Zorgen om mijn zoon... 2,5 jaar (niet/nauwelijks praten) + 10 min. gepsrek psz

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 8 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

    Ik wil toch graag even mijn zorgen delen (of min of meer van me af schrijven :) ) om mijn zoon...

    Mijn zoon is een huilbaby geweest, hij heeft zowat het eerste jaar van zijn leven veel gehuild. Pas toen hij ongeveer 1,5 jaar oud was, ging hij 's nachts wel eens doorslapen (van de één op de andere dag). Nu mag ik niet meer klagen hierover gelukkig:) Maar vermoeiend was het wel.

    In ieder geval, mijn zoon heeft nooit gebrabbeld (heeft in zijn eerste levensjaar vaak de speen in gehad, omdat hij zo overmatig huilde).
    Sinds dat hij 1 jaar is, geef ik hem de speen alleen nog maar bij het slapen. Dit is ook goed gegaan.
    Spraak/taal ontwikkeling kwam echter niet op gang en dus werd ik met mijn zoon bij de 2 jaars controle doorverwezen naar een logopediste. Deze heeft nu inmiddels een 12 tas sessies met hem gehad, maar er komt weinig vooruitgang in zijn taalontwikkeling.
    Opvallend is dat hij niet imiteert (zegt niet na). Er komen dus ook maar heel langzaam en weinig woorden bij. Zo zegt hij tot op de dag van vandaag nog geen papa.
    Hij zegt wel: mam, hoog, ong (onder) tra (tractor), tata (Brandweer), broem (auto), vuu (vuur), si (zit) en nog een paar woorden. Als hij kan maakt hij ook zinnen (zoals: "mam zit", ik moet dan bij hem komen zitten).
    Tijdens de sessies met deze logopediste, moet mijn zoon aan een stoel aan tafel zitten bij haar terwijl zij op de tafel spelletjes met hem doet. Hij blijft dan een half uur tot drie kwartier rustig zitten en doet mee.

    Ook gaat hij vanaf dat hij 2 is naar de psz. In het eerste 10 min gesprekje, vertelde de juf mij dat hij zich met alles heel leeftijdsadequaat gedroeg en dat er behalve de taalontwikkeling totaal geen opvallendheden waren.
    Sinds een week is hij overgegaan naar het VVE groepje, waar er minder speeltijd is en meer kringgesprekken en activiteitjes.
    vandaag had ik dus opnieuw een 10 minuten gesprekje (hij is er nu een half jaar). Er werd een lijst bij gepakt waarop gescoord moest worden op bepaalde onderwerpen (taal ontwikkeling, maar ook motoriek, alleen spelen, geconcentreerd spelen/impulsiviteit, initiatiefname enzovoorts.)
    Er was een schaal van 1 tot 4 en mijn zoon scoorde overal 1 op.
    De juf zei bijvoorbeeld dat hij snel afgeleid was en als hij bijvoorbeeld verderop in het lokaal iemand hoorde schreeuwen, hij ging kijken wat er aan de hand was en zijn spel in de steek liet. Hij was daarmee dus snel afgeleid en impulsief...
    Thuis kan hij heel goed alleen spelen zonder afgeleid te raken, en heb ik hierin nog nooit opvallendheden opgemerkt (soms moet ik hem zelfs een paar keer roepen voordat hij uit zijn spel komt...
    Ook haalde ze een voorbeeld aan dat ze een spelletje hadden gedaan waarbij een kip van een takje afviel en een eendje hem moest redden. Ze vonden het opvallend dat alle kindjes met het kipje over de tak wilden lopen (om vervolgens in het water te vallen) en dat de eend de kip kwam redden. Maar mijn zoon wilde dit niet. Hij wilde alleen toen hij andere kinderen het zag doen, wel de kip uit het water redden. Maar hij wilde niet over het takje lopen met de kip...

    Toen er soep gegeten werd tussen de middag (wat ik overigens thuis bijna nooit maak en waar hij dus niet bekend mee is), had hij dit niet willen eten. Toen ze hem wilden dwingen om te proeven was hij "hysterisch" geworden...
    Dan denk ik... ja als je niet kunt ZEGGEN dat je soep niet lekker vind of niet wil eten, dan MOET je toch wel op die manier een reactie geven om een punt te kunnen maken?

    Fijne motoriek vonden ze ook niet goed, omdat hij vooral de "grotere" speelgoedstukken uitkoos om mee te spelen. (?) Terwijl hij thuis bijvoorbeeld graag kraaltjes rijgt of dat soort dingen.
    Ook zagen ze dat hij veel dingen vaak fout deed. Zoals bij het bouwen van een toren, dan deed hij vaak het blokje fout, terwijl hij dit net al fout had gedaan (en daar dus niet meteen van geleerd heeft)...

    Nou zeg... ik dacht dat mijn zoon met taal en spraak inderdaad ver achterlag (hiervoor loopt ook een traject) maar dat hij op alles achterligt??? Dit soort dingen vallen mij thuis niet op in ieder geval.
    Ja tuurlijk heeft hij wel eens een driftbui, of raakt hij gefrustreerd of heeft hij geen zin in een spelletje...maar is dit nu zo vreemd?

    Ik heb aangegeven dat ik de meeste dingen NIET herken en dat ik het heel vreemd vind dat hij op de psz zulk ander gedrag laat zien dan thuis. Bovendien aangegeven dat ik het heel vreemd vind dat hij beoordeeld wordt op vaardigheden die kindjes in een voorschools-groepje gaan leren, terwijl hij hier net pas een week begonnen is?
    (nieuwe dagindeling/activiteiten, nieuwe kindjes...?)

    Van de andere kant ben ik heel bang dat ik bepaalde dingen niet wil zien omdat ik zo bang ben dat ze hem een stempel op gaan drukken (ADHD, autisme) terwijl ik (ik werk zelf in de jeugdhulpverlening) dit absoluut niet herken (of niet wil zien???).

    Ik heb aan de juf gevraagd, wat zij zelf- als we de lijst even weglaten (want ik weet ook wel dat dit verplichte registratie is) eigenlijk vindt?
    Zij zei toen dat ze dacht dat de problemen die er op het moment zijn, vooral ontstaan doordat hij niet praat en zich dus niet kan uiten....
    Ik heb ook het idee dat deze lijst ingevuld is op basis van 1 dag observatie.

    Maar ja wat maak ik hier nu van... Ik ben echt bezorgd.
    Mijn zoon is aangemeld bij Adelante waar hij binnenkort nader onderzocht zal worden naar de reden voor zijn taalachterstand...
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.161
    35.825
    113
    De dingen die jij noemt vind ik niet echt raar te noemen voor een kindje van 2,5. Het is vervelend dat hij natuurlijk nog niet praat, maar daar hebben jullie al actie voor ondernomen.

    Mijn zoontje zou ook alle dingen kunnen hebben gedaan die je hierboven opnoemt. Hij is niet de makkelijkste en praatte ook pas erg laat, maar verder lijkt alles prima te zijn met hem. Ik vraag mij ook af in hoeverre een psz leidster voldoende opgeleid is om echt dingen te signaleren.
     
  3. Mimosa

    Mimosa Niet meer actief

    He, wat een nare situatie!

    Mijn oudste praatte met 2,5 nog minder dan jouw zoon (ook niet nadoen), toen ging hij al een half jaar naar de PSZ, niet naar VvE maar de gewone groep. Na dat half jaar werd ook op de PSZ aangegeven dat hij nog niet praatte, en dat ze graag verdere stappen zouden ondernemen als hij drie jaar was en er geen verbetering was, tenzij ik graag wilde dat er gelijk actie werd ondernomen. Ik vond het niet zo nodig omdat hij zich verder goed ontwikkelde (we hebben wel een keertje extra zijn oren laten controleren bij de HA).

    Met 2jr9mnd begon hij opeens te praten! Eerst gebrekkig, maar dat is zo hard gegaan! Nu heeft hij leeftijdsgenoten ingehaald en kent hij de vreemdste woorden!

    Ik zou zeggen kijk naar je kindje en jouw gevoel. Ik had ook niet het gevoel dat er iets was, dus heb het laten gaan. Wat zegt de logopediste ervan? Ik denk dat de PSZ in jouw geval ook wel een beetje overdreven reageert, maar ik ken de situatie natuurlijk niet. Bij ons was het niet zo'n probleem toen eigenlijk!
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als jullie allebei denken dat het door gebrekkige taalontwikkeling komt, dat hij zich niet kan uiten, dan ben je het toch eens?

    Mbt de rest vh psz-lijstje, kan ik me voorstellen dat het confronterend is, maar het is gewoon wat ze daar gezien hebben. Daar hoef jij toch niks mee? Lijkt mij meer iets voor hen om dat af en toe eens te herhalen en te kijken of het verandert, ofzo.

    Ik zou zelf trouwens iets gezegd hebben van dat 'dwingen' te eten, dat zou ik niet willen hebben. Het is een peuterspeelzaal, geen middeleeuws opvoedingsinstituut. Dl zou ook hysterisch worden.
     
  5. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hoort hij wel goed?
     
  6. tuc

    tuc Niet meer actief

    Het "hysterisch" reageren van hem vind ik idd niet raar, omdat hij dus niet goed kan praten. Over het andere gedrag wat jij niet herkent kan ik niet echt wat over zeggen.
    Als.jij bang bent dat je wellicht zelf dingen niet goed ziet moet je dat aan iemand vragen die jouw zoontje goed kent en eerlijk tegen jou durft te zijn (oma, tante bv)

    En ik begrijp dat de logopediste dus ook geen vooruitgang ziet? Wat moet er volgens haar dan nu gebeuren...neem aan dat ze dan wel met een advies komt?
    Van wat ik hoor kan ik je echt aanraden naar een audiologisch centrum te gaan. Daar hebben ze er echt veel kijk op en controleren van alles, gehoor, spraak e.d.
    Ik ken meerdere kindjes die er geweest zijn en er komen soms echt verrassende dingen uit.
     
  7. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

    Zijn gehoor is getest en was dik in orde.
    Verder is hij nu inderdaad doorverwezen naar adelante zij zijn hier gespecialiseerd in en gaan onderzoeken waar dit vandaan komt.

    Ik zelf denk dat hij geen vreemd gedrag vertoont (afgezien van het niet kunnen praten). Ik ben gewoon bang dat "anderen" gaan zeggen dat er onderliggend ook bijvoorbeeld kenmerken zijn van bepaalde stoornissen. Die stempel die er dan op wordt gezet, zeg maar...

    Van de andere kant denk ik: mijn God hij is pas 2.5! Mag hij nu al geen driftbuien meer hebben of niet stil kunnen zitten op een stoel? Moet hij nu al alles eten wat hij voorgesc hotels krijgt en moet hij altijd met alles meedoen???

    Ach ik ben gewoon onzeker en heel bang dat er meer aan de hand is (terwijl mijn gevoel zegt dat het verder een doodnormaal kind is)
     
  8. fleur24

    fleur24 Fanatiek lid

    26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Jou verhaal doet me erg denken aan die van mijn zoon. Mijn zoon heeft een fonologische spraakstoornis. Hij begrijpt dus alles wat er gezegd word maar kan zelf de klanken moeilijk maken. Ook is mijn zoon vermoedelijk de eerste 2 jaar slechthorend geweest. Veel oorontstekingen en vocht achter het trommelvlies. Waar we pas achter zijn gekomen nadat we via de logopediste naar de huisarts zijn gegaan. Mijn zoon reageer diner op oorontstekingen en geeft hij ook niet aan wanneer zijn gehoor verminderd is.
    Mijn zoon heeft ook nooit gebrabbeld en werd ook hysterisch. Ook mijn zoon vertoonde ander gedrag op de PSZ dan thuis. Denk dat dit ook te maken had met de communicatie. Jij begrijpt veel van hem maar de juffen en andere kinderen natuurlijk lang niet zo goed als jij.
    Als je meer wilt weten mag je me een PB sturen.
     
  9. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mijn beide dochters hoorden niet goed, bij mijn eerste dochter is dit vast gesteld met 2,5 jaar, door herkenning bij onze tweede dochter bij 13 maanden.

    Onze eerste dochter kreeg buisjes en haar neusamandel werd verwijderd, nog praatte ze niet en als ze al praatte was het haar taaltje die niemand behalve mama begreep, logopedie kreeg ze meteen na de buisjes maar hielp niets, voor de buisjes hoorde ze pas bij 80 decibel na de buisjes met 35 decibel, dus haar gehoor was na de buisjes prima, 3 weken voor haar derde verjaardag gingen haar keelamandelen eruit met spoed omdat ze geen lucht meer kreeg, en na een paar dagen zei ze woordjes die we konden verstaan, weliswaar in babytaal ( auto bijvorobeeld tauto en oma was oema) maar het waren woordjes !

    Onze tweede dochter hoorde voor de buisjes bij 70 decibel en na de buisjes bij 30'decibel en ook bij haar was haar gehoor daarna dus goed,

    Twee maand geleden zijn bij 2 jaar en 3 maanden haar keel amandelen verwijderd, en ook zij begint nu opeens te woordjes te zeggen
    ( ze zei alleen die en nee mama was mhm) verder niets


    Beide dochters hielp het dus de keel amandelen te verwijderen, ze hebben beide VVe gehad onze tweede dochter zit er nog in en na de zomer vakantie als ze drie is begint zij met logopedie
     
  10. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp zo goed wat je voelt! Ik heb ook ooit een topic geschreven over mijn dochter. Wij hebben ook het eea meegemaakt (en soms nog). Heel vermoeiend en ontzettend naar allemaal. Ik stuur je een PB!
     
  11. Chilleke

    Chilleke VIP lid

    21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hier een meisje, wat achterloopt met praten. Is hier erg laat gaan babbelen, was pas 2 toen ze voor het eerst mama zei, papa al eerder...
    Met twee jaar ook doorverwezen naar de logo, en wekelijks een sessie van half uur. Waar ze idd ook speelt met haar en alles benoemt. Komt nu langzaam vooruitgang in. Begint nu 3 woorden zinnetjes en soms meer. Maar voornamelijk 1 woord zinnetjes...
    Psz gaat ze niet, omdat werk technisch gewoon niet te combineren is.

    Driftbuien herken ik ook, ik heb om het heel zacht te zeggen een nogal pittig ding.

    Want vind de logo? Ik vraag (misschien wel te vaak) hoe zij het vind gaan en of ze zich druk maakt en zelfs een keer gevraagd of ze iets van autisme ofzo iets in die trant. (Zij maakt zich niet druk, en zag absoluut geen autisme ofzoiets, dat wist ik ook wel, maar bevestiging is fijn!
    Dus mijn advies praat met je logo
     
  12. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ja heb ik gedaan, maar zij doet daar geen uitspraken over. Ze geeft aan dat het vreemd is dat hij niet imiteert maar zegt verder niet wat zij denkt. Ze zegt ook niet dat het in orde is en heeft ons dus doorgestuurd naar adelante voor nader onderzoek.
    Ze lijkt de laatste tijd wel ook te kijken naar zijn gedrag (bijvoorbeeld dat hij niet op de stoel wil blijven zitten, terwijl zij een spelletje tevoorschijn haalt dat hij al tig keer gespeeld heeft). Ze wil dan toch dat hij het met haar speelt, waardoor hij dus koppig tegenwerkt (DUHHH) Toch???
    Ik weet niet hoor, ik ben zo in de war met wat ik denk te zien of wat ik echt zie of dat ik onbewust toch dingen goedpraat of me juist druk maak om dingen die er niet zijn...
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    dit wilde ik ook zeggen.

    1. hij heeft duidelijk spraakachterstand en jullie werken hieraan. Mijn zoon had dit ook, en is getest bij het audiologisch centrum met logopedie-begeleding daarna. Met 4,5 jaar [gestart met 3,5jaar] was zijn achterstand volledig ingehaald en inmiddels wil de school weer een onderzoek omdat ze vinden dat ie bijzonder slim is. Het is dus nooit goed ;)
    Mijn advies is dus om hem uitgebreider te laten onderzoeken bij het audiologisch centrum en door te gaan met logopedie [maar wel met een duidelijke behandelplan en heldere aanpak incl doelstellingen] en vve-groepje
    2. hij reageert 'anders' omdat hij zich nog niet kan uiten, ook weer heel herkenbaar. De psz juf concludeert dit ook, dus jullie zijn in feite gewoon met elkaar eens;
    3. laat de observatie voor wat het is.
    Het is op zich logisch dat hij laag scoort op een checklist die bedoelt is voor voorschoolse kinderen. Hij zit toch net in dat groepje?
    Als ie nu al hoog scoorde, zou er geen groei meer mogelijk zijn tot 4 jaar. Volgens moet je het als een soort ontwikkelingschecklist zien waarin ze vorderingen bijhouden tussen nu en 4 jaar.
     
  14. Chilleke

    Chilleke VIP lid

    21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Apart... Mijn logo werkt heeeeel anders, die kijkt volledig naar Floor. Floor heeft de eerste tijd alleen op schoot gezeten 😏 En dat was prima, ook al zs wilde switchen van spelletje dan is dat prima, na samen opruimen. Ook mag Floor vaak zelf bepalen was ze wil spelen al stuurt ze soms wel door bijv iets anders te doen en daarna pas wat Floor wil. Floor heeft paar weken lang hele sessie niets gezegd uit koppigheid, daar is ze heel geduldig mee geweest en stapje terug naar af gedaan en day werkte weer goed!

    Ze moest haar gaan toetsen, door een soort begrip test. Floor heeft er een kop op zitten , dus ze deed niets en zat omgedraaid te grinniken ;) maar ze was zo geduldig, nu 1 blz gedaan volgende keer verder;)

    Raar dat ze er geen uitspraken over doet, snap dat je dan gaat twijfelen.... Jammer vooral, ik heb juist bij onze logo er een een fijn gevoel bij omdat ze echt inspeelt op het kind
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    ik zou met de logopediste bespreken wat voor aanpak ze hanteert, wat haar behandelplan is met je zoon en hoe ze deze aanpast aan zijn persoonlijkheid.
    'onze' logopediste scheen soms ook net zo koppig te zijn als mijn zoon, maar na een tijdje zag ik de achterliggende gedachte hierbij. Ze ging stapsgewijs uitvogelen wat bij hem wel en niet werkt, en welke benadering het beste bij het kind past.
    Uiteindelijk is het inderdaad ook de bedoeling dat ie aan tafel zit en spelletjes speelt, het is immers geen speelzaal. Maar dat leert ze hem vanzelf wel ;)
     
  16. schmidt

    schmidt Fanatiek lid

    19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alles gelezen. Wel weet ik dat veel gedragingen voortkomen uit het niet kunnen praten. Lees eens over tos kindjes (taalontwikkelinsstoornis). Ons zoontje gaat sinds hij 2,5 naar een speciale peuterspeelzaal waar ze onder begeleiding van gebaren leren praten. Hij kan zich nu uiten. Voelt zich begrepen. En hij maakt sprongen op het gebied van spraak. Ik ben via het cb naar een taal spraak spreekuur geweest. Zij kwam hier toen meteen mee. Aansluitend werd gekeken naar zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Dit was goed. Ook een gehoortest is hier aan vooraf gegaan

    Het is echt een aanrader.
     

Deel Deze Pagina