Het geld dat je besteed aan een auto kan je niet meer ergens anders voor gebruiken. Je had het bijvoorbeeld op een spaarrekening kunnen zetten (ok, nu is de rente miniem, maar normaal gesproken had je dat wel wat opgeleverd) of je kan het bijvoorbeeld gebruiken om je hypotheek mee af te lossen. Of beleggen. Of andere investeringen doen. Feit blijft dat je het geld dat je in je auto stopt, dus niet meer laat renderen. Dus én je investering wordt minder waard (afschrijven), en je loopt per saldo inkomsten mis, als je je geld anders had besteed. Stel dat je een auto voor 50.000 zou kopen, die op de één of andere manier nul euro aan benzine, afschrijving, onderhoud, verzekering en wegenbelasting zou kosten. Dan heb je nog steeds 'financieringskosten'. Je had daarmee namelijk ook je hypotheek af kunnen betalen bijvoorbeeld, en dat had je 2.000 per jaar opgeleverd. Nu heb je 0 rendement van je geld.
Ahh zo bedoel je. Tja aangezien onze duurste auto ooit 4500,- gekost heeft zet dat geen zoden aan de dijk met rente of iets dergelijks. Hyp aflossing heeft daarmee ook geen zin dan is het boetebedrag nig te hoog in verhouding. Maar met 10.000 + ja dan kan dat inderdaad verschil maken.
VW golf uit 2009. Diesel. Wegenbelasting 98 euro per maand Verzekering 46 euro per maand Diesel rond de 200 euro maand. Man heeft een bedrijfsauto. Wij willen graag (naja man ) een nieuwe grotere auto. Die zal er volgend jaar ook wel komen. Het wordt met 5 personen wel heel krap. Maar goed ik rijdt er 90% van de tijd alleen met de kinderen in dus kan prima.
Je mag 10% per jaar boetevrij aflossen normaal gezien, dus dat red je vaak wel met 4.500. Scheelt je toch al snel een dikke 200 euro per jaar.