Gezond tot aan vervelens toe

Discussie in 'De lounge' gestart door lellebel2, 4 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Dat herken ik ook zeker. Maar niet alleen van deze generatie moeders.
    Ik had een vriendinnetje op de basisschool, haar moeder was ook zo ontzettend 'gezond'. Gezond met ' ' want het was zo gezond dat het eigenlijk ongezond werd.
    Zij (mijn vriendinnetje) mocht geen snoep, enkel fruit. Want dat was 'snoep' (Ja, maak dat de kat wijs.) Alleen op verjaardagen mocht ze een paar snoepjes. Na schooltijd mocht ze ook geen boterham met pasta of zo, nee, ze mocht soms alleen een rijstwafel, maar eigenlijk niet want "mama vond het niet nodig". Ze had gewoon honger, standaard. En dan geen honger in een mandarijntje, maar in iets dat goed vult: een boterham met boter en kaas.

    Toen we 11 of 12 waren gingen we 2x in de week na school naar de banketbakker, daar kochten we voor 75 cent 4 stukjes verse boterkoek. Ik had na 1 genoeg en bewaarde de rest. Zij vrat ze allemaal op, want thuis moest ze ze inleveren. Wat voor eten of snoep ze ook stiekem kreeg, ze at het allemaal in 1x op. Alles wat ze kreeg als haar moeder er bij was of waar haar moeder vanaf wist (een traktatie op school bijvoorbeeld) dat leverde ze netjes in, of nam ze 1 snoepje van.

    Ik vond het als kind al niet gezond om te zien. Ik weet niet of ze nu goed met eten om kan gaan, ik denk het wel, het was een slimme meid. Maar als kind was het voor haar niet prettig. Ze kwam ook graag bij mij thuis, wij mochten als we trek hadden namelijk gewoon eten.

    Oja, ik weet ook nog een keer: Ik was bij haar thuis gaan spelen en we keken in de voorraadkast. Daar lagen Kinder Buenos. Ik zij tegen haar "oh, zullen we er 1 eten?" en zij keek me direct aan en zei: "Nee, die zijn voor mijn ouders, die mag ik niet.". Dat vond ik zo raar en zo oneerlijk. Ouders die wel chocola vreten, maar hun kinderen mogen het niet? Nog steeds vind ik het scheef.
     
  2. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Gezond eten is goed, heel goed zelfs. Ik let echt wel op wat m'n dochter binnen krijgt. Maar ik vind het soms wel doorslaan. Als je helemaal geen koekje/snoepje mag. Nu vind ik dochter vaak te klein voor snoepjes nog, maar een koekje is prima.
    Ik vind gezond eten vooral ook logisch nadenken. Voldoende groente en fruit, niet hele dag sapjes, mag ze een keer op een dag en ik zelf drink ook water overdag. Maar sommige mensen, om me heen, slaan echt door met al die sapjes en shakes. Krijgen geen normaal eten meer binnen. Vooral logisch nadenken en voldoende bewegen.
     
  3. lellebel2

    lellebel2 Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL

    Nouuu ik zal je zeggen gisteren vond hij een smurfin snoepje. Het was de laatste en vroeg of hij het mocht opeten. Nou ok vooruit dan voor deze ene keer ( het was pas 10.30) loop ik de woonkamer binnen hadden hij en z'n zusje heeeeel toevallig nog wat snoepjes "gevonden" en ook nog eens precies dezelfde en elk 2. Stelletje boeven
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hahaha :D
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ziek door te gezond eten - RTL Nieuws

    Ook interessant, maar wederom hebben deze mensen duidelijk geen gezond voedingspatroon. Ik heb nog nergens een eetstoornis gevonden gebaseerd op een gezond voedingspatroon, en dat is juist waar we het over hadden...
     
  7. tuc

    tuc Niet meer actief

    dat sowieso en dat merk je hier ook al. De een vindt dat 1x per week friet kan in een gezonde balans en dat dan een liga in de ochtend en een pakje drinken ook kan. Noemen 1x per dag dat mee naar school af en toe. Bij mij is af en toe 1x per maand ofzo. Eigen interpretatie.
     
  8. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik moest wel even keihard lachen om 'bakfietsmoeders' 😂😂😂😂😂

    Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt.
    Doe lekker waarvan jij denkt dat t goed is. T zal mij echt niet boeien wat sommige hier van vinden van hoe ik mijn kind opvoed hoor. Dat gezever hou op hoor😂😂
     
  9. Islah

    Islah Niet meer actief

    Maar het gaat er toch helemaal niet om of ze echt gezond leven? Ze vínden het van zichzelf gezond. Net zoals een annorexiapatiënt zichzelf te dik víndt, maar het in werkelijkheid niet is.

    Niemand beweert dat je van een gezond voedingspatroon een eetstoornis kan krijgen. Maar je kan er wel in doorslaan en die mensen gaan dan heel eenzijdig of alleen rauw spul eten onder het mom van "gezond", waardoor ze in feite heel ongezond bezig zijn. Deze eetstoornis bestaat zeker wel, en wordt steeds een groter probleem.
     
  10. Islah

    Islah Niet meer actief

    Nou, dit vind ik inderdaad ook echt heel raar, vooral dat laatste stukje! Je mag toch op z'n minst verwachten dat ouders die zo "streng" voor hun kinderen zijn, dat zéker ook voor zichzelf zijn.
    Ik denk dat dit soort gevallen in veel gevallen op z'n minst een verstoorde relatie met eten ontwikkelen, als ze al geen eetstoornis ontwikkelen.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ontken de eetstoornis ook zeker niet, maar hij werd aangevoerd als bewijs dat gezond eten zogenaamd ook niet goed is. Gezond eten is variatie, voldoende eten, gezond eten is niet enkel wortels knagen en rauwe boerenkool. In een gezond eetpatroon kan best een koekje of friet passen, maar een eetpatroon zonder koekjes en friet is niet meteen een recept voor orthorexia. Dat kan ook gezond zijn. Kijken op verpakkingen naar ingredientendeclaraties is niet meteen obsessief.
    En ik kreeg dus het idee dat er a. mensen zomaar werden gediagnosticeerd met orthorexia gebaseerd op wat ze eten, en b. dat werd toegeschreven aan een gezond eetpatroon met als argument dat je dus ook soms móet snoepen en snacken.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit was het bericht waar ik oorspronkelijk op reageerde; doorslaan is natuurlijk nooit goed, dus wat dat betreft ben ik het er mee eens.
     
  13. Islah

    Islah Niet meer actief

    Ik lees niet in het bericht van Bosi dat gezond eten tot orthorexia leidt.
    Wel dat doorslaan in gezond eten daartoe leidt.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Klopt idd, dus dat heb ik zelf verdraaid :) Sorry!
     
  15. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik ben zelf van het 80/20 principe. 80% van de week goed en 20% minder. Dat minder varieert van de McDonald's tot nasi uit een pakje bijvoorbeeld. Nu hou ik heel erg van eten en ben ik een tijd terug flink afgevallen. Doordat ik zo gezond at merkte ik, al zonder dat ik eigenlijk echt gewicht verloren was, dat ik me veel lekkerder voelde.
    Bijna geen hoofdpijn, geen obstipatie, lekkerder in mijn vel, huid werd mooier...
    Nu houd ik dat gezonde eten erin en wil ik dat straks ook doorgeven aan ons kind. Als ik hier lees 30 zakken snoep met de avondvierdaagse, waarom in hemelsnaam? Limonade elke dag, vol met chemische zoetstof. Nergens voor nodig. Nu duurt het nog wel even natuurlijk voor ik mijn kind naar school breng, maar ik vind het fijn te lezen dat er scholen zijn die erop letten dat er niet elke dag een donut word gegeten. Wat er thuis gebeurd is de verantwoording van de ouders natuurlijk, maar dan is in wel geval de basis goed.

    En nu denkt iedereen natuurlijk, ja ja, jij moet nog komen kijken en dan gaat straks alles anders. Dat zal best, maar wij eten thuis gezond en dat zullen we ook echt blijven doen.
    (Gister trouwens heerlijk genoten van mijn cornetto na de friet met twee frikadellen ;) )
     
  16. Eline88

    Eline88 Niet meer actief

    Ik ben het er wel mee eens dat het overdreven vaak als onderwerp naar voren komt via diverse kanalen. Voor mij is dit niet nodig. Ik weet wat gezond en ongezond leven is en hoe je een juiste balans vindt. Informatie die ik eventueel mis, weet ik zelf te vinden. En eerlijk gezegd denk ik dat andere mensen die gezond willen leven ook bereid zijn om zich er in te verdiepen.
     
  17. lellebel2

    lellebel2 Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een cornetto na friet en 2 frikadellen??!!!! Hoe durf je!! :D
    *lekker..krijg gelijk trek*

    Het mag van mij best eens ongezond, daar heb ik geen problemen mee maar idd 30 zakken snoep krijgen is echt belachelijk.
     
  18. tuc

    tuc Niet meer actief


    Ach dat riepen ze hier ook. Als je een bepaalde manier van denken hebt kun je je daar best aan houden hoor.
     
  19. chantal1606

    chantal1606 Actief lid

    25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL

    Klopt, mijn jongste is bijna 4 en krijgt al een hele poos ranja. Maar ik kies altijd ranja uit waar géén zoetstoffen in zitten.
    Dat bedoelde ik.😉
    Ik lig er ook absoluut niet wakker van en ik snap ook best dat ze het goed bedoelen. Er scheen soms wel eens een peuter naar de psz te komen die cola (!) mee had als drinken.
    Als ze nou gewoon zeggen dat cola e.d. niet toegestaan is...
     
  20. lellebel2

    lellebel2 Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    AAAHH ok... ik dacht dat ze helemaal niks zoets mocht drinken. En al was dat zo dan is dat natuurlijk je eigen keus.
    Wat betreft koolzuurhoudende dranken..dat vind ik niks voor kinderen. de mijne krijgen dat nog steeds niet. Van papa wel een keer slokjes Fanta gekregen maar die kreeg het te horen ook.

    Toen mijn zoon in groep 1 zat hadden sommige kindjes kindercola mee. Dat heb ik ook nooit begrepen. Nu zie ik er niemand meer mee lopen dus volgens mij is de school erboven op gaan zitten
     

Deel Deze Pagina