of mijn man) opstaan en regen de zoon zeggen dat hij en ik even samen gaan praten, nu.
    En vervolgens heel serieus laten uitleggen waarom hij je uitlacht, negeert of uitscheldt. Laat hem het maar uitleggen, en vervolgens uitleggen hoe hij zich zou voelen als anderen zich zo tegen hem gedragen. Je kunt best tegen hem zeggen dat je zo'n toon niet accepteert en dat hij het niet meer in zijn hoofd moet halen om zijn broertje te slaan.
    Juiste instelling van de ouder maakt echt wel indruk..
     
  5. Mus

    Mus Bekend lid

    Sep 13, 2008
    870
    11
    18
    Female
    Arnhem
    Dank voor deze reactie. Het heeft inderdaad en zeker met respect te maken! Ik denk dat we dat inderdaad onder het eten best kunnen gaan proberen. Van tafel af, uit de situatie en serieus erover praten. Grote kans dat hij alsnog gaat zitten lachen en zal zeggen: 'weet ik niet' (want die hoor ik ook vaak als ik het hoe en waarom vraag..) Maar het is een goede poging waard.

    Wat betreft de andere antwoorden m.b.t. spullen van tafel afhalen. Is voor mij geen optie. Ik ga geen spullen verplaatsen (zoals een fruitmand en een eventuele pen) omdat hij er met zijn vingers niet van af kan blijven. Hij heeft gewoon te luisteren en aan tafel te zitten. Haal ik dat namelijk weg, pakt ie een opscheplepel...een vork waarmee hij gaat zitten drummen.. Komt erop neer dat je alles dan wel weg kunt halen. Heeft geen zin.
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik vind dit wel erg negatief klinken eigenlijk. Probeer het eens van zijn kant te bekijken, waarom doet hij dit? Verveelt hij zich misschien? Als je weet wat er achter zit, kun je zijn gedrag wellicht op een positieve manier richten. Doe een eetspelletje om zijn aandacht bij het eten te krijgen, wees samen nieuwsgierig over het eten. Hoe klinkt het als je het eet etc.

    Daarnaast kun je hem ook helpen door het hem makkelijker te maken om te luisteren. Als je dan de spullen niet wil weg zetten, zet ze dan wat verder weg. Laat hem tussendoor nog even wat pakken zodat hij even wat energie kwijt kan. Laat hem helpen door te vragen of hij dingen wil aangeven, wat dan ook.

    En tja, wat betreft stommerd... ik zou zeggen negeren negeren negeren... Hoe meer je er van maakt, hoe spannender het wordt om te zeggen.
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    #27 amdaa, Jan 31, 2016
    Last edited: Jan 31, 2016
    Maar tot welke leeftijd ga je dan door met negeren van gescheld van een kind? Negeren is bij een kind ouder dan peuter gewoon toelaten van gedrag.
    Je doet er immers niks aan, in mijn ogen geef je alleen de boodschap aan dat anderen kwetsen prima is, eigen ouders laten het immers ook toe..

    heel veel aandacht aan besteden hoeft ook niet, maar kinderen mogen best weten dat bepaald ongewenst gedrag gewoon niet acceptabel is, net als slaan. Ik kan me niet voorstellen dat een 5-6 jarige door mag gaan met lelijke woorden roepen of duwen/slaan en dat dan niemand daar iets van zegt...
     
  8. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Mee eens. Negeren is er mee wegkomen.

    Ik ben er wat ouderwetser is. Hoewel ik ook wel het gesprek aan wil gaan over waarom hij negatief gedrag vertoont, omdat ik de oorzaak wil kunnen wegnemen, blijf ik dit niet doen. Ik waarschuw eerst, en dan volgt er een consequentie. Vaak is dit een time out of zo. Dan mag hij even gaan nadenken over zijn gedrag en mij daarna komen vertellen waarom hij zo deed. Als hij dit niet serieus neemt, duurt de timeout langer. Blijft hij het niet serieus nemen, dan volgt er een straf met een langer termijn. Bijvoorbeeld die dag geen snoepje, tv, afspraakje, toetje of weet ik wat. Is dat streng? Misschien wel. Maar hier werkt het en ik vind het een nuttige manier. In de 'echte wereld' zijn er ook grenzen en consequenties als je die overschrijdt. Soms direct, soms op lange termijn


    Ik probeer wel zoveel mogelijk te kijken naar welke grens hij overschrijdt en of dat ook echt belangrijk is. Jouw voorbeeld over het eten, waarom mag hij niet met iets spelen tijdens het eten? Omdat hij anders niet door eet? Waarom moet hij per se dooreten? Omdat hij anders zijn bord niet leeg eet? En moet dat eigenlijk?
    Dit kun je ook anders aanpakken. Bijvoorbeeld:
    Het maakt niet uit hoe lang je er over doet, maar je bord moet leeg.
    Of: Het maakt niet uit hoeveel je dan op hebt, maar over x minuten gaat je bord van tafel.

    Over het bezig zijn met waarschuwen en 'hij hoort je niet'... waarom dan niet meteen overgaan tot de consequentie? Hij heeft je wel echt gehoord, dus de waarschuwing geldt gewoon. Je moet ook nooit loze waarschuwingen roepen, want dan nemen ze je inderdaad niet serieus.
     
  9. Rosao

    Rosao VIP lid

    Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik zeg niet dat ik het altijd zou negeren (of er nooit wat mee zou doen), ik zou het alleen op dat moment wel negeren.
    Sowieso zou ik het niet als uitschelden zien. Kinderen hebben nog maar een beperkt vocabulaire en beperkt de mogelijkheid om op het moment een mooie formulering te vinden. Op dat moment vindt hij het niet leuk wat jij doet of zegt en dat komt er uit als 'stommerd' ipv 'ik vind het niet leuk wat jij zegt'.
    Ipv helemaal te vallen over dat stommerd zou je (als je er op dat moment pertinent iets mee wil) hem ook kunnen helpen om op een nette manier te uiten wat hij wil zeggen (goh, je vindt het niet leuk dat ik zeg dat je niet mag spelen. Spelen is ook wel heel erg leuk etc).
    Wat ik soms wel doe is eventueel later, als alles rustig is, terugkomen op iets en er dan wat rustiger over praten.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Misschien geldt dat voor sommige kinderen, maar een gemiddeld 5jarige snapt heus wel het verschil tussen 'ik vind het niet leuk' en 'jij bent stom'.
    Ik denk niet dat de leraren in groep 2/3 zich ook voor van alles zouden laten uitmaken als ze iets vragen wat op dat moment even niet leuk is. Kinderen van deze leeftijd mogen heus wel horen welk gedrag echt niet door de beugel kan, ook al vind je iets niet leuk. Broertje duwen valt hier trouwens ook onder.

    Wat jij beschrijft vind ik een aanpak voor een kind dat net kan praten, of een dreumes dat zich echt niet kan reguleren om van spullen op tafel af te blijven.
     
  11. Rosao

    Rosao VIP lid

    Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Misschien verschillen we gewoon fundamenteel in hoe we kinderen zien. Aangezien er al heel veel volwassenen problemen hebben met het uiten van gevoelens op een nette manier, ben ik van mening dat je een kind van 5 daar wel wat hulp bij kunt geven.
    Ik denk ook dat ze op zich wel weten hoe het hoort, maar in het moment als de emoties op lopen is het heel moeilijk om dat dan ook te doen. Het vlucht/vecht mechanisme heeft dan de overhand. Overigens is dat bij volwassenen ook zo, maar die zijn vaak (maar lang niet altijd) beter in staat om uit die emotionele toestand te komen.
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @rosao: maar dat je vindt dat ze er hulp bij kunnen gebruiken betekent toch automatisch dat je het ook niet goed vind.
    Alleen gaan jullie er beiden anders mee om.
     
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik heb met stommerd nog niet zo'n probleem eigenlijk. Als het gaat om andere scheldwoorden dan vind ik dat idd niet ok.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Het ligt ook beetje aan de situatie en wat ze zegt vind ik...

    Meestal wijs ik dochterlief er op dat ik het niet aardig/netjes vind en niet wil dat ze zoiets zegt.
    Tenzij het echt heel gortig is... Dan is het 1 waarschuwing (en dat verschil merkt ze heus!) en daarna mag ze op dr kamer er even over nadenken.
    Maar eerlijkheidshalve is het nooit zo ver gekomen dat ze dan blak erna datgene nog eens zei.

    Natuurlijk moet ze het leren... Maar daarvoor moet ze het wel eens gedaan hebben en van mij (of iemand anders!) hebben gehoord dat dat dus niet goed is.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja ik zou zeggen: ga maar even naar je kamer tot je weer kunt luisteren.
    En dat stug volhouden ook.

    Maar goed.. Hier is zulk gedrag eigenlijk geen issue.
    Dus ik heb makkelijk praten.
    Aan de andere komt het misschien ook doordat wij het nooit getolereerd hebben. Ze heeft het heus eens geprobeerd natuurlijk :)
    En bij jouw zoontje is het gedrag al een beetje ingesleten... Dan is het vaak een stuk lastiger om er dan weer vanaf te komen helaas.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik denk dat wij een heel eind precies hetzelfde denken, tot het punt van het negeren.

    Jij vindt dat ongewenst gedrag negeren ook bij grotere kinderen ertoe leidt dat ze ermee stoppen, ik vind dat het juist het toestaan van gedrag betekent.
    Ik ben van mening dat je als ouder op deze leeftijd altijd moet laten weten dat je het niet eens bent met grensoverschrijdende manier van emotieuiting, en dit kan uiteraard op veel verschillende manieren.

    Misschien omdat ik juist te vaak zie dat kinderen van 6-7 hun gang maar mogen gaan met roepen, slaan, afpakken en de ouders alleen maar zeggen' geen aandacht aan besteden'
    Dat is de reden dat Ik reageerde op je eerdere post.
     
  17. dds

    dds Fanatiek lid

    Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat je vooraf "gewenst gedrag" moet vertellen. BV; We gaan nu aan tafel. Je blijft van de fruitschaal af en eet totdat je vol bent. Begrepen?
    "Ja mama" Super, tof, ik weet dat je het kan….
    "Nee mama" jammer, dan hoor je niet aan tafel te eten, ga maar op de trap eten totdat je het wel kan.
    Een tip: Wees consequent!!!!
    Mijn schoonzus dreigt haar zoon met:" dan mag je 3 weken lang niet op de tablet" Dit zet ze nooit door. Dus als je je zoon wilt straffen zorg ervoor dat ook jij dit kan volhouden!!!!
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Zo'n straf wil je zelf ook helemaal niet geven.....

    En staat in geen verhouding met wat er mis gaat waarschijnlijk :)

    Wij zijn wel van de practische straffen wat dat betreft.
    Knoeien in de keuken betekent niet dat ze niet op de ipad mag.
    Wel dat ze kan stoppen met wat ze doet en dat OF ik het af maak (ai.. Niet leuk!) of dat ze datgene gewoon helemaal niet krijgt.
    (Wederom... Afhankelijk wat de reden is natuurlijk. Prutsen met een scherp mes is erger dan een cm pindakaas..)
     
  19. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ik herken met zoon van 6.... niet zo zeer het lachen als wel altijd zijn eigen zin doen. Daarom hou ik hem ook kort en de juf ook, anders neemt hij een loopje met je.
    Hij krijgt genoeg kansen om zijn horizon te verbreden en vervolgens gaat het mis en dan perken wij zijn grenzen weer in.
    (bv met eten, als het te lang duurt, dan gaan wij gewoon van tafel af en ons ding doen, ik ben echt gestopt met wachten op hem, hij maakt er een spelletje van, nu is hij niet afgeleid en eet rustig zijn bord leeg)
    Met juf heb ik de afspraak als hij niet goed zijn best heeft gedaan, dat hij zijn verzameling lego kan inleveren en die kan hij terugverdienen. (juf zit ook veel bij hem om ervoor te zorgen dat hij met zijn werkjes bezig is).
    Zwemles is een crime, juf is echt niet consequent en hij ook daar komt hij met een lach overal mee weg. Consequentie straks gaan wij een weekendje weg en raadt eens wie met bandjes moet zwemmen ookal zit hij tegen afzwemmen aan. Juist mijn zoon, als je dit niet doet, dan is dit de consequentie want de regels zijn zo en zo!

    Het is zooooo vermoeiend... grenzen en consequenties gaan echt hand in hand.
    (daarnaast ben ik met juf aan het bekijken waar dit nu vandaan komt, want hij is echt niet dom)
     
  20. Mus

    Mus Bekend lid

    Sep 13, 2008
    870
    11
    18
    Female
    Arnhem
    Dat klinkt nog zelfs een tandje erger Caithy... ik weet hoe het is!

    Inmiddels gaat het weer stukken beter! Gelukkig is alles blijkbaar echt een fase en kijken we ook echt niet uit naar de volgende.

    Maar op de vraag waarom mag hij niet met iets spelen aan tafel? En kun je hem niet betrekken bij het eten etc.. Ja...heel leuk.. maar op een gegeven moment ben je klaar met vragen en wil je gewoon eten, heb je niets te vragen om aan te geven. Zonder dat er irritant met een vork op de tafel wordt gedrumd. Gesprekken zijn er zeker wel. Er hangt geen rare sfeer o.i.d., hij gedroeg zich gewoon vervelend. En ja, soms zaten we heeeel lang aan tafel tot we er klaar mee waren en soms haalden we het bord gewoon weg en kon hij van tafel.

    Volgende week begint school weer en zal het gedrag best weer even terugkeren ben ik bang.. want dat school een flinke invloed heeft ben ik inmiddels wel achter. Vermoeidheid of even los gaan na les... het zal er wel mee te maken hebben.. Gelukkig heb ik ook weer even een opfrisser (mede van hier) gehad en denk het nu weer wat nuchterder te kunnen benaderen. Thnx ladies!

    Oh.. en overigens.. de tablet en tv hebben we hier ook enorrrrmm ingeperkt! Dus kan hij ook verdienen of 'verliezen'... het mag geen gewenning zijn..
     

Share This Page