Is het ook. Gewoon heel veel pech. Er waren twee juffen, juf 2 raakte overspannen en werd vervangen door juf 3. Aan het eind van het schooljaar kreeg juf 3 een nieuwe baan en kwam juf 4 dus. Nu heeft juf 1 een nieuwe baan en per 1/1 is er eens steeds vervanger (laten we zeggen juf 5), maar 1/11 t/m 1/1 moet ook opgelost worden. De tijdelijke juf (6) gaat dat fulltime doen, dus gaan nu zowel juf 1 als juf 4 van de groep en komt juf 6 twee maanden. 1/1 komt juf 5, maar die werkt dan maar weer vier dagen...geen idee hoe ze die vijfde dag in gaan vullen (mogelijk juf 7)... Heb het nog nooit zo gehad...baal er ook enorm van, maar wat doe je eraan...? Mijn dochter kent de juf die overspannen werd alleen van het kennismakingsgesprek, maar voor de kinderen die al langer in de klas zitten zijn het dus helemaal veel wisselingen...
Vervelend, juffen die zo snel wisselen... Hier hebben we voor Q een best lastige beslissing moeten nemen qua extra uitdaging. Ze zou na de herfstvakantie naar de plus klas gaan samen met kinderen uit groep 4. Nu hebben ze te veel kinderen voor de plusklassen en zijn ze kritischer gaan kijken welke kinderen wel en welke niet. Uit groep 3 is (en was) alleen Q, uit groep 4 geen kinderen en 5 en 6 wel een aantal kinderen. Dit zou betekenen dat Q in de plusklas bij groep 5/6 aan zou sluiten, de IBer vond dit lastig en heeft ons gevraagd te beslissen wat we hiermee willen. We hebben gezegd dat we het leeftijdsverschil, vooral met de groep 6 meiden, wel heel erg groot vinden en we denken dat dit te veel is. Wanneer ze op school denken dat het wel echt kan dat we er achter staan om het toch te proberen. Heeft iemand ervaring met 1 kind plaatsen tussen andere kinderen met zo'n leeftijdsverschil? Die meiden gaan al (bijna) puberen...
Lastig, debq. Ik zou in eerste instantie kijken of er plusklas aanbod naar de reguliere klas gehaald kan worden. Als dat niet kan en ze heeft het echt nodig, dan zou ik toch kiezen voor de plusklas. Al zou ik daarbij ook nog wel willen weten hoe het is vorm gegeven, in de zin van als ze veel leesopdrachten op een moeilijker niveau krijgt, kan ze dat aan, of passen ze voor haar de opdrachten aan? Hoeveel tijd zal ze in die klas doorbrengen? Mijn dochter is 7,5 en zit ook in de plusklas met groep 5/6, maar ze zit zelf ook in groep 5. Zij kan het volgens mij prima vinden met de meiden uit groep 6. Maar ja, ze is natuurlijk wel een jaar ouder en ze zit met een deel van de groep ook gewoon in hetzelfde leerjaar, dus dat is toch anders. En als je besluit het toch te willen of je twijfelt nog erg, dan kan ze het misschien ook gewoon eens proberen?
Ik lees ook graag mee hier! Hier een tweeling, 1 voorloper 1 trage leerling. Officieel zitten ze in groep 4, maar dochter1 krijgt extra hulp en verdieping en redt het daarmee nét. Andere dochter zit vanaf vorig jaar qua stof al in groep 5, spreekt bijna vloeiend engels en doet alle extra activiteiten met groep 5 samen. Op haar laatste rapport was haar laagste cijfer een 9,1 en er is weer extra lesmateriaal besteld. Enige lastige is dat haar uitspraak soms heel slecht is voor vreemden. 3 jaar logopedie heeft niet geholpen, ze had teveel pit om braaf mee te doen omdat ze de logopedie oefeningen 'dom' vond.. Heel spannend hoe dit verder zal gaan... 2 groepen verschil tussen beide meiden zal me niks gaan verbazen
Lezen en rekenen krijgt ze idd al extra / moeilijkere / andere dingen. Dat gaat haar (te) makkelijk af. De plusklas is 1 uur per week en het doel is leren leren. Hiervoor is gekozen om met deze kinderen Spaans te gaan doen, dit komen ze in het dagelijkse leven, op tv en internet enzo, niet erg vaak tegen en is redelijk nieuw. @ Lajla wat lastig! Hoe gaat dat onderling?
Voor een uur en dan ook nog zo iets specifieks zou ik het zelf gewoon doen. Hier doen ze kinderen uit groep 3 in principe niet bij hogere groepen in de plusklas ivm het lezen, veel opdrachten zijn hier schriftelijk en dan moet je minstens op E5 niveau lezen, vinden ze. Natuurlijk zijn er kinderen die dat doen, maar bij ons zat de plusklas dat jaar helaas vol... Maar met Spaans leren lijkt het me niet zo'n probleem, als de leerkracht het goed aanpakt, maar dat lijkt me prima mogelijk. Mijn dochter ging vorig jaar (groep 4) schaken, was toen met voornamelijk leerlingen uit 5/6 en dat ging ook prima. Mijn dochter vindt het over het algemeen fijn om bij oudere kinderen te zitten, dat scheelt natuurlij kook. Je kunt zelf het beste inschatten of het bij je dochter ook goed zal gaan, maar het kán dus wel. Lajla, dat lijkt me lastig!
Mag ik meeschrijven. Mijn dochter (bijna 8 , groep 5) is niet versneld maar wel een hele vroege leerling. Ze heeft zichzelf leren lezen en is vrij vlot geweest met alles. Vorig jaar zijn haar resultaten wel flink gekelderd. Ze vindt school saai zegt ze en doet niet meer dan nodig. Ze past zich ontzettend aan. Daarbij aanhoudende buikpijn. Daarvoor bij een GZ psycholoog gekomen en is een Wisc bij haar afgenomen. Daar is uitgekomen dat ze meerbegaafd is en dat juist de herhalingen maken dat ze niets meer doet. Omdat ze het zo ontzettend saai vindt. Daarbij is ze behoorlijk HSP. Ze zijn nu bezig haar werk te compacten en bijv met toetsen haar apart in een kamertje te zetten. Juist omdat ze op school niet zo veel laat zien zijn ze huiverig haar uit te dagen( ondanks een gesprek met haar psycholoog en haar IQ rapportage). Ze laten haar nu vooral heel veel creatieve dingen doen. H
Nou hier de eerste strubbelingen. Ik was er al een beetje bedacht op door de ervaringen uit het versnelde kinderen topic, maar een groot drama de afgelopen vakantie en vanochtend. De hele vakantie gemopper, waarvan ik dacht E. is gewoon moe en toe aan vakantie.. Echter vanochtend schreeuwen, huilen en gillen 'ik ga niet naar school'. Er was verder niet met haar te praten, dus eerst laten afkoelen en toen kwam het hoge woord eruit:'Ik ga niet meer naar school, het is saai'. Op de vraag wat er dan precies saai was:'Alles is veel te makkelijk, dan blijf ik thuis'. Haar geprobeerd uit te leggen dat het vertellen en er over praten dan beter is, want dan kunnen we er misschien iets aan veranderen. Nou dat begreep ze gelukkig. Dus ze is nu iets op Squla aan het doen en dan gaan we zo toch naar school. Meteen maar even een afspraak maken met juf en de IB'er.
Nijntje5, hoe ging het gesprek gisteren? Abri, lastig is dat, hè? Een gesprek lijkt me dan wel handig, en kun je haar werk ook een beetje inkijken om het niveau te bepalen? Hier had ze ook niet zoveel zin om naar school te gaan, gisteren en vandaag ook niet. Ik krijg er de vinger niet zo goed achter, ik ben toch bang dat het met sociale aansluiting te maken heeft. Ze krijgt nu gecompact werk en voor rekenen uitdagende puzzels (waarvoor ze echt wat moet doen, zeg maar), maar ze is nu weer verdrietig. Volgens mij wijst boosheid bij haar op mentale onderuitdaging en verdriet op het (blijvende) gevoel dat ze anders is. Ik merk zelf dat ik beter met verdriet kan omgaan, boosheid roept bij mij weerstand op. (Ja, ja, leerpuntje voor mezelf).
Had mijn zoon vorig jaar ook. Wat een gedoe, steeds weer moeten wennen aan een ander en maar weer hopen dat ze op de juiste manier hem konden begeleiden. Tegen de tijd dat het een beetje liep, zat er weer een ander.
Hoi hoi, Maandag het gesprek gehad met de juf, was eigenlijk wel goed, maar toch ergens ook dubbel. Zij twijfelde zelf ook, als hij zoals nu was geweest voor de vakantie had hij naar 3 gemogen. Ze zei zelf ook dat hij erg goed is in verbanden leggen. En ook slim genoeg is, maar hij kent ook wat faalangst. Ze gaf ook aan dat ze in het verleden een negatieve ervaring had gehad met een kind door laten stromen na de herfst omdat dat kindje later is blijven zitten in 3. Ze hebben het ook goed opgepakt. Gisteren is hij geobserveerd door de bouw coördinator, ook de logopediste die langs is geweest, maar dat was al de bedoeling. morgen heeft ze overleg met de zorg coördinator dus dan wordt het spannend. Waarschijnlijk begin volgende week weer een gesprek over hun advies. Ben benieuwd...... De juf stuurde gisteren nog wel een mail dat ze hem nog steeds gezellig de klas ziet inkomen en hem ook niet verveeld ziet zijn, en ze het jammer vond dat wij die kant niet van hem zien. Dus maar teruggekoppelt dat we dat wel zien maar de dicussie in de ochtend niet mogen negeren. Ik heb de rest nog niet gelezen, dus ik reageer later even op de rest
Misschien een rare vraag, maar heeft er iemand ervaring met een zogenaamd plan voor je kind? Mijn zoon is de laatste weken op school uitgebreid getest, over 2 weken bespreekt de IB dit met zijn leerkrachten en de hoogbegaafdheid deskundige waarna vervolgens een plan wordt opgesteld wat weer met ons als ouders wordt besproken. Ik heb echt geen idee wat ik van zo'n plan moet verwachten en waar je op moet letten? Dus ik hoop dat er hier wat tips voorbij komen. Misschien handig om te weten dat mijn zoon nu in groep 3 zit, voor de zomervakantie las hij op E5 niveau dit wordt nu ook weer getest. Daarnaast leert hij zichzelf momenteel deel sommen aan, vermenigvuldigen, geld- en verhaal sommen doet hij ondertussen moeiteloos. Hij zit al sinds groep 1 in een plus klasje maar dit is ondertussen erg onder zijn niveau en saai aldus meneertje. Ik heb geen idee of hij hoogbegaafd is, maar er is in elk geval sprake van een ontwikkelingsvoorsprong. Dus wie op wie kan mij wat handvaten voor zo'n plan en gesprek geven?
Ik kan je niet helpen Cin. Hier dus wel versneld (groep 1 naar 3), maar zonder een verder echt inzichtelijk plan e.d.
Hier was wel zo'n plan opgesteld door de juf en de ib-er. Nou ja, de juf had alles bedacht, uitgewerkt en de ib-er hing er een beetje bij zonder een woord te zeggen. In het plan stond welke werkjes hij kreeg, compacten, levelwerk, hoe ze omging met werk weigeren, hem leren hoe hij werk aan moest pakken, op welk niveau hij zat etc. Ook bijv. dat hij soms met een koptelefoon werkte tegen de herrie in de klas, zulk soort dingen. Was heel fijn, de juf ging daar goed mee aan de slag. Helaas deden ze het jaar daarna weinig met de afspraken, werd hij meteen weer op het basisniveau gezet, hadden zijn dossier amper of niet doorgenomen en die ib-er die er toen als een zoutzak bij had gezeten, lette ook totaal niet op dat die afspraken werden nageleefd. Vervolgens kreeg hij de ene na de andere juf, wilden ze zijn niveau eerst testen voor hij levelwerk kreeg i.p.v. op te pakken waar hij in de vorige klas gebleven was...kortom, een grote ellende en pas in maart of april was alles aangepast. Beetje off-topic, leuk zo'n plan dus, maar je moet wel een juf en ib-er hebben die weten waar ze mee bezig zijn en de afspraken opvolgen. Als je die hebt, zal het vast goed werken.
@ plan Hier is besproken dat er juist geen strak plan wordt gemaakt omdat dat toch steeds aangepast zou moeten worden. Grote lijnen zijn afgesproken waaraan gewerkt gaat worden en verder wordt steeds gekeken wat nodig is om Q uit te dagen. Zo was het eerste doel 'zelfstandig leren werken', daarna dat Q zelf tegen de juf zegt wanneer ze iets echt te makkelijk vindt en daardoor saai. Het 'plan' is dus vooral naar haar kijken en dat de juf continu open staat voor veranderingen / aanpassingen in de lesstof.
Hou meiden, mag ik hier met jullie meelezen? Wat jullie 'doormaken' is waarschijnlijk ook mijn voorland. Mijn zoontje heeft de basisschool leeftijd nog niet maar gaat vervroegd beginnen in groep 1, en als hij zo door blijft ontwikkelen gaat hij ook vervroegd groep 2 doen. Misschien denken jullie jeetje het kind is nog maar 3 dus ik zal het even kort toelichten 😁 wij lopen bij wijze van al vanaf z'n geboorte tegen problemen aan, hij stond altijd in de 5e versnelling. Hij is afgelopen januari begonnen op de psz en na de eerste ochtend zei hij al; mam ze hebben helemaal geen echte puzzels en ook geen LEGO. Uiteindelijk heeft dat voor verkeerd gedrag gezorgd. Dat is nu gelukkig al een hele tijd goed maar hij vindt gewoon totaal geen uitdaging daar, niet in de werkjes of het speelgoed maar ook bij de andere peuters niet. Hij zegt letterlijk; de andere kindjes snappen mij niet. Hij is geobserveerd door een orthopedagoge en heeft op haar advies ook een iq test gedaan maar die heeft hij totaal verknald, hij scoorde zwakbegaafd. Ik heb er ook spijt van dat ik hem dat heb laten doen maar goed, dat is weer een heel ander verhaal. Dus.. nu ligt het advies er om eerder te starten en gaan de balletjes rollen. Ik heb er zelf een beetje een vol hoofd van want waar doe je goed aan. Hopelijk vinden jullie het niet erg als ik mee lees, ik vind het erg interessant om te lezen hoe dat bij jullie gaat en op die manier ben ik een beetje voorbereid op de toekomst 😁
@River; poeh heftig hoor zo'n jong jochie dadelijk al in groep 1. Hoop dat dat niet tegen gaat vallen voor hem. Wij hebben vandaag een gesprekje gehad met de juf. Onze dochter let in de kring niet goed op. Is met van alles bezig behalve met wat de juffen in de kring doen. Zo af en toe let ze ineens op, om vervolgens weer af te dwalen in haar eigen gedachtenstroompje. Met opdrachten begint ze enthousiast, maar niet volgens de regels en moet ze aangespoort worden om te doen wat de bedoeling is. Ze doet het expres fout, op haar eigen manier en verzint dan smoesjes of zegt dat het een grapje is. Als de juf haar aanspoort om het werk nu goed te doen (juf weet gelukkig dat ze het kan), dan doet ze het meteen goed. Haar fijne motoriek is niet geweldig, dus laat ze andere kinderen voor haar knippen . Ook laat ze andere kinderen haar spullen halen. Het liefst zit ze in de themahoek of bouwhoek. Thuis leert ze gewoon door. De juf denk dat ze misschien het handelend leren (wat ze in de kleuterklassen doen) overslaat en meteen abstract leert. Goede nieuws is dat ze vrolijk is op school. We laten ze dus lekker kleuteren nu het nog kan, maar ik houd een beetje mijn hart vast voor volgend jaar. De juf heeft binnenkort leerlingbespreking met de IB'er, wellicht dat daar nog wat uit komt. Edit: juf zei ook dat ze vaak alleen werkt. Trekt haar eigen plan en sluit zich helemaal af.
Mag ik hier ook aansluiten? Wij hebben een zoon van 7 jaar (8 in februari). Is sinds zijn geboorte al een heel alert ventje. Wilt alles in de gaten houden (toen al) en is continu zijn veiligheid aan het waarborgen. Het is wel overduidelijk dat hij hoogsensitief is, maar daarnaast ook behoorlijk intelligent. Er is 2 jaar geleden een iQ test bij hem afgenomen, daar kwam een totaal score van 126 uit. Iets wat waarschijnlijk hoger uit zou zijn gevallen als zijn oren goed waren geweest (een week daarna bleek namelijk bij de kno arts dat zijn oren helemaal dicht zaten). Op school zijn we continu in gesprek omdat wij het idee hebben dat hij giga onder zijn niveau aan het werk is. In groep 2 en 3 resulteerd dit echt in dwars gedrag (voornamelijk thuis), nu zien we ook steeds meer tics ontstaan. Hij zit nu in groep 4, maar doet gelukkig ook wat dingen mee met groep 5. De juf zei dat ze hem hadden doorgetoest bij rekenen en daar bleek hij de rekentoets van groep 5 dus foutloos gemaakt te hebben. Zijn niveau ligt dus een stuk hoger waarschijnlijk, terwijl hij dus officieel in groep 4 zit. Bij taal en spelling etc is dit hetzelfde, maar dit doet hij dus met groep 4 mee. Hij kwam vandaag thuis met de mededeling dat hij de eerste Hoofdletter heeft geleerd, terwijl hij zichzelf dit vorig jaar allemaal al heeft aangeleerd. (dit trouwens ook met leren lezen, tafels, digitale klok etc.) Hij is blij als hij meedoet met 5, maar past zich op school wel aan als hij met groep 4 meedoet. Zijn interesse ligt trouwens bij geschiedenis en aardrijkskunde, rekenen en taal vindt hij maar zo zo (terwijl dit dus ook foutloos gaat). Om kort samen te vatten. Volgens ons werkt onze zoon ver onder zijn niveau en zien we steeds meer dat dit invloed heeft op zijn doen en laten (druk, dwars en tics). Over 2 weken hebben we 10 minuten gesprekken, hebben jullie advies voor ons?
Een advies, een afspraak maken los van het tien minuten gesprek. Dat is daar echt veel te kort voor en dat duurt nog twee weken en daar zul je horen dat er een nieuwe afspraak gemaakt moet worden omdat jullie te weinig tijd hadden om alles te bespreken.
@ riverr: heftig hoor. Ik hoop dat het hem niet tegen gaat vallen. Zoveel verschilde groep 1 hier namelijk niet t.o.v. de psz. Hier zou vervroeg beginnen niet kunnen (het mag ook niet), dus wij waren en zijn thuis vooral aan de gang gegaan met uitdagende dingen (waarbij wij niet echt op schoolstof gericht waren zeg maar). @ mama2013: inderdaad een aparte afspraak maken, dat gaat niet in 10 minuten besproken kunnen worden en dan houd je er waarschijnlijk een ontevreden gevoel aan over. Tenzij je natuurlijk dan dit aankaart als issue en vervolgens een nieuwe afspraak maakt met bijv de intern begeleider er bij. Hier is de middelste deze week begonnen met extra uitdaging bij het rekenen na de uitbarsting van eerder. Ze was helemaal in haar element, maar het was nog steeds makkelijk. Wel weer nieuw, dus voor nu leuk. Maar binnenkort toch even om de tafel met juf en ib'er hoe dit verder aan te pakken.