De juffen vroegen ook aan ons tijdens de startgesprekken of wij dingen wisten, die hun zouden kunnen doen om haar beter te laten aansluiten. Maar dat vond ik eigenlijk best een lastige vraag. Hebben jullie nog ideeen daarover? Over een paar weken zijn er ook ouderochtenden, dus dan kan ik zelf ook even in de klas kijken en evt met ander moeders een speelafspraak regelen, want op zich vind ze dat altijd wel erg leuk.
daarmee bedoelen zij misschien of je meer over je kindje kunt vertellen, interesses, hobbies voorkeuren etc. zodat zij misschien een ander kindje in de klas gevonden kan worden om samen iets daarme te doen? ik weet verder niet wat zij verder bedoeld kunnen hebben met hun vraag.
Valt wel mee, toch? Ze is niet klein, maar ook niet megagroot oid (ik geloof 2 cm boven het gemiddelde oid?).
ze is dan niet te onderscheiden van de andere gr5 kids denk ik. dat is echt goed voor haar! zoontje lijkt/is nog steeds kleiner dan de rest. hij groeit wel beter dan de kleuter jaren(toen groeide hij nauwelijks)
wat kan mijn kind lijst! dat was lang geleden om een lijst te kijken https://www.jmouders.nl/opvoeden/gedrag/zelfstandig/de-ultieme-checklist-wat-kan-mijn-kind-al-4-10
Ze valt niet op, nee, is heel gemiddeld in groep 5. Maar hier is het sowieso een mix van heel klein (1.15m oid) tot heel groot (1.50m oid), dus dan vallen er eigenlijk maar heel weinig kinderen echt op.
Trouwens wel grappig, de oudste zit qua lengte net wat onder+1 in de curve en de jongste juist net iets boven -1, die is dus juist wat kleiner (en lijkt dus een hele jonge kleuter, tot ze haar mond open doet ).
Hier een net 9-jarige van 1.45m (groeit meestal tot de +1 lijn) en een 5,5-jarige van iets onder de 1.15m gok ik (zij groeit echt volgens de middellijn).
Ik wil me ook graag melden in deze groep! Mijn zoon slaat geen jaar over, maar gaat vanaf deze week wel naar de plusklas. Hij zit pas in groep twee, maar vorig jaar heeft hij zich duidelijk verveeld. Vorige week hebben we een informatie avond gehad op school over deze plusklas en hoogbegaafdheid. Erg interessant was dat! Veel herkenning ook wel. Dit is allemaal nieuw voor mijn mij en mijn man. We hebben beide geen ervaring met (evt.) hoogbegaafdheid/ontwikkelingsvoorsprong. Ik wil niet die moeder zijn die pocht dat haar zoon zo goed is, maar ik wil het ook niet negeren. Hoe moet ik hier mee omgaan? En hoe houden we dit op school goed in de gaten, dat hij zich niet weer gaat vervelen? Wat is het beste voor hem? Veel vragen hebben we dus nog! Hopelijk vind ik hier wat herkenning en tips!!
Hoi, ik wil even inbreken hier. Mijn zoon van 7, hij zit in groep 4, heeft een voorsprong op zijn leeftijdsgenoten. Met rekenen hoeft hij niet meer mee te doen en met lezen zit hij op niveau van groep 5. Hij zit al vanaf groep 1 in de plusklas. School vond hij altijd leuk en makkelijk. Maar sinds afgelopen week is dit veranderd. Ze zijn hem nu aan het leren leren. Dat vindt hij heel erg moeilijk. Hij laat dit in zijn gedrag zien. Hij is snel boos en driftig, hyper is hij altijd al wel, maar nu nog meer en hij is ee paar keer de klas niet ingegaan. De juf denkt dat dit komt omdat hij nu wordt uitgedaagd en dit lastig vindt. Hij moet nu vanuit makkieland naar lefland. Al lang is het een pittig kind. Nu wordt dit erger en we zien aan hem dat hij met zichzelf in de knoop zit. Ook school valt dit op. Deze week hebben we de knoop doorgehakt en gaan hulp zoeken voor hem. Herkennen jullie dit?
Ik kom ook even om de hoek kijken. We weten hier niet echt of hij anders is dan anderen kwa leer niveau. Wij zitten aan het begin van een traject die nog niet helemaal op gang is gekomen. In groep 2 hebben ze mijn zoontje te weinig aangeboden om zich te ontwikkelen kwa letters en cijfers. Hij is een zeer onzeker persoontje en twijfelt aan alles wat hij doet. Ze dachten dat hij een lager niveau zou hebben en hebben hem dus ook zo behandeld. Nu blijkt het waarschijnlijk dat hij juist een wat hoger niveau heeft en hij zich dus altijd heeft verveeld in de klas en het daarom allemaal niet zo serieus nam. Hij heeft daar door ook groep 2 overnieuw moeten doen want ze vonden hem er nog niet klaar voor. Nu dan eindelijk groep 3 en jeetje hij gaat als een raket!! Hij zit nu in de plus groep zegmaar. Lezen gaat als een speer en loopt voor op zijn groepsgenootjes. Hier hebben ze overigens groep 3 en 4 samen. Hij gaf in 2e week van school al aan dat hij de opdrachten te makkelijk vond. Is echt nog aftasten hoe het verder gaat want hij kan het allemaal heel goed maar zijn werktempo ligt alleen laag. Nu moeten we er dus achter komen of dat is omdat hij alles 100x na kijkt voor hij door gaat naar volgende opdracht, of is hij gewoon wat langzamer, of vind hij het te saai en doet ie daarom niet alles omdat hij geen uitdaging heeft... Erg moeilijk vind ik het wel hoor
@ Paarse80 hoe zijn ze hem aan het leren leren? Is dit vooraf door de juf en jullie met hem besproken? Heeft hij het idee dat hij zelf nog iets te zeggen heeft over zijn ontwikkeling? Bij Q is het leren leren ook erg belangrijk en ik denk het grootste / voornamelijkste doel. De reguliere stof is continu te makkelijk en gaat veel te traag. Vanaf de eerste dag van dit schooljaar is de juf erg duidelijk naar haar geweest. Ik weet dat je ... al kan maar om ... reden moet je dat nog doen. Je krijgt nu eerst deze werkjes, ik weet dat je moeilijkere zou kunnen maar het gaat er nu om dat je er asn moet wennen om het helemaal zelf te doen terwijl de juf bezig is met andere uitleg. Daarna zullen we je vragen bespreken. Als je bepaalde dingen echt te moeilijk of te makkelijk vindt mag je het zeggen dan kijken we hier samen naar. En zo heeft ze, ondanks ze dit erg moeilijk vond, afgelopen maandag gezegd dat ze het schrijven en rekenen te makkelijk vond. Juf heeft uitgelegd wat ze wel en wat ze niet moeilijker kan maken en vanaf wanneer ongeveer. Q heeft zelf het idee de regie te hebben, maar er is terugkoppeling, er zijn doelen (voor korte termijn), haar opdrachten zijn niet vrijblijvend en ze leert leren. Misschien heb je er iets aan..
@ Roozjuh waarom denk je dat je zoontje een iets hoger niveau heeft? En iets voor liggen op zijn groepsgenootjes daar is toch nog best veel mogelijk qua uitdaging dan? Misschien is het voor de andere hier duidelijker hoor, maar wat bedoel je precies? Misschien handig om eventueel tips te kunnen geven / verhalen te kunnen delen.