Het onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamiek, 24 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het moet inderdaad bij je passen.

    Maar ik heb als kind Duits onderwijssysteem gevolgd en we zijn naar Nederland gekomen toen mijn zusje (veel jonger) naar groep 6 ging in NL.

    Uit eigen ervaring vind ik Duitse school juist onwijs inefficiënt, en ik vind echt niet dat ik langer kind kon zijn. We moesten ouderwets stampen, puur vanuit de theorie kennis vergaren. De leraren die verwachten dat je thuis dagelijks de lessen voor volgende dag uit je hoofd leert (je moet het echt opdreunen als je naam roept aan het begin vd les), en onwijs veel huiswerk maken.
    Qua talen en kunnen toepassen van de theorie had ik echt achterstand op leeftijdsgenoten toen ik in nl kwam. En dat is nu niet anders bij kinderen van onze vrienden die er nog wonen.

    Ik las juist laatst dat in Duitsland men bezig is met het grootschalig moderniseren van het onderwijssysteem.
     
  2. mamiek

    mamiek Actief lid

    25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Klinkt indd erg oudbollog ...
    Gelukkig zijn we heel wat jaren verder nu...
    Hier leren ze wel vreemde talen , iets wat mijn kids in Nederland (nog) niet hadden.

    Het huiswerk maken hier valt gelukkig mee, het is meer "leren omgaan met orde / planning en stukje verantwoordelijkheid)
    Ik denk dat er inmiddels op dat gebied heel veel veranderd is

    Her belangrijkste voor ons is dat de kinderen het leuk vinden en die gaan met heel veel plezier naar school!

    En dat stralen ze aan alle kanten uit ! 👍🏻👍🏻
     
  3. mamiek

    mamiek Actief lid

    25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Zoals je kan lezen in mijn verhaal komt dit niet overeen met jouw ervaring, gelukkig niet, 3 uur voor huiswerk :( pfuu
    Hier is ganztagangebot er ook, kinderen kunnen tot half vijf naar school.
    In ons geval niet nodig, huiswerk maken kan ook op school, dan zit je tot 14 uur op school / incl warm eten pauze dan.
    Onze kinderen gaan 2 x in de week wel naar een Ag / ganztagangebot
    Omdat ze het leuk vinden om met andere kids deel te nemen aan een activiteit

    Wij wonen overigens ook in niedersachsen .
    Wellicht is het toch per school erg verschillend en hebben we het maar getroffen met onze school :)

    Wij zijn in ieder geval erg tevreden :)
     
  4. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb vandaag eens wat schoolboeken ingekeken maar de stof die wordt aangeboden in de 2e klas heeft mijn zoon allemaal in Grade 1 gehad. Ik bedoel: 90 - 30 etc. Klopt dat? Dan lopen ze toch een jaar achter?
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Of bij jou een jaar voor? :D In Nederland is 90-30 groep 4 stof?
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Mbt regulier onderwijs/sbo/so: ik denk dat er kinderen zijn voor wie sbo/so beter passend is. Ik vind dat ze echt steken hebben laten vallen bij (de invoering van) passend onderwijs en daar zijn sommige kinderen de dupe van. Dat vind ik een kwalijke zaak.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    90-30 hoort in feite bij met 10'en tellen. dat is in ned in gr3. (dat ze deze oefening niet doen heeft te maken met de doceer stijl) maar het is hetzelfde. doceren van rekenen kan men qua oefening en constructie van getallen in verschillende verhoudingen aanbieden.
    wanneer men naar cijferen gaat is vaak bepalender over nivoo. onze kinderen kunnen veel beter uit het hoofd rekenen, dat komt omdat ze via tellen constructie vormen ipv met grote getallen rekenend constructie vormen van getallentheorie.
    maar bij de middelbare school wanneer wiskunde begint zie ik vele gaten in hun getallen theorie/abstrakte constructie_dat is geen probleem als je geen gymnasium etc doet. je hebt dus een zware inhaal slag nodig als je gymnasium of atheneum doet na basis school.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Met tienen tellen is in mijn ogen een stapje voor de som 90-30; en dat doen ze inderdaad in groep 3. Dat de meeste kinderen (?) daarmee ook de som op kunnen lossen, oke, maar het hoeft nog niet.
     
  9. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    2 kinderen van mij zitten op reguliere openbare school ( iPad school ) en nee ze zitten niet de hele dag op de iPad ..
    Ik ben erg tevreden En geven echt goed onderwijs .. Mijn kinderen voelen zich ook thuis daar ..

    1 zoon zit op speciaal onderwijs en dat is gewoon echt bagger .. De leerkrachten klote maar wat aan .. Vaak denk ik dat ze beter achter de kassa kunnen gaan zitten inplaats kids te begeleiden met meer behoeftes/ problemen .. Het passend onderwijs klopt ook geen reet van ..
    En kinderen leiden onder hun on deskundigeheid .. En zien de kinderen als nummers of inkomsten bronnen ..
     
  10. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hier beginnen ze met 100-tallen, tafels, en herhaling van sommen als 82 - 45. !Die worden onder elkaar gezet waarbij je moet lenen etc. Delen en tafels werd ook in Grade 1 gedaan en daar gaan ze nu mee verder.

    Grappig die verschillen.

    Qua taal wordt er heel veel gedaan want veel kinderen zijn natuurlijk niet native speakers van het Engels. Mijn zoontje had vorig jaar maar drie native speakers in de klas. De rest is multilinguaal. Zo spreken wij nog twee andere talen thuis. Maar hun Engels is verder prima. Lezen in het Engels gaat gelukkig ook vrij goed. Hij zit op het gemiddelde van wat een Amerikaans kind leest als het naar Grade 2 gaat. En in het Nederlands leest hij ongeveer E4.
     
  11. lellebel2

    lellebel2 Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat betreft strafregels mag het van mij weer op de ouderwetse manier.. woorden of zinnen 80 keer opschrijven.
    Discipline mag hier vind ik ook wat "harder"

    Verder vind ik het jammer dat er geen apart handenarbeid lokaal.meer is (iig niet op onze school) waar je echt dingen maakte. Niet alleen het knip plak en lijmwerk van knutselblaadjes.

    Van 08.30 tot 15.15 vind ik overigens een prima schooltijd. Op de woensdag hebben ze een halve dag tot 12.15 en dat is dan over het algemeen ook de dag dat de meeste kinderen naar hun sport gaan.

    Ik weet zelfs nog dat wij vroeger onze schoenen uit moesten voordat we de klas in gingen hahhaha, er werd ook echt gehamerd op het zelf leren strikken. Dat is nu heel wat minder. En de leerkracht met u aanspreken mag ook weer terug komen.
     
  12. Daniellexxx

    Daniellexxx Bekend lid

    11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Wat erg dat je deze ervaring hebt in het speciaal onderwijs! Is er geen mogelijkheid tot overstappen naar een school die beter bij jullie en jullie zoon past?
    Ik werk zelf in het onderwijs en vind dit heel sneu om te horen.
    Persoonlijk vind ik dat onderwijs ook wel een soort roeping is...
     
  13. mamiek

    mamiek Actief lid

    25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland


    hier dragen de kids ook " hausschuhe" op de kindergarten! :D
    handvaardigheid , textiel, tekenen, kunst allemaal aparte vakken hier.

    daar waar ik in nederland er tegen aan liep dat mijn zoon altijd met een open broek van de PSZ (en groep 1) kwam omdat er geen tijd voor is om deze dicht te doen, of omdat er verwacht wordt dat ze het zelf kunnen, zijn ze daar hier heel anders in.

    Sterker nog, op de kindergarten dragen kinderen in school hausshuhe (thuis loop je ook niet op schoenen, aldus de kindergarten)
    als je naar buiten gaat doe je " laarsjes" aan. ze hebben een speciaal lokaal met alleen maar kapstokken en opbergbakken waar iedereen hun laarsjes staan en ook een gummipak (soort regenpak) zodat je kleding bij vies weer niet slijt en je wel naar buiten kan.

    kinderen worden gewoon geholpen als ze naar buiten gaan en ook als ze naar binnen gaan.

    daarnaast hebben ze wc s op verschillende hoogtes en zelfs badkamers voorzien van douchjes.. voor " ongelukjes" .

    er is een aparte eetzaal dit doe je niet in het lokaal en nog iets leuks er wordt gegeten met porselein! ze zijn hier van mening dat kinderen moeten leren netjes om te gaan met spullen, ja er sneuvelt wel eens wat, mar daar leren ze van, je bent er zuinig op en dat is het doel.

    hele andere manier van denken als wat wij gewend waren op de school / peuterspeelzaal in nederland,
    maar zeker een kijk welke bij ons thuis perfect aansluit... :)

    Strafregels kennen ze hier ook wel, als je iet gedaan hebt moet je echt naar de REKTOR! (naar zijn kantoor en dan is het goed mis hoor!) .

    een grote mond wordt niet getolereerd en je spreekt elkaar netjes aan,
    je zegt tegen iedereen die ouder is " u" .

    niks mis mee haha,
    onze kids zijn er tot nu toe nog niet minder van geworden. :)
     
  14. mamiek

    mamiek Actief lid

    25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    over achter lopen op het onderwijs,

    mijn zoon zat ik groep 6 in nederland en is in april in de 3.klasse gestart op de grundschule, zodat hij de taal nog kon leren voordat hij naar middelbare school zou gaan.
    hij gaat nu naar de 4. klasse.

    in nederland zat hij 1 dag per week op speciaal onderwijs ivm zijn hoogbegaafdheid.
    daarnaast hoefde hij geen moeite te doen voor de lesstof in nederland.

    Hier in duitsland doen ze niet onder van het onderwijs in Nederland, mijn zoon geeft aan dat vele dingen overeen komen en sommige dingen zelfs nieuw zijn.
    door de verschillende lesuren en vele vakken wordt hij elke dag uitgedaagd en verveeld hij zich niet. hoe dit aankomend jaar gaat moeten we natuurlijk nog even afwachten, maar tot nu toe kan ik zeggen dat wij nog geen achterstand zien, ondanks dat de kinderen minder uren maken en later met school beginnen.

    de manier van lesgeven hier is wat vrijer omdat men geen inspectie heeft, dus geen eisen waar men aan moet voldoen.
    geen cito toetsen etc.

    het heeft zo zijn voor en nadelen.
    ik denk voor een leerkracht dat dit fijner les geven is, je mag hier best buiten de lijntjes, als jij je doel maar behaald aan het einde van de school periode.. hoe je dit doet? tja... das aan de leerkracht, de mensen hier vertrouwen op de leerkrachten, zij hebben ervaring, zij hebben een studie gevolgd en zitten vaak al jaren in het vak...

    wij zijn er wel blij mee...

    onze jongst eis vandaag begonnen op de kindergarten, dit was groot feest met een hele einschulung er bij! :) heerlijk!

    grote tute gekregen met allemaal lekkers er in! :)
    hij is nu eingeschuled / ingeschoold voor de kindergarten :)
     

Deel Deze Pagina