Geen gelijke kansen onderwijs

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door tupp, 13 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    Maar zitten jou kinderen ook op een school in een achterstandswijk?
    Want ik snap eerlijk gezegd niet wat je met "gehak" bedoelt?
    Eerlijk is eerlijk, veel kinderen in achterstandswijken brengen toch bepaald soort "problemen" met zich mee waar meer aandacht in gaat zitten, wat logisch is, je past er het onderwijs enigszins op aan.
    Mijn nichtje staat ook voor de klas op een school in zo'n soort wijk.
    Ze heeft het erg naar haar zin op deze school maar ze geeft ook aan dat bijna ieder kind in haar klas bepaalde "problemen" heeft.
    Ook geeft zij aan het er regelmatig over te hebben met haar collega's of zij hun kinderen ook naar zo'n soort school zouden sturen, ondanks dat ze achter de onderwijsmethodes staan en het erg naar hun zin hebben, zou zij toch voor een school in een andere wijk kiezen, en ik ook.
    Ik snap wel dat zoiets gevoelig ligt en zeker bij de onderwijzers die alles voor deze kinderen en de school geven, maar laten we wel erkennen dat er gewoon meerdere "problemen" voorkomen bij kinderen uit een achterstandswijk, wat overigens niet wil zeggen dat dit bij ieder kind zo is.
    Dit heeft dan ook effect op een school, een klas, en het individu van een kind in een klas.
    Als alle kinderen in een klas "normaal" lopen qua niveau en 1 kind onder het gemiddelde dan kan de onderwijzer dat ene kind de aandacht geven die hij of zij nodig heeft.
    Als het niveau lager is dan gemiddeld dan is het logisch dat deze aandacht verdeeld moet worden onder meerdere kinderen.
    Dat is iets waar mijn nichtje tegen aan loopt in een klas met 32 kinderen, en dat is juist de reden waarom zij en ik niet voor zo'n school zouden kiezen.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb les gegeven op een school waar in elke klas hooguit 1 of 2 autochtone leerlingen zaten. En vrijwel alle leerlingen kwamen uit gezinnen met een 'lage sociaal economische status', zoals dat zo mooi heet. Nu werk ik op een school waar het ongeveer 50/50 is.
    Waar op de vorige school in elke klas wel 1 of 2 kinderen waren met een papa in de gevangenis, hebben we er nu (bij mijn weten) 1 of 2 op de hele school. We hebben ouders die in hun thuisland amper basisonderwijs hebben genoten tot kinderen van orthodontisten en advocaten. Van uitgewoonde huurwoning tot vrijstaande woningen. Helemaal gemengd dus.

    Zowel op mijn eerste school als op de huidige, heb / had ik het erg naar mijn zin. Ik vind de kinderen en ouders over het algemeen leuk (en soms ook niet ;)). Over beide scholen kan ik zeggen dat ik me èrg betrokken ben / was, mijn stinkende best doe / deed voor mijn leerlingen en dat ik dat nog met veel plezier doe / deed ook. Als juf dus wat mij betreft geen onderscheid.

    Als moeder... ja dan ben ik heel eerlijk. Onze zoon zit nu op mijn huidige school waar het 50/50 is. Maar ik denk niet dat ik hem naar die andere school had laten gaan. Ik zie hem al zitten, in zijn overhempie "mijn mama is juf en mijn papa is wiskundeleraar'. Nee, sorry: dat was hem op die school echt niet geworden. Ze hadden hem levend opgegeten, haha. Nee, dat is flauw. Het is echt niet zo dat de kinderen op die andere school gemeen zijn of bewust onaardig zouden zijn. Maar de omgang was daar wel harder. Nu waren (de meeste) kinderen ook harder, dus die konden dat dan ook wel weer hebben. Onze zoon is echt een zacht ei. Die had daar echt niet tussen gepast, dan had ik een diep ongelukkig kind gehad. Als ik nu al merk hoe hij onder de indruk is van het gedrag van sommige leerlingen bij ons. Terwijl die op mijn vorige school echt niet tot de opvallende leerlingen hadden gehoord.

    Overigens herken ik de reactie van Pepijnn ook wel. Ik heb ook een hekel aan die negatieve berichtgeving. Als wij een uitstapje hadden werden we ook altijd weer geconfronteerd met buschaufeurs of medewerkers van theater, museum whatever die zo :$:$:$ stonden als we aankwamen met ons cluppie. Om dan na afloop overdreven complimenten te krijgen dat de kinderen zich zó goed gedragen hebben, nou... dat hadden ze toch nooit verwacht. Bij het paasvoetbal werd er ook vaak al bij voorbaat zo op onze leerlingen gereageerd. Nou, je zou ze moeten zien zitten die guppen. ;) Oké, er kwam soms wat hardere taal uit (met name richting elkaar, 'aanmoedigen' ging nogal eens op de manier zoals je zou verwachten van zo'n drillsergeant uit het Amerikaanse leger) Maar vervolgens bleven ze keurig bij elkaar tussen de wedstrijden, terwijl een hoop andere teams van hot naar her vlogen en een hoop rotzooi maakten. Ook in de schouwburg was onze groep vaak de stilste en rustigste die er zat. Maar dan toch bij elke verjaardag te horen krijgen: "Oh... werk jij op die school..." en weten dat 'die school' slecht bekend staat. Terwijl er zulke leuke jongens en meiden opzitten. Die misschien met een jaar achterstand de school verlaten... maar met drie jaar achterstand binnen kwamen. Echt frustrerend als er dan zo over jouw schooltje en jouw leerlingen gedacht wordt.

    Dit is helemaal offtopic. :) Maar ik wilde het toch even kwijt!
     
  3. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Het was absoluut niet bedoeld als gehak, het spijt me als het zo over kwam. Ik heb zelf ook een paar jaar vast op een zwarte school gewerkt. Als de cito's goed waren in verhouding tot de rest van de regio kwam direct de beschuldiging dat we dan wel cito's getraind zouden hebben; kwam niet in mensen op dat het het resultaat was van heel hard werken. Ik snap dus echt wel wat je bedoelt.

    Maar ik bedoel idd wat Tupp hier boven schrijft. Op sommige scholen is alles wat harder. Of het publiek is zó uitdagend dat ik me afvraag hoe en of het een leerkracht lukt om bijvoorbeeld verlengde instructie te geven. Dat is dus absoluut niet bedoeld als kritiek, want ik heb echt diep respect voor de mensen die zich daar elke dag toch weer volledig voor inzetten. Maar ik denk dat je als kind wel makkelijker meer aandacht krijgt als je op een school zit waar minder 'speelt'.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.100
    3.879
    113
    Ik hoorde het ook op het nieuws, al is dit toch altijd al zo geweest, dus ik kijk er niet van op. Er spelen zoveel factoren mee waardoor dit zo gaat.
     
  5. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Ik weet dat het schooladvies n.a.v. de eindtoets nog naar boven bijgesteld kan worden. In de praktijk gebeurd dat helaas nog bijna niet. Er zijn zelfs scholen die bij voorbaat al aangeven dat ze het advies nietnzullen bijstellen! Misschien is dat iets wat de komende jaren meer gaat komen en gebeurt het te weinig als gevolg van het feit dat het veranderd is. Maar goed, als het dan wordt bijgesteld, levert dat vaak ook weer een probleem, want dan is er op de aangemelde school geen plaats meer op dat niveau of biedt die school zelfs dat onderwijsniveau niet eens aan. Dan moet men halsoverkop op zoek naar een andere school, terwijl veel scholen geen plaats meer hebben en de open dagen al zijn geweest. Allemaal niet ideaal.

    Over de objectieve toetsresultaten vanuit eerdere leerjaren kan ik niet zo veel zeggen, want daar weet ik weinig van. Ik heb vooral ervaring aan de andere kant; in het vo, waar we leerlingen moeten plaatsen op basis van schooladviezen en waar ik alleen uitslagen van eindtoetsen heb gezien. Wat dat betreft is het nu blijkbaar wel anders dan 25 jaar geleden, toen ik op de basisschool zat. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een andere cito-toets heb gemaakt, dan de eindtoets in groep 8. Die laatste staat me echt nog zeer levendig voor de geest. Als zo'n serie van objectieve resultaten gebruikt kan worden voor het geven van het advies, is dat een goede zaak. Gebruiken alle scholen zo'n volgsysteem met dergelijke objectieve testen op verschillende leeftijden van het kind?
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, niet allemaal van Cito. Maar het gebruik van een methode-onafhankelijke, genormeerd leerlingvolgsysteem voor de kernvakken is verplicht.
     
  7. veense

    veense Niet meer actief

    Is dat standaard dat er in groep 7 een voorlopig advies gegeven wordt? Mijn dochter is van groep 5 naar groep 7 gegaan, en soms komt er veel op ons af in een wat sneller tempo ;) Ze heeft zelf een erg duidelijk doel voor ogen, en een positief advies zou haar erg stimuleren, maar geen idee hoe dat hier op school gaat eigenlijk...
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, iedere school bepaalt dit zelf. Of het is per bestuur geregeld, dat is bij ons het geval. Alle scholen van ons bestuur geven in ieder geval eind groep 6 en eind groep 7 een voorlopig advies. Maar wij hebben nu afgesproken in groep 7 in ieder geval bij elk rapport even te kijken op welke 'route' kinderen zitten. Dan is er nog tijd om te proberen resultaten te verbeteren, als ouders en kinderen denken dat het advies niet bij het kind past.
     
  9. veense

    veense Niet meer actief

    Hier staan de mentorgesprekken (met ouders EN kind vanaf groep 5) los vanaf de rapporten. Nu verwachten wij wel een VWO-advies, alleen is er door de versnelling toch een lacune ontstaan (ze moest even leren leren) waardoor niet elke reken-CITO een A is (op taalgebied was ze wel al in groep 5 basisschool-af). Zelf wil ze naar het gymnasium, ze wil Latijn en Grieks leren om te kunnen lezen wat er op ruines staat en ze wil internationaal rechter worden ;)
     
  10. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik ben dus zo'n kind. Ik moest maar naar bijzonder onderwijs, want ik had dyslexie en ik zou het nooit redden. Gelukkig had ik een moeder die wat dat aan gaat enorm eigenwijs was en mij heeft Aangemeld op een normale vmbo school om het niet te hoog in te zetten.

    Bij de toelatingstest werd ik ingedeeld op vmbo tl het hoogste wat er te behalen viel. Ik kon ook havo/vwo aan heb ik ook een jaar gedaan maar ik begon met puberen en toen weer terug gezakt naar tl.
    Ik ben met diploma nog eens langs mijn basisschool leraar gegaan, hiervan heb ik wel een excuus gehad.
     
  11. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    Zijn de brugklassen die mavo/havo/vwo geven helemaal verdwenen? Toen ik naar d'r middelbare ging kwam ik in een klas waarbij je aan het einde van het jaar pas een nivo voor de tweede aangemeten kreeg. Is dat geen oplossing voor als je het gevoel heb dat ze het verkeerde advies vd basisschool hebben gekregen.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mwah, moet lukken toch. :D
     
  13. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Vreselijk, dat lijkt mij als docent in het VO dan weer een verschrikkelijke oplossing. Dan heb je echt te veek niveaus door elkaar. Er zit echt een enorm verschil in de snelheid waarmee vwo-ers en vmbo-ers dingen leren en begrijpen. En ook in het niveau waarop ze de stof kunnen begrijpen. In een groep die lekker begint te puberen is dat echt niet te doen.

    En ook voor de leerlingen is het niet fijn. De leerlingen die naar vmbo gaan zien voortdurend dat ze heel erg hun best moeten doen en toch steeds de laagste cijfers van de klas halen. Dat leidt tot frustratie en demotivatie. Van de leerlingen die naar vwo gaan, gaat een deel achterover leunen onderpresteren. Want waarom zou je moeite doen als je toch al bij de besten van de klas hoort? De rest van de vwo-ers doet wel zijn best, maar doordat je het leerproces van de klas als geheel geremd wordt door de leerlingen die naar vmbo gaan, komen zij minder ver dan ze in een vwo klas zouden komen. Bovendien worden zij niet voldoende uitgedaagd, waardoor ze minder voldoening van leren ervaren, wat uiteindelijk toch niet goed is voor de motivatie.

    Gecombineerde brugklassen kunnen best, maar echt alleen vmbo/havo en havo/vwo.
     
  14. veense

    veense Niet meer actief

    Daar gaan wij ook van uit, maar omdat ze dus door de versnelling en het moeten leren leren niet alleen maar A's heeft gescoord voor rekenen, is ze officieel een 'bespreekgeval' waarbij de leerkracht extra moet motiveren.
    Inmiddels gaan de toetscijfers voor rekenen flink omhoog (van een 4 naar al een paar keer een 8,5), dus hopelijk zet deze lijn zich door...
     
  15. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    Of op basis van advies. Maar dat als er 4 bijv heel hoog scoren dat die toch nog naar het vwo zouden kunnen gaan in de tweede. Maar ik heb het echt alleen over de groep waarvan de ouders denken dat ze te laag zijn ingeschat. Dat ze die een jaar proberen uit te dagen. Het verschil wat in het kranten bericht word aangegeven komt denk ik ook doordat de verwachtingen van hoogopgeleide ouders hoger zijn naar hun kind toe. Maar dat kan ook alleen mijn ervaring zijn. Maar ik vraag me ook af wat erger is. Een kind de kans geven om alles uit zich te halen met risico op falen. Of een kind daartegen beschermen met het risico dat hij inkakt op een te laag nivo en daardoor ook weer te weinig motivatie heeft. De rest kan beter gelijk naar hun eigen nivo.
     
  16. Daniellexxx

    Daniellexxx Bekend lid

    11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Ik ben het he-le-maal met je eens. Eigenlijk is het heel maf dat onze basisscholen wél op deze manier werken.
    Ik sta voor groep 7 en heb dus met kinderen te maken die over anderhalf jaar naar het vwo zullen gaan, maar ook met kinderen die naar vmbo basis zullen gaan. Hier zitten ook beginnende pubers in en werken met al die verschillende niveaus vind ik persoonlijk alles behalve makkelijk.

    Hoe het op de basisschool dan zou moeten weet ik ook niet zo 1,2,3. Daar zou ik even goed voor moeten gaan zitten.

    Verder ben ik ook van mening dat kinderen van hoger opgeleide ouders een voorsprong hebben als het gaat om leren. Over het algemeen worden deze kinderen vaker en langer voorgelezen, beter begeleidt bij het maken van huiswerk en hechten ze meer waarde aan een goede huiswerkattitude.
    Want al ben je even slim, heb je hetzelfde iq als je klasgenoot; Als de een geen moer uitvoert en de ander werkt heel serieus, dan is het logisch dat de harde werker op een hoger niveau zal uitstromen.

    Wij geven trouwens ook een voorlopig advies. En heb geen idee wat het opleidingsniveau van mijn ouders is hoor!
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij werken inmiddels met snappets, dat maakt differentiëren een stuk makkelijker. :)
     
  18. veense

    veense Niet meer actief

    Vandaag kwam ze met een 10 thuis voor haar toets rekenen, ze ziet het weer helemaal zitten ;)
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is mooi Veense. Nou wel hopen dat ze zich straks niet opnieuw gaat vervelen. Is er wel een plan gemaakt om (weer) te gaan compacten en verrijken zodra ze de stof van haar huidige klas ook weer met gemak aankan?
     
  20. veense

    veense Niet meer actief

    Ze houden haar goed in de gaten, doet bijv als enige Nieuwsbegrip op niveau D, ze mag zelf woordenlijsten voor dictee maken (woorden die ze niet kent opzoeken in het woordenboek). Verder vindt ze het vooralsnog heerlijk in deze klas, geniet ze van de vriendschappen die ontstaan en zie je haar letterlijk en figuurlijk groeien. Ze zit nu eindelijk goed in haar vel (dit is haar 3e school, en door de versnelling haar 4e klas). Scheelt ook dat ze nu echt de sport heeft gevonden die bij haar past (wedstrijdzwemmen)

    Volgend jaar zal het wel wat saaier zijn, ze zit nu in een combi 7/8 en luistert vaak stiekem mee met taal en geschiedenis :p In groep 8 zijn er hier speciale plusdagen/projecten vanuit het VO, daar komt ze zeker voor in aanmerking, en dat biedt weer wat uitdaging.

    En ja, we zijn onderhand gewend dat we eens in de zoveel tijd weer eens aan de bel moeten trekken bij de leerkracht, ze is gelukkig zelf erg open en vertelt wat haar dwars zit.
     

Deel Deze Pagina