Overstappen naar kv. Te vroeg?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door naomirebecca, 10 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Niets gehad aan de tips van de lactatiekundige?
    En voorzichtig aan he! Een flesje per dag voor je kindje kan, maar zelf ook een voeding per dag laten vallen is echt vragen om ellende..
     
  2. LianneE

    LianneE Niet meer actief

    Mijn dochter kreeg na 4 maanden afbouwen ook last van verstopping maar ik hoor ook van mensen dat het probleemloos gaat.

    Ik ben zelf denk ik iets te lang doorgegaan met bv (vooral de combi met werk trok ik slecht) waardoor ik te snel heb afgebouwd (veel pijn) en met gemengde gevoelens terugkijk op bv. Jammer want ik vond het tijdens mijn verlof best wel speciaal / fijn.

    Ik zou inderdaad beginnen met 1 fles en zodra je geen stuwing meer hebt de volgende etc. (kan best langer dan 1 dag zijn).

    Succes!
     
  3. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik vind kv ook prima voeding, dus daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Maar 'trots op jezelf' vanwege nog geen 2w bv vind ik een beetje onzinnig en eerlijk gezegd wel een devaluatie van het begrip 'trots'. Ik bedoel: je mag prima kv gaan geven, echt geen millimeter minder. Maar sta er dan ook gewoon voor en ga het niet halfslachtig 'rechtpraten' (wat sowieso nergens voor nodig is) met alsof je onwijs je best hebt gedaan.
    En verder zou ik overstappen op Hero H.A. met de dr. brown fles.
     
  4. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Hier na 6 weken overgestapt omdat ik zelf helemaal in de put zat. Bij mij ging het direct daarna beter maar mijn zoontje niet. Die kreeg ernstige obstipatie wat tot 6 maanden heeft geduurd. Was echt heel zielig. Krampen, obstipatie, huilen. Ik zelf kreeg ook een vette borstontsteking (auw)

    Ik zou dus rustig afbouwen (elke 2 dagen een voeding vervangen) en overstappen op standaard. Dat deed ik ook en dat ging niet goed dus naar Omneo overgegaan (overleg huisarts) Maar het beste kun je gewoon kijken hoe het eerst met standaard gaat. Voor hetzelfde geld heeft ze nergens last van.
     
  5. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Ik ben na 2 dagen over gegaan naar kv.
    Heb de borst geprobeerd maar het deed pijn , voelde me niet prettig en ik had gewoon domweg geen borstvoeding ( heb niet eens stuwing gehad)
    Voelde me zo ontzettend opgelucht toen ik met de fles begon
    Ik ga het ook nooit van mijn leven weer proberen.
    Je moet je niet schuldig voelen omdat je de fles gaat geven, je moet doen waar jij je prettig bij voelt.
    Zou het wel goed afbouwen inderdaad maar daarna gewoon lekker verder met de fles.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Dat kan heel goed hoor, dat na 2 dagen de boel nog niet op gang is.
    Soms heeft het wat meer tijd nodig,bijvoorbeeld na een keizersnede.
    Het zegt gelukkig helemaal niets over of je productie wel of niet op gang zal komen.
    En stuwing komt meestal op dag 3 of 4. Geen stuwing zegt ook niets over
    of je melk krijgt of niet.
     
  7. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Dat zou kunnen maar het was echt niks voor mij.
    Als hij maar iets begon te huilen kon ik ook al wel janken dat hij weer aan de borst moest.
    Kolven wou ik ook absoluut niet
    Ook waren mijn tepels zo ontzettend kapot van het harde zuigen ( waarschijnlijk omdat hij niks kreeg ) dat ik het wel even goed vond met de borstvoeding
    Het is heel mooi als het goed gaat maar ben blij dat er kv bestaat
    Hij was na 2 dagen ook dusdanig afgevallen dat ik sowieso al met de fles zou moeten bijvoeden.
    Heb toen gelijk gekozen om helemaal over te gaan op de fles
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Prima hoor, natuurlijk doen wat voor jou goed voelt!:)
    Ik reageer omdat er toch veel moeders zijn die stoppen omdat ze echt denken dat ze geen voeding hebben, om de redenen die jij noemt (en zo zijn er nog meer misverstanden op te noemen).
    En dat is jammer als je eigenlijk wel zelf wil voeden.
     
  9. Koon

    Koon Niet meer actief

    Zeker mee eens dat je heel goed op je borsten moet letten! Laat ik dat voorop stellen.
    Hier na 3 weken af gaan bouwen en toen ik na 2 dagen de 2e voeding weg liet stond ik zo droog en ging het afbouwen heel snel. Binnen 1,5 week was het gedaan. Terwijl ik gewoon genoeg melk had.
     
  10. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik heb een boob waar nagenoeg niets uitkomt en die stuwt gewoon lekker mee hoor. Sterker nog: dat ietsiepietsie beetje melk spuit er gewoon uit als het even kan. Dus dat zegt indd helemaal niks.
     
  11. Wasrek

    Wasrek Actief lid

    3 jun 2015
    454
    1
    0
    Dit vind ik een buitengewoon lullige opmerking!
    Bij mijn oudste heb ik het met veel bloed zweet en tranen 3 weken volgehouden. Had met dag 5 al de handdoek in de ring willen gooien en twijfelde voor de bevalling al of het me zou lukken. Drie weken is nog altijd meer dan 5 dagen en ook ik ben trots op mezelf dat ik mijn kind toch twee weken extra heb kunnen geven. Daarna was ik ook echt helemaal op.
    Dat jij niet weet hoe het voelt om je niet goed te voelen bij bv, wil niet zeggen dat ts niet trots mag zijn op zichzelf dat ze haar kind langer heeft gevoed dan ze had gedacht.

    ts: hoop dat het afbouwen goed gaat, veel succes! hopelijk voel je je gauw wat beter. Bij mij haf het bij mijn eerste uiteindelijk heel veel rust toen ik was gestopt. Bij de tweede 3 maanden bv gegeven en toen was het me ook genoeg.
    Bij de oudste had ik binnen drie dagen geen productie meer dus het kan snel gaan. Houd je lijf goed in de gaten :)
     
  12. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik weet prima hoe zwaar BV kan zijn. Met een pas na 8w ontdekt te kort tongriempje waren de eerste weken voeden verschrikkelijk. Voeden, kolven, bijvoeden. Hou op met me. Maar tegenwoordig wil iedereen maar overal trots op kunnen zijn en mag je vooral geen onderscheid maken tussen prestaties, want oh oh oh iemand zou zich er eens gekwetst door kunnen voelen. Hou toch op. Als BV niet bij je bleek te passen en je na twee weken overgestapt bent op kV, dan is dat prima en je goed recht. Maar ga dan niet zitten neuzelen over 'trots op dit en zus en zo'. Je hebt het twee weken geprobeerd, niet de mount Everest bedwongen.
     
  13. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Helemaal mee eens. Kijk, als jij wilt stoppen en je hebt er goede redenen voor (en die bepaal jij helemaal zelf) dan moet je dat doen. Maar je vraag in je topictitel is "te vroeg?" en mijn antwoord daarop is ja. Je stopt naar mijn mening te vroeg. Voedingen bij zo'n jonge baby duren lang (heb je iets beters te doen? Ik zo kort na de bevalling niet) en dat het pijn doet is ook redelijk normaal. Meestal verdwijnt dat vrij snel en als dat niet zo is kun je altijd nog stoppen. Waarom loop je stresserig rond? Zo lang je baby goed plast en tevreden is hoef je je nergens druk om te maken. Het duurde bij mij ook even voor het op gang kwam en ik vond het in het begin ook niet echt prettig (vooral niet als de kraamverzorgende aan me zat) maar toen het eenmaal liep vond ik het zo gemakkelijk. En cliché maar waar: flesvoeding is prima, maar borstvoeding is het beste voor je baby. Ik zou dus niet zo snel stoppen. Je kunt namelijk niet terug.
     
  14. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Tja, trots is nou eenmaal een subjectief begrip. Dus als zij trots is, terwijl jij dat niet zou zijn, prima toch?
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Nou ja zeg. Sommige vrouwen weten na 1 dag al dat bv niet voor hun is weggelegd. En dat ze het dan toch weken volhouden omdat ze het beste willen voor hun baby mogen ze toch best trots zijn?! Elke druppel bv is mooi meegenomen!
     
  16. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ja, tuurlijk. Iedereen is trots, iedereen is mooi, iedereen is slim. Er mag vooral niet iemand beter zijn dan een ander in ons verstikkende maaiveld.
     
  17. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Ohoh wat een vriendelijke reacties hier zeg!!
    Ts je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Advies kan ik je niet geven en ik raad je ook aan om te overleggen met een lactatiedeskundige. Heel veel succes!
     
  18. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Jeetje, wat kun jij ongepast reageren. Beetje aardiger mag best?
     
  19. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Als je écht graag wilt stoppen, doe het sowieso niet in 1 dag. Grote kans op borstontsteking en geef je baby de kans om te wennen aan de kv. Vervang eerst 1 voeding door een fles (liefst 1 van het moment in de dag dat je melkproductie het laagst is, dat is einde middag.begin avond), en als je van die voeding geen stuwing meer hebt laat je de volgende vallen etc. Als laatste de nacht/ochtendvoeding er af, dan zitten je borsten het meest vol.

    Geef jezelf ook de tijd om te wennen aan het idee van stoppen. je hormonen vliegen nog alle kanten op en je wilt geen beslissing maken waar je spijt van krijgt. Ik heb de eerste maand de borstvoeding vervloekt, het deed pijn en ik moest héél erg wennen aan er altijd voor mn baby zijn. Na een maand werd het makkelijker, na 2 maanden werd het prachtig. Je nkunt niet meer terug als het eenmaal zover is.
     
  20. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit is nou precies mijn punt. Ik schrijf niks onaardigs. Het is niet aan een persoon gericht. Ik mopper op het gedrag dat alles maar genivelleerd moet worden tot dezelfde orde van grootte want je zou eens afwijken van een ander.

    Een week of twee borstvoeding is (in basis, extreme uitzonderingen misschien daargelaten) geen prestatie van formaat. Het is niet iets om tróts op te zijn. Je (algemeen dus, niet jij) hebt het dan geprobeerd en besloten dat het niet lukte of niet bij je paste. Daar hoef je je niet rot over te voelen (ik báál van het schuldgevoel dat je rondom kv wordt aangepraat), maar je ergens niet schuldig over hoeven te voelen is iets anders dan er tróts op zijn. Dat is gewoon kul. Als we dat normaal gaan vinden, dan kun je straks overal trots op zijn. En díe cultuur, daar mopper ik op.

    Dat is van dat gemuts dat een 6 net zo goed een voldoende is als een 9. Neen! Een 9 is beter dan een 6. En op een 6 mag je alleen maar trots zijn, als je daarvoor je stinkende best hebt moeten doen en het het hoogst haalbare was.

    Of dat je mensen in de bijstand geld moet geven voor een flatscreen, omdat het zo kwetsend is dat anderen wel een flatscreen tv hebben (dit verzin ik dus niet!!). Hou toch op.
     

Deel Deze Pagina