Kleuterklas dochter, 2 x groep 1?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door megacarls, 1 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

    megacarls Niet meer actief

    Onze dochter is vorig jaar met een voorzichtige twijfel overgegaan van groep 1 naar groep 2.
    Haar cito's waren taal A/A+ (precies op de lijn) halverwege het jaar en een dikke vette A+ (foutloos) aan het einde van het jaar.
    Rekenen was C halverwege het jaar en B aan het eind van het jaar. Maar ze zou met name moeite hebben met de werkjes. Ze was nog jong in haar doen en laten en ze had moeite om de werkjes goed te doen en af te maken.
    Wij wilden echter niet dat ze in groep 1 al zou blijven zitten (dochter is van juni 2010) en het zijn combinatieklassen en we vonden de argumenten niet groot genoeg om nu al te zeggen dat ze in schooljaar 2016/2017 niet naar groep 3 zou kunnen. Wij voelden vooral de druk dat zij onze dochter graag een extra jaar lieten kleuteren. Het gebeurd daar heel erg veel en kregen er een prestatiegericht gevoel vanuit de school bij. Er is toen besloten om toch door te gaan naar groep 2. Maar (de vrijdagen zijn gereserveerd voor het echte groep 2, voorbereiden naar groep 3, groep 1 is daar vrij) we zouden dan de vrijdagen nog niet doen.
    Inmiddels zijn we halverwege het nieuwe jaar. In oktober hebben we al een gesprekje gehad waarin haar juf nu had aangegeven dat het inderdaad goed was dat ze niet in groep 1 was blijven zitten. Daar was ze te ver voor. Maar groep 2 mistte ze nog wel wat van. Dit kwam weer neer op de werkjes die ze niet af krijgt, en te moeilijk zijn van groep 2. Van de 5 werkjes van groep 2 deed ze er 1 op groep 2 en de anderen op groep 1 omdat ze te moeilijk waren. En op maandag lukte het haar beter dan op donderdag. Er is toen besloten haar volgend jaar nog een jaar te laten kleuteren. Dat ze dan écht groep 2 helemaal mee doet. En dat ze dit jaar groep 2 doet waar ze dat kan, en waar het niet lukt ze terug mag pakken naar groep 1. Omdat ze vooral vriendinnetjes heeft die volgend jaar wel naar groep 3 gaan (zijn ook allemaal van najaar 2009) is er besloten dat ze aan een tafeltje zou worden gezet met kindjes die volgend jaar ook naar groep 2 gaan (nu groep 1-ers dus) zodat ze daar meer contact mee zou maken.

    Nu hadden we afgelopen week oudergesprek en kregen we de cito voorgeschoteld. Tegen onze verwachting in is niet de cito van groep 2, maar de cito van einde groep 1 afgenomen. Ze had 2 keer een dikke vette A+. Taaltoets met 1 fout slechter gemaakt dan vorig jaar ;) )
    Werkjes lukken haar nu beter, nu ze met regelmaat terug mag grijpen naar groep 1.
    Wat ons alleen tegenviel was het feit dat ze nu dus toch blijkbaar ineens in groep 1 zit. Daar waar ze kan wordt groep 2 aangeboden. Maar we hadden het andersom afgesproken. Ze zou groep 2 aangeboden krijgen maar daar waar het te moeilijk is mocht ze teruggrijpen naar groep 1.
    Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, volgend jaar zou ze toch niet naar groep 3 gaan, maar ergens valt het ons toch tegen. Ik had namelijk gehoopt dat ze in de loop van dit jaar de vrijdagen mee mocht gaan doen zodat ze daar ook haar voorsprong op kon pakken (mijn dochter heeft gewoon een lange draai nodig en nieuwe dingen kosten haar gewoon tijd). Dat zit er nu al niet meer in, want ze is geen groep 2 meer. Ook hadden we graag willen weten hoe ze het had gedaan op de cito van groep 2. Dat geeft ons een reëler beeld van waar ze staat.
    Nu gaan ze de cito van groep 2 alsnog afnemen bij haar.

    Wat betreft de cito vraag ik me ook af of het de standaard is dat ze A/A+ moeten halen? Ik weet dat dit het gemiddelde is van de school, maar is een B niet goed genoeg? Moet het echt A/A+ zijn?

    Hoe denken jullie hierover? Is het terecht dat we hier niet blij mee zijn? Of moet ik me niet aanstellen?
     
  2. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik vind het maar een ingewikkeld gebeuren op school. Je weet dus eigenlijk niet in welke klas je dochter nu zit? Dat is toch vreemd?
    Ik weet dus ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Ik zou er nu denk ik voor kiezen om dit jaar af te maken in groep 2 en volgend jaar dus nog een keer groep 2 laten doen en niet met werkjes van groep 1 of 3. Dit is ook best ingewikkeld voor je dochter lijkt me...
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Mee eens, wat onduidelijk allemaal. Inderdaad raar dat ze nu opeens toch in groep 1 zit en af en toe wat van groep 2 doet i.p.v. andersom.
    Met B-resultaten kun je toch ook prima naar groep 3, met C en een enkele D volgens mij zelfs.
    Als die school zo prestatiegericht is, zou ik sowieso gaan twijfelen of ik mijn kind daar wil hebben, vooral als dat op een manier gebeurt waar ik niet achter zou staan.
    Misschien nog een keer op groep 2 niveau laten testen, jullie hadden toch afgesproken dat ze in groep 2 zou zitten, dan moeten ze haar daar ook voor testen.
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat dit heel vreemd gaat. Alleen maar A of A+ lijkt me niet nodig, het lijkt er inderdaad op dat de school heel prestatiegericht is. Zit net te kijken en B is gemiddeld volgens mij en moet genoeg zijn (cognitief) om naar de volgende groep door te gaan?

    Wat vind je zelf van wat je dochter kan? Weet ze alle letters, kan ze al een beetje hakken en plakken, kan ze tot 20 tellen?
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook heel triest dat ze nu blijkbaar in groep 1 zit en niet door kan naar groep 2. Beetje manipulatief komt het over...
     
  6. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik vind het ook allemaal wat vaag. Wat ik mij afvraag, heb jij zelf nog twijfels of ze groep 3 aan zou kunnen? Dat proef ik een beetje in je verhaal. Wat nu wel te laat is vrees ik want ze heeft te weinig groep 2 stof aangeboden gekregen en ze is niet voldoende cito getoetst.

    Maar ik vind het sowieso heel erg raar dat ze een kindje van juni "zomaar" groep 1 over laten doen. Als ze van juni is kan ze nl 2 volledige kleuterjaren doen en dat is echt voor het gros van de kinderen genoeg. Zeker met A B en C scores. Dat is gewoon voldoende.
    En ik vind het ook wel slecht dat ze dit niet goed besproken hebben met jullie. Want in haar geval is dit nu officieel blijven zitten. Een heel andere situatie dan met de najaarskinderen.

    Wat je nu nog moet doen weet ik eigenlijk niet, want ze zal hoe dan ook volgend jaar nog naar groep 2 moeten, maar dit is geen normale gang van zaken.
     
  7. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Het schooljaar duurt nog een half jaar. Zou ze vanaf nu niet gewoon mee kunnen draaien met groep 2 (inclusief de vrijdagen). Pas dan kunnen jullie kijken waar ze staat lijkt me..
    Scores van C en hoger zijn gewoon voldoende. Zou eruit zien als alleen A scores doorstromen naar groep 3.
     
  8. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    12.242
    11.820
    113
    Wat ik vreemd vind is dat ze een kindje wat het juist wat extra nodig heeft, juist niet op die vrijdagen laten meedraaien.
    Zoals ik het lees is het vanaf het begin af aan niet goed aangepakt. Is er een speciaal plan opgezet, speciaal voor je kind? Zo niet, dan zou ik dat nu eisen voor de rest van het jaar. En laat haar gewoon groep 2 meedoen en daar ook op scoren/toetsen, dan pas weet je of ze het wel of niet aankan.
    Daarbij is het heel raar dat kinderen met alleen A doorgaan. Je hebt gewoon kinderen die gemiddeld of lager scoren. Dan zouden die dus nooit doorstromen? Vreemd verhaal.
     
  9. tuc

    tuc Niet meer actief


    Dat weet ik niet of dat op de school van ts kan. Zoals ik het lees heeft ze bijna geen stof van groep 2 meegkregen en dan is groep 2 in een half jaar tijd erin "stampen" wel heel pittig hoor.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Zoals al eerde rgezegd... C is gemiddeld (net onder of net boven voldoende)

    Ik vind het een vreemde gang van zaken eerlijk gezegd.
     
  11. megacarls

    megacarls Niet meer actief

    Nou onze dochter is nog heel speels en is over het algemeen later 'aan dingen toe' dan dat de leeftijdsaanduiding aangeeft. Wat ze moeilijk vind gaat ze uit de weg. Zeg dat ze een half jaartje eerder geboren had moeten worden dat ze in januari was gestart, dan was ze nu precies geweest waar ze had moeten zijn. Waarschijnlijk.
    Ik zie het met meer dingen. Haar interesse voor leren is niet groot en ook met bijvoorbeeld zwemles, ze zit sinds haar vijfde op zwemles en zit er nu dus 8 maanden op en begint nu pas een keer het een en ander door te krijgen. Ze is gewoon niet vlot. Daarom is het ook wel terecht (denk ik) om haar die tijd te gunnen en haar niet steeds te moeten laten knokken om over te gaan met 6jes, maar dat ze met een goede basis aan groep 3 kan beginnen.

    Desalniettemin hebben wij nu uitnodigingen gekregen om te gaan kijken naar scholen voor onze zoon en merk ik dat ik wel wil gaan kijken hoe ze dit dus op andere scholen aanpakken. Ik twijfel echt wel of wij destijds de juiste keuze hebben gemaakt en vraag me af hoe ze op een andere school met haar waren omgegaan. Ik heb het idee dat ze gewoon heel makkelijk de kindjes nog een jaar extra groep 1 laten doen. Te makkelijk. Mijn dochter is echt niet het enige zomerkind wat 3 jaar kleutert. Ik kan er zo nog een paar aanwijzen. En juist omdat het zo vaak gebeurd ga ik me afvragen of het terecht is. In elke klas zitten er wel een handjevol.
    En is die vrijdag echt zoveel gevraagd? Op andere scholen doen ze de vrijdagochtend er in groep 1 al bij.

    Mijn dochter zit op een populaire, drukke school. 30 kindjes in de klas of zelfs meer. En ik twijfel nu of ik niet beter voor de kleinere, niet populaire school had gegaan. Nadeel daaraan is dat hij zó klein is dat álle groepen combinatieklassen zijn. En aan de andere kant wil ik ook niet echt weg want ik vind het wel een fijne school. Maar ik ben wel benieuwd of ze daar nu niet gewoon klaar was geweest voor groep 3.
     
  12. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Wat een stomme aanpak van die school zeg!
     
  13. tuc

    tuc Niet meer actief


    Ik kan je gevoel helemaal volgen en denk dat je een punt hebt. Hier ook een dochter die niet zo vooruitstrevend is, minder vlot. Hier ook erg op sociaal emotioneel gebied. Zij is wel een najaarskind en heeft dus bijna 3 jaar gekleuterd. Maar voor de periode waarin jouw dochter geboren is zou 3 jaar kleuteren echt een uitzondering moeten zijn...zoals ik jou hoor heb ik ook het gevoel dat ze dat op jullie school wel heel makkelijk doen.
    Het is natuurlijk helemaal niet erg dat ze 3 jaar kleutert en dat ze straks stevig in groep 3 staat ipv op haar tenen moet lopen is natuurlijk veel fijner, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen de manier of nonchalant de school hiermee omgaat klopt in mijn ogen niet, alsof ze zo maar een dotje doen.
    Ik zou idd eens bij andere scholen informeren hoe het daar gaat. En leg haar situatie evt voor.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk ook dat de school te makkelijk is. Hier in groep 2 1 kindje dat dan 3 jaar gekleuterd heeft. Bij mijn oudste in groep 4 zitten nu 5 kindjes (van de 23) die in groep 3 of groep 4 zijn blijven zitten en 1 kindje dat in groep 2 is blijven zitten. Ik vind 3 jaar kleuteren over het algemeen echt te lang en niet nodig.

    Maar behalve dat ze niet zo leergierig is, wat kan/weet ze al wel?
     
  15. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Ik zou het gesprek aangaan en vragen wat hun insteek is. Waar werken zij naartoe, zijn er handelingsplannen (erg gebruikelijk als een leerling doubleert), wat moet je dochter nog leren voordat ze naar groep 3 kan, welk aanbod krijgt ze nu, wat zijn haar kwaliteiten?

    Met deze vragen krijg je wat meer overzicht voor jezelf en weet je waar je aan toe bent.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dat is best wel uitzonderlijk hoor.
    Hier laten ze sowieso geen kinderen in groep 1 zitten, omdat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen, dus een paar maanden later kan de weer totaal anders zijn. Een enkeling doet groep 2 nog een keer over en dat zijn dan late najaarskinderen (november/december), die zijn dan nog echt te speels of hebben een behoorlijke achterstand. Ongeveer 1 op de 30 kinderen van wat ik de laatste jaren heb gezien.
    Wie zegt dat ze straks moet knokken om met zesjes over te gaan, ze heeft nu toch ook vooral A's?
    Verder vraag ik me af wat school doet als ze moeilijke werkjes uit de weg gaat, hoe gaan ze daar mee om? Misschien faalangst? Denk niet dat je dat oplost met een jaartje laten zitten.
    Kijk, als je kind er echt niet aan toe is, dan is dat zo en dan is een jaartje kleuteren waarschijnlijk het beste, maar ik vind het allemaal zo vaag geregeld bij jullie. Zou in het vervolg alles zwart op wit laten zetten wat jullie afspreken.
    Net als Madeliefke zou ik inderdaad vragen naar wat ze precies voor je dochter willen, waarom en hoe ze dat aan gaan pakken.
     
  17. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik denk ook niet dat dit de insteek moet zijn. Maar twee jaar groep 1 is echt lang. Dan kun je beter groep 2 een keer extra doen.

    Onze dochter is van februari, en zij is één van de oudste. Van de oudere kindjes is er eentje die afgelopen zomer al 7 geworden, de rest is van januari/februari. Van de 30 kindjes. Dus weinig kinderen die 3 jaar kleuteren.
     
  18. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    ik zit bijna met het zelfde,

    onze dochter is van augustus 2010, zij zit ook in een combi 1/2 klas

    vorig jaar eind februari hadden wij ouder gesprekken, rekenen was niet haar sterke vak en ze had moeite met bij benen, ze was erg verlegen, praatte niet hardop maar met haar vriendinnetjes was ze wel heel open en schaamde ze zich niet voor de manier waarop ze praat

    ( door kno problemen kon ze pas vanaf 3 jaar horen en heeft daardoor met 3,5 jaar pas echt leren praten veel en vaak logopedie gehad om de juiste klanken en uitspraak te leren ) hier door heeft ze een bepaald accent zeg maar aangeleerd om te praten waardoor ze gepest is in groep 1 door kindjes uit groep 3 ( je praat als een smurf en bij blauw dragen kijk je bent er ook nog 1 )

    hierdoor wouden ze haar in groep 1 liever laten zitten,

    wij kozen ervoor haar over te laten gaan, groep 1 en 2 waren toch combi klassen en als ze 2 heel goed zou doen dan kon ze gewoon mee met de rest van haar klas naar groep 3,

    op dat moment was ook logopedie even gestopt een aantal maanden ivm verlof ( haar logopediste was zwanger ) ze kon niet wennen aan een nieuwe en het koste haar veel moeite zich open te stellen aan de nieuwe dus werd er gekozen voor een aantal maanden pauze, deze maanden is ze enorm gegroeid in groep 1, alle verdient aandachtjes werden 3 maand later voldoendes en goedjes en ging dus met vlag en wimpel naar groep 2,

    nu hebben we vorige week weer ouder gesprek gehad, ze komt NET mee met de rest van de klas maar ze moet wel moeite doen, werkjes en opdrachtjes gaat over het algemeen goed, rekenen vind ze nog steeds moeilijk, buur getallen vind ze vooral moeilijk, ze weet het eigenlijk wel ( 7 voor de 8 en de 10 na de 9 ) maar ze durft het niet uit haar hoofd te zeggen, ze wil zekerheid en telt dus eerst met haar vingers mee en ze moet het eigenlijk in een fractie van een seconde kunnen zeggen.

    rijmen doet ze ook niet goed, bij maan zegt raan of kaan ipv maan gaan of kraan ze "verzint"dus niet bestaande woorden die opzich wel rijmen, maar het moeten dus bestaande woorden zijn.

    nu gaat over 2 weken haar logopediste weer met verlof, omdat de zomer vakantie hierop aansluit heeft ze tot september "vrij" dan gaat ze nog 2 maanden om vervolgens het voor 1,5 af te sluiten om te kijken hoe het dan gaat.

    wij denken dat EN logopedie EN school EN op school nog een praat traject voor te veel is om zich overal 100% voor in te zetten

    de cito's zijn trouwens ook "gewoon"goed, in het grafiekje heb je bolletjes staan... waarop je een stijgende lijn moet zien, dit is bij onze dochter niet helemaal het geval, hij stijgt wel maar niet tot het volgende bolletje zeg maar,

    nu hebben ze aangegeven dat ze dus wel mee komt, maar dat het echt net aan is en dat ze eigenlijk onze dochter nu mee willen laten draaien in groep 1 om daar "vriendinnetjes" te maken zodat ze opnieuw groep 2 kan doen,

    ik weet nog niet wat ik hier van moet vinden, aan de ene kant denk ik aan vorig jaar waarin ze juist die laatste 3 maanden grote sprongen maakte en eigenlijk nu weer de logopedie stopt en misschien weer grote sprongen kan maken, en ze heeft in haar klas 7 meiden zitten en alle 7 kunnen ze heel goed met elkaar, echter er 3 meiden ( 4 incl dochter) die echt dagelijk spelen, nooit ruzie, en ze zijn echt heel leuk samen, de juffen gaven ook aan dat die 4 altijd samen zijn en dat er tot op heden nog geen ruzie of on enigheidjes zijn geweest, ze spelen ook buiten school tijd elke dag met elkaar, en qua vriendinnetjes zou ik het dus echt heel jammer vinden als dat minder word doordat hun "verder"zijn

    en de kindjes in groep 1..... niet verkeerd bedoeld maar in vergelijking met mijn dochter... zijn het echt kleintjes, de meisjes die in groep 1 zitten zijn allemaal net een maand op school ( 3 meiden nu in groep 1 ) en mijn dochter is dus 1,5 jaar ouder dan die kindjes en komt zeker 2 koppen boven die kindjes uit.

    onze dochter zelf zou het niet heel erg vinden om niet over te gaan maar geeft wel aan dat ze graag bij haar vriendinnetjes blijft,

    wij hebben zelf het idee dat de juffen haar in groep 2 moeten laten draaien ipv groep 1 want nu de logo bijna gestopt is kan ze enorme sprongen maken,

    en ik wil het er eens over hebben met de juffen of het een mogelijkheid is dat ze wel naar groep 3 gaat ( mits ze einde schooljaar nog steeds mee komt natuurlijk ) en dan tot bijv de kerst vakantie en dan met de juf van groep 3 overlegggen wat haar idee er van is... kan ze het trekken of moet ze op haar tenen lopen, loopt ze op haar tenen terug naar groep 2 gaat het goed in groep 3 laten....

    hier dus ook best wel twijfel wat nu verstandig is.... mee laten draaien groep 1 of toch groep 2, mee laten draaien de laatste maanden in groep 1 is in iedergeval dat we sowieso zeggen dat ze groep 2 over moet doen.

    ( volgens mij is het een warrig verhaal geworden sorry :p )
     
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik ben er zowiezo geen voorstander van om groep 1 2x te doen. Liever groep 2 dan. Terug van 3 naar 2 vind ik ook geen optie, dan twee keer groep 3.

    De gang van zaken op jullie school vind ik ook vreemd. Hoezo komt een kind dat A/A+scoort niet mee? Dit betekent dat ze de stof van groep 1 beheerst en dus groep 2 stof nodig heeft. Dat dit traag gaat komt misschien door iets anders dan haar capaciteiten, wordt ze snel afgeleid, weet ze niet hoe ze moet beginnen?
    Ik zou toch nog eens vragen haar naar groep 2 te zetten, ook op vrijdag en dan kun je aan het einde van het schooljaar nog beslissen, groep 2 of toch rijp voor 3.
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind het allemaal maar raar om te lezen.

    Cito toetsen zijn gelukkig niet bepalend voor het overgaan naar een ander groep, het gaat meer om de observatie van het kind en andere testen.

    Ik vind de manier waarop ze met jullie en je kind zijn omgegaan echt verkeerd, ik zou hierover echt een stevig gesprek gaan voeren.
     

Deel Deze Pagina