Misschien is dit de normaalste zaak van de wereld, maar ik heb het nog nooit meegemaakt, vandaar dat ik hier mijn verhaal schrijf. Misschien kunnen jullie me waarschuwen voor andere winkels die hetzelfde beleid hanteren Ik kocht afgelopen zaterdag in de sale bij Didi een jurk voor 20,-. In de winkel twijfelde ik of ik hem wel mooi vond staan, maar er stond al snel een verkoopster te zeggen; "Nee, die naad hoort zo, dat maskeert een buikje. Het staat je juist beeldig, het kleed erg af." etc. Kortom, ik liet me die jurk in kletsen en kocht hem. Normaal koop ik nooit iets bij Didi, omdat ik het te duur vind, maar ik wilde bij de sale wel een poging wagen. Eenmaal thuis trok ik de jurk aan en zei mijn man meteen: "Wat een rare naad zit er op die jurk, hoort dat zo?" Hij vond hem niet mooi. Terwijl ik thuis in de spiegel keek, in normaal licht, was ik ook tamelijk ontevreden. Hij zat ruim bij mijn borsten en middel en die naad was echt heel opvallend en raar. Dus ik nam me voor om de jurk terug te brengen. Ik keek op de bon en er stond: Op afgeprijsde artikelen geven wij geen geld terug. Balen, maar goed. Een tegoedbon dan maar. Dus ik ging zojuist terug naar de winkel om een tegoed te halen, maar er werd mij aan de kassa verteld dat Didi niet met tegoedbonnen werkt. Ik keek of ik ergens een bordje kon vinden waar dat op stond, maar dat hing nergens. Ik zei dat me dat niet verteld was toen ik de jurk kocht en dat het ook niet op de bon stond. Op de bon stond alleen dat ik geen geld terug kon krijgen. Ik moest ter plaatse iets anders uitzoeken waar ik het artikel voor kon ruilen, maar ik vond niks meer. Het is de laatste dag van de sale en er hangen bij ons in de stad alleen nog dingen in XS of XXL of van die rare asymmetrische fladdergevallen die ik echt niet hoef. Ik vertelde tegen de winkelbediende dat er niets naar mijn gading tussen zat en dat ik ook niet van plan was om de volle prijs voor iets te betalen uit de nieuwe collectie omdat ik dan meer geld moet uitgeven dan ik van plan was en ik de prijzen niet oké vind. De winkelbediende kon me niet verder helpen. Dus nu zit ik thuis met een stomme jurk en ik ben er echt boos om. Ik vind het onredelijk dat ik geen tegoed krijg. Is daar geen wetgeving over? Of over dat de winkel daar duidelijk in moet zijn op het moment dat je iets koopt? EDIT/ Weet ondertussen dat ze in hun recht staan, maar baal er wel van.
Je hebt wettelijk gezien geen recht om iets terug te brengen. Alleen als er iets defect is aan een product is dat wettelijk geregeld. Veel winkels staan ruilen of terugbrengen echter toe, als een soort van klantvriendelijkheid. Ze doen dus niets fout, maar het is bepaald geen reclame.
Is er niet zoiets als een wettelijke bedenktijd? Ik weet niet hoor, maar misschien kun je daar eens op googlen?
In een stenen winkel geld koop is Koop. Ruilen, geld terug of tegoedbon is een gunst geen verplichting. Helaas staan hun in hun recht. Dit hoeft ook nergens te staan. Ze hoeven hem zowiezo niet terug te nemen. Of dat klantvriendekijk is, nee niet echt maar ze doen dus niks fout. Wellicht op mp verkopen en hopen dat iemand hem wil overnemen om schade te beperken. Online geld koop is koop niet. Dan heb je retour of omruilrecht voor minimaal 14 dg. Zelfs al staat er bij dat dat niet kan ivm bijv sale artikelen. Ze moeten je dan ook geld terug geven en tegoedbon mag dan niet
Het is heel vervelend maar denk dat je er helaas niets aan kan doen. De winkel is niet verplicht om het artikel terug te nemen en je een bon te geven. Ze mogen deze regels zelf bepalen ( staat ook op de consuwijzer )
Dat geldt alleen bij koop op afstand, dus niet als je iets in een fysieke winkel koopt. Dan is ruilen en geld terug een service, geen recht.
@Mystiek, je hebt gelijk, ze staan in hun recht. Ik heb het antwoord online al gevonden. Bah, ik baal er van. Ik heb het gevoel dat ik 20 euro weggegooid heb omdat ik me heb laten overhalen door nota bene een verkoopster van de betreffende winkel. Óf ik moet alsnog veel geld neerleggen voor een ander kledingstuk, wat ik normaal niet gekocht had.
ben je mooi klaar mee dan.. vind het ook raar dat de verkoopster je het aangesmeerd heeft.. ja ze willen graag verkopen maar ik heb zelf nog nooit ergens achteraf het gevoel gehad dat ik het eigenlijk niet had willen kopen.. ik zou kijken wat je op social media zoals facebook en twitter voor elkaar kan krijgen. dan willen ze nog wel eens meer doen dan niks.. ben zelf ook geen didifan trouwens
Wat je misschien ook kan doen is , is iets "kopen" uit de nieuwe collectie en dat na een week terug brengen. Volgens mij moeten ze het dan wel retour nemen.
Maar dat heeft toch geen nut? Dat jurkje heeft een specifieke code, dus als jij dat jurkje terug wil doen op een andere bon oid komen die codes niet overeen.
Krijg je dan geen nieuwe bon mee? Zo heb ik het weleens gedaan en kreeg toen gewoon mijn geld terug..
Het is nu eenmaal zo dat dit niet gedaan hoeft. Zeker balen maar om dan maar social media te gebruiken om tóch je zin te krijgen krijg ik vooral de kriebels van.
Ligt aan de winkel. In de meeste winkels staan je retour aangeslagen op de bon en zou het alsnog niet werken.
Ehm ik wil echt nie ververlend doen maar het is maar een jurkje van 20 toch? Koop gewoon een shirtje uit de nieuwe collectie dat zal ook zoiets kosten of houd de jurk die je toch wel enigzins leuk vond
Ik vind dat altijd zo tenenkrommend he '' Gebruik social media want dan krijg je meer voor elkaar '' De winkel staat gewoon in zijn recht en doet niets fouts, waarom dan gelijk negatieve dingen op de social media gaan plaatsen. TS heeft zelf de keuze gemaakt om het jurkje te kopen terwijl ze zelf al twijfelde, ze had hem gewoon bij de eerste twijfel al niet moeten kopen. Ze krijgt nu zelfs de keus om te ruilen terwijl een winkel dat ook niet eens verplicht is om te doen dus het is nog een soort van service ook.
En bij een andere vestiging terug brengen? Vestiging bij ons in het dorp doet ook zo raar maar in de stad zijn ze super makelijk.
Vind je dit echt raar? Ik niet. Als je iets koopt in de sale kan je het toch nooit retourneren alleen ruilen. Ze heeft de jurk gepast en vond hem leuk genoeg om te kopen.
Ruil het gewoon voor een mooi basic hemdje of T-shirt! Dat komt altijd van pas en daar heb je meer aan dan aan je jurk die je overduidelijk niet wil...
Ze bedoelt de jurk omruilen voor iets anders en dat nieuwe dan terugbrengen (met die nieuwe bon). Of dat gaat werken weet ik dan weer niet
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik kan me je teleurstelling voorstellen hoor ts, maar het is in veel winkels vrij gebruikelijk dat dingen in de uitverkoop niet meer terug mogen worden gebracht. Ze doen die dingen nou eenmaal in de uitverkoop omdat ze er vanaf willen. Zelfs bij onafgeprijsde items zijn winkels niet verplicht het terug te nemen, maar dan doen ze het vaak wel als sevice (geld terug, ruilen, of tegoedbon). Het feit dat je het wel mocht ruilen is in feite al coulant.