ik ben met mijn medisch rekenen bezig.. opzicht snap ik heel veel maar ik heb een beetje moeite met.. met deze zulke vragen. er is 2 mg medicijn opgelost in 1 ml siroop.. de zorgdragen moet 5 mg medicijn krijgen, hoeveel ml siroop geef je ? de formule en het omrekenen van mg naar ml vooral met de siroop/drank enzo.. ik kom er niet uit.. en heb geen idee of je hem nu x of moet delen en hoe je dat precies moet doen.. heeft iemand er verstand van... nog 1 maand en dan het examen dus oefenen oefenen oefenen.. maar zou een stuk makkelijker gaan als ik het zou snappen
1 ml medicijn bevat 2 mg werkzame stof. Dan deel je 5 mg (wat iemand moet krijgen) door 2 (hoeveel er per ml in zit) en dan krijg je 2,5. Is dat serieus een examenvak?
Ja dat is idd een examenvak. Hoeft niet verbaasd te zijn hoor..... Hoort bij de opleiding. Veel mensen zakken er op.... Maar idd je moet wat je nodig hebt delen door wat je hebt, dus idd 5:2= 2,5 ml wat je moet geven
Ik heb de opleiding verpleegkundige gedaan en het was wel iets uitgebreider, maar dit is serieus voor een examen. Het is eigenlijk ook een belangrijk vak, je brengt patiënten in gevaar als je de dosis niet goed berekent.
Je moet niet omrekenen van mg naar ml.... in 1 ml siroop zit 2 mg werkzame stof in 2 ml zit dan 4 mg in 3 ml zit 6 in 2,5 ml zit dan dus 5 mg.... Dit is geen kwestie van formules leren, maar snappen wat je doet.. misschien snap je het beter als ik het uitleg met bananen.... een patiënt moet 5 bananen krijgen... in 1 emmer zitten 2 bananen. dus 1 emmer = 2 bananen pak je nog een emmer, dus 2 emmers , dan heb je 4 bananen... dan pak je van de derde emmer de helft... dan heb je 5 banen in 2,5e emmer.. snap je het zo?
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar ik vind dit nogal denigrerend overkomen. Het lijkt mij juist een belangrijk vak, vanwege de mogelijke risico's bij een verkeerde berekening. Ik lees dat er veel mensen op zakken, dus zo eenvoudig zou het vast niet zijn voor iedereen.
dit is 1 van de simpelste sommen.. infuus druppelen en al die andere formules en zo ken ik allemaal wel.. maar met deze raak ik steeds in de war... de uitkomsten zijn altijd goed maaaar daar heb ik weinig aan.. ik moet echt opschrijven de formule en hoe ik aan de uitkomst kom.. en dat is eigenlijk mijn punt.. het makkelijk omrekenen van mg naar ml in een drank of injectie spuit .. en ja dit is een (belangrijk) examen vak.. heel logisch en met een 5.5 kom je er niet.. hij moet foutloos gemaakt worden.. (5,5 is altijd voldoende behalve voor medisch rekenen ) heel logisch toch.. een komma verkeert en je patiënt kan er aan dood gaan ofzo.. niet dat ik voor een 5,5 ga hoor hahah... maar ik raak dus vaak in de war.. zo heb ik hem in mijn hoofd en dan kan ik zo weer in de war raken... ik zoek het simpel op.. om het te onthouden.... derest van de formules weet ik wel en gaat ook goed... maar deze...
Je hebt het meer over het omrekenen neem ik aan? 2mg = 1ml 5mg = ? 2 Mg delen tot 1mg = : 2 Dus 1mg = 0,5 ml Dan x 5 = 5mg = 2,5 ml Dit is een simpele oefening , maar er zijn medische berekeningen dat veel moeilijker zijn en dan moet je deze basis kennen.
zo omrekenen ken ik het idd wel.. het was echt meer hoeveel ml drank moet je geven als de patiënt zoveel mg medicijn moet krijgen bijvoorbeeld...
dan hoop ik niet dat jou arts of verpleegkundige dit als een groep 5 vak zag.. zover ik weet krijgen mijn kinderen dit niet hoor.. het is een belangrijk vak.. als wij dat fout doen dan gaan er misschien wel een hoop patiënten dood of worden heel erg ziek... en ja er zijn idd veel mensen die hier moeite mee hebben.. omdat je een 10 moet halen voor dit vak.. heb je een 9,9 heb je gewoon pech en mag je hem 4x over nieuw doen... heb je hem dan nog niet is het gewoon einde opleiding .... logisch toch.. gaat over leven en dood...
Voor mij is dit ook niet een moeilijk iets, maar niet iedereen ziet direct hoe je dit uit kunt rekenen, ik denk dat in jou geval TS, je gewoon echt moet oefenen oefenen oefenen totdat je het snapt, heel vaak herhalen. Het maakt het moeilijk doordat je de vraag misschien ook nog verkeerd kunt lezen, het zijn lees/reken puzzels! Ik snap dat de druk extra groot is omdat je dus alles goed moet hebben, dus veel succes met leren en met de toets!
Rekenen is ook niet mijn sterkte vak. Uiteindelijk wel gehaald op het MBO en later ook op het HBO; daarnaast nog statistiek gehaald (tot 2x aan toe, de gevorderden-versie net zo goed), maar je maakt me er nog steeds niet blij mee. Ik gruwelllll ervan. Maar goed, deze wist ik wel. Je hebt het antwoord inmiddels al Zolang je maar in dezelfde eenheden blijft denken. Als er nou een verschil tussen mg en ml waren; wordt het voor mij ook een stukje moeilijker.
Ik denk dat je het beste een kruistabel kan gebruiken. Ik heb hem even gemaakt en op de foto gezet voor je. Als je 3 van de 4 gegevens hebt kun je deze methode altijd gebruiken. Ook bij percentages berekenen bijvoorbeeld.. Je doet altijd schuin vermenigvuldigen met elkaar en dan delen door wat naast de "schuine" staat. Het maakt dus niet uit waar het vraagteken staat. Zolang je maar 3 van de 4 gegevens hebt.
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor TS. We kunnen niet alles in 1x snappen. Zelf heb ik ook moeite met rekenen. Vooral als er een punt of komma gezet moet worden. Ik draai komma en punt vaak om. En decimalen en dergelijke vind ik helemaal drama! Breuken net zo... Tja blijft weinig over. Ik moet sinds dit jaar ook een voldoende halen voor het MBO. Voor een ander een eitje, maar voor mij echt heel lastig! Nu heb ik mij aangemeld bij "beter rekenen" om meer te oefenen. Veel succes!
Ik vind het heel goed dat TS aangeeft dat ze dit lastig vind en zoekt naar een goede methode om meer zekerheid te krijgen over een correcte bereking. Het belang is wel duidelijk. Maar ik vind het wel zorgelijk dat dit soort berekeningen voor sommige mensen die "aan het ziekenhuisbed staan" dermate lastig zijn! Als niet eens duidelijk is of er vermenigvuldigd of gedeeld moet worden is blijkbaar de logica van de berekening niet aanwezig. En dan zal, zelfs als nu "toevallig" het examen foutloos wordt gemaakt, in een later stadium een rekenfout snel gemaakt zijn met, als je pech hebt, ernstige gevolgen. Dus TS: ik hoop dat met de gegeven tips de logica erachter inderdaad helder wordt. Heel veel succes!