De kinderen onderling en de manier waarop de juf er mee om ging. Ze had overigens een super lieve juf in groep 3, hoor, maar het was daar heel snel zo van 'los het zelf maar op'. Ik begrijp de juf, daar niet van, maar ik vind dat de overgang wel iets geleidelijker had gemogen, niet alleen voor J., ook voor de andere kinderen. En wat, denk ik, ook uitmaakte, was dat de kinderen en de ouders van de groep waarin ze nu zit, heel anders waren dan de kinderen en de ouders van de kinderen uit groep 1. De kinderen zijn heel fysiek en veel van deze ouders zijn van 'mep maar terug', J. was (en is) dat totaal niet, die los(te) alles verbaal op en dat is lastig als het enige wat je terug krijgt een trap of een zet is.
Ik ben blij dat ze nu al is doorgezet naar groep 2, dan pikt ze hier nog wat extra voorbereiding mee. Terwijl dat eigenlijk niet echt nodig is, want die stof beheerst ze allemaal al. Wel handig voor haar is om de manier van werken te leren kennen, dus hoe ze iets moet toepassen etc. Oftewel de vraagstelling. Ze heeft ook meegedaan met de cito in januari en daar scoorde ze twee A'tjes (of nu tegenwoordig I'tjes), voor ons is het dus wel duidelijk dat ze doorgaat naar 3 hierna. Ook qua sociale ontwikkeling past ze heel goed in deze groep en haar drive om te leren is heel erg groot. Toch blijft het afwachten hoe het zal gaan, maar dat is met elke keuze zo denk ik.
Hier scoorde ze dus inderdaad ook A/I, al vertelde juf dat de score iets vertekend door de jongere leeftijd. Maar dan nog had ze het het beste van alle groep 2 kindjes uit haar klas gedaan zeg maar. Wij neigen dus ook erg naar door naar 3. Maar gelukkig hebben we nog een aantal maanden om definitief te beslissen: vind het toch wel fijn om te kijken hoe ze zich nu verder ontwikkelt en of de drive om te willen leren blijft etc (al zie ik dat eigenlijk niet 123 veranderen ).
Kwamen jullie versnelde kinderen met een voorsprong op school binnen (groep 1)? Of uitte zich het pas op school? Belize, wat ontzettend sneu voor Tim. Zit je er wel bovenop? Dat pestgedrag bedoel ik?
@ boordevol: hier een pienter, maar verlegen meisje. Ze kreeg extra dagdelen op de psz omdat ze er nauwelijks iets zei. Maar ook daar liet ze toch zien al vrij veel te weten en de rest ver vooruit te zijn. Toen werd het afgedaan als 'toe zijn aan groep 1'.
hallo boord! leuk je weer te zien!hoe gaat het? ja, zo vervelend. ik heb gister 10mn gesprek gehad. ze hebben wat opgelost. en afspraken gemaakt. zij willen dat hij het meldt. aan de juf vertelt. dat vind hij dus moeilijk en eng...hij vertelt alleen aan mij als we relaxet iets anders aan het doen zijn en aan het babbelen. niet als hij verhoord wordt. hij wil niet klagen bij de juf, of bij me. antwoord van je vraag weet je natuurlijk ook. over voorsprong. zoontje begon school met een giga voorsprong. en op de eerste dag was het al duidelijk voor de juf. maar na een paar maanden kon de juf veel beter zien dat het veel verder ging dan ze aan het begin kon zien. nu nieuwe juffen nu. die keken ook erg kritisch in het begin(moeilijk om zoiets bij mijn zoon te zien, omdat hij nogal dromerig zit niet altijd luistert, in een roes als hij het te saai ervaart. probeerde ook weg te lopen -naar wc steeds-. hij ziet er ook veel jonger uit voor zijn leeftijd, vanwege zijn uitstraling). maar nu 3 maanden later totaal ander verhaal van de juffen. we kwamen toevallig de reken meester(reken verrijking meester) tegen op de trap een paar dagen geleden. hij zei 'o hij is het broertje vannn?' zoiets van: nog niet op school zeker!! onder 4 jaar of zoiets schatte hij hem denk ik. we zeiden dus dat hij wel op school zit. daarna vroeg hij hem of hij naar gr1 ging 'of misschien zelfs al gr2?'.echt vreemd zeg. zoon lachte...zei gr4. maar de meester keek lachend naar ons toe(=aa gossie een kleintje dat zich in gr4 waant of zoiets) Nee hoor, geen grapje, hij zit echt op gr4! hij keek dan nog een keer in zijn gezicht. maarr maarrr. Tja. dat blijft denk ik zo. die baby uitstraling. voor ons lijkt hij wel 6 jaar. maar voor vreemden....
Belize, ik was eigenlijk alweer vegeten hoe het precies ging. Wat ik nog wel weet is dat Tim enorm hard groeide en altijd groter was toch als baby/dreumes? Dat is nu rehtgetrokken? Mijn zoontje durft vanwege zijn verlegenheid ook niets bij de juf te melden. Nu komt daar beetje bij beetje verandering in maar nog steeds zegt hij dat hij het 'vergeten' was. Belangrijk is dat een juf ALS hij iets meldt hem serieus neemt. Ik heb weleens gehoord van zoontje dat hij een keer iets aangeeften de juf dan zegt nou ga maar zitten ipv er echtop reageert zodat hij meer vertrouwen krijgt. Hij verteld mij wel alles en dan gaan we samen naar de juf als hij het niet heeft verteld. Dat helpt ook.
Mijn dochter begon ook met een hele grote voorsprong. Belize wat vervelend toch dat jouw zoon zo'n jong uiterlijk heeft. Dat lijkt me echt zo vervelend voor hem. Bij mijn dochter kijkt niemand vreemd op als ze zegt dat ze in groep 6 zit. Terwijl als ze naar haar leeftijd vragen en ze vertelt dat ze 7 is kijken mensen heel verbaasd. En soms is het lastig geweest als ze emotioneel overschat werd maar over het algemeen is het denk ik echt een voordeel voor haar dat het niet opvalt dat ze jonger is. Hoe lang is jouw zoontje?
ja, als baby was hij enorm! maar als dreumes al naar gemiddeld gegaan.nu gemiddeld voor zijn leeftijd. hij begon school al lezend, schrijvend(echt zo een brief aan de juf geschreven en voor gelezen in de kring) en een giga voorsprong op rekenen. hij is niet zo verlegen. maar de juf vraagt geen gr5 dingen aan een jongen van net 5. vaak zien ze zeer toevallig dat hij iets kan/weet. ze kijken niet verder dan 1 jaar vooruit op schoolstof. dat is al een flinke voorsprong voor de juf.
ja inderdaad je dochter wordt zeker overschat met sociale emotionele. mijn zoon praten ze als een baby. kom schatje ah wat lief enzo. 121cm.dus gemiddeld.
@Boordevol: Geen idee. Voor ons was en is J. gewoon een 'normaal kind' (en daar bedoel ik niet mee dat ze dat nu niet is, maar dat ze voor mij gewoon gemiddeld was, zeg maar), dat ze niet dom was wisten we wel, maar pas in de loop van groep 1 kreeg ik in de gaten dat ze toch echt wel behoorlijk voorliep tov de rest van haar klas. En nog vind ik dat wel eens lastig inschatten. @belize: Ik vind toch wel dat bepaalde dingen ook van de leerkracht uit mogen gaan, zeker mbt pesten en zeker mbt kinderen die het lastig vinden om zo iets zelf aan te geven. Hopelijk vinden jullie een manier die werkt!
Dan is hij niet bijzonder klein inderdaad Belize. Mijn jongste mag over een paar maanden naar school en is maar 95 cm. Echt een ukkepuk, als zij haar lijntje blijft volgen is ze met 6 jaar en 3 maanden pas 110cm! Misschien dat het bij jouw zoon ook meespeelt dat hij groep 3 heeft overgeslagen en in een bestaande klas bij is gekomen? Daardoor valt zijn uitzonderingspositie op wat niet opvalt bij een jaar minder kleuteren. NiekeKris, dat had ik ook wel. Al had ik wel door dat ze een voorsprong had hoor. Maar ik had niet in de gaten hoe groot die was.
De jongste hier is ook kleiner, maar de laatste maanden in de lengte flink gegroeid. Ze mag over twee weken naar school en is nu ongeveer 100 cm (en krap 13,5 kg, dus vrij dun). Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden. Bij haar is de voorsprong voor mij wel duidelijk zichtbaar (we hebben nu een aantal andere kinderen in onze directe omgeving van ongeveer even oud, dat vergelijkt makkelijker ).
het is niet dat hij klein is. hij is gemiddeld vr zijn leeftijd. maar mensen denken dat hij jonger is. toen hij 4 was niemand die dacht dat hij al nr school ging. ik weet niet wat het is. het is zijn uitstraling denk ik.
Ze kwam groep 1 binnen met een IQ-testresultaat van 125 (alleen non-verbaal ivm leeftijd, en juist verbaal is ze extreem, dus zal de score hoogstwaarschijnlijk veel hoger uitvallen als ze ook verbaal was getoetst). Alerte peuterspeelzaaljuf
Mijn jongste heeft een veel minder grote voorsprong dan mijn oudste destijds. Gelukkig 😅. Ze heeft denk ik op sommige gebieden wel een voorsprong, maar niet groot. Vooral motorisch is ze altijd heel handig geweest, tekenen kan ze heel leuk. Maar ze is nog niet geïnteresseerd in lezen, kent slechts een paar letters. Wel kan ze de cijfercymbolen aan aantallen koppelen. Ik hoor haar in haar spel (bijv winkeltje) wat beginnend rekenen. Haar ruimtelijk inzicht is best goed; ze kan goed puzzelen en smartgames maken. Maar rijmen snapt ze bijvoorbeeld weer nog niks van. Maar ze ziet het nog totaal niet zitten om naar de basisschool te gaan Dus ik ben ook erg benieuwd hoe ze het gaat vinden.
Mijn jongste, ook van 2012 zal binnenkort op school starten. Hij kent alle letters en door hakken en plakken woorden lezen. Drie, vier en vijfletterwoorden. Hij kan al sinds hij 2,5 is rijmen. Als ik zeg we hebben zes koekjes die je mag delen met je broer, hoeveel krijgen jullie dan. Dan antwoord hij 3. Hij tekent geen koppoters meer maar echte poppetjes met een lijf. De getallen kent hij en getalsbegrip heeft hij ook al. Ik ben dus heel benieuwd hoe het straks op school gaat. Maar ik schat zijn voorsprong niet heel groot in. Wel weet ik dat wat ze dus aanbieden op reken en taalgebied in groep 1/2 dat hij dat wel beheerst. Maar hij lijkt me niet BV echt hoogbegaafd ofzo. Gewoon net iets slimmer dan gemiddeld. Oh en hij huilde al vanaf 2.5 dat hij naar school wilde. Toen hij naar de PSZ ging huilde hij dat hij naar de echte school wilde. Dus ben ook benieuwd hoe dat gaat.
Een voorsprong van bijna twee jaar (of misschien wel meer - afgaand op wat je schrijft) vind ik toch best een flinke voorsprong...zeker op driejarige leeftijd. Dan heb ik het niet over hb oid, maar puurnover de voorsprong.