Hier was het drama in achterwaartse stoel. Hebben cybex juno 2-fix gehaald en hij vind het fantastisch, zit met een bumper vast en kan naar voren kijken en beter naar buiten. Sliep in maxi cosi ook nooit in de auto, nu is het 5 min rijden en hij slaapt.
Wat betreft verplicht. Je kunt in de winkel straks geen voorwaartse stoelen meer krijgen. Maar jij mag je kind natuurlijk nog gewoon vervoeren in zo'n stoel als je die hebt. Je bent echt niet verplicht vanaf 2018 al je stoelen weg te gooien om een achterwaartse te kopen. Je kunt ze alleen niet meer krijgen. En winkels en fabrikanten mogen hun voorraad gewoon opmaken.
Dan moet iedereen ook nog een grote(re) auto te kopen als het verplicht is vanaf 2018 Een achterwaartse stoel past echt niet in onze auto en daarom vervoeren wij voorwaarts
Mijn dochter van 16 mnd oud zit in een achterwaartse autostoel. Ze is 15 kilo en 94 cm en ze past er goed in.
Tot en met 15 maanden moeten ze achterwaarts vervoerd worden sinds vorig jaar. Het past alleen nog niet in elke auto.
We hebben een stoel....alleen geen achterwaartse. Wat een ongelofelijk groot en lomp ding. Past never nooit in beide auto's. Man en ik beide lang..man 1.96 en de stoel staat ver naar achter. Keuze was dus snel gemaakt dat achterwaarts er gewoon niet in ging zitten. En ja, ik kan haar niet zien als ze achterwaarts zit (ze zit nu in de cosi op de voorbak) en ik kan haar geen speen ofwel aanreiken als ze achterwaarts zit. Tevens als je een frontaal botsing krijgt is achterwaarts vervoeren net zo slecht als voorwaarts. We zijn uiteindelijk voor een britax romer stoel gegaan waar ze prima in zit. Aantal stoelen uitgeprobeerd en deze zat het beste!
Dat achterwaarts vervoeren wordt idd nogal overdreven aangezet als veel veiliger. Ja, bij frontale aanrijdingen wel. Bij achterwaartse aanrijdingen is voorwaarts vervoeren idd weer veiliger. En vanaf de zijkant maakt het geen drol uit. Je moet zelf eerst goed veilig zitten als bestuurder, dus logisch dat je die keuze maakt.
Maar de kans is vele malen groter dat je een voorwaartse botsing hebt mét grote snelheden en omdat je rijdend tegen elkaar aan rijdt is de kracht nog eens veel groter. In Zweden is het verplicht tot 4 jaar en de cijfers liegen er niet om. Veel minder kinderen overlijden daar door een auto ongeluk. En wij hebben een toyota aygo gehad, daar paste de achterwaartse stoel prima in! (Edit: wel achter de bijrijder)
Hier hebben we voor beide auto's een voorwaartse stoel. De Axiss. We hebben beide een station, die van mij net een maatje kleiner dan die van mijn vriend. We konden deze twee stoelen overnemen van vrienden van ons, dus leek ons een goede deal. Vooral ook omdat we er twee wilden ivm het niet steeds hoeven wisselen van auto aangezien mijn vriend ons zoontje weg brengt naar de gastouder s'morgens en ik hem na mijn werk weer op haal. Het lijkt mij een beetje overtrokken het "grote" verschil in veiligheid. Dus wat dat betreft kan je het beste gewoon naar je portemonnee kijken en op basis daarvan de keuze maken.
Achterwaarts. Jongste van bijna 4 jaar, 1,10 en 20 kg zit ook nog achterwaarts. 259,- voor betaald, tot 25 kg. Vind ik een hele nette prijs. Past ook prima in kleine auto's. Vaak wordt vergeten dat bij een voorwaartse stoel er 50cm afstand tussen hoofd kind en voorstoel moet zitten. Straks een tweeling, die gaan ook minimaal 4 jaar achterwaarts.
Onze kan beide geloof ik, was maar 40eu. Zolang t kan zetten we hem achterwaarts maar zie t nut er niet zo van in
Ik had voor mn twee jongsten ook stoelen nodig. Uren en uren anwb rapporten zitten lezen. De goeie achterwaartse stoelen van 549e per stuk gingen m echt niet worden... en de cybex kwam super uit de test. De enige voorwaartse stoel die op alle fronten 5 sterren scoort. Veel hoger dan de goedkopere achterwaartse stoelen die je ook hebt. Niet alleen letten op achterwaarts =goed maar je ook zeker verdiepen in de crash testen voor eenieder die stoelen moet aanschaffen. Zo had ik bij mn oudste de Hauck. Komt op een grote base, isofix en en voor en achteruit. 260e mooie prijs. Duitse rapporten prima. Dochter zat er 2 jaar in tot er ineens een anwb testrapport verscheen. Ben me kapot geschrokken en direct een andere stoel besteld. Gewoon echt door de anwb bestempeld als zeer onveilig. Dus liever goede voorwaartse stoelen dan slechte achterwaartse.
Hier ook de cybex voorwaarts omdat die het beste uit alle Belgische en Nederlandse testen kwam. Ik snap dat verhaal van 'je hebt meer kans op een voorwaartse botsing' trouwens niet. Voor elke auto vertrokken in een voorwaartse botsing, is er toch ook eentje langs achteren aangereden?. Nou ja, tenzij bij dubbele frontale botsing. Maar dat gebeurt niet echt op de snelweg, waar ik vooral rij. En dan is het bovendien vaker aan lagere snelheden.
Dat is een 1-2-3 stoel die tot 13 kg achterwaarts kan en vanaf 9 kg voorwaarts mag zo zegt de beschrijving. Kortom net als een maxicosi en daarna een voorwaartse groep 1 stoel.....
Ja klopt maar het is een stoel geen maxicosi en hij kan dus wel een tijdje achterwaarts Tenminste, heb een kleine hier die s nog niet eens 9kg maar in een gewone maxicosi kan echt niet meer
Op de snelweg is die kans evenredig: er botst dan doorgaans iemand met z'n voorkant tegen de achterkant van een andere auto. Aangezien ik m'n eigen rijkunsten meer vertrouw dan die van m'n medeweggebruikers, ga ik dus voor voorwaarts. In de stad is de kans op frontaal-frontaal idd wel aanwezig, maar ook daar frontaal-achterwaarts een veel hogere kans. Ik koop dat verhaal van grotere kans op voorwaartse aanrijding dus niet. Even logisch nadenken en je bent er wel uit... Ik verdenk de auto-industrie en de autostoelenindustie van een flinke lobby in deze. Ik denk liever zelf even goed na Dat het aantal kinderen dat overlijdt bij auto-ongelukken in Zweden daalt, kan aan een hoop factoren liggen. Auto's zijn steviger geworden, verkeersdoden dalen over de hele linie, (nouja, dit jaar in NL niet: 130 km per uur op de snelweg zorgt weer voor meer doden). Dus dat die cijfers niet liegen: prima. Zorg dan wel dat je eerlijk kijkt naar de factoren die die cijfers verklaren. Over formaat auto: omdat een achterwaartse stoel prima in bepaalde kleine auto's past, wil dat niet zeggen dat ze dus in alle auto's passen. Feit is dat achterwaartse stoelen nog steeds niet in alle auto's passen. Fijn dat ie in de aygo wel past, maar niet iedereen heeft een aygo