Geen idee. Het gaat heel wisselend, in de zin van gedrag thuis en onderwijs op niveau. Ze mag binnenkort op school schaken, ben benieuwd hoe ze dat vindt en wat dat 'doet'.
o leuk nieke shaken. ik heb het aan zoontje geleerd, hij vindt de vragen en oefen opdrachten leuk. maar het duurt te lang om een keer met mij te spelen en strategie(alle regels toepassen en een plan bedenken) dat valt nog niet mee. ik zou het erg Ok vinden als ze op school dat verder leerden.
Hier gisteren een gesprek gehad met de juf van mijn dochter. Ze werkte al vooruit met lezen en rekenen en blijft dit ook gewoon doen. Verder zit ze al in de eureka klas en ik denk dat we tot nu toe voldoende aanbieden. In juli wordt ze zeven en gaat ze gewoon naar groep vier. Ze zit in een gemengde klas van 3/4. Ik hoop natuurlijk dat er volgend jaar een 4/5 is waar ze op aan kan sluiten. Uiteraard houden we de resultaten in de gaten, mocht ze nou met sprongen vooruit blijven gaan, kunnen we alsnog een ander plan bedenken. Maar voor nu is dit eigenlijk goed. We moeten niet vergeten dat we een pittig jaar achter de rug hebben en nog middenin de verwerking van de echtscheiding zitten. Ik vind het belangrijk dat ze wel genoeg uitgedaagd wordt, maar dat ze zich ook veilig voelt en dat doet ze absoluut in haar huidige klas. Ze werkt wel mee met groep vier. Dus ja, volgens mij is het voor nu prima.
dat gr3-4 was ons afgeraden ooit. omdat het lijkt alsof je 2 jaar in gr4 zit. als ze gr3-4 hebben dan hebben ze 5-6 toch? ze kunnen toch niet elke jaar een nieuwe klas vormen? Of zie ik dat verkeerd?
Dat is een goede vraag... wij hebben niet zo'n hele grote school. Het is dus ergens nog afhankelijk van het aantal leerlingen per groep ook. Daar is nu dus ook geen zicht op.. Wat ik weet van een vriendinnetje van mijn dochter, die een klas verder is (jaar ouder) is dat zij dus vorig jaar in 3/4 zat en is doorgestroomd naar 4/5. Ik verwacht dat dit volgend jaar ook gaat gebeuren. En dat de leerlingen die wat verder zijn naar de 4/5 groep gaan en dat de rest in de 3/4 blijft. Ik zal eens vragen hoe dat precies zit, er is nogal het een en ander veranderd bij ons. De enige groep die op zichzelf staat, is 8. Er is dus een 1-2 / 3-4 / 4-5 en een 6-7 en een groep 8. Eigenlijk best nog ingewikkeld als je daar zo over nadenkt.
Ik kan zeggen dat het hier best wel goed gaat Ze is niet meer zo dwars op school. Heeft hiaten grotendeels weggewerkt. Ligt sociaal goed in de groep en gaat bovenal niet meer met tegenzin naar school. Ze gaat weer wat langer naar school en krijgt in die tijd verrijking wat ze erg leuk vind.
wow geweldig jaimio. hier hoor ik van zoontje en van andere kinderen dat hij gepest wordt helaas. en zelfs door oudere kinderen dan in zijn groep. dat zij hem vaak tegenhouden om vragen te stellen om te kijken hoe slim hij is. andere ouders hebben dit mij verteld. dat veel kinderen over zoontje praten(er een hele slimme kleuter op gr4). gr6-gr7 kids... zoontje zei dat ze inderdaad vragen stellen maar vaak domme vragen zoals 9x9 wat niets zegt over zijn slimheid... ik ga met de juffen praten. want ze gillen ook in zijn oren, meer dan een kind tegelijk, oudere kinderen ook dus maar ook van gr4 en gr5, hem duwen, zijn spelgoed afpakken, zijn bouwsels kapot schoppen. klein kleutertje noemen en uitlachen. hij vertelde niet zelf, andere kinderen zeiden dat aan hun moeders. er zijn dus ook een paar kids die hem proberen te beschermen -de juffen doen het niet zo goed- heel verdrietig is dat. waarom laten ze hem niet met rust? (en zijn vriendin krijgt dus zo problemen, omdat ze vaak samen spelen)
Oh wat erg Belize, dat moet je wel aankaarten op school. Jouw zoon is ook nog klein voor zijn leeftijd toch? Dat zit hem niet zo mee dan als hij jonger is als de rest maar hij is geen kleuter meer! Mijn dochter is juist lang voor haar leeftijd, het valt fysiek niet op dat ze ongeveer twee jaar jonger is.
ja dat ga ik doen! hij groeidde nauwelijks bij de kleuters.nu groeit hij weer. maar zijn uitstraling is jong. zoons vriendinnen zijn ook lang en vaak worden die ook ouder ingeschat. dat is ook zo vervelend inderdaad. ik zag hoe het gaat bij die meiden. vooral volwassenen verwachten teveel. (vaak worden zij gevraagd of die vriendin haar broertje-mijn zoon- meegenomen heeft naar school.)
Ja dat is de keerzijde inderdaad. Maar daar zouden volwassenen toch bij stil moeten kunnen staan. Nu op deze school gaat dat gelukkig prima.
Ik had hier al eens vluchtig gekeken, maar ik ben benieuwd of er hier moeders zijn die ervaring hebben met het overslaan van groep 2? Bij onze middelste (half maart 2011) gaat deze keuze mogelijk aan de orde komen en ik ben erg benieuwd naar ervaringen.. Mag ook per pb uiteraard!
Mijn dochter is van eind maart 2011 en is van groep 1 naar groep 2 gegaan. Volgend jaar zal ze dus ook in groep 3 zitten. Geen antwoord op je vraag, maar mocht je benieuwd zijn naar ervaringen, dan wil ik je deze zeker geven!
Mijn dochter heeft groep 2 ook overgeslagen (of een iig kleuterklas, in de praktijk deed ze in groep 1 al met groep 2 mee doordat het een 0-1-2 klas was) Ze miste in groep 3 het spelen heel erg en groep 3 was nog steeds ver onder niveau. Eigenlijk was het niet echt een succes te noemen maar wat wel goed was geweest weet ik ook niet. Meer spelen nog in de kleuterklas was in ieder geval beter geweest maar dat ging niet door de schoolkeuze (kleuters waren niet op die locatie). Maar volledig kleuterklas was sowieso ook geen optie geweest.
@ mama2013: jullie dus eenzelfde 'probleem'. Jullie zijn dus zeker van de overstap naar groep 3? Wij twijfelen zelf ietsje. Aan de ene kant weet ik 99% zeker dat zij meer op haar plek zal zijn in groep 3 (het spelen frustreert haar enorm: ze wil leren, het is druk en rommelig in groep 1/2, in groep 3 een eigen tafeltje etc., ze beheerst de stof van groep 2 al volledig en is sociaal sterk genoeg, alleen ietwat stilletjes, maar zo ben ik zelf ook). Aan de andere kant toch de twijfel of het wel de juiste 'weg' zal zijn. Deels stof van groep 3 in groep 2 kan hier ook, maar dan verwacht ik in groep 3 het jaar erop weer 'problemen' (zeker omdat ze nu al leest en bijv ook sommen maakt).Pff.. Toch lastig. En pas achteraf zal je weten of het de juiste beslissing was @ Jaimio: Oh wat jammer voor jullie dochter dat zo'n combinatie niet mogelijk was! Dat zou hier dus wel kunnen (alleen is de behoefte aan het spelen er dus eigenlijk niet haha). In groep 3 dus toen ook niet echt bij haar niveau passend onderwijs gekregen begrijp ik? Hoe gaat het nu dan? Onze dochter doet nu dus sinds oktober eigenlijk ook vrijwel alles mee aan taakjes en werkjes van groep 2 (ze hoort alleen officieel nog bij de 'tijgers'/groep 1 en niet bij de 'apen'/groep 2 ).
Mijn dochter heeft groep 2 ook overgeslagen. Achteraf had ik gewild dat ze voor haarzelf minstens vanaf de meivakantie in groep 2 gezeten had, omdat nu haar beeld van 'na groep 1 ga je naar groep 2 en daarna naar groep 3' volledig ontregeld werd. Volgens mij miste ze het spelen niet, ze heeft vooraf ook aangegeven wat ze zelf wilde en kennelijk paste dit beter bij haar. Wel merkten we inderdaad dat het niveau van groep 3 evengoed niet genoeg aansloot...maar dat zal een probleem blijven, vrees ik. Waar zij (en ik) wel moeite mee hadden was dat groep 3 echt een stuk 'harder' is dan de kleuters, het is echt 'de boze buitenwereld' ipv het toch vrij beschermde kleutergebeuren.
@ NiekeKris: Oh is wel iets om mee te houden inderdaad! Goeie! Ze is zo van de vastigheid en hoe dingen horen te verlopen: van groep 1/tijger, naar groep 3, zonder groep 2/aap zal ze misschien wel lastig vinden. Het verschil van kleuters naar groep 3 vond ik bij de oudste ook al best wel een dingetje. Is inderdaad toch heel anders en misschien wel harder zoals jij omschrijft. Bedankt voor jullie ervaringen tot zover! Is fijn om te lezen hoe het andere ouders en vooral kindjes vergaan is
Ik heb je pb gestuurd Abri. @Niekekris, wat werd er precies harder? Was dat de aanpak van de leerkracht of iets anders?