versnelde kinderen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by belize, Aug 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,147
    8,880
    113
    Hier helaas altijd maar tijdelijk een blij kind... Zou willen dat het eens voor langer dan een paar dagen was...

    Mijn kinderen hebben vrij snel door wat er van ze verwacht wordt en passen/pasten zich in de kleuterklas dus heel snel aan aan de 'norm'. De oudste doet bovendien pas dingen als ze er 200% zeker van is dat ze het kan, waardoor ze niet altijd vlot lijkt (tot ze het opeens kan, terwijl wij niet eens wisten dat ze er mee bezig was, zeg maar). En bij haar hadden we ook onvoldoende referentiemateriaal...ze was (en is) voor ons heel normaal. Ze denkt en leert vooral anders en daar zijn we in de loop der tijd achter gekomen.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    nieke dat hebben we ook. vorig jaar leek hij met spelling moeite te hebben. dus op verzoek van de juf heeft onze deskundige spelling doortoetsen ook mee genomen in haar jaarlijkse onderzoek. de juf dacht dus dat hij wel beter zou moeten kunnen dan wat hij liet zien. voordat ze iets anders ging bieden wilde ze het zeker weten. wat bleek? hij was eigenlijk veel verder maar had moeite met fijne motoriek. ze kon niet verder dan E5 toets met doortoetsen omdat hij krampen in zijn hand gekregen van schrijven. maar de juf wist dus wat het probleem is.
    daarom doen we nu fysio zodat hij met tempo geen problemen krijgt op gr6.
    hij kreeg ook bij spelling verrijking vanaf gr5.
    het is misschien herkenbaar maar zoontje wordt beter en zijn werk tempo ligt hoger als je hem 1 jaar hogere klas werk laat doen. hoe moeilijker de opdracht hoe beter zijn tempo. dat kun je in de klas niet zien. alleen bij voortoetsen en doortoetsen laat dat beeld zien.
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,702
    2,513
    113
    Ik zie dat een aantal kinderen op de kleuterschool ook lieten zien wat ze konden. De onze is meer als jullie dochter. Ze fietst ook nog niet zonder zijwieltjes, want dat wiebelt. Denk dat ze het straks ineens doet.
    Op school is ze heel goed begonnen, maar dit was een maand of drie later gewoon gemiddeld. Toen de juf voor de grap letters vroeg aan haar deed ze of ze alleen haar eigen voorletter kende, terwijl ze er toen al 16 wist thuis. Ze gaat uitdaging uit de weg. Klaagt snel dat ze iets moeilijk vindt, maar volgens mij is het gewoon faalangst. Thuis kunnen we wat meer doorduwen omdat we weten dat ze het kan, maar dat doen ze op school natuurlijk niet om negatieve ervaringen te voorkomen. tja ik vertrouw op de deskundigheid van de juffen, maar is dat wel goed? blijft ze zich dan niet onder haar niveau werken? ze zijn namelijk niet helemaal overtuigd van haar kunnen. Dhh-lijst kwam niets bijzonders uit, ik denk overigens ook niet dat ze hb is, gewoon vlot voor haar leeftijd.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    bonnie thuis moet je helemaal niet doorduwen. 16 letters kennen voor groep 1 is niet heel ver voor een kindje dat thuis doorgeduwd wordt. gewoon niet doen meid. zo een kind zoals van mij, valt op omdat die gewoon kon lezen toen hij met school begon. en met rekenen nog verder dan met letters. faalangst had hij ook. is ook heel wat anders dan wat je nu hier beschrijft. hij kon wel laten zien dat hij kon lezen. maar iets nieuws dat hij niet wist probeerde hij helemaal niet op school. dat veranderde nadat hij gewend was aan zijn juf en later ook aan zijn andere juffen. hij tekende steeds dezelfde tekening, dagen lang. omdat hij bang was om iets anders uit te proberen, omdat er de kans was dat het niet mooi kon worden. hele mooie tekening maar is elke dag hetzelfde..
    hij zou nooit zeggen dat hij iets moeilijk vindt. want hij probeert het niet eens als het hem moeilijk lijkt. (vroeger, hij heeft niet meer faalangst)
    de juf heeft hem opbouwend werken geleerd. met nivoo's en boekjes. was goed tegen zijn faalangst. kleine stappen maken als je bang bent dat het moeilijk is. maar wel proberen. en het mag ook fout gaan.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    @ nieke en Belize 16 letters kennen voor groep 1 is niet 'iets sneller dan gemiddeld' hoor, ze laten niet voor niks op steeds meer scholen het aantal letters dat kinderen moeten kunnen en kennen los voordat kinderen naar groep 3 gaan. Er zijn er dan genoeg die nog niet aan de 16 letters komen...

    Dat thuis niet pushen zijn voor en tegenstanders van. Q vindt het heel moeilijk om op school te laten zien wat ze kan. Ze zal dit bijna nooit doen wanneer ze het idee heeft dat andere kinderen dit kunnen horen of zien. 1 op 1 met de juf wil ze dit iets makkelijker laten zien. Een tijd geleden heeft een hb deskundige haar thuis geobserveerd en ons adviezen gegeven. Een van de adviezen was juist ervoor proberen te zorgen dat ze ook tegen dingen aan loopt die ze nog niet kan of weet en er voor zorgen dat ze hier zelf een oplossing voor vindt. Een voorbeeld hiervan is niet altijd meteen antwoord geven op haar vragen maar het antwoord zelf op internet of in een boek op laten zoeken. Hier moet je dus ook redelijk voor pushen.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    wat denken jullie van een school die op de website heel trots op hun HB opleiding en klassen praat voor de kinderen met IQ boven 130 en daarna met kleine letters vertelt dat van die hb kinderen degenen die de tempo niet halen terug gezet zullen op hun regulaire afdeling?
    BAH zeg ik dan...heel erg vind ik dat. dat wordt hem ook niet dus...hoezo de kinderen van groep laten wisselen op gr 6 of zo iets...my god...wat voor een stress geef je dan aan die kinderen voortdurend...
     
  7. Abri

    Abri VIP lid

    Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    @ belize: als een kind structureel het tempo niet kan volgen, dan snap ik het ergens wel (tenminste ik ga er van uit dat ze dat er mee bedoelen). Maar waarom vraag je niet na hoe ze dit voor zich zien? En ook wat er precies bedoeld wordt met het tempo niet halen e.d.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    Oct 6, 2015
    16,382
    12,679
    113
    Maar als het niveau toch te hoog blijkt, kun je een kind toch ook niet in zo'n klas laten zitten? Dat werkt super demotiverend.
     
  9. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    nee, ik ga echt niet eens in de buurt komen van deze school. brrr. je kunt de kleuters niet eerst op hun iq testen voor je school, als selectie parameter, hun apart in groepen zetten dan de rest en daarna als het kind niet kan toekomen, hup naar een andere groep... dat is echt niets voor mij. maar ik ben sowieso dus altijd tegen die scholen geweest. iq score verdeling op zulke jonge leeftijden. klopt gewoon niet.

    nou die regel van terug zetten is gekomen omdat er veel kinderen waren die heel jong HB scoorden maar later gemiddeld. dat onderzoek liet toen zien dat het misschien geen goed idee was om jonge kinderen zo te groeperen. deze school houdt dus hun idee nu vast maar met een dreig regel denken ze hun oorspronkelijke denk fout te kunnen corrigeren...

    er is een andere school die HB onderwijs aanbiedt maar gewoon omdat het indivudueel naar de leerling kijkt. uitvallers en opvallers zeggen ze op hun website. nou, daar gaan we kijken. een zeer hedendaags wetenschappelijk bedachte school(zeggen zij)

    als je die regel aan mijn zoon zegt dan is hij voor eeuwigheid in stress geschoten. zelfs binnen eigen groep zag ik bij sommige kindjes 'niet meer op de reken tijgers zitten' veroorzaakt zo veel verdriet en ellende bij de kinderen. maar daarmee ook nog eens al je vrienden achter moeten laten en naar de andere kant van het gebouw moet gaan... dat is zo pijnlijk lijkt me.

    maar kinderen testend aan het begin apart zetten vind ik zo vreemd om te beginnen.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    als ik ga kijken, gaan ze zeker me vertellen dat dit nauwelijks voorkomt en bijna nooit hoefte te gebeuren...er eentje ooit was terug gezet dat soort dingen gaan ze zeggen. maar toch. niet omdat ik bang wordt voor mijn kindje of zo. ik vindt het slecht gevoelsmatig. snappen jullie wat ik bedoel?
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,702
    2,513
    113
    Ik bedoel ook niet doorduwen als in pushen, maar meer dat ze het moet proberen omdat dat ze het wel kan. Niet meteen zeggen dat ze iets niet kan maar eerst proberen. Zelfde eigenlijk als bij jouw zoontje, mijn dochter probeert op school namelijk ook niet snel iets nieuws, zegt meteen 'dat kan ik niet'. Als ze iets leert doet ze het thuis zelf op haar eigen manier, vaak ook zonder ons. Die 16 letters kende ze namelijk toen ze net twee weken op school zat, had ze zich dus thuis al aangeleerd. We kwamen erachter omdat ze in de bibliotheek persé zelf een boekje wilde lezen en dat ook kon. Inmiddels kent ze alles behalve de moeilijkere dubbelklanken, ou, ui, au. In haar klas is ze de enige, dus zo gewoon is dat niet. Maar omdat de juf dit niet herkent in haar, doet ze er ook niets mee en dat is eigenlijk jammer, want zo wordt haar zelfvertrouwen niet bepaald gestimuleerd, maar eigenlijk wordt er indirect gezegd, dat doen we niet, want dat kun/hoef jij nog niet te kunnen, terwijl ze het wel wil. Snappie, daarom wil ik haar thuis laten merken dat ze met een beetje doorzettingsvermogen meer kan dan ze denkt.
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,702
    2,513
    113
    Schooltechnisch snap ik het wel, maar het is niet zo pedagogisch verantwoord.
    Ik vermoed dat het wellicht op elke HB-afdeling zo gaat, maar dat deze school het misschien ook aangeeft in de beschrijving. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je mag blijven als je het tempo niet kunt volgen. Wordt een kind ook doodongelukkig van. Dus het is kiezen tussen twee kwaden denk ik.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,147
    8,880
    113
    debq, ik heb niet gereageerd op die 16 letters, toch? ;) (Al is het hier op school geloof ik nog wel een eis, al weet ik niet hoe hard hij is.)
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,147
    8,880
    113
    belize, als het de enige optie is, zou ik wel in gesprek gaan en dan doorvragen. Soms is iets in werkelijkheid genuanceerder dan het op papier staat. Maar kan me voorstellen dat je er niet meteen enthousiast van wordt.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    gelukkig is er nog een school(andere wijk) die gespecialiseerd is in meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen met HB adviseurs die vast in dienst zijn. we gingen eigenlijk net als gewoonlijk naar de wijk school, de dichtstbijzijnde, maar die zeggen dus dat het nu (met 6 jaar) van alles gedaan kan worden, met levelwerk etc het nu aan kunnen, maar als hij bijvrbeeld 8 is dan heeft hij echt behoefte in meer wetenschap, onderzoek, projecten etc. en in vrienden, die ook zo geïnteresseerd zijn. het verschil wordt groter zeggen ze als ze 8+ jaar zijn. we gaan dus naar andere huizen kijken helaas bij dat school. vanaf gr1 wetenschap, filosofie en engels geeft dat school en dat is niet alleen voor de 'HB' leerlingen. die gaan we bezoeken.

    ik vermoed dat zij het ook nog eens dat heel positief bedoelen op de website, het is dus niet de bedoeling dat het kind heel hard moet werken als hij daar geen zin in heeft, en dat ze ook nog een regulaire afdeling hebben, zoiets bedoelen ze. maar kleuters, kleine kinderen met IQ selecteren is voor mij nog altijd een vreemd idee.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63

    maar de behandeling van faalangst (als het vastgesteld wordt) is heel anders dan je denkt. kleine stappen omhoog. net als smart games. met boekjes werken. het begint heel simpel maar vrij snel op eigen nivoo. probeer smart games!!!!

    ook het vaststellen van faalangst is anders. wat wij weten van onze deskundige, dat 'niet willen laten zien op school' bij onze zoon ook zoiets was: als ik nu dit doe, krijg ik straks nog moeilijkere dingen, laat mij maar doen alsof het niet lukt en dan hoef ik straks geen extra werkjes te maken... hahaha. het was voor hem gebed zonder eind dus. deskundige adviseerde stickers. zodat hij als hij iets af heeft een sticker krijgt. zodat hij zeker weet dat er na geen extra dingen zullen komen. af is klaar. lekker spelen en je sticker plakken!

    dat is vr kleuter tijd. maar vorig jaar moesten de stickers weer stoppen omdat het niet de bedoeling is dat hij alleeen voor stickers werkt en niet omdat hij het leuk vindt.

    het is dus een complexe zaak en moet deskundig begeleid worden. tenmiste bij ons is het zo. elk jaar wordt iets anders aan gepakt.

    bij de nieuwe juf hebben we ook meteen verteld dat hij ernstig manipulerend is. op de eerste week op gr4 las hij op de desk dat hij aan maatje kan vragen. hij heeft zijn maatje zo ver gekregen dat hij al zijn werkjes deed(gewoon zijn boekje aan hem gegeven) die jongen had ook nog moeite met zijn eigen werk! hoe zoontje het kon regelen weten we niet!
    hij kan wel veel maar hij wil niet met alles voortdurend bezig zijn. rekentijgers vond hij ook niet boeiend bijvrbeeld. hij deed het maar verveelde zich steeds_behalve -chinese gedeelte- en heel langzaam steeds spelen in de gang, dag dromen. nu heeft hij dus nog hogere groep verrijking met rekenen combi met taal. dat vindt hij wel leuk.

    vertel aan de juf dat zij van alles weet maar niets durft. dan doet de juf iets(onze juf had zoveel trucjes, heel stiekem en gemeen slimme juf:))):) om een kindje open te kraken...
     
  17. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik meende het ook niet dat je echt 'doorduwt' etc. moest een smiley er achter zetten denk ik. heb een onbegrepen gevoel vr humor...
     
  18. Abri

    Abri VIP lid

    Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Het ligt ook erg aan het kind/de persoon hoe om te gaan met faalangst. Zelf heb en had ik dat heel erg, maar ik was dus absoluut niet gevoelig voor een beloning. Dat had misschien ook erg te maken met mijn perfectionisme en het dus nooit goed genoeg doen (kon ik het niet dan was het 'zie je wel', kon ik het wel 'ja logisch het was makkelijk daar hoef ik geen beloning voor'). Ik denk dat je dus erg goed moet kijken wat bij het kind past en dit dan ook terugkoppelen naar de juf. Eventueel met een intern begeleider er eens bij om de tafel gaan zitten.

    Onze middelste was dus erg stil in de kleuterklas, maar 1 op 1 met juf liet ze wel zien wat ze kon. Juf had toen toch vrij snel door dat ze dus eigenlijk na de zomervakantie al simpele woorden kon lezen. Ze is hier toen meteen op in gesprongen door haar mee te laten doen bij de groep 2 kinderen en vanaf de kerstvakantie mocht ze smartgame-achtige spellen en andere dingen doen uit een speciale kist. Ze is roept zelf snel dat ze iets niet kan, maar bij haar is het ook vooral perfectionisme en eigenlijk geen faalangst. Maar we dagen haar dus wel uit tot dingen die moeilijk of te moeilijk zijn en kijken dan of en zo ja hoe dit op te lossen is.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63

    stickers met 4 jaar oud, en hij moest dat met 5 en half jaar echt los laten en doen zonder beloning. hij weet nu niet meer dat hij ooit voor een sticker hard kon werken aan iets dat hij moeilijk vindt...hahaha. het is nu tegenwoordig leuker als het moeilijker is anders heel saai. je kunt hem iets saais niet met een sticker laten doen trouwens. brainwash doen we hier steeds. echt waar:)). hij weet echt niet meer dat het zo ging..
     
  20. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    een school zoeken is niet zo leuk. je wilt natuurlijk niet dat je kind hierna nog een keer naar een andere school moet! bah.
    wat denken jullie van montesorie's? zijn er kindjes hier die op zo een school zit?
    ik heb er een aan de lijn gehad. die zegt dat ze al een jongen op gr5 heeft die zo gaat en groeps juf is de hb deskundige van de school. ik denk dat ik daar ook moet kijken.
     

Share This Page