Wat te doen met school van zoon (4)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LoeForceOne, 23 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.794
    7.384
    113
    Met onze oudste hebben we hetzelfde gehad, en toen hebben we afgesproken dat we hem door zouden laten gaan naar groep 2 (na 4 maanden groep 1), en hem in groep 2 zouden laten zitten als hij sociaal emotioneel het toch niet bij zou benen. Na groep 2 overgestapt naar een nieuwe school, en toen toch doorgegaan naar groep 3. Daar hebben we toen afgesproken dat we eind groep 4 weer zouden gaan kijken of hij dat jaar over zou doen, omdat groep 3 overdoen geen enkele zin zou hebben, hij kon prima lezen, schrijven en rekenen. Maar dat sociaal emotionele bleef me dwars zitten
    Nu zit hij eind groep 4, en hij heeft de 'achterstand' (dat was het natuurlijk niet, hij zat keurig op zijn eigen niveau, maar was 1 tot 1,5 jaar jonger dan zijn klasgenootjes) helemaal ingehaald. Het komt echt niet meer in me op om hem te laten zitten. Het heeft dus wel even geduurd voor wij echt blij konden zijn met de beslissing om hem te laten versnellen.
    Maar ik zou je kindje eerder naar groep 2 laten gaan en hem die over laten doen als hij sociaal emotioneel het niet bij kan benen.
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij stonden voor dezelfde keuze met onze dochter. Zij is na de kerstvakantie ingestroomd in een nieuwe instroomgroep.

    Wij neigden zelf naar groep 1, omdat bijna alle herfstkinderen dat doen en ze dan 2.5 jaar kan kleuteren, maar het advies van school was vrij sterk voor groep 2 (terwijl ze normaal terughoudend zijn met het doorstromen van de herfstkleuters).

    Ze gaat dus straks naar groep 2, omdat ze haar in groep 1 bijna niets meer te bieden hebben en omdat ze nu ook de aansluiting mist met de andere kinderen in haar klas (ze is nu de oudste en de slimste van de klas), omdat ze op een ander niveau speelt. Daarnaast waren ze bang voor haar motivatie als ze naar groep 1 zou gaan.
    Wel gaan we eind volgend jaar goed kijken of ze toe is aan groep 3 en zo niet dan blijft ze nog een jaar in 2.

    Ik vind het maar wat spannend allemaal en hoop echt dat we de juiste beslissing hebben genomen. Het belangrijkste vind ik dat ze weer lekker in haar vel gaat zitten, want dat is nu (sinds ze naar school zit) niet het geval.

    Mijn zoontje van febr heeft wel 2.5 jaar gekleuterd en ondanks dat het ook een slimme jongen is, was het voor hem prima. Eind vorig jaar was het wel even pittig en heeft hij extra uitdaging gehad, maar nu doet hij het weer prima in de groep.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @nelta: voordeel is dat ze altijd volgend jaar nog een keer in groep 2 kan blijven.
    Maar dat is vast niet nodig :)
     
  4. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    optie 3

    De situatie hier is zo ongeveer hetzelfde, mijn zoon is van december en is begin januari begonnen. Hij heeft niet echt duidelijk een voorsprong maar is ook wat onzeker en komt in de groep nu (35 kinderen!) niet echt tot zijn recht. Hij vindt dat toch wat intimiderend.
    We hebben een aantal gesprekken gehad op school en uiteindelijk is besloten om hem over te laten gaan naar groep 2, hij komt dan in een combinatie-klas 1/2 en dat schept mogelijkheden.
    Wel met de hele dikke kanttekening dat we in groep 2 (rond februari/maart) gaan kijken of hij wel f niet klaar is voor groep 3. Als hij sociaal-emotioneel en/of op andere vlakken niet lekker mee komt gaan we niet aan hem lopen trekken en doet hij nogmaals groep 2. Blijkt dat hij wel klaar is voor groep 3 gaat hij daar naartoe.
    Ik heb liever dat hij nu al naar 2 gaat ipv in 1 blijft. Hij trekt toch wat naar oudere kindjes toe en kan de uitdaging van de groep 2 werkjes wel waarderen. Ook vriendjes van hem gaan naar 2, dan hort hij daar toch nog bij (in ieder geval voorlopig). Daarna zien we wel weer verder.
     
  5. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Ja idd. Volgend jaar 2 zal vast goed komen, dat jaar erna 3 nog niet helemaal, maar dat ligt denk meer aan mij dan aan dochter. :)

    Nu zijn er bij haar geen twijfels op sociaal emotioneel gebied, waren die wel dan hadden we waarschijnlijk wel voor 1 gekozen.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    In een jaar tijd groeit ze ook vast een heel stuk.
    En als ze prima in de klas ligt en gewoon lekker meekomt... Heb jij er vast ook geen probleem mee om dr naar groep 3 te laten gaan :)
     
  7. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb niet alles gelezen maar ik sluit me hierbij aan. Onderwijs gaat niet alleen om cognitieve ontwikkeling maar minstens net zoveel over sociaal en emotionele ontwikkeling. Je zoon loopt cognitief voor maar emotioneel niet. Ik weet niet hoe hij het sociaal doet? Maar die zaken zijn minstens zo belangrijk om tijdens je schoolloopbaan het cognitieve stuk goed naar boven te laten komen.

    Bij ons op school gaan kindjes die vanaf januari instromen automatisch weer door naar groep 1 in het nieuwe schooljaar. Dit omdat ze hebben gemerkt dat sommige kinderen misschien cognitief wel voorlopen maar later struikelen over het sociaal emotionele stuk. Om dat te voorkomen is dus de regel dat alle instromers nogmaals groep 1 doen. Mij deed dat juist goed voelen omdat ik daardoor het gevoel kreeg dat niet alleen het cognitieve stuk belangrijk is maar de ontwikkelingen op andere gebieden ook.

    Succes met jullie beslissing!
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Maar wij kunnen niet via internet vaststellen of dat kind emotioneel gezien wel of niet voorloopt.
    Dat zeggen jullie wel zo leuk maar zo simpel is dat niet.

    Vaak heb je daar als ouder veel meer zicht op.
    En als je kind liever met kinderen uit groep 2 speelt dan uit groep 1... Loopt het niet automatisch dus achter omdat het niet goed met zn klasgenootjes uit de voeten kan.
     
  9. din0

    din0 VIP lid

    14 aug 2011
    5.181
    1.853
    113
    Hier geen keus en ook geen sito gehad.

    Ze blijft in 1 punt we hadden dat verwacht ze is straks wel een van de oudste.
    maar onz meisje houd van helpen.
    nu is de kans grood dat ze miss naar 2 gaat halve wege het school jaar prima.

    Ze krijgt nog genoeg te doen en regels zijn nog moeilijk en daar werken ze aan.
    we gaan het zien hoe ze zich onwikkeld.
     
  10. din0

    din0 VIP lid

    14 aug 2011
    5.181
    1.853
    113
    En ik zou dus nog even laten kleuteren en dan rond de nieuwe jaar dec/jan kijken wat het word 2 of verhuizen.

    En natuurlijk nu al werkjes laten doen van 2 dus eigelijk comineren en zelf vertrouwen krijgen.
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.413
    10.345
    113
    Als hij cognitief niet zo sterk was geweest zou ik zeggen groep 1. De oudste van de groep hij weet wat de verwachtingen zijn van juf kent de rituelen en bouwt zo zelfvertrouwen op.( werkt echt)

    Persoonlijk zou ik gaan voor optie 2. Even de tijd om op gang te komen en als dat goed gaat na de kerstvakantie met groep 2 mee. Helemaal mooi zou zijn als de juf kindjes van groep 2 af en toe inzet om groep 1 te helpen om zo zijn zelfvertrouwen een boost te geven.


    Naast school zou ik kijken of er ruimte is voor kleuterjudo of andere sport waar hij samen iets kan doen.scouting is ook super leuk als hij niet zo sportief is.
     
  12. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.263
    1.028
    113
    Zuid-Holland
    Sluit ik mij ook volledig bij aan! Bin kleuters is de sociaal emotionele ontwikkeling misschien nog wel belangrijker dan de cognitieve ontwikkeling.
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Niu hier een kind dat geen aansluiting had bij de klas omdat ze emotioneel minstens 2 jaar voor liep.
    Daardoor moederde ze vaak over de allerjongste kleuters want die kon ze wegwijs maken in de klas.. de regels leren van het buiten spelen of juist werken.. En bovendien deden die gewoon wat ze wilde als ze het vroeg.
    En als er dan een nieuwe jongste kleuter kwam ging ze daarmee op stap.

    Conclusie van de juf: emotioneel niet rijp.

    Dus pas op met dat gezeur over emotionele ontwikkeling.
    Ik zal nooit zeggen dat het niet belangrijk is... Maar trek ook niet te snel je conclusies want het kan zomaar heel anders zitten.
    Zeker als je kind cognitief voorloopt heeft het gewoon al een andere belevingswereld als je pech hebt.
    Dan past hij/zij niet bij dr kleuters.. Puur omdat het andere interesses heeft.
    En andere kinderrn lopen cognitief voor en spelen gewoon graag.. Die kleuteren lekker zo lang ze mogen want dat is dan goed voor ze.
    Maar er zijn er ook die helemaal die behoefte niet hebben.

    Mijn dochter had na een dag spelen op school er meer dan schoon genoeg van.
    Pas in groep 3 kon ze thuis weer spelen.
    Inmiddels is ze bijna 9 en kan nog steeds urenlang met dr playmobil spelen. Maar bij de kleuters.. Dat was gewoon te veel.
    Zeker ook omdat de werkjes in haar beleving supersaai waren... Dan heb je echt een hele lange schooldag ineens.
     
  14. Mamadaisy

    Mamadaisy Fanatiek lid

    1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Zeker weten naar groep 2! Als hij wil lezen en schrijven gewoon doen. Ze zoeken dan op school maar uit hoe ze dat verder gaan doen. Zijn ontwikkeling remmen is zeer zeker schadelijk. Nog veel schadelijker dan laten zitten omdat je een juf hebt die niet veel weet van slimme kinderen.
     
  15. tassie1980

    tassie1980 Actief lid

    1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Wij hebben vandaag het 10 minuten gesprek gehad.We hebben besloten dat mika naar groep 2 gaat hij is van 28 dec.letters en cijfers loopt hij voor begin groep 3 ,kan zich goed consentreren onthoud veel.Tekenen en motoriek scoort hij normaal.juf twijfelde ze wilde hem anders rond tweede helft schooljaar weer beoordelen of hij in kan stromen in groep 2.Mika komt soms verlegen over maar bijt wel van zich af als het moet.Grote groepen laat hij niet altijd zien wat hij kan en weet, in kleine groepen gaat het perfect.Juf denkt als de "grotere" jongens naar groep 3 gaan dat het beter word.De jongens kunnen soms erg druk zijn en overheersend wat normaal is want ze zijn de oudste.Tekenen vind hij niks en moet begeleid worden straks in de taakjes.Hij moet straks 5 taakjes in de week gaan doen.We blijven goed overleggen met de juf.Als wij verandering zien bij het mannetje frustratie etc of de juf ziet dat hij op zijn tenen gaat lopen gaan we weer in gesprek..Lastige beslissing zeg,maar staan hier wel achter.Het ergste wat kan gaan gebeuren is dat hij groep 2 over gaat doen wat helemaal niet erg is.Het plezier staat op het moment voorop.Mika speelt graag maar wil graag ook leren,zolang hij met plezier naar school gaat en blijf gaan zijn we tevreden.
     
  16. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook combi 1-2. En de najaarskinderen blijven op papier eigenlijk allemaal in groep 1. Maar in praktijk wordt in dat volle jaar groep 1 gewoon gekeken hoe het loopt. Als ze de het aanvankelijk lezen en cijfer begrip oppikken, of het sociaal/emotioneel goed gaat, dingen als concentratie en stil kunnen zitten. Is het plaatje compleet, dan gaan ze alsnog geruisloos mee met de officiele groep 2 naar groep 3.

    Mijn jongste zit ook op het randje. Hij gaat nu dus naar groep 1, hij heeft vooral nog niet zoveel behoefte aan cognitieve werkjes, maar kan het wel. Dus komend jaar gaat juf dat meer aanmoedigen en dan kijken hoever hij komt.

    Bij ons op Montessori hebben ze wel de luxe om groep 3 werk naar groep 2 te kunnen halen als het kind toch in groep 2 blijft, maar wel verder is op 1 gebied. En desnoods kan een kind ook halverwege het jaar verder als er teveel werk uit groep 3 gehaald moet worden. Daar wordt dan gekeken hoe ze dat de jaren erna oplossen, maar dat gaat makkelijk omdat ze op eigen niveau werken..
     

Deel Deze Pagina