Ook al geen Zwarte Pieten meer op RTL.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Novastar, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Noem het overdreven, maar ik kan echt wel huilen zeg. Waar we een aantal jaren terug, toen de negerzoenen taboe werden, nog grapjes maakten over dat in de toekomst zwarte piet niet meer zou mogen, wordt het nu gewoon verdorie realiteit. En ik erger me nog het meeste aan al die 'ach, kinderen vinden het toch nog wel leuk, dus wat maakt het uit'-reacties. Ik vind het alles uitmaken. Het fantastische aan Sinterklaas is juist dat het zo'n langlopende, diepgewortelde traditie is, die al generaties lang op min of meer dezelfde wijze wordt gevierd. Dat mijn ouders in de jaren 40 al hun schoen mochten zetten, dat mijn oudere zussen in de jaren 60 en 70 al van zwarte piet hielden, dat ik in de jaren 80 nog steeds dezelfde liedjes als al die generaties ervoor zong, dat mijn neefjes en nichtjes in de jaren 90 en 2000 op dezelfde wijze pakjesavond vierden. En nu zijn mijn kinderen aan de beurt. Eindelijk, ik vond het heerlijk om de traditie voort te zetten. Maar die wordt nu binnen een paar jaar grotendeels om zeep geholpen. En waarom...? Een handjevol menen voelt zich opeens (? Waar waren zij al die decennia hiervoor?) beledigd er door. Nou ja, so what? Ga je daar dood aan? je bent toch volwassen, kun je dat niet handelen? En je woont in een land waar zwarte piet nu eenmaal bestaat en geliefd is. Dat kun je stom en kwetsend vinden, maar hou je er dan lekker afzijdig van en doe er niet aan mee. Waarom moet het perse aan jouw wensen worden aangepast? Waarom moet de lol van miljoenen mensen bezoedeld worden, omdat je ergens door beledigd bent? Ik ben dat heus ook wel eens, that's life. Daar baal je van en je gaat door. Accepteren heet dat.

    Zwarte Piet is geweldig. Ik heb hem nog nooit ook maar 1 seconde met gewone donkere mensen in verband gebracht (al zou dat in mijn ogen eerder een compliment zijn). Geen kind die aan slavernij denkt. En sorry hoor, slavernij is natuurlijk een afschuwelijk iets, maar laaaaaaang geleden. Als jij als hedendaagse zwarte Nederlander serieus niet om kan gaan met zaken die jou daar aan doen denken, dan heb je in mijn ogen sowieso professionele hulp nodig. Je hebt het immers zelf niet meegemaakt, dus hoezeer de wetenschap dat je (verre) voorouders iets vreselijks hebben meegemaakt je ook pijn kan doen, je bent zelf gewoon opgegroeid als vrij mens.

    Nou ja, ik vind de argumenten tegen zwarte piet dus gewoon belachelijke en kinderachtige onzin. Als je er iets op tegen hebt doe je er gewoon lekker niet aan mee, maar ga er niet over lopen mokken. Dat dit soort zeurpieten het dan voor elkaar krijgt om zo hard te schreeuwen dat andere mensen opeens denken dat ze met iets heel slechts en fouts bezig zijn, daar kan ik met m'n verstand niet bij. Zwarte Piet is leuk en mooi en zonder enige kwade intentie erachter. En het doet mij echt pijn dat we zoiets geweldigs kwijtraken zonder dat daar een goede reden voor is. Want gekwetst zijn is dat niet. Gekwetst zijn komt vanuit jezelf, hoort bij het leven en voelt iedereen wel eens. Get over it.
     
  2. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #102 Strijkkraal, 24 okt 2016
    Laatst bewerkt: 24 okt 2016
    Valt niet mee he ... denken en schrijven tegelijk met 1,5 hersencel.

    Sorry hoor, ik ben pro piet, maar dit is werkelijk te zot voor woorden. Kruip svp even snel terug in het hol waar je vandaan kwam :x:x:x
     
  3. zonnestraal21

    zonnestraal21 Niet meer actief

    #103 zonnestraal21, 24 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2016
    Ik ben klaar met heel dat zwarte Piet gebeuren.. m'n kind krijgt kadootjes van mij. (En ja ik ga hem wel leren dat andere wel in Sinterklaas geloven)


    (Ik ben niet tegen verandering maar wel tegen elk jaar wat anders, hou het bij 1 verandering)


    Ben benieuwd wanneer kerst eraan gaat. Want zijn alle lilliputters ook slaven van de kerstman🤔
     
  4. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    :$ ik weet gewoon niet wat ik hier op moet zeggen... Sandra, jouw reactie is echt te erg voor woorden. Je zou je kapot moeten schamen!
     
  5. Goey

    Goey Actief lid

    21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Beste EdN
    Ik citeer je woorden....



    En waarom...? Een handjevol menen voelt zich opeens (? Waar waren zij al die decennia hiervoor?) beledigd er door. Nou ja, so what? Ga je daar dood aan? je bent toch volwassenjij toch ook? Als je nou een stukje wereldgeschiedenis net zo goed had bestudeerd als de geschiedenis van sinterklaas, en misschien iets vaker een luisteren oor of objectieve blik had geschonken aan de tegenpartij dan had je nu we anders gesproken! Slavernij is niet weg te denken, we gaan niet doen alsof we doof stom zijn omdat het zoooooooveel jaren geleden is, want hej anders zouden we dat ook over joden mogen doen toch?! Maar neeee!! Weetje waarom? Dat heet respect voor de medemens en diens geschiedenis!

    Zwarte Piet is leuk en mooi en zonder enige kwade intentie erachter. En het doet mij echt pijn dat we zoiets geweldigs kwijtraken.... stop! Je raakt niets kwijt meid! Je feest behoud je, je sint, de pieten en het idee blijft allemaal het zelfde, als de kleur ZWART volgens jou in dit geval totaal geen kwaad kan, waarom alle andere kleuren dan wel? Je kids zijn straks sowieso blij als ze pepernoten krijgen van een random piet?! Enige wat je kwijtraakt is de kleur zwart, maar dat doet er niet toe volgens jou??!!


    Zwarte Piet is geweldig .... ik ben het helemaal met je eens! Ik ben zdlf ook gek op het feest. En ik ben niet blank, en zeker niet zwart zoals jij dat noemt of afro amerikaans! En ik ben ook niet iemand die voor andere gaat oordelen wat ze moeten loslaten vanuit hun geschiedenis. Je zegt dat ze allemaal een vrij welbestaand leven hebben? Hoe weet je dat? Heb je ooit als een negerin moeten profileren in de maatschappij? Je zegt slavernij is voorbij, maar is de nasleur daarvan, VAN KLEUR, nog steeds niet een hedendaags groot maatschappelijk probleem... en niet alleen in Nederland, maar overal op de wereld! Ben ik blij dat ik met niet een handje, 'aar heel veel andere NEDERLANDRS ook mijn stem en mening mag laten horen net als andere mensen dat mogen
     
  6. Goey

    Goey Actief lid

    21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Ter toevoeging, met alle respect voor ieders mening ( althand, daar doenik mijn best voor) maar anno 2016, met generatie 'diversiteit' krig ik plaatsvervangende schaamte door sommige reacties hier.
    Tenslotte zijn we hier allemaal met een reden en dat is of omdat me moeder zijn of willen worden.... en ik vind het pijnlijk om te bedenken dat sommige mamas hier op zo visie hebben en dit soort 'poep' durven te delen.... jammer dat jullie dit aan jullie kids gaan doorgeven, think about it!
     
  7. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Jij mag alles voelen, denken en vinden wat je wil. Maar jij mag niet voor mij bepalen welke tradities ik belangrijk vind. Je mag ze haten en belachelijk vinden, en als je niet met zwarte piet bent opgegroeid kan ik me ook nog best voorstellen dat je het een onvoorstelbaar figuur vindt (puur op uiterlijkheden). Maar dat jij dat vindt maakt mijn (en die van honderduizenden met mij) intenties niet slecht of racistisch. Dat staat hier zo ontzettend los van. Sinterklaas is een traditie en feest dat nu eenmaal op een bepaalde manier gegroeid is en waar mensen van houden. Niemand brengt het in verband met jou. Dat doe jij zelf. Jij betrekt die figuur op jezelf en vindt het beledigend. Maar die figuur heeft geen moer met jou te maken. Dus prima als jij je er door beledigd voelt, maar ik voel me er niet door aangesproken en heb ook zeker geen intentie om iemand te beledigen. Dat dat dan wel zo is is erg jammer, maar ik vind niet dat ik mijn onschuldige traditie daarvoor moet veranderen. Je gaat er nl niet dood samen iedereen heeft wel eens dingen in het leven die ze k*t vinden.
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik vind het een verschrikkelijk moeilijke discussie Ik heb respect voor de tegenstanders.
    Ik snap de roet piet ook wel..al zie ik het liefst dat hij dan echt helemaal onder de vegen zit en dus gewoon ook helemaal zwart is als normaal.

    Dan geen slaven oorbellen en lippen meer ( ja dat zijn dus echt wel kenmerken van slaven) en verder hetzelfde.

    Dan is er bijna geen verschil alleen het verhaal wordt dan echt dat ze door de schoorsteen komen.

    Maar ze moeten dan wel echt heel zwart worden gemaakt....net als anders

    Onze zoon die nog helemaal gelooft is al wat gewend. Een blanke piet kan wat hem betreft ook gewoon. Kijkt hij niet van op. Herkenbaarheid is dan wel een probleem inderdaad.
     
  9. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Heel mooi verwoord.
     
  10. Zinaa

    Zinaa Fanatiek lid

    28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Inderdaad zwaar overdreven. Nogmaals, je doet echt het hele feest zwaar tekort door de gehele traditie op te hangen aan hoe zwart piet precies is. Het is echt overdramatisch om te stellen dat het hele feest wordt verpest als piet bruin is ipv zwart. Dat verpesten doe je dan echt zelf. Dat zie je zelf toch hopelijk ook wel.

    Verder ga ik inhoudelijk niet op je bericht in. Het niveau is op inhoud echt heel laag. Ik heb lang geleden al geleerd niet in discussie te gaan op het niveau zwarte piet moet zwart zijn omdat hij zwart is (waar vaak op volgt: en als je het daar niet mee eens rot je maar op..).
     
  11. Florina

    Florina Fanatiek lid

    24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Helemaal mee eens!

    Vind het echt een hele goede zet van RTL :)
     
  12. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    #112 Niekepiek, 25 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2016
    Er zijn meer blanke slaven geweest dan donkere.
    De joden hoor ik eerlijk gezegd ook nooit klagen, zo bestaan de jodenkoeken gewoon nog wel maar de negerzoenen mogen niet meer.
    Het zegt meer over diegene die zichzelf nog steeds dagelijks druk maken over iets wat honderden jaren geleden heeft plaats gevonden.
    Natuurlijk was het verschrikkelijk voor deze mensen maar dat heeft geen reden om zelf overal slavernij in te willen zien en het niet kunnen hebben om daar, voor je eigen gevoel, mee geconfronteerd te worden.
    Stop daar gewoon mee en ga genieten van het leven dat je hebt i.p.v. constant terug te kijken naar het harde leven wat je betbetovergrootouder misschien heeft gehad en het te vergelijken met een zwarte piet of een lollig poppetje in de Efteling en deze daarom maar uit te willen bannen.
    Hoe kan het zo ver komen dat mensen zich gekwetst voelen door karakters die het leven van een kind aangenamer maken?
    Ik vind het echt oprecht ontzettend sneu dat mensen zo'n kronkel kunnen ontwikkelen.
     
  13. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Jij vindt het zwaar overdreven. Ik vind het zwaar overdreven om voor een handjevol mensen een traditioneel feest zo in de kern aan te passen. Oorbellen, kroeshaar, rode lippen kunnen prima weg en waren grotendeels ook al weg (tenminste hier in de regio wel), maar zo in de essentie een feest aanpassen om een paar mensen die zich er door gediscrimineerd voelen en zich schijnbaar gelijk stellen aan een zwarte kindervriend.. Tja, volgens mij heb je dan vooral psychische hulp nodig.
     
  14. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ Niekepiek: inderdaad.
     
  15. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Dit vind ik ook een prima oplossing. Als het maar gewoon zwarte piet blijft. Wordt ook verdraaid lastig om nog vrijwilligers te krijgen om piet te spelen anders, ivm herkenbaarheid.

    Ik sluit me verder volledig aan hij Niekepiek en Abri.
     
  16. Logan

    Logan Niet meer actief

    Wat ik me afvraag is, zwarte piet bestond al toen mijn opa en oma kind waren. Waarom is het nu ineens per direct een probleem? Zwarte piet is iemand die voor alle kinderen leuk is, sinterklaas is een leuk feest en een Nederlandse traditie. Één van de weinige, die nu dus straks veranderd of zelf afgeschaft wordt omdat er een klein groepje mensen is, dat ineens last heeft van wat zijn voorouders meegemaakt hebben. Slavernij vind ik een vreselijk iets, maar dit kinderfeest staat toch los van slavernij?

    Ik vind dit schoppen om het schoppen, net als de jodenkoeken, negerzoenen, de Efteling met z'n attractie, blanke vla. Misschien moeten we eens realiseren wat voor gastvrij land we zijn. We passen ons aan, aan zoveel mensen en culturen. Accepteren alle tradities, het wordt tijd dat men onze tradities accepteert. Daarbij gaat dit alleen maar discriminatie in hand werken ben ik bang, volgens mij is dat precies het tegenovergestelde wat bereikt moet. (Hoe vaak word het offerfeest nu al aangehaald in deze discussie? Krijg je te horen 'dan rot je maar op naar je eigen land?')

    Ik ben trouwens geneigd om te zeggen; laat maar, doe die pieten lekker paars of geel of groen. Het gaat om de kinderen, die nu hoe dan ook al vanaf de zomer merken dat er iets gaande is. Ik had zo gehoopt mijn kinderen dezelfde warme herinneringen te geven aan de sinterklaastijd, het enige wat er straks nog is, is die eeuwenoude discussie en ik weiger te deken 'laat maar.' We zijn een multicultureel land, daar hoort de Nederlandse ook bij. Kan je daar niet tegen, prima. Doe je er gewoon niet aan mee.
     
  17. Joyful

    Joyful Actief lid

    19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens. Fijne dag allemaal;).
     
  18. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Precies dit. Ik lig er totaal niet wakker van. We blijven het op dezelfde manier vieren als anders. Groot feest, cadeautjes en vooral veel zingen en knutselen. Grote pret hier elk jaar. En welke kleur de pieten hebben, zal mij echt een worst zijn. De kinderen genieten er net zoveel van als andere jaren.

    Maar als ik de reacties lees van mensen die hier fel tegen zijn, word de toekomstige generatie flink verpest. Wees volwassen, baal in stilte en ga verder. Maar op deze manier, met deze reacties hou je de discussie alleen maar in stand en begrijp ik best dat er in Nederland nog behoorlijk wat racisme is.
     
  19. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Want als je voor Zwarte Piet bent en eigenlijk vooral niet snapt waarom een overgrote meerderheid maar 'moet balen in stilte en verder moet gaan', terwijl die hele kleine groep ook had kunnen balen in stilte die drie weken, dan is dat direct te linken aan racisme? ;)
     
  20. tuc

    tuc Niet meer actief


    Dat was nu net mijn gedachte...wij moeten maar balen in stilte...tja omgekeerde wereld lijkt me.
    De reactie van goblins is bizar, maar het betekend niet dat iedereen zo denkt.

    Wat ik alleen niet snap is dat velen hier herkenbaarheid geen probleem vinden...daar draait het hele feest toch om? Mijn kinderen geloven in een oude man en zijn pieten die uit Spanje komen....die ze dus niet kent...onbekenden die elk jaar een zak met pakjes brengen. Nu wonen wij in een niet al te grote stad en hebben wij bij het sint comite heel veel bekenden zitten...dat zwarte piet en sinterklaas uit spanje komen valt toch helemaal weg als zij hun tante of een moeder van een klasgenootje met roetvegen zien lopen?
     

Deel Deze Pagina