Druif, ik denk dat het wel goed komt! Heel goed dat je nieuwsgierig bent en zoveel vragen stelt. En op zich is dat wel een goede insteek van hun, dat ze niet in etiketjes denken.
mijn zoon nu 10 jaar en heeft ook adhd ik heb de test zelf aangevraagd zodat ik beter met hem kon om gaan omdat hij zo super druk was wiebel benen niet stil zitten en heel snel uit zijn concentratie nu ik weet dat hij adhd heeft heb ik zijn eten aangepast en ben ik altijd met hem bezig hij krijgt geen medicatie omdat ik goed weet wat ik moet doen en het nu super goed gaat je kan bij de huisarts de aanvraag doen voor verwijzing ik ben in een adhd poli geweest te Tiel erg goed en worden ook erg goed geholpen en onderzocht
Ik woon ook in d ebuurt van Tiel maar van de adhd poli werd gezegd dat dat vooral handig is als je ook wil starten met medicatie??? Aangezien ik eerst uberhaupt dingen wil uitzoeken vond ik dat niet de juiste weg. Wat heb jij allemaal aangepast in je dagelijkse handelingen? En stomme vraag want elke adhd' er is anders, dat weet ik, maar welke kenmerken heeft hij of had hij rondom 7 jaar? Ik herken namelijk ook wel wat autistische kenmerken, maar sommigen dingen overlappen ook. Heeft jouw kind bijv ook moeite met als dingen anders gaan dan hij in zn hoofd heeft? Niet zozeer andere juf of dagje uit, maar wel als hij zelf zn eigen plannen moet omgooien. Mijn zoon is dan woedend en driftig of er volgt een huilbui van een kwartier.
zal ik je een pb doen misschien praat dat ook wat makkelijker niet dat ik iets te verbergen heb hoor ik herken de woede wel heel erg want dat moet ik ook echt niet doen bij mijn zoon ik moet alles plannen de hele week en dat in een agenda neer zetten dit streept hij dan zelf af medicatie krijgt mijn zoon ook niet want ook zonder kan je dat heel makkelijk doen het is wel aanpassen zo als bijvoorbeeld geen cola en geen chcolade rietsuiker in thee en ik kook zonder pakjes en potjes want ook vaak zitten daar verborgen suikers en andere dingen in waar de kinderen op reageren elke week verse vette vis zalm of haring of makreel. maar als je wilt dan wil ik je verder helpen met het uitzoeken hoor het graag
Je mag me pb'en hoor! hoor graag bepaalde kenmerken en bepaalde dingen die mn zoon heeft, hoor ik graag of dat herkenbaar is bij adhd of dat het toch onder iets anders kan vallen?
Hoe is het bij jullie dames? Hier heeft juf aangegeven hem met het onderzoeksteam van school te willen bespreken, helemaal prima uiteraard. ook om op papier te hebben waarom hij waarschijnlijk groep 3 gaat doubleren. we hebben hem al een beetje voorbereid aangezien hij toevallig van de week zei als ik straks in groep 4 zit .. van het kan zijn dat je groep 3 nog een keertje doet. ja want ik zit met taal in niveau 1 en dan is niet genoeg voor groep 4 zei juf toen ze de niveau's ging uitleggen. ik denk ook dat lezen in groep 4 hele kleine letters zijn mam.. Ook met hem over gehad dat er dan dingen zijn die hij al weet als juf iets uitlegt, dat vond hij wel wat , dan kan ik het al en is het niet zo moeilijk misschien. dus daar ben ik wel blij mee aangezien hij het ook heel anders op had kunnen pakken omdat zijn zusje gaat versnellen dus ook naar groep 3 gaat. maar daar heeft ie geen last vind , dat vind hij vooral gezellig ( ook al komen ze sowieso niet samen in de klas). juf gaf ook aan het is zo sneu er zit geen kwaad in het jochie en dan hebben we taal gedaan , dan gaan we rekenen en dan komt hij bij me. juf moet het echt , mijn hoofd zit al zo vol. Dus als hij wel gaat doubleren gaan we hem waarshijnlijk de middagen bij de kleuters laten "helpen" zodat hij even niet hoeft even mag spelen. met vrij speeluur ( 1 x per week,groep 1/2/3 mogen dan in alle 5 de klassen zelf kiezen waar ze spelen) speelt ie de laatste maanden ook eigenlijk altijd in een kleuterklas en dochter van 5 dus in groep 3 om het lekker overzichtelijk te houden voor ons ... haha
Mimi: heftig zo op het einde van het schooljaar het nieuws dat je zoon zou moeten doubleren... anderzijds: als het hem rust geeft, dan kan hij er misschien heel erg van groeien?! Wat houdt dat onderzoeksteam in? Ik zelf ben inmiddels erg benieuwd naar de resultaten van rapport en cito... nog een paar weekjes wachten. neem aan dat er gene verassingen zijn, anders hadden we het wel gehoord. Ik ben zelf ook leesmoeder en volgens mij weet hij het allemaal prima. Qua gedrag is een ander verhaal. Hij moet bijna dagelijks (!) nablijven of op de gang, omdat hij niet luistert of overal doorheen kwekt... Ik vind dit wel erg veel, al lijkt zoon er niet mee te zitten. Hij kan het allemaal ook prima verklaren, maar er wat aan doen... Thuis blijft hij onveranderd druk, wiebelig, impulsief, hyperactief en ook met vlagen driftig en boos. Over 3 weken hebben we het psychologisch onderzoek. de leerkrachten hebben de vragenlijsten ook al ingevuld, deze kwamen op zich goed overeen met die van ons qua probleemgebieden, dus dat maakt het wel duidelijker denk ik. Fijn dat hij op school geen explosieve woede buien laat zien, jammer dat wij er thuis wƩl mee zitten Dus de intensiteit van de klachten verschilt wel, maar dat is wrs ook logisch?!
Druif: wij hebben de vraag zelf al meerdere keren neergelegd of hij wel naar groep 4 zou moeten doorstromen. . Dus een grote verrassing was het niet, juf had anders alleen met intern begeleider een rapportage gemaakt maar vroeg of wij het onderzoeksteam goed vonden omdat ze dan misschien meer handvaten/mogelijkheden benoemen . Helemaal goed dus! Onderzoeksteam is meerdere docenten die doorgeleerd hebben voor speciale kinderen, intern begeleider van school en begeleider van stichting ( overkoepeld van school),juffen, ouders. Wij denken dat er simpelweg geen andere keus is als het doubleren, hij kan groep 4 absoluut nog niet aan. En daar is school het dus mee eens. Fijn dat jullie vragenlijsten overeen kwamen, maakt het alleen maar duidelijker. Thuis verergeren is logisch daar is het veilig. Jij bent ook niet elke keer even boos of geïrriteerd toch? Dus verschil hoort erbij. Dagelijks nablijven of klas uit is wel veel inderdaad en veel beter zal het daar niet van worden denk ik. Niet alsof hij op de gang ineens wel stil zit? Colin sturen ze (juf) om een boodschap of om een rondje school als hij duidelijk geen concentratie of stil momentje meer in hem heeft .Voor juf een nieuwe pen halen bij de conciërge of gewoon even een rondje om het treintje op het plein rennen.
o ok, dat maakt de situatie wel anders, dan zal doubleren wel de beste keuze zijn! Nooit van zo'n onderzoeksteam gehoord... iedere school doet t blijkbaar weer anders! Jullie hadden toch dag voor ons het onderzoek?? Weet jij al wat je je zoon gaat vertellen? Ik ga nog wel even advies bij de praktijk zelf vragen, maar ben wel benieuwd hoe jij het gaat aanpakken. Ik vind hun (juffen) omgang met onze zoon ook niet goed, naar mijn idee kiezen ze voor een "straf"methode waardoor de rust terug komt in de klas, maar voor onze zoon werkt het natuurlijk niet. Op de gang gaat hij lopen keten en klieren. Zo'n taakje doen lijkt me idd veel opbouwender/positiever en effectiever! Hoop idd wat dit betreft ook wat handvaten aangereikt te krijgen! @ Jaimio: hoe doet ze het nu met de medicatie? Gaat het op school ook stukken beter nu? ben wel benieuwd naar je ervaringen!
Wij hebben gezegd dat we met mensen gaan praten die misschien weten hoe en of we het minder vol in zijn hoofd kunnen krijgen. Dat we hem kunnen helpen met manieren vinden. Hij zegt zelf mijn hoofd is vol als het teveel word. Wat er exact gaat gebeuren zeg ik daar pas, eerst samen 3 kwartier en daarna hij alleen en wij alleen , dat ga ik gewoon brengen daar terplekke mam en pap gaan daar bij die mevr. Koffie drinken , jij mag met die mevr. Kletsen / spelen ( als we weten dat ze een spel onderdeel heeft staan) . Punt niet te zwaar, mooi luchtig houden.
Ze doet het erg goed op de methylfenidaat. Thuis merk ik dat ze minder druk, chaotisch en impulsief is. Op school heeft de juf vooraf een lijst ingevuld en na 2 weken medicatie nog een keer dezelfde lijst en er waren heel veel verbeteringen. Ze kunnen haar nu een meervoudige opdracht geven en dan voert ze die dingen gewoon uit terwijl ze eerst na 1 opdracht weer afgeleid was. Ook de hyperfocus is verminderd. Positief dus .
jaimio: Dat klinkt inderdaad niet best op de vorige school. Gelukkig reageert ze goed op haar medicijnen, merkt ze het zelf ook? geeft ze daar wat over aan? Wat dat betreft ben ik heel blij met "onze" school. maar ik snap ook dat het in een klas erg lastig kan zijn voor een leraar om van die ongeleide projectielen in de klas te hebben . die gewoon blijven kletsen/ weg dromen/ geen concentratie hebben en elke taak herhaalt moet worden.
Mimi: Bij ons is het toch een beetje anders, wij gaan namelijk niet praten ter plekke, dat hebben we al gehad. Het is puur alleen het onderzoek wat ze gaan doen. Ook geeft onze zoon geen klachten aan, dus daar kunnen we het ook niet op gooien. Vind het dus wel lastig om uitleg te geven waarom hij daar een ochtend gaat zijn. Idd luchtig houden en geen nadruk op prestatie leggen lijkt me het beste. Maar weet dus nog niet of ze met hem gaan praten, opdrachtjes gaan doen of gaan spelen. Of allemaal Jaimio: Ik denk dat ze bij ons op school gewoonweg niet beter weten. Gelukkig niet autoritair of fysiek, dan had ik geloof ik een klacht ingediend En onze zoon heeft ( nog) geen diagnose he? Ik kan me wel voorstellen dat ie nu "gewoon" als lastig wordt gezien. Niet als iets waar hij niks aan kan doen. met nablijven hebben ze weleens geprobeerd uitleg te geven en gevraagd of hij het morgen anders wil proberen, maar als het gaat zoals thuis, dan zijn dat een beetje loze beloftes. En ik denk dat hij er idd niks aan kan doen, op het moment zelf is hij het kwijt, is de impuls om lollig te doen groter of..??? Wat enorm fijn voor jullie en voor haar dat je zoveel verbetering ziet!!!! Dat klinkt echt fantastisch!! Zeker ook voor school wat betreft meervoudige opdrachten geven, dat kan onze zoon ook moeilijk. En wat betreft thuis: dat zal vast ook minder strijd geven?! Heeft ze nog last van bijwerkingen?
Was hij mee die keer dat jullie zijn wezen praten? Dan zou ik eggen we gaan daar weer even heen even naar die mevrouw/ meneer toe. Niet aangeven wat hij gaat doen , tenminste als ik hier wat zou zeggen en ze zou dat net niet doen , dan is hij gefrustreerd want ik zei dat hij zus of zo ging doen. Hier vanochtend weer een kind volledig in zijn eigen wereld, niet goed te bereiken en daardoor opstandig omdat hij simpelweg niet kan verwerken wat er gevraagd word. heb dan altijd al een beetje medelijden met juf, want ik weet dat hij heel veel energie gaat nemen.
@Druif, mijn dochter heeft de diagnose ook niet officieel. Bijwerkingen merk ik tot nu toe nog niet. Thuis had ik sowieso al geen problemen met haar gedrag maar ik merk wel dat ze er rustiger mee is.
Mimi: nee, hij was er de eerste keer niet bij, hij is er nog niet eerder geweest! Het is wel een kind wat graag weet van te voren wat hij kan verwachten, vandaar. Jaimio: hier zeiden ze in de praktijk dat je een diagnose wel nodig hebt als je medicatie wilt starten. Daarom was het in eerste instantie niet zo "nodig" om onderzoek te gaan doen, omdat we hem niet direct aan de pillen willen hebben. Hun insteek was: wat voor begeleiding heeft het kind nodig ongeacht het etiketje. Bij jullie dochter speelden er natuurlijk nog andere dingen mee... Inmiddels lopen we thuis steeds tegen dezelfde problemen aan en wordt het ook niet beter. Ik hoop echt nog vernieuwende tips te krijgen qua begeleiding want als het zo blijft dan zou ik medicatie echt serieus overwegen.
Mag ik mee schrijven ? Hier ook vermoeden ADHD en zitten nu volop in traject.. Observaties zijn geweest, lijsten ingevuld, gesprekken met ons en met onze zoon.. Nu moet hij nog 2x terug, 2 halve ochtenden. Op 1 ochtend doen ze intelligentie testen en op de andere voor zijn concentratie enz.
Hoi Tuurlijk mag je meeschrijven! Hoe meer hoe beter! Wij dus ook volop in het traject. Gesprekken met onze zoon is het enige wat nog niet geweest is, samen met het onderzoek dan, waarbij ze ook naar intelligentie kijken. Vragenlijsten idd ook allemaal gehad. Heb wel een aantal nieuwsgierige vragen voor jou: Hebben ze jullie al uitgelegd wat de onderzoeken inhouden? Horen jullie meteen na afloop de uitslag of ook later? Hoe oud is je zoon, welke groep zit hij? En wat merk je aan hem, waar loop je allemaal tegen aan? Thuis en op school?