Laatst had ik een topic geopend dat ik als gastouder werk en daarvoor ook altijd in de kinderopvang heb gewerkt. Ik zou graag ander werk willen doen denkend aan receptioniste. Nu was ik me dus aan het oriënteren.ik sprak per toeval een oud collega die nu ook dat werk deed zij heeft zich niet latenomscholen en is zo aan het werk gekomen. ze gaf aan dat ze vaak vragen op mbo denk niveau en niet de specifieke opleiding. Ik heb ook mbo 4 afgerond en zie dat de receptioniste opleidingen ook lager zijn dan niveau 4. zou ik dan ook toch kunnen proberen om zo aan het werk te komen of raden jullie wel aan om om te laten scholen? Ik vind het zonde om veel geld aan een opleiding uit te geven als ihet niet nodig blijkt te zijn doordat ik al evenredig/hoger geschoold ben. Hoor graag jullie ervaringen!
Ik ben receptioniste. Je hebt er imo geen specifieke opleiding voor nodig. Ik ben aangenomen (telefonisch door de manager) op mijn stem. Ik heb een duidelijke, nette manier van spreken en dat was erg belangrijk. Verder moet je stressbestendig zijn en klachten komen uiteraard allemaal bij JOU terecht dus een nette manier van klachten aannemen, maar ook de telefoon doorschakelen hoort erbij. Het is een baan van rennen en stilstaan, je moet dus goed kunnen pieken, van alles tegelijk kunnen en er zijn momenten dat je even relaxed kunt zitten. Ik weet niet of een opleiding nodig is, ik zou eens vacatures opzoeken voor receptioniste en kijken wat er gevraagd wordt.
Ligt er wel aan in welke branche je terecht wil komen. In een hotel wordt vaak wel een specifieke (receptioniste) opleiding gevraagd. Bij veel andere bedrijven weer niet en daar vragen ze vaak naar bepaalde eigenschappen/ competenties. O.a. open houding, duidelijk (telefoon) stem, goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden, pro actieve houding, ervaring met diverse doelgroepen. De kunst is om bij het reageren op een vacature is om een brief dusdanig te schrijven dat je laat zien dat je aan de eisen voldoet d.m.v. je opgedane ervaringen en niet zozeer door je diploma's.
Mijn ervaring is dat je geen specifieke opleiding nodig hebt. Besef wel dat het salaris hier ook naar is.
Qua salaris valt het reuze mee hoor. Ik heb ook in een winkel gewerkt en ik verdiende daar echt minder.
Ik was 18 toen ik een baan als receptioniste kreeg! Zonder opleiding. Dit was niet in de hotelbeanche, maar de receptie van een bedrijf. Verdiende ook echt niet slecht toen..
In principe is het niet nodig is mijn ervaring tenminste. Toen ik op de havo zat had ik het als bijbaantje. De vaste krachten waren ook dames zonder specifieke vooropleiding. De enige maar is dat er nu waarschijnlijk wel meer werkzoekenden zijn op dat gebied dan vacatures. Dus je zult dan wel iets anders toe moeten voegen om je te onderscheiden van de rest.
Ik heb ook als receptioniste gewerkt en werk nu in de customer service. Alles hangt af van je houding, je telefoonstem, je kennis van Office, je telefoonmanieren, etc. Dat zijn dingen die je kan leren of vaak al weet zonder een dure opleiding. Als je wil gaan voor secretaresse dan zou ik een opleiding aanraden (heb dit ook gedaan), anders niet. Gewoon proberen en soliciteren. Tip: je stem een toon lager laten klinken aan de telefoon komt vaak aangenamer over. Is iets dat ik onthouden heb van een cursus op mijn vorig werk...
Ja dat klopt maar dat is ook niet te vergelijken. Ts heeft een mbo 4 opleiding afgerond en in de kinderopvang gewerkt. Dit salaris is niet te vergelijken met een baan in een winkel of receptioniste. Daarnaast zal je onderaan je functieschaal beginnen omdat je geen ervaring hebt, een flinke stap terug dus.
Ik werk ook als receptioniste. Heb hier verder geen opleidingen voor. Ze hadden me in eerste instantie op gesprek laten komen omdat ik minimaal MBO werk en denkniveau heb, ervaring heb met de MS office programma's en vanwege mijn overtuigende brief. Uiteindelijk hebben ze mij gekozen omdat ze mij het meest geschikt vonden gezien de klanten die voornamelijk aan de balie komen. Ze hadden bij mij de indruk dat ik de beste klik met de meeste klanten zou hebben.
wat voor ervaring in office heb je nodig? de basis? of wel een aantal specifieke dingen? misschien kan ik me daar dan nog eerst wat verder in verdiepen
Dat is moeilijk te zeggen. Ligt helemaal aan het bedrijf. In het bedrijf waar ik werk gebruiken we voornamelijk alleen Word en Excel. Dan zijn het ook nog eens alleen de basisdingen die ik hoef te weten want we doen er verder geen ingewikkelde dingen mee. Wel gebruiken we heel veel Outlook met al zijn functies.