wat is nu wijsheid?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door meintje, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Interessant om te lezen, ik zit momenteel in de zelfde situatie. Mijn zoon is in juni 6 geworden en zit nu in groep 3. Voor de zomervakantie was hij getest en zat hij met lezen in E5, echter in de vakantie is hij zo erg vooruit gegaan dat ze hem nu weer gaan testen. Ook heeft hij een gigantische voorsprong met rekenen. Vorig jaar hebben ze het programma rekentuin bij hem geïntroduceerd met als gevolg dat hij nu aan het vermenigvuldigen is en verhaal sommen doet.
    Omdat hij zich tijdens de leeslessen begon te vervelen hebben ze nu echt begrijpend lezen bij hem geïntroduceerd, dit biedt nu gelukkig wat meer uitdaging. Qua emotionele ontwikkeling is hij echt 6, tel daarbij de -2 groeilijn op en je begrijpt dat we hem liever niet een groep willen laten overslaan.
    Momenteel wordt hij zowel via de methodes zelf als via cito getest en aan de hand daarvan gaan we samen met school verder kijken.
    Maar wat het belangrijkste is, is dat ze zich niet gaan vervelend en als gevolg daarvan onder presteren. Blijf daar dus voor waken!
     
  2. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Aankomend weekend gaan we per mail een plan van de intern begeleider ontvangen. Wij hebben dan het weekend om dat te bekijken en eventueel aan te vullen (?) en terug te mailen en dan hebben we volgende week vrijdag een gesprek over dat plan.

    Ik kreeg dit medegedeeld per mail en vraag me nu sterk af wat dat plan gaat zijn....en hoe wij als ouders dit aan kunnen vullen.

    Samengevat:
    ze leest nu M5
    Scoort op Cito rekenen E3 III
    Scoort op Cito taal E3 I
    Scoort op begrijpend lezen E3 I
    Volgt Zonlijn en heeft nu zoiets als Tutor-lezen met een kind van groep 7.

    Pffff...merk toch dat ik me zorgen maak hoor. Ik wil zo graag helderheid en eigenlijk ook garanties dat wat er gaat gebeuren voor haar het juiste is, maar ik weet dat ik die garanties niet ga krijgen.

    Mijn man twijfelt heel erg of ze haar genoeg kunnen gaan bieden en denkt meer aan een overstap naar groep 4. Zelf weet ik het niet, ik weet niet of zo'n overstap haar vooral op sociaal gebied goed zal doen. Ik denk dat groep 4 ook niet binnen de gedachtengang van school ligt als ze spreken over een 'plan'.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met de uitslagen en kennis wat ze nu van haar hebben, met wat ze thuis hebben van deskundigheid, maken ze en heldere, duidelijke lijst van doelstellingen en een plan daarmee ook de lijst van materieel, programma's etc om die doelen te bereiken. dat moeten de ouders zien en tekenen. lees het goed en stel de vragen die je hebt over wat er in staat.
    dat is dus wat de school concreet denkt en wil doen met je kindje. ze kunnen later wel aanpassingen doen of doelen verstellen, dat kan. maar dat is het nu voorlopig. en als het goed is welke doelen wanneer beoordeeld worden staan ook in de plan.
    ik snap niet waarom je je zorgen maakt? dat is toch keurig? zijn er dingen in de plan waarvan je denkt dat die echt niet OK zijn of realistisch?

    we hebben het ook meerdere keren gehad. bij ons was het probleem dat wanneer de plan klaar was om het ons toe te lichten en te tekenen(deze tekening is geen goedkeuring, maar tekenen omdat school verplicht is om hun plan aan de ouders te laten zien)was zoontje al een boel doelen bereikt. ipv 2 maanden tijd binnen 3 weken bijvrbeeld. daarom hebben we besloten(vorig jaar) om geen tijd te verliezen met de plannen, papierwerk met deze omvang, maar gewoon aan de slag gaan zodat de juf steeds aanpast en beoordeeld en ons informeert.

    wat is het probleem? ik krijgt dat niet duidelijk van je bericht.
     
  4. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Dit is allemaal nieuw terrein voor ons en de school heeft ook niet veel ervaring met kindjes die bovengemiddeld presteren. Ik weet dus ook niet goed wat het plan in gaat houden en wat van ons precies verwacht wordt als ze spreken over "aanvullen van het plan". Maar we komen er vast wel uit, hoop ik. Eerst maar eens het plan (opzet van school) afwachten wat we van het weekend ontvangen.
    Er is geen probleem, maar puur bezorgdheid of we inderdaad het juiste voor haar op papier weten te zetten.
     
  5. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Lieve mensen, ik heb in dit topic nog niet meegeschreven omdat ik dat nog niet aan de orde vond in onze situatie.
    Echter inmiddels is er een onderwijskundig rapport voor onze dochter met daarin een soort plan van aanpak.

    Onze dochter is 6 en zit nu dus net in groep 3, echter is na doortesten gebleken dat ze haar op school weinig meer te bieden hebben in groep 3, de zon-lijn is niet voldoende en eigenlijk is het geen optie om haar in groep 3 te laten. Nu wordt in het OKR voorgesteld om haar versneld te laten doorstromen naar groep 4. Ze leest E4 niveau, begrijpend lezen E3 CITO I, taal E3 CITO I, rekenen E3 CITO III.

    Op zich komt het niet onverwacht, maar ik moet toch wel erg wennen aan dit idee. Met name omdat ze haar vaste kliekje vriendjes kwijt zal gaan raken en ik niet weet hoe ze daarmee om zal gaan. Ze gaat van groep 3 naar een andere klas waar een combinatie zit van groep 4/5. De kinderen van groep 4 kent ze wel allemaal (vorig jaar zat ze met hun in de combinatieklas 2/3). Wel nieuwe juffen. Ze komt waarschijnlijk in het plusgroepje in 4 en dit zijn wel leuke kinderen waar ze ook wel tussen zal passen uiteindelijk.

    Van ons wordt nu verwacht dat we dit weekend per mail reageren op het plan met aanvullingen en vragen en dit dan terugsturen naar de IB-er zodat zij dit op kan nemen intern met de leerkrachten in kwestie. Aanstaande vrijdag hebben we dan een gesprek op school voor toelichting en antwoorden op onze vragen.

    Nu mijn vraag aan jullie als ervaringdeskundigen. waar moeten we op letten en hebben jullie tips trucs?
    Ze zal op gebied van schrijfschrift en rekenen wel even wat in moeten gaan halen. We willen graag weten op welke termijn en hoe de overgang moet gaan verlopen. Mijn man denkt dat langzaam wennen een optie is (bv 2 of 3 dagen bij 4 en de andere dagen bij 3, maar ik denk dat dat niet gaat werken omdat ze dan eigenlijk nergens bij hoort en in geen ene groep eigenlijk echt meedraait dan. Volgens mij is dat zowel voor haar, de leerkrachten als de andere kinderen in de beide groepen verwarrend of zie ik dat verkeerd?

    Hoe pakken ze zoiets aan op school, met name het mededelen aan het kind en de andere kinderen? Vertelt de school het aan L. of moeten wij dat doen? Ik probeer positieve punten te verzinnen voor haar om groep 4 aantrekkelijker te doen klinken, maar het is moeilijk. Ik kom niet verder dan leuker schoolreisje en dat ze haar communie dan al mag doen en dat ze meer vriendinnen kan maken, ook dat ze gewoon met haar kliekje van groep 3 af kan blijven spreken natuurlijk....

    Sorry voor het lange verhaal, maar kunnen jullie ons wat helpen met dingen waar we aan moeten denken, dingen die we absoluut moeten vragen (zo hebben ze het ook over een extern onderzoek naar haar leervermogen nog?) zodat we dat mee kunnen nemen in onze mail of in het gesprek?

    Alle info is welkom, dit is zo nieuw en spannend....
     
  6. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    (sorry, ik heb bovenstande gekopieerd van het onderwerp over "versnelde kinderen", dus de openingsregels slaan nergens op in mijn eigen onderwerp....excuus)
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik heb niet echt heel veel tips en trucs...maar let er op dat ze naast versnellen echt meer aan moeten bieden! En dan niet bovenop het extra werk, maar dus compacten en in de vrijgekomen tijd verrijken, verdiepen, enz. Ook op rekengebied (misschien niet meteen, maar tzt wel), want III is ongeveer gemiddeld, dus daar heeft ze ook gewoon een flinke voorsprong.

    Qua overgang zou ik het geloof ik gewoon meteen volledig doen. Anders blijft ze er zo bij 'hangen', terwijl als ze gewoon overgaat, ze gewoon in die klas zit en hoort. Denk dat het wennen dan sneller gaat. En mocht ze behoefte hebben aan een dagje oude klas, dan kan dat misschien wel een keer op vrijdagmiddag ofzo? Maar vaak is dat als het kan niet eens nodig.

    Hoe ze het op school aanpakken zou ik aan school vragen, dat lijkt me zo per school en per leerkracht verschillen dat daar weinig zinnigs over te zeggen is. Mbt het haar vertellen zou ik dat zelf doen, eventueel samen met school. Ik zou geen redenen als een schoolreisje en communie gaan noemen voor de overgang naar groep 4. Ik zou het gewoon zeggen zoals het is, dat ze de stof van groep 3 al beheerst en dat het voor haar dus beter is om in groep 4 te zitten, zodat ze meer nieuwe dingen leert ed. Als ze het positief vindt, dan vindt ze dat en zo niet, dan niet, dat kun je dan toch niet veranderen. Heb je al iets met je dochter besproken? Zo niet, dan zou ik dat doen en kijken hoe ze reageert. Misschien ziet ze het zelf wel helemaal zitten? En ze weet al dat ze doorgetoetst is/andere toetsen heeft gemaakt dan haar klasgenoten, neem ik aan? Dan zou ik dat als beginpunt nemen en hoe het op dit moment in de klas gaat.

    Spannend is het en zal het voorlopig (zo niet altijd...) nog wel even blijven. Het is en blijft een sprong in het diepe. Maar je neemt hem niet zomaar.
     
  8. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Bedankt voor je reactie, wat betreft het verrijken en verdiepen gaan we dat zeker aanhalen bij de vragen.

    L. weet er nog niets van, wel dat ze getest is natuurlijk maar ze weet niet precies waarom. Ik vraag me ook af of ze eigenlijk wel door heeft dat ze cognitief verder is dan haar klasgenootjes. Ik weet ook niet of ze de gevolgen goed kan overzien dus de uitleg naar haar toe zal van ons uit vrij kort zijn en uiteraard mag ze alles vragen wat ze wil bij onduidelijk of wat dan ook.

    Op zich denken we dat het schoolwerk niet voor problemen zal zorgen, maar wel dat ze het heel moeilijk gaat vinden om haar kliekje te moeten missen en opnieuw een plekje moet veroveren tussen de andere kinderen en de nieuwe juffen. Spannend is het zeker....
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ze zal de gevolgen niet overzien, ik zou daarom ook duidelijk vertellen dat jullie, samen met school, de beslissing nemen. Maar ze kan natuurlijk wel aangeven hoe zij er tegenover staat.

    Onze dochter was wat jonger toen we voor een dergelijke keuze stonden en ik haar geval ging het om het overslaan van groep 2, maar zij was heel duidelijk: ze wilde super graag naar groep 3. Ondanks dat haar vriendinnen wel naar groep 2 gingen. En ook nu denk ik dat ze maar wat graag een klas over zou willen slaan (geen optie natuurlijk, maar even voor het idee ;)). Ze speelt nog steeds af en toe met twee meisjes die bij haar in de kleuterklas zaten (zitten nu dus in groep 4 - dochter in groep 5 - ze zitten dit jaar zelfs op een andere locatie, maar het contact blijft tot nog toe).
     
  10. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Fijn te horen dat dat positief is verlopen voor haar en dat het contact ondanks klas- of zelfs locatie-verschil toch kan blijven bestaan. Ik hoop ook echt dat L gewoon enigszins bij dat kliekje betrokken kan blijven, af en toe afspreken of wat dan ook. Al zal het wel wat veranderen.

    Denk dat L. niet zal staan te springen en juichen bij dit nieuws en dat ze het wel spannend zal vinden. Vaak reageert ze dan emotioneel, dus ik bereid me maar vast voor....;)
     

Deel Deze Pagina