Sinds een poosje ben ik aan het nadenken of wen diesel vor ons rendabel Is. Vooral nu de brandstof prijzen zo laag liggen. Ik bedoel tanken voor 91cent per liter Is toch 30 cent onder de benzine prijs. Maar wanneer Is een diesel rendabel? En wat rijd de gemiddelde auto op diesel?
Ik heb een Volkswagen golf Diesel uit 2010. Een SDI. Ben kwijt aan wegenbelasting 98 euro per maand. Tank 2-3 in de maand. Ben gemiddeld daar 180 euro per maand aan kwijt (nu minder nu de prijzen zo laag liggen maar weet niet hoeveel liter er in mijn tank gaat). Ik rijd denk ik 25.000/30.000 per jaar. Hiervoor had ik een benzine auto was toen 68 euro per maand kwijt aan wegenbelasting maar moest elke week tanken en dan was ik 70 euro per keer kwijt dus al ongeveer 280 per maand meestal nog iets meer. Voor mij scheelt het enorm qua kosten ik merk het echt ! Daarbij rijdt deze auto echt heel zuinig. Afgelopen jaar zijn we op vakantie geweest met mijn auto en we waren heen en weer en daar nog geen 200 euro aan diesel kwijt. Gingen naar Italië ongeveer 2800 km heen en terug en dan nog wat we daar gereden hebben.
Ik geloof dat met eenzelfde auto (anders gaat de vergelijk van de wegenbelasting niet op) de grens op 20.000 km per jaar ligt. Wij rijden zelf diesel. Woon-werkverkeer is al 25.000 per jaar. Totaal rijden we ca 40.000 per jaar.
Mijn man zegt dat diesel rendabel is wanneer je minimaal rond de 20.000 km per jaar rijdt. Wij hebben een diesel, omdat mijn man alleen voor zijn werk al 35.000 km per jaar rijdt. De auto die we nu nog hebben rijdt 1 op 23. Woensdag krijgen we een andere auto en die rijdt 1 op 28.
Inderdaad 20.000 zoiets. Je kunt het ook ongeveer uitrekenen in een Excel filetje door voor auto's die je overweegt op een rijtje te zetten: hoeveel km je verwacht te rijden per jaar, hoeveel het verschil is in literprijs benzine en diesel momenteel, hoeveel verschil in verbruik van de auto, hoeveel verschil in aanschafprijs, hoeveel verschil in wegenbelasting, en dan alle + en - optellen. Vervolgens kun je varieëren in km per jaar, en dan zie je precies waar het kantelpunt ligt voor de 2 auto's die je vergelijkt/overweegt. Ik rij zelf ongeveer 24.000 km/jaar, maar heb toch bewust voor benzine gekozen. Ik weet namelijk niet of ik hetzelfde aantal km de komende jaren blijf rijden. Misschien vind ik ineens een baan dichterbij en rij ik veel minder kms per jaar. Ik wil dan niet weer van auto moeten wisselen omdat benzine dan weer voordeliger is.
Wanneer het rendabel is verschilt per merk en type auto. Om een goede vergelijking te kunnen doen moet je twee dezelfde auto's vergelijken en dan de diesel en benzine variant van deze auto. Soms ligt het omslagpunt al bij 16.000 en soms pas bij 23.000, oa afhankelijk van het verbruik van de benzine of dieselvariant en de wegenbelasting.
Wij hebben een opel astra station rijd 1-18 kost 104 euro wegenbelasting wij rijden 35.000-40.000 per jaar. Heb zelf een klein benzine auto
Wij hebben 2 diesels, beide compacte middenklassers, man rijd ca 35000 per jaar ik ca 14000. Mijn diesel is een oudere zware diesel, kost 98 euro wegenbelasting en ik rij 1 op 18, man heeft een nieuwere iets lichtere auto, die is 89 euro aan wegenbelasting kwijt en die gaat 1 op 23. Mijn ouders rijden 2 benzine auto's kleintjes a la vw up, aygo, die zijn maar 25-35 euro aan wegen belasting kwijt en rijden ook 1 op 20. Zelf zou voor mij een kleiner auto'tje op benzine goedkoper zijn dan de zware diesel die ik rij.
Het verschil tussen diesel en benzine is altijd al ca 30 cent geweest, ook toen de prijzen hoger waren...dit is niet opeens anders, het is inderdaad wel goedkoop nu!!
Ik had hiervoor ook een vw golf trouwens alleen dan bezine. Ik vroeg net aan mijn man wat denk je dat ik rijdt per jaar ? Hij had het al over 30.000/35.000 dus ik was iets te optimistisch haha.
Oké dus uk moet echt even gaan rekenen alleen het woon werk verkeer Is 21000 per jaar. Dan rijden we naar familie 8 keer per jaar 500 km Is dus 4000 en dan alles van vakantie tot losse ritjes Is ook nog een 10000 km dan heb ik 35000 km onze benzine auto rijd 1 op 14 en de diesel variant 1/17. We betalen nu 150 euro per kwartaal wegenbelasting bij een diesel zou dit 416 euro zijn dan Is het dus niet rendabel dezelfde auto te rijden in diesel variant??
Mijn man heeft een vw up benzine. Word alleen gebruikt voor het werk van mijn man. Rijd maar 2x per week. Af en toe tussendoor als we beide een auto nodig zijn. Maar doordeweeks staat dating altijd stil (zondagavond weg, vrijdagmiddag thuis) Ik heb een vw tiguan, diesel. Betaal 71 per maand wegenbelasting. Rij voor mijn werk alleen al ruim 37.000 km per jaar. Tanken hoeft maar eens per twee weken (3 dagen werken per week). Verder gebruiken we deze auto sowieso als de kinderen mee gaan ivm ruimte. Voor ons zouden twee benzine auto's veel te duur zijn. Hier stond de diesel gisteren op precies 1 euro. Ik zou dus 55 euro kwijt zijn voor 2 weken rijden.
18.000 per jaar moet je rijden ongeveer. Dat is wat we hebben laten uitrekenen. Wij hebben net voor deze keuze gestaan. Maar kwamen op 15.000 er jaar. Dus toch benzine genomen
In geval van diesel. 35000/ 17=2058 × 1,00= 2058 In geval van benzine 35000/14= 2500×1, 30=3250 Je zou op jaarbasis in jullie geval dan zo'n 1250 euro besparen op brandstof Dan de wegenbelasting 416×4= 1664 150×4=600 Dus wegenbelasting betaal je 1064 euro meer in geval van diesel Dit scheelt uitendelijk op jaarbasis ongeveer 200 euro voor jullie. Moet trouwens wel zeggen dat ik jullie benzineauto best zuinig vind en dat 1/17 best duur is voor een diesel....
Verschil brandstofprijs tussen diesel en benzine Wij hebben deze site gebruikt. We hadden zelf het idee ook al maar diesel is overduidelijk voordeliger voor ons.
Voor een vw tiguan diesel 71 per maand??? Ik betaal voor mijn vw polo diesel 73 per maand en die is een stuk lichter. Weet je zeker dat het geen 171 per maand is?
Nou, als je echt veel rijdt kun je nog beter op LPG rijden dan op diesel. De prijs van de wegenbelasting scheelt helemaal niet zo heel veel, diesel of LPG, maar qua tanken dus wel. Gas is weer een heel stuk voordeliger dan diesel.