Bij ons op school nemen de groep 2 kleuters om de beurt op woensdag een artikel (liefst met foto) uit de krant mee naar school om daar erover te praten. Is dus de bedoeling dat je thuis doorneemt waar het over gaat en dat het kind het op school verteld. En ik vind dat zo'n ***opdracht. Dochter is woensdag aan de beurt dus net de krant gevraagd aan pa. Maar wat laat je een kind nou meenemen, is haast alleen maar ellende en verdriet of totaal oninteressant zoals politiek Ze is toch al zo'n denkertje, ik wil zoveel mogelijk narigheid nog bij haar weg houden. Nu gelukkig wel een foto van de koning op de kidspagina gezien als voorbereiding op prinsjesdag dus denk dat ik die mee geef, staat stukje bij over de geschiedenis. Zal niet zeggen dat alle wetsveranderingen leuk zijn maar beter dan zelfmoordaanslag met tig doden... Weet niet wat ik hiermee wil, misschien jullie mening hierover? Ik vind dit een groep5+ opdracht en geen kleuters. Waarom mogen die niet gewoon lekker een prentenboek kiezen om over te vertellen
Ik vind het nogal vreemd om kleuters aan krantenartikelen te laten beginnen, zou inderdaad ook zeggen van laat ze lekker een prentenboek bespreken? Wij namen vanaf groep 6 geloof ik artikelen mee, maar dan dus inderdaad wel dingen die we zelf ook daadwerkelijk konden lezen...
Rare opdracht zeg, kleuters??? Kom op, die kinderen kunnen zelf nog niet eens lezen en dan al iets meenemen uit de krant? Overdreven vooruitstrevende opdracht. Persoonlijk (maar dat ben ik), zou ik hier echt eens een gesprekje aan wijden. Waarom kan niet ieder kind een keer zij/haar lievelingsboek meenemen ofzo. Houd t simpel maar leuk.
Ik vind het een bijzondere opdracht. Wat zei de juf toen je haar vroeg om het doel van deze opdracht en wat voor soort artikel ze verwachten / geschikt vinden?
Bijzondere opdracht inderdaad... Hier hebben ze vanaf groep 4 Nieuwsbegrip en dat vind ik soms al 'heftig' (daarbij heb je als ouder natuurlijk geen invloed op de onderwerpen). In dit geval lijkt iets mbt prinsjesdag me heel gepast, dus zou dat artikel zeker meegeven. En daarnaast in gesprek gaan met de juf/de school over deze opdracht bij de kleuters...
Ik vind dit ook wel 'heftig' voor kleuters hoor Hebben jullie niet een regionale krant oid, waar wat leukere dingen in staan? Bij ons was er bvb afgelopen weekend een feest op de kinderboerderij, staat geheid in de krant vermeld met foto's
die komt donderdags en zaterdag is oud papier opgehaald dus die is weg tupp, ik ben er nog niet over begonnen tegen de juf. Maar denk dat ik toch een gesprekje erover ga proberen te krijgen
Eh, mij lijkt dit ook niet echt geschikt voor kleuters, nee.. Kun je anders geen leuk artikel van internet plukken en uitprinten? Bijvoorbeeld over een vrouw die 3 jaar achter elkaar 3 kinderen op precies dezelfde dag kreeg, een speciale dag die georganiseerd werd voor kinderen / gehandicapten / welke doelgroep dan ook, of iets over een hond die kan skateboarden, ik noem maar wat. Zulke dingen zijn altijd wel te vinden. Bijvoorbeeld; Over een wolf die gesignaleerd is in NL en nu dus écht een wolf blijkt te zijn; Wolfachtig dier bij Beuningen definitief echte wolf | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Een paar tapirs geboren in Artis; Artis verwelkomt twee tapirs | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Ik zou voor zoiets kiezen, zeker het eerste is wel echt nieuwswaardig, maar ook geschikt voor kinderen. Weet je welke onderwerpen er al zijn besproken? Ik zou het ook niet heel tof vinden als een ander kind wél iets over vermoorde baby's, aanslagen of een drugsvangst mee zou nemen en dat in de klas besproken zou worden, eigenlijk
shaddix, dit is de derde schoolweek. Eerste week niks, vorige week door de juf en nu dochter en nog een jongen uit de klas
Mijn hemel.. Het zijn kleuters.. Laat ze kleuter zijn ipv zich druk moeten maken of nadenken over dingen die in de krant staan. Echt een beetje weird als je het mij vraagt.
Net de "woensdagjuf" even gesproken (dan zit groep 2 bij elkaar ipv 1/2 combi's). De motivatie erachter is voorbereiding op begrijpend lezen en het vrij spreken in de klas. De reden voor een krantenartikel ipv boekje is dat een boekje te lang duurt. Nu moeten ze bij het krantenartikel de vragen wie, wat, waar kunnen beantwoorden en vertellen wat ze zien op de foto. Morgen moet ze dus kunnen vertellen dat ze de koning ziet op de foto, dat hij nieuwe wetten voorleest en in den haag is. Vorig jaar is gebleken dat eigenlijk alle moeders wel weten wat ze wel en niet mee kunnen geven en er haast geen enge artikelen om het zo maar te noemen meekomen. Juf snapte waarom ik er moeite mee had/heb, die ziet ook dat dochter een denkertje is.
Voorbereiding op begrijpend lezen door krantenartikelen mee te laten nemen door kleuters? Ten eerste hoeven ze op die leeftijd hoogstens wat letters te kennen, voor de kinderen die verder zijn kan ze altijd nog leesopdrachtjes geven, gewoon boekjes uit de bieb ofzo. Je hoeft ze toch geen heel boek te laten lezen? Ik vind het maar vreemd.
(voorbereidend) begrijpend lezen is ook luisteren naar een verhaal en weten waar het over gaat, iets wat wel degelijk bij kleuters word gedaan en los staat van zelf kunnen lezen
Toch fijn dat de juf uitleg heeft gegeven, ik denk dat jouw krantenknipsel over prinsjesdag een goede is om mee te nemen
Die juf is ook heel fijn, vind het best jammer dat ze haar maar 1 ochtendje heeft. Zoon heeft haar ook gehad en toen had ik zoiets "ohnee, niet de bitch" maar of ze is veranderd of mijn jeugdherinnering klopt niet helemaal (ze kwam toen ik in groep 7 zat...) Maar de juf op maandag en dinsdag is ook wel een goeie voor dr wat ik zo zie, is nieuw begonnen op school dit jaar. Donderdag/vrijdagjuf is euhm... mwa, wel heel lief maar niet doortastend wat ik zo zie (en stamt ook nog uit "mijn tijd" haha)
Dochter vind het nog leuk ook wilde niet terug naar school omdat ze moest kijken haha. Op school hebben ze nog gekeken en nu onder het eten teruggekeken