onbekende grijpt mijn zoon van 9 bij nek/kraag

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by sophia2016, Jun 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Maar dan ben je in feite geen haar beter dan die man.

    Doet me denken aan de 2 mannen waar ik net langs moest in de super.
    De ene vertelde dat de ander zn zoon echt een rotkind was.. Dreigende houding en al.
    De ander... Van het stereotype "ik haal mn hele familie erbij hoor!" Stond daar kalmpjes, niet onder de indruk en zei: "ja, je hebt gelijk.. Dat kan echt niet. Kom volgende keer maar naar mij.. Want dat wil ik inderdaad niet hebben en dan zorg ik dat het niet meer gebeurd"
    Dus de enorm dreigende situatie... Is ineens heel vreedzaam "opgelost".
    De beste man klaagde overigens dat hij op straat werd geslagen door de jongen in kwestie dus zijn boosheid snap ik wel.
    Ben blij dat de andere partij dit netjes wist op te lossen.
    Zie hier weleens mensen voor minder elkaar bijna aanvliegen.

    Want hoe leuk belletje lellen ook is... Voor het slachtoffer is het bizar irritant.
    Hier de buurkinderen ook al eens op hun donder gegeven.
    Ze zijn nog niet zo oud.. Dus ze hebben nog niet door dat het niet zo handig is om eerst danwel achteraf.. Voor mijn glazen keuken langs te rennen. Zeker rond de tijd dat ik ga koken loop je echt niet ongezien voorbij :)
    erge is dat ik het eigenlijk nog niet eens zo erg vind. Beter belletje lellen bij mij dan bij een bejaarde of iets slopen.
    Ik wil zelfs nog wel een keer of 2 open doen.
    Maar daarna is het wel klaar.
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @angel1980: nou ik weet inmiddels dat ik wel ingrijp.
    Maar niet door iemand vol op zn gezicht te slaan.
    Ten eerste sla ik niet zo hard dat dat veel uithaalt maar ik haal er ook geen oplichting of voldoening uit.
    Daarentegen de laatstepersoon die zich misdroeg tegenover mijn gezin... Loopt nog steeds een blokje voor me om.
    En dat zonder te schreeuwen, te slaan of er mee te dreigen :)
     
  3. Paarse80

    Paarse80 Fanatiek lid

    Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Wij hebben dit vorig jaar met onze zoon meegemaakt. Hij had een grote mond gegeven en een buurman had mijn zoon bij zijn keel gegrepen. Ik was zo boos dat ik er niet naar toe gegaan ben. Juist om te voorkomen dat ik iets zou doen waar ik spijt van zou krijgen. Mijn man heeft met die man gepraat en is heel duidelijk geweest.

    Wat vindt je man zelf van zijn actie? Weet je zoon wat zijn vader gedaan heeft? Lijkt me goed om met je zoon in gesprek te gaan hoe je dit soort situaties kan oplossen op een goede manier.

    En is belletje lellen echt zo erg? Mijn zoon doet het ook, elke avond wordt er in de buurt belletje geleld, hoor er nooit vervelende reacties op.
     
  4. monica73

    monica73 Bekend lid

    May 14, 2011
    580
    16
    18
    Sorry, maar wat voor voorbeeld ben je voor je kinderen als je om deze reden iemand direct een knal verkoopt? Ik zou ook niet blij zijn. Als iemand mijn zoontje in zn nek grijpt voor belletje lellen, ik zou er zeker wat van zeggen. Maar meppen? Ik vind het niet kunnen.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    helemaal mee eens.
    Daarnaast vraag ik me werkelijk af wat nou precies gebeurd is en of dat uiteindelijk helder is geworden.
    2 jongens staan heel braaf op de stoep en er stapt iemand uit zijn huis en trekt aan de kraag [van de jas] van 1 jongen?
    Waarom komt ie op ze af, en nog aparter: waarom trekt ie aan zijn kraag? Probeerde de jongen weg te rennen en hij hield hem tegen? Tilde hij hem op aan zijn kraag? Wilde hij hem naar binnen trekken?
    en nogmaals, waarom dan?
     
  6. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik vind het dubbel. Mijn eerste gedachte is ook, die vader heeft niet te slaan. Langs de andere kant, als volwassene heb je ook van anderen af te blijven, ook van 9 jarige kinderen. Als je het niet eens met gedrag van andere kinderen stap je eerst naar hun ouders. Als ik TS goed begrijp was dit de 1e keer dat haar zoontje daar buiten was. Hij stond aan de overkant van de straat, niet in de tuin van die meneer. Vooraleer dat je iemand in de kraag grijpt hoor je zeker te weten dat diegene je de hele tijd aan bel hangt. Niet na mogelijk 1 keer. En we kunnen allemaal wel over die vader heen vallen, maar als ik iemand ga vertellen dat hij met zijn handen van mijn kind moet afblijven en diegene gaat mij dan vertellen dat hij vind dat hij in zijn recht staat zou er bij ook een stop door kunnen slaan...waarna mijn hand zou kunnen volgen. Ik heb nog nooit iemand geslaan, en ik hoop dat ik nooit in zo een situatie kom, maar als er iemand mijn kind vastgrijpt dan denk ik dat je aan mij ook de verkeerde hebt.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,241
    7,283
    113
    Female
    Brabant
    Voor sommigen is belletje lellen niet zo erg, maar voor bv zieke mensen of mensen die slecht ter been zijn wel. Voor hun is het echt niet leuk. Jij vindt het ook goed dat je zoontje dat doet?

    Ts, als je er niet bij was kan kan je niet met zekerheid zeggen of je zoontje het wel of niet gedaan heeft. De actie van die man was overdreven (al snap ik de woede na tig keer belletje lellen wel), maar die van je man kan echt niet! En dat was niet eens op het moment zelf al een soort van reflex, maar later, ik vind het echt aso. En nee ik zou niet snel iemand slaan, zeker in de situatie die jij beschreef niet, ik ken mezelf goed genoeg.
     
  8. Jucade

    Jucade VIP lid

    Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Er komen ontzettend veel reacties over de nogal 'harde' reactie van haar man, maar zelf reageert ts hier niet op. Wat vind je zelf van dit gedrag?
     
  9. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Ts zei dat ze er zelf graag heen wilde en dat ze niet wist of ze zelf wel een normaal gesprek had kunnen voeren.
    Hoewel ik het heel anders had gedaan, snap ik wel dat tot 10 tellen en dan langsgaan soms net even te veel is. Kind huilt, jij boos, dus huppakee. Niet iedereen heeft zn emoties onder controle. Maar wat gebeurd is is gebeurd.
    Ik denk dat het nu handig is als de man van TS even naar die man toegaat en zn excuus aanbied.
    Want voor je het weet heb je een aangifte van mishandeling aan je kont hangen. En je wil ook niet bekend staan als het gezin die er op los mept nog voordat de waarheid boventafel is.

    Hier werd ook vaak belletje geleld. Heel vervelend, want zoon sliep beneden omdat de buren zo vaak bonje hadden in de tuin, dat hij in zn slaapkamer niet kon slapen.
    Hittegolf, kleine kamer, dus raam open. Drama.
    Maar door dat belletje lellen had ik weer een huilende baby. Die al maar 30 minuten per keer sliep en dat soms maar 3 keer deed overdag.
    Ik ben eens voor het raam gaan zitten en bijhouden wie het allemaal deed. Heterdaadje dus.
    En toen ik doorhad wie er mee deden heb ik ze er rustig op aangesproken en alles uitgelegd. Natuurlijk zeiden ze dat zij het niet waren, dat zweerden ze zelfs;)
    Maar het gebeurde niet meer.

    die buurman heeft misschien na de 10e keer ook wel achter het gordijn gespiekt en heeft jouw zoon gezien. Dat zal je niet weten als je het niet vraagt
     
  10. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    Iedereen die maar de man van ts "aanvalt".
    Hier was het exact zo gelopen. Mijn vriend kan een hoop hebben, maar kom niet aan zijn kinderen. Waarschijnlijk had ikzelf die vent ook een klap gegeven of hem bij zijn keel gegrepen.

    Een volwassen vent die een kind van 9 grijpt? Om deurtje bellen? Ja, lekker volwassen ;)
    Ik zeg niet dat zelf een klap teruggeven beter is, maar dit is waarschijnlijk wél de laatste keer dat die vent het op deze manier oplost.

    Aso? Ja, misschien wel. En waarschijnlijk had ik mijn vriend ook wel even verteld dat het niet volledig handig is om een klap terug te geven, maar boos? Nee... zou er niet boos om worden.
     
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,996
    4,008
    113
    In ons vorige huis hadden we een vijvertje in de voortuin. Op een gegeven moment waren er steeds een paar jongetjes, denk leeftijd tussen de 5 en 8 jaar die steeds steentjes in de vijver gooiden. Zodra ze een van ons zagen, renden ze hard weg. Toen is mijn vriend er een keer achteraan gerend en ze staande gehouden. Ja daarvoor moest hij ze wel even bij een arm vasthouden. Hij heeft ze echt geen pijn gedaan maar ze wel aangeraakt dus. Jongetjes eerst hard huilen. Toen uitgelegd dat de vijver kapot ging en de vissen dood zouden gaan als ze er steeds steentjes in gooiden. Toen was het klaar en zijn ze niet weer geweest. Had hun vader mijn vrind ze daarvoor een mep moeten verkopen? Nou dat hoop ik toch niet!
    Ik hoop dat wanneer mijn kinderen later zoiets uitspoken, een ander ze erop aanspreekt. En als ze hard wegrennen mag diegene ze best even vastpakken.
    Tegenwoordig mag je een kind van een ander niet eens meer boos aankijken als het zich misdraagt, vervelend is of iets kapot maakt, daarom hebben we zo'n gezellige maatschappij waarin niemand meer iets van een ander tolereert.
    Je kunt er ook vanuit gaan dat zo'n man een goede reden heeft om zoiets te doen en niet meteen te denken dat jouw lieve zoontje nooit zoiets zou doen en er ook nooit om zou liegen. Kom op zeg, wees blij dat jouw kind ook eens wat uitvreet en wees blij dat iemand er wat aan doet, leert ie van.
     
  12. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    @ikke
    Die vent gaf zelf toe dat hij haar zoontje heeft gegrepen. Of heb je daar overheen gelezen?
    Blij dat jij niet bij mij in de buurt woont. Want als jij degene zou zijn die, wanneer mijn kinderen wat uitvreten, er zelf iets aan gaat doen dan was je bij mij op het verkeerde adres.

    Een ander mag er best iets van zeggen, maar laat je handen maar lekker waar ze horen. In de buurt van je eigen lijf en ver van het lijf van mijn kinderen.

    Dus we leven in een maatschappij waarin het normaal is om aan andermans kinderen te zitten? Dacht het niet ;)
     
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,996
    4,008
    113
    Dus een ander mag jou kind niet aanspreken op zijn gedrag als jij niet in de buurt bent?
    Dat is namelijk alles wat mijn vriend heeft gedaan, aanspreken en uitleggen waarom het vervelend is. En is ook wat ik zou doen. En wat ik hoop dat anderen bij mijn kind doen wanneer mijn kinderen vervelend zijn voor andere mensen.
    Het gaat er toch niet om dat ik vind dat iedereen aan alle kinderen mag zitten? Je snapt mijn punt helemaal niet.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,092
    3,875
    113
    Mee eens.
     
  15. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland

    Ik snap je punt wel degelijk. Als hier kinderen in de tuin spelen en de oudere kinderen misdragen zich, zeg ik daar ook wat van.
    Aanspreken mag, maar praten doe je nog altijd met je mond en niet met je handen. Ik heb en zal nooit het kind van een ander dusdanig vastgrijpen dat hij er zo van schrikt dat hij in tranen is. Sterker nog, ik kom helemaal niet aan het kind van een ander.
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dat ligt aan wat de ander uithaalt lijkt me.

    Ik heb ook weleens een vriendinnetje aan dr arm gepakt en op de bank geparkeerd.
    Niet omdat ik het leuk vond of graag aan andermans kinderen zit.
    Maar er zijn grenzen aan wat je uithaalt in mijn huis.
    En als je dan expres de boel loopt te zieken... Zit je dus (blijkbaar) de rest van de playdate op de bank. Helaes pindakaes.
    (Naar huis was geen optie.. Anders had ze ook de bank niet gehaald.)
     
  17. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Als mijn man zo zou reageren, zou ik op zijn zachtst gezegd niet blij zijn!
    Wat een aso reactie en een slecht voorbeeld voor zijn zoon.

    Ik vind dat er tegenwoordig te vaak wordt gezegd: Je blijft met je tengels van kinderen af.
    Een kind even bij de arm pakken om iets duidelijk te maken, daar is mi niks mis mee. Dat gebeurt hier in de buurt ook wel.
    Soms pak ik een buurkindje aan de arm omdat hij weer iets doet wat echt niet mag en dat gebeurt met mijn kinderen ook wel.
    Ik heb daar geen moeite mee. Dat is geen mishandeling ofzo....
     
  18. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,996
    4,008
    113
    Nou ze waren meer in tranen omdat ze nu gesnapt waren dan dat ze geschrokken waren. Ze hadden ook meteen kunnen blijven staan hoor toen mijn vriend naar buiten kwam en ze dat vroeg. Hij heeft ze waarschijnlijk niet eens boos aangesproken maar echt uitgelegd dat de vissen er dood van zouden gaan.
    Je komt ook niet aan spullen van een ander en maakt ook niet iets van een ander kapot. Dat kun je je kinderen ook leren, kinderen zijn niet heilig.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Opvoeden doe je samen.
    Thuis maar ook school en je directe omgeving.

    Wat mij betreft dan :)
    En ik heb hier nog nooit boze ouders aan de deur gehad ondanks dat wij relatief streng zijn :)
     
  20. fafa

    fafa Niet meer actief

    Hear hear! Ik hoop dat als mijn kinderen kattenkwaad uithalen ze er ook op aangesproken worden, en desnoods staande gehouden worden aan arm of kraag. En dan hoop ik ook dat ze zich dusdanig de pleuris schrikken dat ze het nooit meer doen!
    It takes a village to raise a child.
     

Share This Page