versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Is vaak vanaf 8 jaar of vanaf groep 5 en niet wekelijks. Wat ik tegen ben gekomen dan tenminste. Wil ik volgend jaar voor gaan kijken. :)

    @belize: Taalontwikkelingsstoornis/TOS is een bepaalde diagnose. ;)

    Mbt sociaal: De oudste speelt met alles en iedereen. Liefst met kinderen van 10/11, maar kan natuurlijk ook dat die meer rekening met haar houden omdat ze jonger is en dat het daarom fijn speelt. ;) Op school zit ze door de versnelling met kinderen van een half jaar tot twee jaar ouder, dat vindt ze prima. De jongste speelt ook vooral met kinderen van 1-2 jaar ouder en zal daar zeer waarschijnlijk ook in de klas mee 'verder gaan' ivm versnelling.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Nieke, ze schreef taalontwikkelings'problemen' EN NIET stoornis. als iemand het woord stoornis er niet bij schrijft dan denk ik daar niet meteen aan. 'problemen' en 'stoornis' totaal ander effect op mij...
     
  3. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Bedankt voor jullie antwoorden.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik combinatie met REC2 denk ik dan wel aan TOS, dus aan een stoornis.
    Maar misschien zit ik fout. ;) :)
     
  5. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Hij heeft kenmerken van een TOS, maar scoort op een aantal onderdelen te goed. (Woordbegrip bijvoorbeeld) Dus wordt het nu een taalontwikkelingsproblemeen genoemd.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik snap het. Fijn dat hij wel begeleiding krijgt vanuit REC2!
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    marloes; 2 talige opvoeding?
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje was boos op school, hij moest eerst reken opdrachten af maken voor hij naar buiten mocht...hij weigerde en zei dat hij dat allemaal al weet en deze al duizende tafel oefeningen waren dat hij dan liever binnen blijft...
    de andere juf greep in(hij heeft 2 juffen) en praatte met hem. hij wilde gewoon echt niets meer doen.tenzij ook iets kon leren. de juf vertelde dat level werk volgende week ging beginnen. dus dat kalmeerde hem.
    tja ze leerden nu echt die dingen die hij al als 3 jarige wist(3 digid getallen hoeveel honderden zit 378 hoeveel 10 nen etc) Ik ben blj dat hij zelf iets van zei.
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk dat de compacten nog niet begonnen is. en ze willen hem denk ik niet alleen laten werken. bah.. ik ben zo tegen dat de juffen buitenspelen als straf gebruiken. echt no no no.ik ga met de juf praten.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb met de juf gesproken. het was een misverstand. Ze vroeg maak je het af? en daarna ging ze met de klas naar buiten. hij dacht zelf dat hij het af moest maken om naar buiten te mogen of zoiets. het is nu ok. hij snapt nu dat de juffen in de eerste weken kijkt of de kinderen alles nog weten van vorig jaar. straks gaan ze echt beginnen. de juf zei dat sommige kinderen echt achteruit zijn gegaan met lezen. ze kijken hoe ze die nu aan moeten pakken. elk jaar weer na zomer vakantie eerste weken herstel operaties...
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Belize heeft de juf dan niet met je zoon gesproken en echt 1 op 1 uitgelegd wat hij de eerste weken moet doen en waarom? Als ze dat nog niet heeft gedaan zou ik vragen dat alsnog te doen. Hier heeft de juf dat de eerste dag bij Q gedaan en dat was voor haar een hele opluchting.

    Q had een werkblad mee gekregen die ze had gemaakt. Het ging over de letter / combinatie eu. Ze moesten aankruisen welke letters ze nog niet weten, Q had de D, de B en de EU aangekruist zei ze. Ik vroeg haar hoezo ze die niet weet 'ja soms twijfel ik dan een klein beetje en als je twijfelt weet je het toch niet dus dat is niet goed'. Werkblad had ze echter alles goed en ze weet dat ook gewoon. De juf had gezegd dat dit wel een moeilijke opdracht was, Q vond dat niet moeilijk, ben dus benieuwd wat voor een 'moeilijker' werk ze straks gaat krijgen. Ze mag gelukkig voor haar wel eigen boekjes meenemen om te lezen in de klas, ze is nu op school bezig met Stilton, SOS uit de ruimte...
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    1 op 1 gesprek heeft hij dus gisteren nadat hij enorm boos werd gekregen. daarvoor had de juf de klas toe gesproken. zoontje snapt dat ook. maar 2 weken duurde voor hem dus te lang. het is voor kleine kinderen een eeuw hoor 2 weken in de klas.
    elke dag komt hij en zei dat het nog lang kon duren met de verrijking. NIET dus dat hij GEK op verrijking is/levelwerk maar het komt samen met compacten! dat vindt hij aangenaam.

    voor je dochter: het is voor een kleintje echt heel moeilijk om niets aan te kruisen in zo een geval op dat moment. iedereen doet het dus zij moet ook wat aan kruisen. sociaal gedrag. heet sociaal aanpassen.
     
  13. pisum

    pisum Fanatiek lid

    31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    fijn dat ik dit topic zie.
    ik haak nu pas in dus :) maar jouw berichtje viel mij op, want het lijkt net alsof je het over mijn dochter hebt! (ook van 2010 trouwens :))

    in groep 1 en 2 liep ze best wel voor, vooral in lezen is ze een kei. toen getest op E5 niveau. de juf gaf toen aan dat ze vast wel een keer gaat versnellen. maar nu nog niet, omdat ze in groep 3 best wat basisdingen leren zoals de schrijfletters enzo. mijn dochter kan wel schrijven, maar niet met 'de groep 3 letters' zoals ze die noemt ;)

    inmiddels dus in groep 3 bezig en ze verveelt zich nogal. moeten ze blaadjes maken met opdrachten als: kleur 4 pakjes. ik vind het ook wel spannend wat er nu gaat gebeuren want ik vind het ook niet fijn als ze maar wat om zich heen zit te kijken omdat ze alles zo snel af heeft. ze mag met lezen wel gewoon in een boek lezen terwijl de rest de letters leert. (of ze dit leuk vindt betwijfel ik echter wel..)

    ze heeft zelf aan de juf gevraagd of ze meer dingen of moeilijkere mag doen, maar kreeg toen een beetje hetzelfde antwoord als jij; eerst wennen aan het nieuwe jaar, kijken hoe de boekjes gaan, en nieuw ritme met de klas etc. en dan gaan ze kijken. ik ben dus ook erg benieuwd!
     
  14. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Toch altijd wat aftasten he zo aan het begin van het jaar? Hier ook: eerst kijken hoe het nu gaat in groep 3 en dan haar eigen lijntje gaan volgen. Het kan E. niet snel genoeg gaan ('ik ken al die letters toch al mam?!), maar voorlopig nog genoeg nieuwe indrukken zo met een nieuwe juf, echt gymmen, continurooster dat nieuw is en dan op tijd thuis om nog lekker te rommelen met dingen die ze leuk vindt.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    fijn dat je er bent!
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we kijken rond voor een nieuw huis en daarbij moeten we ook de scholen checken. ik las in een schoolgids merkwaardige zinnen: meer begaafden kunnen meteen aan de slag gaan en minderbegaafden krijgen extra ondersteuning en begeleiding die ze nodig hebben bla bla bla.....DUS we laten die meerbegaafden aan hun lot. Deze school wordt hem dus echt niet. ik ga niet eens bellen.
     
  17. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Ik denk dat je dit niet goed begrepen hebt. Bij mijn kinderen (4 van de 6) gaat het zo.
    De klas is verdeeld in 3 groepen. Meerbegaafd, gemiddeld en zwak.
    De boeken komen op tafel er wordt een korte uitleg gegeven, we beginnen op die en die blz tot blz ...
    De Meerbegaafden mogen de stof doorlezen en gelijk starten. De gemiddelde en zwakke leerlingen krijgen een uitleg. De gemiddelden beginnen daarna, de zwakkeren krijgen nog wat extra aandacht doordat de juf per tafel vraagt of ze t snappen.
    Prima manier van werken. Elk kind op zijn/haar eigen tempo!

    Leuk topic om te lezen overigens.
    Mijn dochter is versneld van groep 1 naar 3. Ze werken met een hele leuke methode (Lijn 3 van Zwijssen)
    Over een week het 1e toetsmoment en dan wordt de groep in 3en gedeeld. (Zoals hier boven uitgelegd)
    M'n dochter doet het prima tot nu toe, vindt het erg leuk en pikt het goed op.
     
  18. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Klinkt wel praktisch ElizaR, dat onderscheid in groepen. Hopelijk werkt dat in de praktijk ook fijn. Zeker als er daarbij nog meer uitdaging nodig is in de eventuele toekomst.

    Hoe oud/van wanneer is jullie dochter? Onze dochter is officieel ook van groep 1 naar 3 gegaan (ze heeft 2 maandjes groep 2 gedaan aan het eind van het jaar in de combiklas waar ze al in zat, omdat het zo 'meer kloppend' was: groep 1, 2 en dan 3 ;)).
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Maar meer- en hoogbegaafd is niet per definitie hetzelfde. Daarnaast hebben ook deze kinderen behoefte aan uitleg, is het niet bij de basisstof dan wel bij de verrijking of verdieping. Anders kunnen ze hun werkt net zo goed thuis maken, toch? (Bij wijze van dan natuurlijk. ;)) Het is hartstikke handig voor de juf en voor de kinderen natuurlijk ook fijn om geen uitleg te hoeven volgen van iets wat ze al begrijpen, maar enkel dingen doen die je al begrijpt (en dus zelfstandig kunt), is naar mijn idee niet de reden waarom je naar school gaat.

    Voor mij zou een school met enkel een dergelijk zinnetje in de schoolgids hierover ook afvallen.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Welkom, pisum!
     

Deel Deze Pagina