Vader refereert aan de VS, daar is het gewoon dat de president mensen uitnodigt. Blijkbaar had vader dat in NL of België ook verwacht. Met welk doel, geen idee. Maar dat ene hele kleine stukje van dit filmpje maakt toch niet dat het allemaal belachelijk is? Wellicht hoopt vader dat er meer aandacht voor HB komt, geen idee. Hij vertelt niet wat hij van de koning verwacht.
Vader refereert er niet aan, hij noemt het letterlijk vreemd dat de koning of de mp daar niet op heeft gereageerd. En dan nog afsluiten met "we zullen zien wat hij (zoontje) er later van gaat vinden" .... ja echt ... zwaar traumatisch. Ik vind het gewoon niet normaal dat dat iets is waar je naar moet streven. Dat je aandacht voor HB wilt ... I'm all for it (heb een man het HB en een dochter die trekken begint te vertonen, en ik ben er niet heel blij mee), maar wekelijk geen vezel in mijn lijf die zou denken dat de koning/mp daar iets mee moet.
Vader heeft zelf de media gecontacteert en zegt letterlijk dat hij het vreemd vind dat de koning en mp nog niets hebben laten horen. Ik ben helemaal vóór meer aandachr voor HB, maar daar gaat dit niet over; deze vader wil puur pronken met zijn kind. Als het hem om aandacht voor HB ging, zou hij meer daarover moeten praten ipv te mopperen over de koning... Mijn nichtje is HB en ik ken die strijd, hoe haar uit te blijven dagen etc, maar deze vader helpt daar niet bij en ik vraag me echt af of dit wel de juiste aanpak is voor een kind van 6. Wie weet heeft hij er echt goede redenen voor en is dit écht het beste, maar uit het verhaal van de vader haal ik dat totaal niet...
Ik krijg echt de kriebels van deze vader. Vreselijk toch als je zo te koop loopt met jouw zoon. Ik krijg daar zelf meteen wel een wat nare bijsmaak bij. Wat niets afdoet aan het jongetje natuurlijk. Gewoon het hele idee van de media er bij halen (ook zonder dat de directeur er van op de hoogte was), het raar vinden dat zijn zoon (en hij dus waarschijnlijk ook) niet uit zijn genodigd door de koning of minister-president, nee ik vind dat enorm sneu. En ja, ik weet hoe het is om met hb-zijn en aanverwante zaken te maken te hebben.
Ik was gisteren met mijn oudste zoon op een open dag van de universiteit in Nijmegen. Daar zat ook een meisje van 12 in de collegezaal omdat ze nu in de 5e van het VWO zat. Ik vond het ronduit zielig. Wat moet zo'n kind daar straks?! Ik kan me niet voorstellen dat ze zich thuis zal voelen tussen jongeren van 18+. Jammer dat er blijkbaar geen andere manieren zijn om zulke kinderen uit te dagen, zodat ze op kunnen groeien met leeftijdsgenoten.
Ik ken ook een kind met een iq van boven de 145 en deze jongen doorloopt gewoon de basisschool en leert nu Engels en wiskunde erbij op VO niveau nu in groep 6. Gaat prima met deze jongen en die weet ook wat de wortel van 9 is. Wel opvallend dat het wonderkind dit niet wist. Wat een engerd zeg die vader ieuww
Nou buiten die creep van een vader viel mij dat ook op...kan zenuwen zijn natuurlijk, maar ik het dyscalculie en zelfs ik weet wat de wortel van 9 is😂
En als je dit kind eenmaal hebt uitgelegd wat worteltrekken is, kan hij het waarschijnlijk ook. Sterker nog, daarna rekent hij de wortel van 34 uit op twee decimalen achter de komma. Dat je hoogbegaafd bent, betekent niet dat je alles kunt. Het betekent wel dat je veel dingen sneller kunt leren. Ik kan over de verwachtingen van vader weinig aanvullen op wat hierboven gezegd is. Wat betreft 'zielige jonge kinderen in het VO of op de universiteit" ben ik van mening dat krampachtig proberen kinderen te dwingen hun kop niet boven het maaiveld uit te steken, veel zielige is. Tegenwoordig hoor je zo vaak dat iedereen 'zichzelf' moet kunnen zijn. Beter jammer dat dit dan blijkbaar alleen geldt voor kinderen die in veel opzichten min of meer hetzelfde zijn. Het wordt pas ècht knap als je ook kinderen en volwassenen die anders zijn, zichzelf laat zijn. Een zesjarige met gemiddelde intelligentie naar het VWO sturen is inderdaad zielig. Net zoals het zielig zou zijn om een normaal begaafde 12-jarige verplicht in groep 3 te zetten en daar een jaar lang lessen te volgen. Nu gaat het om een 6 jarige die al net zo begaafd is als een slimme 12-jarige... Het zou pas zielig zijn als dit kind gewoon in groep 3 zat. Met een zon-boekje, "want dan wordt ie toch uitgedaagd".
Dat ben ik met je eens, en ik zal echt de laatste zijn die zegt dat je vooral "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" moet zijn Maar alles in de houding van het kind straalde een kind van 6 jaar uit. Ik denk dat als het kind echt zo hoogbegaafd is, dan je soms moet kiezen uit twee kwaden. Maar het moet geen doel op zich zijn lijkt mij toch? Je kunt ook een kind met een IQ van 145 overvragen denk ik, al is het alleen maar omdat het kind aan een verwachting moet voldoen. Ik heb het er thuis over gehad, stel dat wij ook in zo'n situatie zouden zitten, wat dan. Mijn man zei gelijk, ach ja, waarom ook niet. En ik zei dat er toch een heeeeeeuuuuule hoop moet gebeuren voordat ik zo'n situatie zou goedkeuren. Ik kan me gewoon met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat mijn kind op zo'n jonge leeftijd klaar is voor VO. En dan... komt het kind met zeg zijn 10e van het VO, en dan moet hij naar het WO ... met 10 jaar. En dan? Maar misschien ben je als moeder wat beschermender naar je kind toe Ik zou echt alles op alles stellen om mijn kind dan een curriculum te bieden buiten de basisschool ipv haar zo door te stomen naar VO/WO op een veels te jonge leeftijd. Maar ik blijf het een creep van een vader vinden idd
Het betreft hier niet een kind met een IQ van 145, maar met een IQ dat (hoogstwaarschijnlijk) en stuk boven 145 ligt. Maar dat is, althans in ons taalgebied, niet meetbaar. Voor de meeste kinderen met een IQ van 140-145 zal het inderdaad niet nodig zijn om al zo jong naar het VO te gaan. Die kunnen met een flink aangepast curriculum best langer leerzaam bezig zijn in het basisonderwijs. Lang niet elke school kan dat bieden, maar als je op zoek gaat naar de juiste school (eventueel voormalig Leonardo-school) kom je heel eind. Maar dit kind is, als ik het zo uit dit korte stukje goed begrijp, nòg weer een stuk slimmer en sneller dan die heel slimme kinderen die we met veel aanpassingen binnen het (speciaal) basisonderwijs kunnen houden. Volgens mij zou er in Amsterdam trouwens wel scholen die meerdere versnelde kinderen in 1 brugklas zetten. Dat scheelt met de leeftijdskloof ook alweer iets. Een zesjarige tussen een stel pubers is niet fijn. Maar een kind dat op zesjarige leeftijd zo slim is dat hij de hele basisschool al 'af' heeft, zal zich tussen andere zesjarigen waarschijnlijk ook niet op zijn plek voelen. Door hem naar de brugklas te laten gaan, heeft hij tenminste op cognitief niveau aansluiting. Als je hem nog zes jaar in het basisonderwijs houdt, heeft hij zowel op sociaal-emotioneel als op cognitief niveau geen aansluiting en valt hij op twee manieren buiten boot. Je kunt een zesjarige echt niet 'zomaar' inschrijven op een middelbare school. Hier hebben op twee scholen meerdere mensen echt goed over nagedacht en overlegd. Ook ouders doen dit niet zomaar. Ik denk dat je er ook een beetje op moet vertrouwen dat deze beslissing heel weloverwogen genomen. En er zullen ongetwijfeld argumenten tegen dit besluit zijn. Maar blijkbaar is de groep mensen die hier uiteindelijk voor heeft gekozen ervan overtuigd dat er meer argumenten waren om dit toch te doen. Zij kennen dit kind, zijn ontwikkeling en zijn mogelijkheden. Ik vind dan niet dat wij dat op basis van een filmpje van twee minuten in twijfel moeten trekken.
Ik vind die vader wel grappig eigenlijk. Maar ja ik zou dat uitnodigen al snel opvatten als droge humor met een recht gezicht. Ik hoop dat het kindje sociaal emotioneel goed opgevangen gaat worden. Verder helemaal top. Ik ben benieuwd of wij later nog wat van hem gaan horen. Wat een schatje trouwens.
ok, laat ik mezelf wat nuanceren; ik twijfel niet aan de intelligentie van deze jongen, en mogelijk is in zijn situatie het vo ook gewoon beter (zeker aangezien hij niet naar een reguliere school zal gaan en dus niet tussen de tieners komt te zitten). Ik vind het alleen bijzonder jammer hoe de vader dit in de media heeft gebracht. Als het gaat om meer aandacht voor HB, dan is dit in mijn ogen niet de manier. Dit gaat over 'kijk mijn kind eens een wonderkind zijn!'. De opmerking over de koning en mp maken dat nog een stuk erger. Dat staat dus los van hoe ik denk over zijn kind verder. Ik zou het fijn vinden bv een genuanceerd stuk van zijn schooldirecteur te lezen over waarom dit voor hem het beste is. Maar ook breder; hoe denken ze over de aanpak van HB in het reguliere onderwijs? Niet iedereen kan een prive-school betalen. Het lijkt me als het om aandacht voor HB gaat veel interessanter het ook juist iver die kinderen te hebben.
Ik twijfel ook echt niet aan de intelligentie van die jongen. Maar ik zelf denk dat het beter is dat er gekeken gaat worden hoe het basisonderwijs geschikt kan worden gemaakt voor zulke slimme kinderen. Zodat ze wel met leeftijdgenootjes blijven omgaan. Ik vind die vader ook niet echt geweldig. Waarom nodig jezelf de media uiy? Dan wil je gewoon graag aandacht. En dat zijn kind een uitnodiging moet krijgen van de koning vind ik echt onzin. Vraag me alleen wel af waarom de Telegraaf in het filmpje de vraag wat de wortel van 9 is erin heeft gelaten. Dat is namelijk nietv81, maar 3. Dat had het jongetje dus fout beantwoord. Niet gek hoor vor een kj d van 6, maar toch....
Helemaal met je eens. Nu vindt het mannetje tenminste nog aansluiting op cognitief vlak anders had hij waarschijnlijk helemaal weggepieterd tussen leeftijdsgenoten én een curriculum waar hij verder helemaal niks meer uit kan halen. Wel triest trouwens is dat zelfs op deze dure privé scholen niet meer verbreding en verdieping geboden kan worden, zoals ik dat begrijp tenminste. In mijn woonland krioelt het haast van de (zeer) hoogbegaafde kinderen en het onderwijs sluit hiet prima op aan. Allerlei stromingen per vak en dan ook nog tig verdiepende vakken waar een kind uit kan kiezen. Astronomie en Chinees (Mandarijn alleen al) is zelfs de meest hoogbegaafde persoon wel even mee bezig. 😉 Hier gelukkig nog niet meegemaakt dat de '145+ groep' meer dan twee jaar hoeft over te slaan, doe ik bij mijn kind ook niet. Maar die vader, weet niet wat ik daarvan moet denken inderdaad. De beste man is tandarts blijkbaar en moet ook nog even melden dat hij én z'n broers allemaal verschrikkelijk slim zijn. En het jochie had er overduidelijk geen zin in om in beeld te verschijnen. Dus de begeleiding (of gebrek daaraan) vanuit huis vind ik zorgelijker nog dan dat hij straks z'n vakken op gymnasium niveau gaat doen. We zullen zien wat er over tien jaar van het kereltje terecht is gekomen.....ik hoop dat hij gelukkig is en blijft. 😌
Oeps, die vader maakt wat opmerkingen waar hij misschien nu spijt van heeft. Ik vind het heel goed dat dat jongetje naar deze school kan. Zelfs op een regulier gymnasium denk ik dat hij meer aansluiting gaat vinden met andere kinderen dan op de basisschool met leeftijdsgenoten. In zijn algemeenheid hebben mensen met een hoog IQ vaak een lager EQ, dus ik denk dat het op dat punt wel mee gaat vallen. Hij zit wat dat betreft wel tussen gelijken. Hooguit heeft hij andere interesses vanwege zijn leeftijd, maar dan heeft hij toch ook nog zijn buurjongens om mee te voetballen bijvoorbeeld? Hij komt overigens niet over als een extravert kind, dus wie weet heeft hij sowieso geen vrienden en kan het alleen maar beter worden. Ik gun hem in elk geval het allerbeste!
Maar zo schuift de basisschool het probleem wel vooruit naar de middelbare school, hij is stiekem toch al aan het versnellen op deze manier. Dat maakt het allemaal zo lastig, er is gewoon niet genoeg geld voor echte verbreding: astronomie, Japans, iets waardoor je je niet later in je schoolloopbaan alsnog gaat vervelen. Edit: haha, Nikki88, ik wilde niet weer met het geijkte Chinees aankomen, en astronomie leek mij zelf ook wel een goeie. Ga me er toch eens in verdiepen voor die van ons.
Niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar volgens mij is dat nog nooit goed onderzocht en is het borrelpraat, een van de vele vooroordelen over hoogbegaafde mensen.
Dat zou kunnen, het is mijn eigen ervaring. Ik merk zelf dat ik voor rationele zaken geen enkele moeite hoef te doen en dat ik emotionele zaken wat minder goed begrijp of kan hanteren. Zo waren de kinderen met wie ik op de basisschool in groepjes moest werken ook altijd. Wij waren wat dat betreft altijd anders dan de andere kinderen. Ik vind het ook wel voor de hand liggen als je bijvoorbeeld sterk bent in het een je waarschijnlijk minder sterk bent in het tegenovergestelde, tenzij je constant wordt getraind op je zwakke punten misschien, maar dat zou ik nogal een demotiverende opvoeding/onderwijsopvatting vinden.