1e x busbaan, je mag daar dus niet op rijden 😂 (Ik was zenuwachtig) 3e x ik stopte omdat ik niet kon zien of er iets van rechts kwam, ik had langzaam door moeten rijden. 2e x weer ik niet meer waarom ik gezakt ben
Ik had een examinator in een super goede bui We reden weg bij het cbr springt er ineens een gemeente werker uit de bosjes zo op de weg. Zowel als examinator als ik boven op de remmen. Daarna bedacht ik me oke gezakt rijden maar. Toen we terug kwamen gaf die mij het voordeel van de twijfel omdat we beide remden kon hij niet goed inschatten wie nou eerder remde hij of ik. Ik blij Inmiddels bijna 7 jaar rijbewijs en schade vrij
1e keer vond hij me te onzeker... Geen ingrijpen oid gehad. 2e keer reed ik bijna alle spoegels van de geparkeerde auto's af 3e keer was ik zooooooo zenuwachtig dat mijn been niet meer stopte met trillen. Ze (was een hele lieve mevrouw) heeft me langs de kant gezet, een sigaret voor me opgestoken en me moederlijk toegesproken. Toen reed ik als een trein 😄 Ben die mevrouw nog dankbaar voor mijn rijbewijs, maar autorijden is nog steeds geen hobby van me.
Oh gut dat pilletje....had het verdrongen maar inderdaad, hier ook aan de pil. Hielp wel ��
Ik zakte de eerste keer omdat ik volgens de examinator te voorzichtig had gereden in een woonwijk. Stel je voor: een woonwijk met om de haverklap een gelijkwaardige kruising en aan beide kanten van de straat vol geparkeerde auto's. Volgens de examinator had ik elke keer tussen 2 kruisingen naar de 50 km/u gemoeten. Dat had ik dus niet gedaan. Had ik dat wel gedaan, dan was ik waarschijnlijk gezakt omdat ik te onvoorzichtig gereden had. Echt te belachelijk voor woorden. Maar ja, het was vrijdag en waarschijnlijk waren er al heel veel geslaagd die week, dus moesten er die dag maar een flink aantal zakken... Daarbij was mijn eigen instructeur rond mijn examen een paar weken vrij omdat hij papa was geworden. Ik had dus een invaller, die het op zich prima deed hoor, maar hij wilde niet mee rijden tijdens het examen. De 2e keer had ik mijn eigen instructeur weer en die wilde perse wel mee rijden. De reden die hij daarvoor opgaf: dan laten ze je minder snel zakken op kleine dingetjes omdat de instructeur natuurlijk veel te goed weet dat iets wel of niet reden is om iemand te laten zakken. Volgens hem zou ik waarschijnlijk de eerste keer niet gezakt zijn als de instructeur toen was meegegaan. Wat ik verder ook fijn vond die 2e keer: de instructeur hield een gesprekje op gang met de examinator en ik kon me lekker op het rijden concentreren. De 1e keer praatte die examinator tegen mijzelf aan (buiten de instructies om dus) en het was niet dat dat mij te veel afleidde, maar ik vond het wel minder prettig.
De tip: gewoon zorgen dat je kunt rijden. Dat kun je vaak prima indchatten tijdens je laatste lessen. Ga maar na of je het zelf doet of nog veel tips krijgt, veel ingrepen hebt, of veel dingen verkeerd doet. Dat gelul van de spiegels zo afstellen dat je het net niet lekker kunt zien... ronduit gevaarlijk. En iedere minuut kijken lijkt me ook niet de gouden tip. Als je iedere minuut kijkt heb je 59 seconden de tijd om brokken te maken.
Hadden wij dezelfde rij instructeur toevallig? Die van mij was er ook zeker van dat ik niet zou slagen (lekker motiverend ook). Maar het was sowieso al een onwijze kloothommel. Vervolgens stampte hij het sprankje hoop dat ik nog had compleet de grond in door nog even te melden dat ik een extreem onaardige en strenge examinator had. Achteraf bleek ze een ontzettend aardige vrouw te zijn, waar ik tijdens het examen gezellig mee heb gekletst, en ben ik in 1 keer geslaagd! Mijn tip is geloof in jezelf, en veel en goed in je spiegels kijken!
Zoals ik aangaf: ik draaide elke minuut mijn hoofd van spiegel naar spiegel. Mijn ogen waren op de weg. Vond het zelf ook nonsens, maar het werkte, want geslaagd. En de meeste mensen kunnen best rijden, echter kunnen zenuwen rare dingen doen. Petje af als dat op jou geen invloed heeft.
1e x vond hij me te onzeker en ik keek volgens hem niet goed. Je moet echt overdreven binnenspiegel-buitenspiegel-dode hoek doen en vaak. dat helpt en de 2e keer reed ik een visser langs de weg de vouwen uit zn broek en iets op de snelweg. ingreep.
1ste keer te veel spiegels. 2x te weinig spiegels.. Bij de 3e keer heb ik vooraf gevraagd wat hij van mij verwachtte omdat ik het niet meer wist. Hahah.
1e keer: meerdere kleine foutjes. Was niet duidelijk genoeg of ik over mijn schouder keek. 2e keer: onzeker rijden. Geen beslissingen kunnen nemen. 3e keer: niet goed genoeg kijken in de bebouwde kom. Deze examinator had mijn rij instructeur nooit gezien, ook collega's niet. Daarna nooit meer gezien. We vonden het allebei een vage dame. 4e keer geslaagd. Je moet gewoon rijden zoals je altijd doet. Fouten maken mag. Niemand rijdt perfect. Als je maar veilig rijdt en goed vooruitkijkt. Ook niet te veel bezig zijn met kijken. Ik hoor vaak dat mensen continu in hun binnenspiegel aan het kijken zijn. Ik heb alleen gekeken bij in en uitvoegen, wisselen van rijstrook, bij bijzondere manoeuvres, afslaan en voordat ik rem. En zet vooral je spiegels wel goed. Mocht je ineens remmen en achteruit moeten dan kun je het niet goed zien.
Ik kreeg destijds als tip om bij het uitstappen (wanneer je al denkt klaar te zijn) ook goed over je schouder en in de spiegel te kijken of er niks naast je komt staan. Dus niet zomaar het portier open gooien want er kan nog een auto naast je parkeren (of een fietser die net langs rijdt). Verder inderdaad goed kijken door met je hoofd te draaien. Examinator zal je ogen niet altijd goed kunnen zien. Rij rustig maar wel zelfverzekerd. Zo stond ik bij een rotonde en er kwam een vrachtwagen aan. Die had voorrang maar ging zo langzaam dat ik er makkelijk voorlangs kon. Heb ik dus ook gedaan. Daarmee laat je zien dat je situaties goed kan inschatten.
De beste tip is zelf geloven dat je gaat slagen. Ik heb ooit gelezen dat dat je kansen al 50% vergroot. Dus zelfverzekerd die auto instappen! En mijn instructeur zei dat ik van tevoren een banaan moest eten, haha.
Eerste keer keek ik niet goed genoeg en de tweede keer trok de examinator aan mijn stuur bij het invoegen op de snelweg terwijl ik goed gekeken had, volgens mij had hij het zelf niet goed gezien want was toen wel geslaagd. Je kan in elk geval aan je instructeur vragen of hij de examinator kent. Ik had de eerste keer een examinator en mijn instructeur zei dat hij perse mee zou gaan bij het afrijden terwijl ik het eigenlijk zelf mocht kiezen. Later kreeg ik toch een andere examinator en ging mijn instructeur niet mee. Blijkbaar had die eerste niet zo´n goede naam ofzo haha.. Succes met afrijden!