Ik zei niet dat ze moeten, ik zei de screening gedaan wordt en dat is echt zo. kijk naar de link. Masterplan Dyslexie - Producten
Maar begin groep 2 hoeven ze helemaal niet al 15 letters te kennen. En die screening wordt hier ook niet gedaan. Dus ik snap niet zo goed wat je nu bedoelt.
Jouw post kwam niet alleen op degene die zo reageerde, maar ook op mij, 'uit de hoogte' en verheven over. Ik heb meer gelezen waaruit ik denk oo te maken dat je het helemaal niet zo ziet, maar de formulering en zinsopbouw is denk ik gewoon erg ongelukkig af en toe. En ja, ik vind jouw reactie overdreven in het verdere verloop en weer erg betweterig. Misschien is er wel een protocol waarbinnen het zo zou moeten, maar je leest het al bij veel scholen is dit dus niet zo. Je hebt dus niet (altijd) de waarheid in pacht en het zou fijn zijn als je anderen wat dat betreft ook in hun waarde laat. Al is dat alleen door af en toe reacties meer bij jezelf te houden door in plaats van met een 'het is zo'-strekking te zeggen 'hier is het zo' of 'officieel zou het..' of weet ik wat.
volgens mij he....heb jij totaal geen benul van wat dyslexie inhoudt...een kans op leesproblemen of dyslexie is totaal wat anders dan daadwerkelijk dyslexie hebben. Bovendien kan je dat totaal niet vaststellen door die testjes. Het vaststellen van dyslexie (en dyscalculie) is een jarenlang process. Waar er in groep 3 al ernstige vermoedens van kunnen zijn, maar dit dan nog niet meteen vastgesteld kan worden. Daar zijn een bepaald aantal lage citoscores en nog veel meer voor nodig.
Het is hier blijkbaar een doodzonde om je niet versnelde kind in dit topic te noemen. Je zal het misschien niet zo bedoelen maar een reactie als 'niet te vergelijken met die van mij want die is pas apart', ja dat komt mij uit de hoogte over. Ik vroeg helemaal niet mijn dochter met jouw zoon te vergelijken.
Scholen kunnen hiermee (staat in de eerste zin van deze link). Ze doen het dus, zoals je hier al kunt lezen door andere moeders, echt niet allemaal. Onze oudste is dyslectisch en nee dat bleek niet op die leeftijd, maar was overduidelijk in de loop van groep 3. Nu ruim 2 jaar verder eindelijk definitief de diagnose. Maar van zo'n masterplan was dus echt geen sprake.
ik zeg iets heel anders dan wat jullie zeggen denk ik. een kind kan dus letters leren op gr1. en getoetst kan worden aan begin gr2 hiervoor.dat is wat ik zeg. daardoor letters kennen op gr1 niet echt bijzonder is als de juf letters leert of thuis de ouders. ja ze moeten wel naar gr3 op een gegeven moment. maar iedereen weet dat die kinderen(onvoldoende bij screening minder dan 15 letters met klanken) meer begeleiding nodig zullen hebben dan de gemiddelde kinderen. dat is een klank bij een woord herkennen. gr2 toets is dat.
Wat mij betreft kunnen andere vragen hier best. Eventueel versnellen moet immers ergens 'beginnen'. Wij zijn al wat verder in dat traject en dan is het toch alleen maar fijn dat je met je eigen ervaring misschien anderen weer wat verder kunt helpen? Ik vind dat tenminste geen probleem.
belize, wij hebben die discussie ook al een aantal keer gehad. Misschien bedoel je het anders, maar je formulering komt soms anders over, waardoor je bepaalde reacties oproept.
dat is niet waar jamio.. zoontje was nog niet versneld denk ik toen ik dit opende. dus. en ten 2de, je verdraait mijn woorden en dat weet je zelf ook.
ja, je hebt gelijk. er is veel te discussiëren hierover-dyscalculie menen ze te filmen tegenwoordig, niet echt vast of zo, vermoedens vermoedens). maar dat is gewoon een tool en vermoedens zijn statistisch, en in een tijdperk waar de waarheid ook een statistische gegeven is past het wel goed bij. naar mijn weten was dit voorgesteld, ooit, omdat veel allochtone kinders met taal achterstand de school begonnen. ze wilden dan kijken wat het is, taal achterstand of lees handicap. als een vage richting niets is echt vast.
neurologen werken er aan en binnenkort gaat men meer duidelijkheid krijgen over de vraag of te vroege leesonderwijs kinderen dyslectisch kan maken. een hele belangrijke vraag. er zijn een paar richtingen in hier in. de ja en de nee richting. maar men kijkt nu echt fysiek in de hoofden van de kinderen.
Je hebt vaker gezegd dat het alleen over versnelde kinderen mag gaan in dit topic en mensen weggejaagd wiens kinderen niet versneld waren. Ik dacht daarom dat je hierop doelde toen je het had over excuses en topic vervuilen. Wat bedoel je dan wel daarmee? Als je vindt dat ik je woorden verdraai, hoe bedoel je het dan wel?
vaak doen ze het wel. maar met de volle klassen misschien niet. of ze zeggen niet aan de ouders? het wordt wel aangeraden. maar vaak weet de juf het al wel zonder die cito test hoe een kind zit. het is een tool voor begin gr2 leerling. en de meeste leerlingen slagen erin(als het afgenomen wordt, daar gaat het om). gr1 en gr2 kinderen kunnen veel. dat is wat ik zeg. en dat zeg ik niet om mijn zoon te verheffen boven alle andere kinderen.
Kunnen en willen zijn twee verschillende dingen. Hier trouwens ook alleen kleutercito's op indicatie, verder niet.
Ik denk dat ze mijn opmerking bedoelde, waarin ik gezegd heb dat ze moet ophouden haar zoontje boven de andere te verheffen. Een opmerking die ik misschien niet had moeten maken, maar waar ik me gedurende dit topic steeds meer aan ergerde. Maar ja, aan de andere kant, als niemand ooit iets zegt over de formulering weet ze ook niet hoe ze over komt. Dus ik heb er geen spijt van. Eerder een leermomentje voor ts denk ik dan.
Hier konden mijn oudste kinderen alleen hun naam schrijven toen ze naar groep drie gingen en niet omdat ze de letters konden maar het ze zo was aangeleerd. Leren lezen hebben ze in groep drie gedaan. Konden namelijk nog geen woord lezen. Oudste zit nu in brugklas Havo en middelste in groep 7 weliswaar met een voorsprong want rekent in groep 8. Jongste is net begonnen in de kleuterklas en ik hoop dat ze vooral heel veel mag spelen en ontwikkelen. Ik ken een aantal versnelde kinderen in mijn omgeving en opvallend genoeg doen ze allemaal de Mavo op dit moment. Het zegt dus niet zoveel dat je kind in de kleuterklas/groep drie een voorsprong heeft op een aantal uitzonderingen daargelaten natuurlijk maar het is niet alleszeggend. Ik heb nu mijn derde kind in de kleuterklas zitten en wat vind ik het heerlijk om er zo ontspannen in te staan. Gezellig topic ook hier😉