Moeders hoogbegaafde dreumes 1 tot 2 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nitty, 23 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt inderdaad een hoog iq betekend niet meteen hoogbegaafd. Voor hoogbegaafdheid moet je op meerdere vlakken (dus ook sociaal/emotioneel) hoog scoren, dan pas spreken ze over hoogbegaafdheid. Iets dat voor mijn zoon (ook met autisme) nooit 'gehaald' zal worden ondanks zijn hoge iq. Simpelweg omdat hij sociaal/emotioneel achter loopt.
    Daarbij weten we ,sinds een week (vermoeden was er al langer) dat hij discalculatie heeft, op taal gebied is hij oersterk (zowel in Nederlands en Engels) maakt cito's op dat gebied ook foutloos. Hij functioneert nog net zo als toen hij een dreumes/peuter was zuigt alle informatie op als een spons, hij leert niet maar leest zijn huiswerk gewoon even door en haalt dan ook gewoon even een 10. Het gaat nu zo goed met hem dat er even is getwijfeld om hem weer (heeft groep 2 ook al overgeslagen) een klas te laten overslaan (van groep 6 naar groep 8) ondanks dat dit leer technisch prima is en hij het aan zou kunnen gaat hij toch lekker naar groep 7. Het idee om ons kind (dat sociaal emotioneel ruim een jaar achter loopt) met een leeftijd van 10 jaar al naar het voortgezet (speciaal) onderwijs te laten gaan stond ons te veel tegen.

    Voor TS, ik herken het hier stond een mannetje met 5 maanden papa te schreeuwen vanuit de box, hield dit net zo lang vol tot papa er was en zei dan uit. Wij hebben nooit gehoord kijk mama een blauwe auto maar het was meteen de merknaam en in de kleuren werden ook onderscheid gemaakt. Met 2.5 jaar viel het op dat hij de kentekennummers van iedereen onthield. Praten, zinsopbouw, woordenschat gingen als een tierelier. Maar dit was ons eerste kind en wij vonden het normaal. De herkenning van zijn leervermogen kwam pas toen onze dochter er was en wij heel bezorgt waren omdat ze al 7 maanden was en nog steeds geen mama op papa had gezegd.
     
  2. Nitty

    Nitty Actief lid

    21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda

    We gaan wekelijks op vaste dagen naar gelegenheden met andere kids. Zoals indoor speeltuun zwembad etc.

    De bedoeling is dat ze thuisonderw gaat krijgen in combi met priveles in kleine groepjes met kids met voorsprong

    Maar ik wil graag weten hoe andere ouders dit hebben gedaan
     
  3. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik vind het dan wel weer een beetje apart dat hij kan lezen, ik zou dat echt eens willen zien. Want woorden herkennen is iets heel anders dan zelf kunnen lezen, ik denk persoonlijk dat je je daarin een beetje vergist?
     
  4. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    @Nitty: Ik zou dat woordje hoogbegaafd niet meer gebruiken in deze context ;). Ten eerste werkt het hier op het forum altijd als een rode lap op een stier. Ten tweede noem je een aantal puur motorische ontwikkelingen op die helemaal niets met hoogbegaafdheid te maken hebben. Ten derde is je kindje nog dermate jong dat je nog niet over hoogbegaafd kunt spreken.

    Mijn oudste dochter liep in haar taal ook heel erg voor. Met 10 maanden begon ze in sneltreinvaart te praren. Met 1,5 sprak ze duidelijk, voor iedereen verstaanbaar in korte meestal grammaticaal correcte zinnetjes van 3 a 4 woorden. Ze is altijd voorlijk in taal gebleven. Ze is inmiddels ruim 4,5 en heeft zichzelf met minimale hulp van mij leren lezen en schrijven. Ze beleeft volgens mij veel plezier van haar taalvaaridgheid. Zo schrijft ze korte verhaaltjes, wat ze erg leuk vindt om te doen en ze heeft mij niet altijd nodig als ze verhalen wilt horen, want simpele boekjes (tot avi 5 ongeveer) kan ze zelf lezen.

    Als ik jou was zou ik je dreumes lekker laten ontdekken en leren in haar eigen tempo. Als ze over een jaartje ofzo wilt leren lezen, kan het helemaal geen kwaad als je hier op in gaat. Ook aan mogelijkheden om andere andere vaardigheden te ontwikkelen kun je rustig tegemoed komen, zolang zij maar degene is die de regie in handen heeft. Je kunt best een een puzzelboekje of een legpuzzel voor kindjes van 4 laten rondslingeren bijvoorbeeld ;). Maar het slechtste wat je op deze super jonge leeftijd naar mijn idee kan doen is teveel stimuleren en er bovenop zitten. Zo riskeer je dat ze leren minder leuk gaat vinden en gaat associeren met "moeten". De middelen aanreiken dus, maar haar lekker zelf laten kiezen wat ze doet en in welk tempo!
     
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik ben dan weer benieuwd waarom je voor thuisonderwijs wilt kiezen?
     
  6. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Op vaste gelegenheden ergens met haar naartoe gaan is niet hetzelfde als haar interacties laten aangaan met leeftijdsgenoten zonder papa of mama erbij. Sociaal-emotioneel moet ze zich mogen ontwikkelen zonder altijd jullie nabijheid

    Daarnaast vind ik het heel erg vreemd dat je je nu al helemaal aan het focussen bent op een bepaalde vorm van onderwijs, waarom niet gewoon wachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen want dat ze nu een voorsprong heeft wil niet zeggen dat ze die gaat behouden.

    Praten over dat ze op een normale school niet terecht kan (nu al) is te voorbarig, ook op gewone basisscholen zitten kinderen in de klas die uiteenlopen wat niveau betreft van achterstand tot voorsprong en alles daartussen en daar moet ze mee om leren gaan. Je kunt haar niet in een 'hoogbegaafdheids-bubbel' plaatsen, ze zal om moeten leren gaan met allerlei mensen en deze accepteren en zich niet verheven voelen boven de rest. Dat ga je in mijn ogen al veroorzaken door haar nu al af te zonderen en niet gewoon te laten ontwikkelen.

    Ik lees in de voorbeelden die je geeft niet zoveel bijzonders eigenlijk, de manier waarop ze woorden/kleuren/letters leert is toch normaal? Leest ze zelf een boek? Dus echt zinnen/woorden lezen? Dus niet omdat een boekje al 10 keer is voorgelezen en ze dingen heeft onthouden.

    Mijn dochter is nu 6 en is met 4 jaar getest op ontwikkelingsvoorsprong op initiatief van de school, dat heeft ze ook en dan zeker op het gebied van taal. (Hoogbegaafdheid kan op zo'n jonge leeftijd trouwens nog niet worden vastgesteld, dus om een kind van 2 hoogbegaafd te noemen slaat als een tang op een varken).
    Fijn dat dat mijn dochter goed afgaat, maar makkelijk is het niet. Ik hoop dan ook vurig dat ze NIET hoogbegaafd is, want het is vaker lastig en moeilijk dan fijn. Ik snap dan ook niet dat sommige ouders zo gefixeerd lijken te zijn op het (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn van hun kind....ik zou liever willen dat mijn dochter gewoon mee zou hobbelen met de middenmoot van de klas, veel makkelijker en fijner met name voor haar.

    Succes
     
  7. Nitty

    Nitty Actief lid

    21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Ze kan niet lezen. Ze kende met tien mnd alle letters en wil nu leren lezen en is daar voorzichtig mee begonnen.
    Ik heb niet gezegd dat ze al kan lezen
     
  8. Nitty

    Nitty Actief lid

    21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Over de term HB of je dat wel.of niet 'mag' gebruiken.
    Het zou kunnen dat mijn dochter hb is ze voldoet aan de kenmerken maar het hoeft niet ze kan ook gewoon slim zijn.

    Mensen.hechten erg veel.waarde aan een term.
    Het is duidelikk.dat hb pas op.later leeftijd kan worden getest.

    Ik.kom.zowel.graag met moeders in contact vam kids die.hb bleken als waarbij het tujdelijk was als.waarbij het kind gewoon erg slim.is.

    Fijn als niet iedereen.over de term zit te zeuren
     
  9. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wat versta je dan onder lezen?
     
  10. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Sorry, flauw!

    Heb je het HB-FORUM al gevonden en je daar aangemeld? Denk dat je daar betere reacties krijgt waar je echt wat mee kunt.
     
  11. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    18.282
    17.159
    113
    - hb en ontwikkelingsvoorsprong is niet hetzelfde
    - onderschat thuisonderwijs niet, dat is ook echt niet altijd makkelijk (en ja, ik heb er ervaring mee)
    - begonnen met lezen als in woordherkenning of nieuwe woordjes in losse letters hakken en proberen te plakken?
    - stimuleer niet teveel maar ga wel mee in haar behoefte / vraag
    - over het rekengebied en algemene kennis lees ik niks?
    - wat zie je als ze met / naast andere kinderen speelt
     
  12. Nitty

    Nitty Actief lid

    21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    BEGONNEN met lezen. Ze kan mama papa opa en oma lezen. Ze wil.graag dat ik.dingen schrijf voor haar.
     
  13. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Lees of herkent? Want dat wil mijn dochter ook namelijk. Die wil graag dat ik haar naam schrijf op het magneetbord, en papa, mama, oma, opa ... en ze herkent het, maar ze leest het niet.

    Ik heb vorige week een tattoo met haar naam op mijn pols laten zetten, ze zei gelijk "Eva" ... maar echt omdat ze haar naam overal herkent.
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    18.282
    17.159
    113
    Lezen of herkennen? Wat gebeurd er als je bijv vis schrijft?
     
  15. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    #75 gitta, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt: 24 jun 2016
    Op het andere forum kun je veel meer kwijt, hoewel een dergelijke voorsprong als jouw dochter nu heeft ook daar niet veel voorkomt.

    Als je een dergelijk kind niet stimuleert, kwijnt het weg. En zolang je dochter niet op school zit, kun je dus lekker dingen blijven aanbieden, waarbij je de interesses van je dochter volgt (dat doe je volgens mij al). Ik denk juist dat het heel verstandig is om nu al over school na te gaan denken, want het is, zoals je aan sommige reacties hier al ziet, voor veel mensen niet te geloven dat een kind niet te stoppen is. Dat het dingen vele malen sneller oppakt dan andere kinderen, dat de hersenen bijna niet kunnen ophouden met draaien, dat als er niet voldaan wordt aan de honger naar kennis een kind helemaal niet meer tot spelen komt. Er komen wel steeds meer initiatieven om écht kindvolgend onderwijs te geven, maar die zijn erg verspreid en schaars in Nederland.

    Voor jezelf en de gastouder: https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/slim-kleuteren-complete-reader/

    Ik vind dit een gewéldig overzicht, met duidelijke tips en trucs, over hoe je een slimme kleuter op school zou moeten benaderen, maar ik vind het ook een heel duidelijke inkijk in de denk- en belevingswereld van kinderen met een voorsprong. De daarin genoemde denksleutels en taxonomie van Bloom kun je al veel eerder integreren in je dagelijks leven.

    Succes, het is soms niet makkelijk en het kan een eenzame weg zijn, maar het welbevinden van je kind is belangrijk genoeg om voor op de barricaden te gaan.
     
  16. Nitty

    Nitty Actief lid

    21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda

    Nee ik was hier nog aant lezen. Ik zal er daar idd wel meer aan hebben.
     
  17. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Mij is nog steeds niet duidelijk wat je bedoelt met 'begonnen met lezen'.
    Je zegt dat ze alle letters kent en dat je woorden voor haar moet opschrijven. Als je een 3-letter woord opschrijft kan zij het dan lezen? Zoals bv dop, vis, lip, bal etc? Want als ze die woordjes inderdaad probeert te vormen zelf door de letters aan elkaar te plakken is dat wel een groot verschil van het herkennen van woorden zoals papa, mama, oma etc.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste had ook een voorsprong als dreumes/peuter, maar nu op de kleuterschool heeft ze sociaal-emotioneel genoeg uitdaging, waardoor ze juist helemaal op haar plek is. Ik denk dat thuisonderwijs haar veeeel te erg had afgezonderd, juist die sociaal-emotionele ontwikkeling was achtergebleven.
    Dochter kende de letters ook al snel, maar echt zelf lezen komt nu met 4 jaar. Ze herkende woordjes aan hun vorm eerder, niet door de letters achter elkaar te plakken.
    Nu is ze ook weer erg met rekenen bezig, lezen en schrijven staan even op pauze. En dit bepaalt ze helemaal zelf. Ik volg haar interesses, maar bied niet bewust dingen aan om te 'pushen' zeg maar.
     
  19. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    700
    76
    28
    Mijn dochter is nu 5 en loopt ook flink voor. Ik hou niet van ettiketjes plakken, dus wij houden het gewoon bij een snelle leerling.
    Op haar 2de herkende ze ook alle letters, ze was 3 toen ze alle letters kon schrijven. Ook met rekenen is ze heel snel, maar ook motorisch en sociaal-emotioneel. Zij gaat nu versneld naar groep 3, slaat groep 2 over.

    Maar of ze hoogbegaafd of buitengewoon intelligent is...daar denk ik niet aan. En ik wil ook niet dat zij gevoel krijgt dat ze anders is, want kinderen die anders zijn hebben het niet makkelijk. Dus wij hebben nooit nadruk gelegd op het feit dat ze meer kan dan haar (oudere) vriendinnetjes. We hebben ook voor regulier onderwijs gekozen, waarbij wel naar individuele ontwikkeling van kinderen gekeken wordt. Zo kreeg onze dochter al vrij snel werkjes van groep 2 en deels ook van groep 3 aangeboden.

    Wijzelf hebben haar nooit gestimuleerd, maar zijn wel meegegaan in haar behoeftes. Wat ik ook belangrijk vind is dat een kind verschillende dingen aangeboden krijgt, dus een kind dat qua taal (lezen, schrijven, woordenschat) sterk aangelegd is, dient zich ook op andere vlakken te ontwikkelen. Bied haar afwisseling aan, puzzeltjes, spelletjes, maar laat haar ook in contact komen met andere kinderen, zonder jullie erbij. Laat haar naar kdv of psz gaan.

    Verder zijn er scholen die ook onderwijs voor hb kinderen aanbieden, maar mijn keus zou het niet zijn. Ik hou niet van bijzondere kinderen :)
     
  20. Nitty

    Nitty Actief lid

    21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Ze kan.twee letterklanken medeklinker klinker lezen

    Ta pa po fo etc

    Als je ma schrijft bijv dan doet ze mmmmm aaaaaa, ma! Zeggen. Als je vraagt wat staat daar.
     

Deel Deze Pagina