Ik zit echt even met mn handen in het haar. Onze zoon gaat al een paar maanden naar de peuterspeelzaal. Het afscheid nemen gaat super, wij geven een kusje hij zwaait en speelt verder. Soms nog even bij de uitzwaaideur kijken, verder niks aan de hand. Zoon heeft een spraak-taal achterstand. Hij zegt wel woorden, en begint met 2 woordzinnen nu, maar op de psz doet hij dat niet. Wat hij zegt is soms nog onduidelijk, dus als hij al wat zou zeggen daar vraag ik mij af of ze het wel zouden snappen. De groepjes zijn met 16 kinderen. Er zijn 2 juffen en heel soms een 3e (stagiaire.) Met 1 juf hebben we een goed contact. Ze kan best verstrooid zijn en vergeet veel, maar ze is wel betrokken en heeft het hart echt op de goede plek. Ze is gek van onze zoon en ij ook op haar denk ik. Maar nu komt het; hij gaat er om 8.30 heen en ik haal hem vaak al iets eerder op, zo rond 11.30. Dit omdat hij het laatste verhaal in de kring schijnbaar niet vol kan houden en stil kan blijven zitten. Hij zou dan te moe zijn. Maar ik denk dat het prima zou gaan. Thuis gaat hij pas rond 13.00 naar bed en als hij thuiskomt oogt hij nooit moe. De ochtendkring doet hij wel altijd, maar gaat blijkbaar ook niet altijd goed. Afijn, 11.30 haal ik hem op. Vaak moet ik hem al eerder ophalen. Dan bellen ze dat hij zo moe is, of dat hij veel huilt, of zijn dag niet heeft en niks is goed. Moe is hij niet, als ik hem ophaal zie ik hem altijd rennen buiten en hij is vrolijk. Bij thuiskomst is hij ook niet moe en wel vrolijk. Ze bellen dan rond 10.00 dat ik hem nu moet komen ophalen.Om 10.30 gaan ze buiten spelen, iets wat mijn zoon helemaal te gek vindt. Daar wachten ze vaak niet op. Waarom niet? Hij klaart dan helemaal op, mocht hij zich al rot voelen. Of ze bellen omdat hij niets wil doen, niet goed zijn vel zit, moet huilen etc. Maar daar herken ik ook niks van en als ik hem ophaal en ze zijn nog binnen zie ik ook niks raars. Krijg dan altijd te horen: Ja, nu gaat het wel, maar daarstraks.... Hij heeft een sterke wil. En doordat hij niet goed kan communiceren zal dat heus wel eens mislopen. Maar dat hebben alle peuters toch wel in een bepaalde mate? Is het zo gek dat ik vind dat zij daar wat meer aan moeten werken? Ik krijg in mijn eentje thuis nooit een drukke situatie van 16 kinderen nagebootst en kan us niet peilen hoe hij dan is na 2 uur. Maar omdat ik nooit iets aan hem merk bij thuiskomst vraag ik mij af of ze hem niet gewoon vervelend vinden. Het is een peuter en net zoals alle andere peuters heeft hij wel eens zn kuren, ook thuis. Maar hier is hij prima in te sturen en het wordt zelden een driftbui. Krijg bij het ophalen ook commentaar zoals: Hij wilde niet in de kring blijven zitten bij het verhaaltje. Ik denk dan: leer het hem. Thuis kan hij het prima, maar blijkbaar hebben ze niet de juiste aanpak. Of strenger zijn, vind ik ook prima. Het zijn de regels en daar moet hij zich aan houden. Ook wil hij blijkbaar niet tekenen of verven. Ik denk eerder dat hij zich kapot verveelt. Echt veel uitdagend speelgoed is er niet en dan zo'n grote groep waarbij alle kinderen een uur lang vrij spel hebben... Vanaf de zomervakantie mag hij een derde dagdeel, omdat hij niet goed praat. Maar ik vraag me nu af of het niet beter is om dat bij een andere psz te doen. Waar ze uitdagender speelgoed hebben en de tijd hebben om hem wat te leren. Nu zie ik de juffen vaak heen en weer rennen en je kan ook niet verwachten dat ze veel tijd hebben voor elk individueel kind op deze manier. Maar wat mag ik verwachten van de juffen? Ze hebben toegezegd hem beter te begeleiden en hem wat meer aandacht te geven, maar daar lijken ze nu op terug te komen. Ze twijfelde eerst om zn verjaardag te vieren leek het, omdat hij toch niet in de kring wilde blijven zitten als hij weer een "bui"had. Dat drukke heeft hij thuis niet. En niet luisteren heeft hij thuis ook niet, niet extreem in ieder geval, hij is net zoals in mijn ogen elke andere peuter. Maar ik ben het wel een beetje zat om hem steeds nóg eerder op te halen. Ze verwachten echt dat ik klaar sta. Nu heb ik toevallig geen werk, maar wel vaak afspraken buiten de deur en ik kan moeilijk zeggen bij de dokter/tandarts/VK etc ik moet NU weg. En doordat ze na maaden nog steeds niet willen proberen om het laaste kwartiertje in de kring er bij te doen, denk ik dat ze niet genoeg tijd nemen om hem dat te leren. Lang verhaal geworden sorry, maar ik moet ook mijn frustratie even kwijt. En voordat ik een gesprek aanga met de juf, wil ik dus van jullie weten of het normaal is dat ze steeds zo negatief zijn over mijn zoon, terwijl ik vind dat hij daar juist is om precies die dingen te leren. Dingen die ik in een huissetting niet 100% kan aanleren. Mag je verwachten van een peuter dat die 100% meedraait? En dat de VVE indicatie betreft voor het 3e dagdeel, dat is er toch juist om deze kinderen extra aandacht te geven? Hij wil echt graag naar "school"zoals hij het noemt, maar ik twijfel of deze wel past bij mijn zoon. Als moeder heb ik ook het gevoel dat mijn kind zo langzamerhand niet goed genoeg is, omdat hij iets niet wil of kan.
Die vve aanpak is niet onterecht als ik het zo lees. Ik vraag me alleen wel af welke aanpak de juffen hebben. Altijd eerder op laten halen lijkt me geen structurele oplossing. Is het niet mogelijk om een keer een ochtend mee te draaien, zodat je kan zien op welke momenten het 'mis' gaat? En anders zou ik misschien toch overwegen om eens te oriënteren op andere peuterspeelzalen..
De eerste wendagen heb ik de ochtend meegedraait. En zodra hij het toen lastig vond, lieten ze hem gaan. Toen liep hij de kring uit, zeiden ze 1 keer dat hij terug moest, verder negeerden ze hem. Er was toen toevallig een verjaardag bezig en daardoor zijn ze 2 keer ( 2 aparte keren dus) vergeten mijn zoon ook een traktatie te geven. Ze zijn dan druk met de kinderen die wel blijven zitten. Want op 16/15 kinderne letten is geen makkelijk taakje, dat snap ik. Er zijn trouwens meer kinderen zoals mijn zoon, ook allemaal met een vve indicatie. Die zijn naar een aparte groep gegaan, speciaal opgerocht voor "zorgenkinderen" zoals ze ze noemen. Maar daar was opeens geen plek meer voor onze zoon, hoewel toch beloofd. En nu gaat hij straks wel naar een andere groep als 3e dagdeel, maar of dat een kleinere groep is met "dezelfde" kinderen kon ze nog niet zeggen. Ik denk dat ze niet streng genoeg zijn, onze zoon heeft niet zoveel aan een zachte aanpak. Maar dan denk ik, welke eigenwijze peuter wel? Vandaar mijn vraag, wat mag ik verwachten van extra aandacht?
Geen enkel probleem ik begrijp je probleem heel goed. Je omschrijft het probleem duidelijk en zonder beschuldiging. Zoals je het omschreef lijkt het wel of ze de boel niet onder controle hebben. Ik begrijp niet dat ze hem eerder weg sturen ze moeten meer tijd besteden en niet minder.gaan ze met de een derde dag ook eerder naar huis doen. Persoonlijk zou ik nog een keer op gesprek gaan en dan vragen wat ze concreet gaan doen dus niet we gaan meer aandacht geven. Hoe zorgen ze er toch voor dat hij mee doet of blijft zitten in de kring? ( stempelkaart?) wat doet hij als je met 2/3 kinderen gaat tekenen/ schilderen of nog liever 1 op 1? Hoe kunnen ze de tijd nog rekken tot het buitenspelen? Als je niet verder komt en je ziet geen vooruitgang( taal/ gedrag) zou ik verder zoeken naar een andere peuterspeelzaal.
Mijn idee is dat jij best wat strenger of misschien duidelijker mag zijn naar de juffen toe, dat je ook mag zeggen wat je vind, je schrijft bijv. dan DENK ik leer het hem, zeg dit ook tegen de juffen dat jij denkt dat hij best wel in de kring kan blijven, maar dat hij nu de kans niet krijgt omdat jij hem altijd daarvoor al moet ophalen. Ik snap dat ze meer kindjes hebben dan alleen jouw zoontje, maar hij is daar ook om te leren omgaan met andere kindjes, en met regels van andere, en daar horen zij ook in te kunnen sturen en op in te kunnen spelen. En als ze je bellen om 10 uur dat hij opgehaald wil worden maar dat ze om 10.30 buiten gaan spelen, is het in mijn ogen ook aan jouw om te zeggen, ik kom niet, jullie gaan straks buiten spelen en dan komt het wel weer goed. Moeten andere moeders hun kindjes ook steeds vroeger ophalen, of ben jij de enige? Ik denk dat ik bij de juffen zou aankaarten dat je de huidige situatie niet acceptabel vind, dat jij van hun ook wel verwacht dat ze op een professionele manier jouw kind kunnen begeleiden, en dat je niet iedere keer op komt draven als ze bellen, want je kind leert dan nog niet de dingen waarvoor hij daar komt. Als er andere psz in de buurt zijn zou ik zeker kijken of je bij een andere terecht kunt en hoe hun ideen zijn. Het blijft lastig, de juffen hebben natuurlijk goede bedoelingen en kinderen kunnen heel anders zijn in een grote groep dan alleen thuis.
Vanaf de zomervakantie gaat hij ook starten bij Kentalis. Ik verwacht dat hij dan ook veel vooruitgang gaat boeken. De logopediste heeft hij al bijna een jaar, maar die kon er niet veel mee. Ik krijg hem wel aan het praten en best goed ook qua vooruitgang, maar ik kan er natuurlijk nooit voor zorgen dat hij het goed uitspreekt. Dus Kentalis gaat een grote rol spelen in zijn spraak. Als hij eenmaal goed kletst zal de frustratie die hij wellicht heeft ook deels wegvallen. En kunnen ze hem beter helpen. Maar ik moet inderdaad een gesprek aan en inderdaad ook strenger zijn. Hij heeft nog een jaar om terug op de rails te komen en het in te halen, anders kijk je alweer tegen speciaal onderwijs aan zeiden ze. En die lieve schat doet zo zn best, maar het is belangrijk dat we allemaal hetzelfde doen in de aanpak. Dat hebben peuters nodig toch? Anders neemt die kleine boef nog een loopje met me
Lijkt me sterk dat ze teveel verwachten van een peuter met vve indicatie. Helemaal omdat je zelf aangeeft een goed gevoel te hebben bij de begeleiding. Waarom ze het zo doen, moet je aan hen vragen. Ik kan me wel voorstellen dat, als een kind aangeeft echt genoeg ervan te hebben (en genoeg kabaal maakt), het sterk de sfeer zet voor de andere kinderen. Als hij bijvoorbeeld een normale dagafsluiting belemmert, kan ik me voorstellen dat ze je bellen. Kan me ook voorstellen dat dit vanzelf goed komt na een tijdje. Dan worden peuters socialer en willen ze bij hun vriendjes blijven en niet eerder weg etc. Maar goed, je zult het daar moeten vragen.
Komt op mij over dat ze zelf niet zo goed weten wat ze met zulk (volgens mij normaal peuter-) gedrag aanmoeten en i.p.v. dat aan te pakken alles vermijden door jou steeds te bellen en hem op te laten halen. Tenzij je kind echt door zou draaien of omvallen van vermoeidheid, zie ik er de noodzaak niet van in om hem op te halen. Volgens mij ook niet gebruikelijk. Mijn dochter en zoon hebben allebei op een verschillende psz gezeten en natuurlijk loopt er wel eens eentje weg uit de kring etc., maar dat losten ze dan meteen op. Er werden alleen kinderen eerder opgehaald die in hun wenpeiode zaten. Zou toch maar eens met de juffen in gesprek gaan, vragen hoe ze het nu aanpakken en wat hun plan is om hem gewoon hele dagdelen daar te laten, want dit is geen oplossing.
Maar hoeveel tijd staat daar doorgaans voor dan? Dat ze socialer worden of dat ze gewend raken aan de regels van de psz? Ik mag verwachten dat hij nu na 3 maanden die dingen toch wel moet kunnen en dat ze anders extra helpen met het aanleren? Hij is best slim en pikt dingen gauw op. Maar waarom hij dit dan blijft vertikken..
Waar ik trouwens ook een beetje bang voor ben, is als ik hem steeds ophaal als hij het daar moeilijk krijgt, dus hij word een beetje moe van het spelen, dat hij daar aan gaat wennen. Dat hij kan huilen of kan gaan hangen en dat mama dan komt. Of werkt dat bij een peuter niet zo?
Ik zou in gesprek met de juffen van de pzs. Levert dat niks of niet genoeg op dan zou ik idd een andere psz overwegen.
Ik weet het niet precies. Volgens onze psz duurt het gemiddeld 6 weken voor kinderen gewend zijn, maar dat is gebaseerd op minimaal 2 dagen van vijf uur per week. En de snelheid waarmee een kind dingen leert en verwerkt verschilt natuurlijk ook. Bij ons laten ze de peuters helemaal vrij; ze mogen 3 uur per dag vrij werken/spelen (Montessori systeem). Sommigen gaan dan 2 uur lang zitten verfen, zoals mijn dochter (dus daar nooit klachten over - lekker makkelijk). En anderen zijn drukker, en krijgen dus meer 1 op 1 contact. Als het zo druk is bij jullie, moet je misschien nog blij zijn dat er weinig kinderen met vve indicatie in de groep zitten. In de 'speciale' groep is het misschien nog drukker...
Bij de speciale groep zitten er max 8. Maar die 8 staan in totaal vast voor 16 als ze zo druk zijn of aandacht extra vragen. Maar hij wordt dan wel hetzelfde behandeld en niet achtergesteld zoals ik dat nu ervaar. Ik denk dat hij wel goed gewend is. Want het afscheid was soms lastig in het begin, maar nu een eitje. En hij vind het nu ook leuk, eerst zei hij dat hij het niet leuk vond. Hij speelt ook samen met andere kinderen. Dat is wel gewend dan toch? alleen die regels he. En thuis is hij echt een pietje precies met regels en corrigeert hij papa of mij of mensen op tv als ze zich niet aan regels houden. Zou hij dan echt zo'n ander kind zijn daar? Ze hebben het niet over stout oid, alleen die vervloekte kring en niet aan alle activiteiten mee willen doen.
Ik zou zeker een andere psz nemen. Ze bellen zodat ze er makkelijk vanaf zijn. Die van mij heeft heel lang gehuild, ze zeiden mij dat ze me niet zouden bellen zolang het meer zeuren was omdat hij anders snel doorheeft dat mama gebeld wordt als hij zeurt/huilt. Verder, 16 kinderen op 2 leidsters moet zeker goed te doen zijn. Zoals ik het daar lees klinkt het alsof ze dat niet aankunnen. Hebben ze echt een dagprogramma waarin ze dingen doen met de kinderen? In de kring zitten, als dat niet lukt, hebben ze hem weleens naast de juf gezet zodat ze sneller op hem kan reageren? Jonge kinderen moeten uit mn hoofd niet langer dan een X aantal minuten in de kring (10-20). Gewoon omdat ze enorm veel behoefte hebben aan bewegen. Al met al zou ik dus zeker voor een andere psz kiezen.
Ik vind het optreden van de juffen niet sterk klinken en zou zelf echt pissig worden van m steeds op moeten halen. Maar ik vind jou erg vergoeilijkend klinken. 'Dat heeft elke peuter toch' 'Hoort er toch bij' etc etc. De juffen vinden klaarblijkelijk van niet. En de andere kindjes hoeven blijkbaar niet alkemaal opgehaald te worden... Kijk uit dat je wel realistisch naar je eigen kind blijft kijken!
Ik heb het idee dat ze geen extra zorg en energie in je xoontje willen steken. Als je hem steeds moet ophalen dan leert hij ook minder. Heel moe en dus een enkele keer eerder ophalen kan, maar niet structureel. Ik zou een andere psz zoeken waar ze wel willen.
andere kinderen worden in het begin ook standaard eerder opgehaald. En tot voor kort stond ik daar ook met andere moeders eerder te wachten, maar die kinderen zijn verplaatst naar het speciale groepje en mijn zoon dus niet. Het is niet enkel mijn zoon, maar ik vind dit niet zo heel relevant omdat ik oprecht niet weet waarom die andere kinderen de groep uit moesten. Ik weet niet of dat dezelfde reden heeft als mijn zoon, of dat zij een diagnose hebben van het een of ander. Van 1 zo'n kindje weet ik dat hij adhd heeft. Ik ben heel realistisch naar mijn kind en vergoeilijk zijn gedrag echt niet. Ik weet dat het een draak kan zijn en driftbuien heb ik ook al meegemaakt. hij heeft een sterke wil etc. Maar de dingen waar ik voor moet komen hebben hier niks mee te maken. Dat kinderen vervelend zijn weten ze, dat zien ze daar dagelijks. dat ze een sterke wil hebben ook. Dan zeggen ze dat hij iets moest doen, zoals boekje lezen etc en dat hij dat niet wilde. Blijkbaar toch aandringen en toen werd hij boos en was niks meer goed. Of als hij "ruzie" heeft met een ander kindje om speelgoed kan ik mij voorstellen dat hij ook boos word of moet huilen. Maar DAT is denk ik precies iets wat andere peuters ook hebben. Hij heeft geen andere kinderen hier in de familie of kennissenkring he, alleen de peutergroep. Hij verliest ook zijn concentratie na x aantal minuten en ik denk dat je dat best kan trainen. Ook hij moet dat leren. Daarom zit hij daar. Maar van moe lijken en het niet meer zijn als mama en staat vind ik wel een beetje gek. En niet 1 keer he, maar iedere keer als ik hem eerder kom halen. En ik snap het als je kind van pure ellende omvalt op zn tekening, maar een beetje hangeris is toch zo;n probleem niet? Vandaar mijn vraag: wat kan en mag ik verwachten? Zouden jullie het ok vinden als je steeds om zulke redenen werd gebeld? Maar hoe dan ook, ik ben juist erg realistisch en wil dit graag opgelost zien. Of ht nu allemaal waar is wat ze over hem zeggen of niet, het is voor beiden niet leuk zo. En ik kaart dat steeds aan en vraag naar zijn gedrag en wat ze doen, maar ik krijg geen oplossingen en geen voorbeelden. Alleen als ik blijf zeuren en door blijf vragen. Maar de overdracht op het einde of aan het begin van de dag is maar 2 minuten. Hoop dat het duidelijk is zo, ben echt met 10 dingen tegelijk bezig
Als ik jou verhaal zo lees zou ik persoonlijk echt gaan kijken naar een andere psz. Ik krijg namelijk echt het idee dat de juffen de kantjes er vanaf lopen. Hier gaat dat totaal niet zo. Worden ze überhaupt niet eerder opgehaald van school. En hier leren ze dat ze in de kring moeten zitten etc. Eerste maand had onze zoon absoluut geen zin om in de kring te zitten, maar ze hebben het wel elke keer geprobeerd. En nu zit hij netjes in de kring En weet hij wanneer hij moet wachten. En idd, concentratie is echt te leren. Hier had hij zero geduld en dat wordt nu toch echt steeds beter! Kortom, ga op zoek naar een andere psz. En helemaal als je gevoel er ook niet bij klopt, je twijfelt en dat hoort niet zo te zijn.
er zijn heel veel peuters en kleuters die moeite hebben met ellenlang in een kring zitten hoor, dat is echt niet gek! Ik zou eerst een serieus gesprek met de juffen hebben, wat hun plan is om dit probleem aan te gaan pakken. Als ze geen overtuigend verhaal hebben zou ik eens verder gaan kijken, want ik vind de juffen niet echt sterk over komen zo. Het klinkt inderdaad alsof ze de boel niet onder controle hebben. mijn zoontje zit op een vve-kdv en daar bellen ze echt alleen maar als kindjes echt ziek zijn hebben of je ze eerder op kunt halen. Verder halen ze gewoon alles uit de kast om alle kindjes te betrekken bij de activiteiten. Zou een mooie boel worden als alle ouders steeds mogen komen opdraven als hun kind niet in de kring wil blijven zitten.